Gris?höns=sant?

kisse

Trådstartare
Lite kort, vill en gris dela lya med höns och tvärtom? Med en låg boxvägg mellan så att hönsen får vara lite ifred om de vill?

Funderar på att bygga om mitt pumphus till "svinstia", men skulle så gärna ha höns också. Det är inte så stort, finns det någon som kan minimått/höna om det finns något sånt? Och för gris?

Antar att hönsen inte värper om de inte trivs, och det vore ju jättetråkigt... (inte bara bristen på ägg, utan såklart om de inte trivs), men de kanske funkar jättebra ihop? har ni några erfarenheter att dela med er av?

Sv: Gris?höns=sant?

Har svårt att se att det ska fungera praktiskt.
En låg boxvägg håller inte grisen borta, då en "normalgris" (antar att du inte menar hängbuk etc) både kan hoppa och klättra ganska högt. Dom är dessutom starka och bökiga, varför det måste till rejäl inredning.
Skulle dessutom höns komma in i grisavdelning, blir dom jagade och ev uppätna.

Eftersom du skriver att pumphuset är litet, så ha grisarna där och bygg ett separat hönshus. Och så rekommenderar jag att samtliga djur bereds möjlighet till utevistelse, helst i stor hage resp fritt.

LIA

Oj, då kanske man skulle vara mer rädd om kattungarna? Vi har en tam duva som bor här o kommerf och går som den vill också, men det kan jag inte säga att jag är särskilt rädd om, även om det vore trist att hitta några restser efter den...

Men, ja det får kanske bli så då! Jag känner till för lite om grisar och höns egentligen, grisen är en hemlös liten en som i all hast fick flytta hit, idag får hon bara gå ut när vi är ute. Hon höll sig hemma första månaderna och gick då lös hela tiden, men har börjat göra långa promenader och grannen är trädgårdsmästare... Odlar en del gott o det har lilla gris kommit på, så därför måste vi nu hitta en bra lösning, självklart ska hon ha en rejäl hage! :)

Höns har jag ju inga idag, så det är inget akut problem... Bara en tanke.

Grisar vill väl inte vara ensamma? O ensam skulle hon ju bli i pumphuset. (O nån mer gris vill jag INTE ha).

Grisar vill väl inte vara ensamma? O ensam skulle hon ju bli i pumphuset. (O nån mer gris vill jag INTE ha).
Flytta dit sängen. :)
Om du har en rejäl hage och grisen kan gå ut där när den vill, så tror jag den accepterar det. Fr a om ni ger den uppmärksamhet och umgås med den. Höns är ingen lösning på sällskapbehovet.

Du kan jämställa gris med hund när det gäller den sociala sida, och även när det gäller intelligens mm.

LIA

Haha! Nja, jag tror jag vill sova i mitt sovrum... Jag tycker faktiskt att hon verkar smartare än min hund! Hon lysnar iaf (nästan) bättre på inkallning! :D

Tack för hjälpen!

Har svårt att se att det ska fungera praktiskt.
En låg boxvägg håller inte grisen borta, då en "normalgris" (antar att du inte menar hängbuk etc) både kan hoppa och klättra ganska högt.
LIA

Min ena minigrisgalt hoppar 72 cm. Så nog kan även små grisar hoppa.

Lite ot men den här tråden fick mig att minnas när jag och min familj för sisådär 20 år sedan bodde B&B på en bondgård i England som hade grisar och höns. Vi gick och tittade lite i svinstallarna och på en av båsväggarna satt det något som jag trodde var en höna - tills den rasslade uppför väggen. Det var en gigantisk råtta... :eek: (Hönsen och grisarna bodde inte tillsammans men grisarna hade alltså sällskap(och fodertillskott...) ändå.)

Är det ett hängbuk? Hursom, så hade jag en linderödsugga som hoppade ur en box på c:a 130 cm.
Vi är överens om att en låg boxvägg inte funkar?

LIA

Liknande trådar

V
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
11 037
Senast: valpköpare
·
Lantbruksdjur Jag och min pv har precis flyttat in i ett hus som vi ser efter medan ägarna är på utlandsresa 6 månader. Till det här huset tar vi även...
Svar
4
· Visningar
1 760
Senast: Seabaz
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har verkligen ett underbart jobb, trivs jättebra! Och det är så fantastiskt SKÖNT att ha ett jobb där man trivs! Jag har provat...
Svar
0
· Visningar
1 142
Senast: cassiopeja
·
S
Lantbruksdjur Nu behöver jag alla tips jag kan få! Jag, mamma och min farmor har tänk skaffa höns i sommar. Farmor och farfar har mjölkkor m.m., så...
Svar
5
· Visningar
2 070
Senast: sally_lipton
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?
  • Hålvägg