Griniga hästar vid frihetsdressyr?

Sv: Griniga hästar vid frihetsdressyr?

Japp, det är så rätt så.:D

Innan det blir ett ramaskri ang. filmen så ska ni veta att hade hon inte velat vara med och busat hade hon bara kunnat gått därifrån för dörren stod vidöppen. Hon älskar att busa och börjar nästan alltid med att retas med mig.:devil:

http://www.youtube.com/watch?v=njZWnYqYNDY

Vad var det där????:eek:Du får ursäkta men något dummare har jag knappt sett. Jag ser en mycket irriterad häst som tom gör utfall mot sin människa. Vad människan gör det vet jag inte. Han? ser mest ut att stå och peta på hästen för att få den irriterad.

Tillägg: Förklara gärna vad du vill få ut av hästen på filmen och vad det är ni gör.

*kl*
Jag vet inte exakt vad man skall klassa som frihetsdressyr men jag har jobbat flera av mina hästar från marken och ett par då lösa. Vi tränar löslongering, följa john osv.

Mitt ena sto (ett jag jobbat mycket med) lägger aldrig bak öronen. Hon har ofta ena örat vänt emot mig och är hela tiden väldigt respektfull och uppmärksam. Hon kommer genast fram med spetsade nyfikna öron då jag "proar" henne oavsett gångart.

Hingsten jobbas visserligen i lina men "fritt". Han har spetsade spelande öron i skritt men lägger gärna bak dem i traven och kan även slå med huvudet. Jag upplever det som om han inte riktigt är nöjd med situationen. Han känner sig dominerad och gillar det inte.
Är han inspänd och longeras på vanligt vis ser man inte dessa reaktioner.

Dessa två hästar är väldigt olika i psyket och stoet är mycket mjukare än hingsten. Hur hästen visar sina känslor bör ju vara individuellt och olika individer reagerar olika på samma retning.

Även jag ser bara en irriterad, frusterad häst på filmen, som bits, vänder rumpan till och ser allmänt irriterad ut. Nej, det ser inte trevligt ut. Men, jag litar på dig och tvekar inte på att ni har en bra relation. Det är i princip omöjligt att bedöma någonting bara efter att ha sett en filmsnutt.

Men samtidigt, de signaler hästen ger dig på filmen känns inte "bra". Bitande, kombinerat med ett spänt uttryck, viftande med svansen, allt tyder på att hästen vantrivs med situationen. Och varför skulle det inte kunna vara så? Det betyder inte att hästen "hatar" dig eller ens vill lämna hagen (vilket du säger att den kan). Hos dig är den trygg. Den har mat och vatten - den har det den behöver för att överleva. Att överleva och fortplanta sig är i princip hästen mål i livet, och du tillfredsställer ett av de två målen. Hästen är dessutom ett flockdjur. Om du är den enda flockmedlemmen den har, så lär den inte lämna dig. Att springa iväg ensam bland rovdjur och annat, nej, det skulle hon nog inte få för sig.

Det är bara funderingar! Som sagt, min mening är inte att ifrågasätta erat förhållande, men det är mina första tankar efter att ha sett din film.

TS och resten:

Det är ett intressant ämne! Jag har även jag funderat på detta, men jag tror som några andra att man inte bara kan titta på öronen. Linas resonemang verkar väldigt vettigt tycker jag.

Senast för ett par dagar sedan "busade" jag och min häst i hagen. Hon vinklade öronen åt alla håll, framåt, bakåt, åt sidorna, med 2 sekunders mellanrum. Jag signalerade säkert en massa saker som jag inte alls var medveten om, och det leder ju självklart till en reaktion hos henne.

Jag tror att vi människor är väldigt dåliga på att veta vad vi egentligen visar med vårat kroppsspråk. När vi kommunicerar använder vi ju ljud, men större delen av våran kommunicering bygger ju på kroppsspråk. Om någon skulle sitta halvt ihopkrupen, med hängande huvud och jag skulle fråga "Hur är det?", och personen skulle svara "Det är bra", så skulle jag ju likväl förstå att det inte alls är särskilt bra, trots att hon sa att det var så. Å andra sidan kan en person som inte mår särskilt bra faktiskt se ut som att livet inte kunde vara bättre. Vi kan ju luras, men kan hästar det? Jag är kluven, och en del av mig säger att allt de gör bygger på instinkter och reflexer och faktiskt är ärligt, men en annan del av mig säger att de precis som oss kan visa ett beteende för att uppnå någonting, även om de inte känner så. Däremot är det ett som är säkert - en häst lever i nuet.

Eller, så är det så att vi helt enkelt misstolkar hästens signaler och beteenden. Jag tror inte att det finns ett svar på öronens position. Precis som Lina sa, vi människor kan le av många olika anledningar, det beror ju helt på situationen och vad vi signalerar med resten av kroppen, på samma sätt kan hästen göra någonting som kan betyda många olika saker.

Oavsett, det är intressant och alltid lär man sig någonting nytt. Men man måste komma ihåg - en häst är en häst och oavsett vad vi gör med den är den en häst. Vi människor kommer aldrig bli hästar, däremot kan vi försöka förstå hästarna så gott det går. Det blir ofta fel, och det är OK. Det är ju av det man lär sig. Vi får inte ta för allvarligt på allt, då blir man så rädd för att göra fel att man inte vågar försöka göra rätt.

Men farhågan när man ser "buset" är att hästen en dag inte är schysst och nöjer sig med att markera och varna, utan fullföljer.

Det var egentligen en tanke till som borde ha skrivits i mitt inlägg insåg jag nu... just det faktum att Ridde kan göra på detta sätt med sin häst innebär inte att alla kan eller ska eller vill... det kan till och med vara väldigt farligt att ha detta som förebild.

Jag vill inte ha en häst som busar med mig. Litegrann kan vara ok men inte så som Riddes häst busar med honom. Det får de göra med varandra i hagen. Med människor vill jag att hästarna är lugna och jag skulle nog bli rädd för sådana där lite mer våldsamma lekar.

Min avsikt var alltså inte att framhålla detta som ett exempel att följa utan bara att poängtera att jag tror att det kan funka för just Ridde och Madam - på ett sätt som vi andra kanske inte kan se så lätt.

Äh, när jag skulle förklara blev det ännu mer luddigt va?

Hej alla verkar ju välldigt kuniga och duktiga på det här så jag ville bara fråga hur ni började träna. Jag är jätte intriserad av att göra lite själv. Lite tipps skulle inte vara fel =):)

Är detta fenomen genomgående? Är fascinerad av frihetsdressyr, PNH och andra metoder att umgås med sin häst och har kammat igenom bland annat Youtube efter inspirerande filmer, men slås av att hästarna sällan ser positiva ut till arbete i andra gångarter än skritt. Visst gör de det som husse eller matte ber om, men det ser inte ut att ske med glädje.

Min egna häst är ett annat exempel. Lekte lite med honom, och tänkte försöka befästa att han travar bredvid mig när jag ökar takten och börjar småspringa lite. Han såg ju så grymt förbannad ut att jag bara :eek: Det finns ju inget ont i honom, men han såg sannerligen inte glad ut. Så fort jag slutade med att uppmana honom till att trava bredvid mig såg han mer glad och avspänd ut.

Varför är det så? Inkräktar vi på hästarnas personliga sfär? Gillar de inte att bli bedda om att göra "sådant fjomp"? Har någon en teori som förklarar detta fenomen?

utan att ah läst resten av tråden noggrannt skulle jag säga, och det är min högst personliga åsikt baserat på den erfarenhet jag ahr. detta är högst högt tänkande. (flumvarning)

man kan inte endast se till hästens öron, man måste räkna in hela kroppspråket på hästen. öronen är egentligen det man minst ska se på för vi som ryttare/ägare har så många förutfattade meningar vad öronens position betyder att vi många gånger inte är objektiva i vår bedömning.

man kan inte generellt säga att när öronen är si menar hästen så osv för varje häst är unik och dess personlighet och kroppsspråk är inte exakt detsamma, det är det ju inte hos oss människor heller om man tänker efter.
öronen är som en del i grammatiken i hästens språk. öronen spetsade framåt kan i kombo med en spänd hög hals betyda att hästen ser något i fjärran och är spänd, spetsade öron mot ett hinder kan betyda vakenhet och redo för jobbet osv... Man måste sätta allt i sammanhang annars skiter sig hela ekvationen. Det är livsfarligt att generalisera och använda falska axiom. det är som att säga : alla fåglar kan flyga - pingviner är fåglar alltså kan de flyga...

Jag tror det är att de koncentrerar sig helt enkelt och att de visar att de är koncentrerade på den andra människan/hästen.
Övade lite olika nh-grejer med min häst idag och hon såg inte glad ut men gjorde allt jag bad om och var ändå intresserad.

Jag kommer att tänka på när man leker med en del andra djur, t.ex. en katt. I alla fall min katt ser helt galen ut när man leker, alltså helt vild. Uppspärrade ögon och öronen helt bakåt. Nu kan man inte jämföra djurs kropsspråk sådär rätt av, men varför skulle inte en häst också kunna se "sur" ut när den egentligen är på lekhumör? När de håller på i hagen och leker med varann, då ser de ju också sura ut. (Som ngn påpekade här innan) Jag tror visst att en häst kan ha roligt utan att den ser glad ut med öronen rakt framåt. När vi t.ex. håller på att jobba med våran shettis, ffa när hon ska dra vagn eller i skogen, så ser hon ofta helsur ut. Men hon tar i och jobbar för kung och fosterland (utan andra pådrivande hjälper än rösten) och vill ibland inte ens tillbaka till hagen, utan vill mer.

Först och främst, frihets dressyr och PNH är inte samma sak.
Frihetsdressyr är dressyr, elelr lekar med hästen PNH är NH. Sedan har du även en grupp av frihetsdressyr som kallas trickträning och det är när du använder godis som belöning. Godis= aldrig NH eftersom godis aktiverar den del av hjärnan som behandlar mat medans NH är den del av hjärnan som behandlar den sociala delen.

Mina hästar lägger inte bak öronen när jag arbetar dom, oavsett gångart.

Men ska man lyssna på Pignon så är bakåtlagda öron och bakåtstrukna öron inte samma sak.
BakåtLagda innebär att hästen är koncentrerad och hästen ska så fort du avbryter leken lägga fram öronen medans bakåtstruktna innebär att hästen är arg.

Precis som det är skillnad mellan en häst som är arg och en häst som lyssnar bakåt så finns det andra grader av "bakåt med öronen".

Hästar i hagen brukar lägga bak öronen om de leker.

Jag tror att detta med att hästen Måste ha sina öron frammåt när de hanteras så annorlunda som NH eller frihetsdressyr kommer från tron att en häst som inte har öronen frammåt är en ledsen/olycklig/arg häst.
Att vi fått lära oss det sedan vi var små.

En kunskap som kanske blev lite fel.

Pratade med en elev vars mamma ridit när hon var liten och nu var gamal. Denna elev berättade att hennes mamma lärt sig att hästar inte hade något luktsinne...

Hade de fel om en sån vesäntlig sak så kan de mycket väl haft fel om annat.

Och som Sevedstorp skrev tycker jag är helt vettigt, en katt kan se vild och vansinnig ut när den leker, men den leker... Varför kan inte hästar se annorlunda ut? De gör ju det med sina hagkompisar.

Kopierar in ett citat från Pignons bok som jag köpte nu i år.

edit: stavar som en kratta när jag är tröt... :P

Citat s 140.A path to liberty, Pignon:

Jean-Francoise, "People ask me, why do you your horses look so aggresive? Their ears are laid back when they´re playing with you. ' And I´m always surprised, because it´s the natural position for play. If their ears are forward, that would mean thet they are worried, and that´s not what I want! But as soon as we stop playing, the ears come back to their initial position, slightly tilted back":

Ovanför finns följande skrivet:

Position of the ears

* Ears pointing forwards:
--> Extreme attention, worry.

* Ears facing forward:
--> Concentration on something nice, like food or a fellow being.

Ears slightly back:
--> The horse is relaxed, resting, indiffrent.

Ears forward and back:
--> The horse is listening and attentive.

Ears back, but not flattened:
--> Willing to play or mock fight with a fellow creature. When the game ceases, the ears go back up.

Ears flatterned back:
--> The horse is aggresive, ready to attack or fight.

Senast ändrad:

Låter mycket rimligt.
Men nu blev jag lite nyfiken, vem är "han den där fransmannen"? :p Jag har inte brytt mig om tillställningarna i Globen på flera år, har faktiskt knappt varit på någon "showighet" sen.. ja säkert tio år sen! Okej, jag var i Hässleholm för två år sen, och blev smått förälskad i Julio Borba :love:
Inte honom personligen, utan hans ridning. bara så ingen missförstår :p

Jag har svårt att förstå hans storhet. Har aldrig sett en person slå hästarn så som den karln gör.
Groteskt.
Konstigt att ingen reagerar för detta i stor-häst-världen :confused:

Jag har svårt att förstå hans storhet. Har aldrig sett en person slå hästarn så som den karln gör.
Groteskt.
Konstigt att ingen reagerar för detta i stor-häst-världen :confused:

Julio Borba eller Pignon?
Förstår inte riktigt vem "den" karln är...

Jag hoppar på en gammal tråd som du väckt Ahlly och undrar, slår Julio Borba sina hästar med pisk?
(hon fick säkert Pignon från inlägget ovan som jag skrev om).

Jag har ju bara hört väl om Julio Borba, så är intresserad av att veta även negativa saker om jag i framtiden ska lägga ner pengar på kurser för honom... Vill inte slösa den pengen på någon som komemr slå mina hästar, eller har en ridfilosofi som går ut på smärta!

Shit, vilken lång tråd du fått till! Orkar inte läsa allt, men den verkar vänlig och vettiga människor har skrivit.
Du får komma ut och titta på mig och Totte, där ser man verkligen när han blir sur och inte vill; han spänner sig, huvudet åker upp och öronen stryks bakåt. När han är samarbetsvillig och lyssnar, då vippar öronen bakåt (om jag sitter på så klart). Om han har öronen spetsade framåt när jag sitter på eller står på marken, då har han glömt mig...
Skulle kunna skriva en uppsats om det här, men vi kan ta en diskussion IRL i stället :)
Jag har postat en liknande tråd tidigare:

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=1025174

Puss

Nej precis. Att har öron tillbacka är inte samman som sur mine. Desutom kan de har en lite sur mine i börjar, när en övning känns en lite jobbigt och de vill göra bra.
Men jag tycker inte att det är okej när de har en sur mine hela tiden. Då kan det vara att det är något i kropsspråket som inte är helt bra.

En lite film om en icke-sur frihetsdressyr-häst (hollandsk), men concentrerad ibland.
http://www.youtube.com/watch?v=RFuztsghPdk&feature=related

Jag blir galen av alla dessa filmer! Galen av avundsjuka, för att jag inte är där! :)

Om man tittar på den här filmen så ser man tydligt att hästen har öronen riktade bakåt mot ryttaren (när de kommer galopperande ut ur skogen och stegrar), stenhård fokus skulle jag vilja säga.

Jag är väldigt säker på att jag har sett någon film där de förklarar detta. Är säker eftersom min förra häst gjorde likadant o jag trodde han blev sur.. Sen när jag såg detta gick det upp ett ljus för mig.

Tyvärr kommer jag inte ihåg varken förklaringen eller vilken film det var, någon känd hästmänniska som jobbar med sina hästar fritt. Iaf förklarade han att detta inte var något tecken på att hästen är sur utan att det var naturligt.. Precis som det spekulerades i början på tråden.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel
  • Ny sits
  • Spånpellets

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka