Gris-skräck

Sv: Gris-skräck

Det är definitivt vanligare att de är rädda för grisar utan att ha blivit skrämda av dem än att de skulle vara rädda för tex pulkor

jag hade en häst som var rädd/hatade grisar, i början tvärvände hon eller bara vägrade gå när hon kom nära...
skulle en dag ta in och rida problemet var bara att grisarna gick i en hage vid vägen mellan stallet och hagen, denna gången tog det minst 1timma för att komma till stallet.
hästen blev bättre men aldrig okej med grisar, tillslut "smög" hon förbi grisarna. hon gick verkligen på tå och på helspänn.
hon kunde även stå i hörnet på hästhagen och stirra på grisarna och bara fnysa/frusta åt dem.
har även haft andra "nya" hästar som reagerat på grisarna men efter att ha gått granne med dom inte bryr sig så mycket längre.

Hästen är inte det minsta förstörd. Var fick du det ifrån?

De få hästar som möjligen kan vara "obotligt rädda" för något har en svår beteendeströning. Det innebär att det oftast även har andra beteendestörningar och/eller problem med plats i "flocken".

En häst med sunt beteendemönster blir inte obotligt rädd...

Alltid en människa som ligger bakom alltihop. (Antingen direkt eller indirekt)

:laugh:

Svår beteende störning? Nu är du väl ändå långt ute och cyklar?

Så hästar som inte gillar grisar är kocko i skallen då?

Isf är nog 90% av landets hästar kocko.

Men du skrev "obotlig grisskräck" samt att den blir rädd (eller kunde bli, orkade inte direktcitera :o) för hästar som luktade gris. Då tolkar jag det som att den har en rätt ohanterbar rädsla (det förknippar jag iaf med ordet skräck - panik - inte kontaktbar) - farlig att rida om den utsätts för gris.

Är hästen hanterbar vet jag inte varför du kallar det för skräck? Vi pratade väl inte om att hästen inte GILLAR grisar? För det hör ju inte ihop med hur rädda de är - dvs hur farlig rädslan är.

En bekant berättade att vildsvin tagit lamm för en bonde i hennes by, vildsvin är alltså rovdjur och skulle förmodligen kunna ge sig på en fölunge. Kanske därför många hästar reagerar väldigt starkt på grisar.

OT Min häst tycker ekorrar är lite läskiga, dom är i träden men det är ju ingen fågel, mycket märkligt tycker hon

Men på vilka vis har du försökt lösa gris-skräcken hos den obotigt rädda hästen?

Jag har också svårt att tro att vissa är helt obotligt rädda för grisar. Jag säger inte att det inte finns hästar med enorm gris skräck. Men för att på stå att dom är obotliga så krävs ju att man lagt mer en del på att reda ut det, eller?

Själv har jag ridigt ett gäng (5st) hästar på en gård där man var tvungen att passera en mindre grishage just vid vägen. Det var sällan något problem. Ingen av de andra ca 10 hästarna på gården reagerade på grisarna när dom stod i sin hage och det luktade gris på gården heller. (det var shettisar som inte reds.)
Sen har jag stått inackorderad brevid en grisbonde kanske 200 meter mellan grisladan och stallet. Inte heller där något som någon av hästarna i stallet reagerade på. Så jag har svårt att tro att 90% av alla hästar skulle ha gris skräck. Men % är ju rätt ointressant, har man en häst som är rädd så spelar det mindre roll om den är ensam om det eller om 95% av alla är det.

OT Min häst tycker ekorrar är lite läskiga, dom är i träden men det är ju ingen fågel, mycket märkligt tycker hon

Låter som min som inte gillar grustaget hos grannen. Stenarna trillar helt oprovocerat utan reglbundenhet vilket störde honom rejält :rofl: Han stod och glodde länge och fick tydeligen inte rätt på det och vill helst springa därifrån. Tänkte ställa oss där en längre stund i somras men det hade jag helt glömt, har reagerar inte om man rider förbi en bit bort nämligen. Får ta tag i det när det är torrt o de trillar igen ;)

kl
Jag hade min häst tillfällit på en gård 3 veckor en gång och dom hade grisar, många grisar ute i hagar, riktigt många grisar. Aktiva va dom också, sprang mycket och vad jättesöta.
Min häst blåste lite åt dom första dagarna speciellt när dom sprang, men sen vande han sej väldigt fort faktiskt. Innan han sett dom röra på sej så va han inte rädd för dom alls. De va när dom skrämt honom genom att springa i hagen som han blev rädd ett tag.

Jag tror att det här med grisar är precis som med allting annat när de gäller hästar, vissa är mer rädda än andra och jag tror det går att vänja dom vid grisar precis som det går att vänja dom vid allt med rätt träning och en männska som hästen litar på. Sen kanske det tar lång tid men jag tror definitivt att det går.

En häst som står på en gård med grisar och aldrig vänjer sej borde ju få magsår av stressen tillslut, att aldrig kunna koppla av etc, jag tror att om dom måste vänja sej så gör dom de tillslut.

Hon avskyr grisar som pesten och kommer alltid att göra. Dock faller hon inte i hysteriskt sken, utan steppar omkring, blåser och måste bli ledd förbi. Hon litar på sin människa och går man först så följer hon motvilligt med.

jag tolkade skräck=rädsla.
Ungefär som jag har maskfobi eller vissa hundar kan vara skotträdda

Hon avskyr grisar som pesten och kommer alltid att göra. Dock faller hon inte i hysteriskt sken, utan steppar omkring, blåser och måste bli ledd förbi. Hon litar på sin människa och går man först så följer hon motvilligt med.

Oki, då är det ju ingen större fara då :) Jag föreställde mig en häst som blir panikslagen av skräck och att jag skulle råka rida förbi ett av alla våra många vildsvinsstråk - mindre kul ;)

nej det stämmer inte. hästar är rädda för grisar pga att vildsvin utgör en stor fara för hästar. det är ett mkt djupt instinkt och helt naturligt, och det är inte lätt att få bort det.

vill du verkligen kurera rädslan så skaffa en liten grisunge.

där jag hade mina hästar förr skaffade dom sig en sommar grisungar. dom var jättesöta och hästarna tyckte det var så spännande! den ena grisen brukade rymma och gå med en av mina hästar i hagen! :D dom var kompisar!

tyvärr slaktades grisarna på hösten och det påverkade hästarna oerhört mkt, blev väldigt upprörda och skärrade. dom såg det som att deras kompisar blev mördade av människorna som tagit hand om dom hela sommarn. :crazy:

Exakt som min häst beter sig alltså!

OT - i min egen tråd... :

Min häst blev helt livrädd för en sån där "robot-gräsklippare" som åker runt av sig själv. Han kunde inte alls förstå vad det var... :D

Nån som varit med om det?

Exakt som min häst beter sig alltså!

OT - i min egen tråd... :

Min häst blev helt livrädd för en sån där "robot-gräsklippare" som åker runt av sig själv. Han kunde inte alls förstå vad det var... :D

Nån som varit med om det?

Jag bor på landet: verkligen landet alltså :D Så min häst kommer aldrig se en sådan ;)

instämmer med föregående. Troligare att hitta en get i en trädgård än en sådan där mackapär..

Liknande trådar

Träning Jag har en häst som är mer påverkad av andra hästar än de tidigare hästarna jag haft. Lite tydligare förklaringar om olika situationer...
Svar
7
· Visningar
2 624
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 109
Senast: alazzi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag stöter på en del vilda djur i skogarna där jag bor. De flest har jag fått nåt slags förhållande till och vet på ett ungefär hur de...
Svar
1
· Visningar
2 092
Senast: Luff
·
Hundträning Det kan inte bara vara jag (och @mysboll :p) här som har hundar som lätt tappar fokus - därför efterlyser jag nu era erfarenheter och...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 510
Senast: McFlurry
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar