Gris-skräck

Sv: Gris-skräck

Min häst tvingas utstå grislukt istort sett varenda dag:p Hon bryr sig inte om att jag som luktar svin står och kramar om henne men hon kan reagera när man rider förbi svinhus.

Jag kan komma och hälsa på;)

Senast ändrad:

instämmer med föregående. Troligare att hitta en get i en trädgård än en sådan där mackapär..

Men detta är på landet... har ni ingen civilisation runt er alls? :D

Fast var tacksamma för att ni inte råkat ut för en sån!

Så var glad att din kuse har huvudet med sig när han känner lukten av grisar/svin. Du slipper förmodligen stå öga mot öga med en rasande vildsvinshona...om du inte trillar av i farten förstås... :)

:bow:

Min älsklingshäst :love: har ett sagolikt lynne och kapacitet för att ridas av vem som helst, från nybörjare, barn och hellreänbraare till tävlingsryttare, med behållning för alla parter. Men ju svårare uppdrag och ju knepigare terräng, desto mer trivs hästen ifråga. Hon är van vid det mesta och kort sagt vet jag inget som rubbar henne det minsta. :cool:

För en tid sedan red jag henne i skogen, vi befann oss på en ny plats och det brukar i sig aldrig vara några problem. Plötsligt började hästen fnysa och bete sig allmänt nervöst, på ett sätt som jag ALDRIG sett HENNE göra tidigare. :confused: Först förstod jag ingenting men så gick det upp för mig att hon faktiskt var rädd, så vi vände strax hemåt.

Om mina hästar visar tveksamhet inför mina tilltänkta anvisade projekt, tänker jag mer än en gång till innan jag beslutar mig för att faktiskt försöka genomföra den planerade aktionen.:idea: Vi läser ofta varandra som öppna böcker och jag vet därmed i regel om de bara tjafsar eller är rädda eller verkligen har särskilda synpunkter.

Långt efteråt har jag funderat på om hon känt av vildsvin i närheten redan vid det tillfället, då jag vet att det senare har konstaterats lokal förekomst av vildsvin just i det området.

Jag är hursomhelst tacksam för hästar som tänker själva och som är rädda om sina ryttare och övriga flockmedlemmar och undviker att utsätta dem för onödiga risker och potentiella faror.

:bow:

Vi har en minigris/hängbuksvin som traskar runt på gården och i stallarna. Våra hästar gillar honom. När han en gång fick åka hästtrailer var trailern dock inte populär bland hästarna efteråt.

För ett antal år sedan stod vi i kollektivstall med 15 andra hästar och hade då en minigris. Hon fick följa med rtill stallet en dag och jag blev förvånad öbver att se att alla hästar snarare var nyfikna än rädda för henne.

Min häst har gris-skräck!

Det räcker att han känner lukten av grisar eller vildsvin så blir han helt förstelnad. Huvudet är tre meter upp i luften och han fnyser och "blåser drake".

Detta är det enda som han verkligen är genuint skräckslagen för!

Jag har hört att grisar luktar rovdjur och det är därför en del hästar blir så rädda.

Nån som har nån teori eller har en likadan häst?

Vet dock inte hur min "dromedar" skulle reagera, men därimot så känner jag ett visst igenkännande av din beskrivning på MIG själv:eek:är fruktansvärt grisrädd:crazy: dessutom så vill min käre make införskaffa 2 egna grisar till gården:mad: Jag kommer ju ALDRIG tordas gå ut ju:eek:för jag är övertygad om att dessa "jävlar" kommer attackera mig omedelbart:crazy:så jag förstår din pålle till fullo...dessa grymtande odjur är utsatta på jorden av "Lucifer" för att "käka" allt i deras väg:eek:

Hade lektioner på en ställe med minigrisar en gång. En av dem lärde sig hur man kunde knuffa upp ndörren till ridhuset.
Inte bra alls då 10 hästar och ponnyer for som vettvilligar..:p

Men detta är på landet... har ni ingen civilisation runt er alls? :D

Fast var tacksamma för att ni inte råkat ut för en sån!

Vad är din definition av landet eg :D Vi ser inte ett enda hus hos oss, bor visserligen vid en asfaltsväg men det är bara för att den går bort till kraftverket 2 km längre bort, sen tar den slut :p 5 km till bussen och 4 km till några gatlyckor genom byn (DÄR har det dock funnits en sådan mackapärklippare hos en gammal tant med lite roliga idéer :D). Jag älskar mörkret och tysnaden hemma hos hästen jmf med Lund :bump:

där jag hade mina hästar förr skaffade dom sig en sommar grisungar. dom var jättesöta och hästarna tyckte det var så spännande! den ena grisen brukade rymma och gå med en av mina hästar i hagen! :D dom var kompisar!

tyvärr slaktades grisarna på hösten och det påverkade hästarna oerhört mkt, blev väldigt upprörda och skärrade. dom såg det som att deras kompisar blev mördade av människorna som tagit hand om dom hela sommarn. :crazy:

Hur kunde dom se det som det?
Kan väll inte tänka mig att dom slaktade grisen synligt mitt bland hästarna eller?

Nån som har nån teori eller har en likadan häst?

Min nuvarande hade ko-skräck en gg i tiden. skräcken gällde i stort alla djur, men kor var värst. Han kröp förbi, ålade sig. Men efter att behövt betat i hagen jämte en sommar så lugnade det sig. Och med åldern så är han inte så fêsslig av sig längre.
En annan hade vattenspridar-skräck. Så grovt så benen höll på att vika sig och han pissade på sig. Vet inte vart det kom ifrån och inte blev det botat heller.

Hästar har för det mesta av naturen grisskräck...det bara är så!
Vi måste köra förbi ett grisstall när vi är ute o kör..ibland ligger vinden åt vårt håll, och då blir hästarna lite nerviga..i vårt förra stall, måste vi köra igenom en gård med en hage med grisar, det brukade gå bra, tills de började låta...lillpållen skenade mer än en gång igenom gården där grisarna stod...han vänjer sej tydligen aldrig..kanske är skillnad, om de växer upp med grisar, och lär sej att det inte är så farligt..

Min kille kamperar ihop med en get som för våra grannhästar är farlig(get=livsfara).
Men det är ju så att säga en vanesak för viltsvin liksom getter är ju inte en naturlig del av våran fauna och finns ju inte heller över allt...

Men nu så har min kille som är riktigt norrlands pojk (har aldrig kommit i kontakt med gris eller svin där uppe) kommit på att han är jätte rädd för dessa vildsvin!!!

Och dessutom så jagas det viltsvin här runt omkring, så nu har dom flyttat hit och springer över vägen precis neranför stallet, bökar på åkern mitemot oss!!!

Vilket gör att han blir så stirrig, går på tårna & det känns som om han ska gå sönder om man petar på honom... Han är alltså livrädd för något som han inte vet vad det är för något...

Han som för övrigt e cool lugn och självsäker har blivit som grannhästarna, rädd för något som de ej stött på förut.

För både svinlukt & getlukt är ju väldigt speciellt..

Så nu har min kompis, vars pappa håller på med vildsvin (levande & döda) ska hjälpa oss med "Vildsvind terapi"!!

Alltså låta killen lukta på kläder etc. för att han inte ska bli så himla rädd hela tiden.................... Nu när vi har fått dom som ofrivilliga grannar...

kl

någon mer än jag som sett vita vildsvin med svarta fläckar på? :eek: :D
på en minkfarm i skogen(stackars minkar ville ta hem och rädda alla varenda gång vi red förbi vilket inte var ofta för det gör så ont i en att se minkarna i sina burar) så fanns där en liten inhägnad med såna konstiga vildsvin :crazy:
dom var inte poppis heller för den delen men det gick att gå förbi, i och för sig var jag lika rädd som hästen varenda gång. :o

Liknande trådar

Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 624
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 109
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 092
Senast: Luff
·
Hundträning Det kan inte bara vara jag (och @mysboll :p) här som har hundar som lätt tappar fokus - därför efterlyser jag nu era erfarenheter och...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 510
Senast: McFlurry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar