Sv: Griniga hästar vid frihetsdressyr?
Först och främst, frihets dressyr och PNH är inte samma sak.
Frihetsdressyr är dressyr, elelr lekar med hästen PNH är NH. Sedan har du även en grupp av frihetsdressyr som kallas trickträning och det är när du använder godis som belöning. Godis= aldrig NH eftersom godis aktiverar den del av hjärnan som behandlar mat medans NH är den del av hjärnan som behandlar den sociala delen.
Mina hästar lägger inte bak öronen när jag arbetar dom, oavsett gångart.
Men ska man lyssna på Pignon så är bakåtlagda öron och bakåtstrukna öron inte samma sak.
BakåtLagda innebär att hästen är koncentrerad och hästen ska så fort du avbryter leken lägga fram öronen medans bakåtstruktna innebär att hästen är arg.
Precis som det är skillnad mellan en häst som är arg och en häst som lyssnar bakåt så finns det andra grader av "bakåt med öronen".
Hästar i hagen brukar lägga bak öronen om de leker.
Jag tror att detta med att hästen Måste ha sina öron frammåt när de hanteras så annorlunda som NH eller frihetsdressyr kommer från tron att en häst som inte har öronen frammåt är en ledsen/olycklig/arg häst.
Att vi fått lära oss det sedan vi var små.
En kunskap som kanske blev lite fel.
Pratade med en elev vars mamma ridit när hon var liten och nu var gamal. Denna elev berättade att hennes mamma lärt sig att hästar inte hade något luktsinne...
Hade de fel om en sån vesäntlig sak så kan de mycket väl haft fel om annat.
Och som Sevedstorp skrev tycker jag är helt vettigt, en katt kan se vild och vansinnig ut när den leker, men den
leker... Varför kan inte hästar se annorlunda ut? De gör ju det med sina hagkompisar.
Kopierar in ett citat från Pignons bok som jag köpte nu i år.
edit: stavar som en kratta när jag är tröt... :P
Citat s 140.A path to liberty, Pignon:
Jean-Francoise, "People ask me, why do you your horses look so aggresive? Their ears are laid back when they´re playing with you. ' And I´m always surprised, because it´s the natural position for play. If their ears are forward, that would mean thet they are worried, and that´s not what I want! But as soon as we stop playing, the ears come back to their initial position, slightly tilted back":
Ovanför finns följande skrivet:
Position of the ears
* Ears pointing forwards:
--> Extreme attention, worry.
* Ears facing forward:
--> Concentration on something nice, like food or a fellow being.
Ears slightly back:
--> The horse is relaxed, resting, indiffrent.
Ears forward and back:
--> The horse is listening and attentive.
Ears back, but not flattened:
--> Willing to play or mock fight with a fellow creature. When the game ceases, the ears go back up.
Ears flatterned back:
--> The horse is aggresive, ready to attack or fight.