Griniga hästar vid frihetsdressyr?

Sv: Griniga hästar vid frihetsdressyr?

vi är nog fler här som håller på med frihetsdressyr, så du får gärna delta i diskussionen med dina åsikter/kunskaper/erfarenheter/funderingar.

Här svaras mest på hobby nivå och folk som tror dom vet något...

Vänta ett tag nu. Är det inte dethär som är grejen med ett disskussionsforum för amatörer?
Bokefalos utger sig ju inte för att vara en sida där man stäler en fråga och får absoluta sanningar som svar och det tror jag att alla som ställer frågor här är medvetna om! ;)

Sorry för OT.

För att så många av dessa hästar är problemhästar, det tenderar vara en ganska stor övervikt åt problemhästhållet när det gäller såna som håller på med NH, frihetsdressyr eller andra alternativa liknande saker.

När jag var på kurs för några månader sedan hörde jag ngt jag inte visste, att man tydligen såg mkt problemhästar som såldes som NH hästar, att det var ett sätt att få dessa typer av hästar mer "inne" eller eftertraktade.

Personligen orkar jag inte lägga mej i sånt där, folk får väl göra som de vill men jag skulle aldrig köpa en häst som var sk NH tränad, tycker de är hanterade på konstigt sätt som jag inte vill hantera mina hästar på så det skulle bara bli förvirring.

men bakåtstrukna öron i lek är även ett "yeah, nu kör vi!", vilket hästen kan uppvisa i alla lägen; när den leker helt ensam, med hästkompisar och med människor.
Dvs när de tar i, fysiskt givetvis men även en psykisk urladdning.
Japp, det är så rätt så.:D

Innan det blir ett ramaskri ang. filmen så ska ni veta att hade hon inte velat vara med och busat hade hon bara kunnat gått därifrån för dörren stod vidöppen. Hon älskar att busa och börjar nästan alltid med att retas med mig.:devil:

http://www.youtube.com/watch?v=njZWnYqYNDY

det är väl inte så konstigt. den formen av "dressyr" innebär ofta extrem psykisk dominans. vem blir väl lycklig av det??????
:crazy:

Är detta fenomen genomgående? Är fascinerad av frihetsdressyr, PNH och andra metoder att umgås med sin häst och har kammat igenom bland annat Youtube efter inspirerande filmer, men slås av att hästarna sällan ser positiva ut till arbete i andra gångarter än skritt. Visst gör de det som husse eller matte ber om, men det ser inte ut att ske med glädje.

Min egna häst är ett annat exempel. Lekte lite med honom, och tänkte försöka befästa att han travar bredvid mig när jag ökar takten och börjar småspringa lite. Han såg ju så grymt förbannad ut att jag bara :eek: Det finns ju inget ont i honom, men han såg sannerligen inte glad ut. Så fort jag slutade med att uppmana honom till att trava bredvid mig såg han mer glad och avspänd ut.

Varför är det så? Inkräktar vi på hästarnas personliga sfär? Gillar de inte att bli bedda om att göra "sådant fjomp"? Har någon en teori som förklarar detta fenomen?

Jag har också funderat på det och jag tror att det är att dem blir otrygg i övningen ibland och serut så då.Felaktig tecken från ägaren brukar också leda till detta.

Japp, det är så rätt så.:D

Innan det blir ett ramaskri ang. filmen så ska ni veta att hade hon inte velat vara med och busat hade hon bara kunnat gått därifrån för dörren stod vidöppen. Hon älskar att busa och börjar nästan alltid med att retas med mig.:devil:

Men den där filmen var då det skummaste jag sett:confused:
Vad händer på 0.58? Försöker din häst bita dig där? "Normalt" sett är det där ett oönskat beteende vad jag vet...:crazy:

Så undrar jag också; förutom de bakåtstrukna öronen så kastar hästen med huvudet, och viftar på svansen. Alltså självklara tecken på irritation, eller?

Och säg inte att dörren var öppen, många kör med det; hon/han var lös, hade kunnat sticka när som helst, men finns det inte också en psykisk kontroll? Som man kan jämföra med att ha hästen fysiskt fast hos sig?

Tydligen har vi (alla) strävat efter fel sak, förstår jag nu:grin: Öronen ska vara slickade i nacken!:idea:

TILL ALLA:
Jag tror att det är anledningen till alla bakåtstrukna öron: psykisk kontroll. Hästen visar irritation/oförståelse eller att inte ha accepterat läget genom att stryka bak öronen, vifta på svansen, men tydligen tolkar många det som att hästen koncentrerar sig. Jag säger inte att något är rätt är fel, men min häst behöver då inte ha slickade öron för att koncentrera sig!

Dessutom tror inte jag att vi bara ska säga att vi gör som hästarna gör mot varandra. Vi är inte hästar, därför anser jag att vi inte ska bete oss som hästar gör i varenda tillfälle. När vi rider, sadlar, lastar vår häst, gör vi INGET som en häst skulle göra. Varför skulle då hästen se oss som en häst dygnet runt när vi gör "o-hästiga" saker med dom?
Därmed inte sagt att vi inte ska lära oss hästarnas språk. Men det är skillnad på att prata hästspråk och fortfarande vara en människa, än att prata hästspråk och se sig själv som en häst, för hästen kommer alltid se dig som en människa.

Nu skriver jag detta i all välmening, men det är lite såhär jag menar med grinig häst vid frihetsdressyr. Ser utfall med tänder (0.39, 0.58, 1.35, 1.46, 1.49), hon ser inte alls glad när du möblerar runt henne. Tycker att det finns mycket irritation hos henne där... Dock skiner hon upp när du slutar, vilket jag tyckte var lite charmigt :)

Jag hoppas att du inte tar illa upp, men jag undrar vad du vill visa med filmen?

Det ser inte ut som en häst som busar i samförstånd med sin ägare. Det ser ut som en frustrerad häst som signalerar till människan att den är irriterad och frustrerad. Men hästen är så schysst att den inte fullföljer hoten.

Men har du otur kan du lika gärna bli sparkad en dag.

Norrland

Hur vet du det?

Det är inte alltid självklart att man kan läsa ens sin egen häst... än svårare att läsa någon annans, speciellt utifrån en kort videosnutt. Jag tänker inte säga att du har fel men jag vill säga att jag tror att mellan en människa och en häst kan vissa band knytas som kan vara helt omöjliga för utomstående att se. Således är det också omöjligt att bedöma någon annans relation till sin häst.

Och apropå tidigare inlägg om oönskat beteende så beror väl det på om ÄGAREN anser att det är ett oönskat beteende och försökt få bort det eller inte? Det som är oönskat för en är kanske önskvärt för någon annan? Eller acceptabelt.

Jag tror att Ridde (utifrån hans egna beskrivningar av sin relation med denna häst) har en annan syn på hästhantering och därmed anslutna frågor än den stora massan av oss. Jag tror också att han kan vara en av de som har ett väldigt speciellt band till sin häst - ett band som fungerar lite annorlunda än de vanligen gör.

Men nu tror jag förstås bara en massa...

klart jag kan ha fel :D Men mitt första intryck är inte att hästen "busar" med Ridde. Jag tänkte mest då på hästens kroppsspråk när Ridde klappar den, gosar, den slappnar av på ett helt annat sätt.
Sen kan det självklart vara så att hästen är hög i rang o blir förbannad när ngn tar över ledarskapet och att man då inte ska skrämmas iväg, då förlorar man.
Men som sagt, jag känner inte hästen eller människan :D

Jag tror att du har helt rätt i det du skriver. :) Jag tror att Ride on och hans häst har ett mkt speciellt förhållande, och det funkar säkert för dom.

Men farhågan när man ser "buset" är att hästen en dag inte är schysst och nöjer sig med att markera och varna, utan fullföljer. För mig handlar all hästhantering (kalla det vad man vill nh, horsemanship, sunt förnuft...) att kunna läsa av hästarna. Att se de små, ibland stora, signalerna. Hästen på filmen har ganska stora signaler. Jag skulle inte rekommendera "hästjazzen" till gemene man. Då finns det mycket bättre exempel, Ella99 (rätt namn?) och hennes häst ex. Det är mycket bättre samspel. :)

Norrland

Jag tror att du har helt rätt i det du skriver. :) Jag tror att Ride on och hans häst har ett mkt speciellt förhållande, och det funkar säkert för dom.

Men farhågan när man ser "buset" är att hästen en dag inte är schysst och nöjer sig med att markera och varna, utan fullföljer. För mig handlar all hästhantering (kalla det vad man vill nh, horsemanship, sunt förnuft...) att kunna läsa av hästarna. Att se de små, ibland stora, signalerna. Hästen på filmen har ganska stora signaler. Jag skulle inte rekommendera "hästjazzen" till gemene man. Då finns det mycket bättre exempel, Ella99 (rätt namn?) och hennes häst ex. Det är mycket bättre samspel. :)

Norrland
Om man har, som jag, levt ihop med sin häst i 17 år så vill jag påstå att då känner man varann ganska bra. Det är inte alla dagar hon inbjuder till busslagsmål, det kan räcka med att hon "biter" mig i arslet när jag lägger in ryktborsten i skåpet, för att sen stå och flina när jag vänder mig om. Hon är handmatad och bortskämd och älskad, och det vet hon om och vi har aldrig varit elaka på varann, hon har aldrig gett mig så mycket som ett blåmärke eller varit falsk. Vi har ett tryggt förhållande och vi litar på varann.
Mitt i "slagsmålet" kan jag säga "vänta, du har en kardborre i svansen" och hon tvärstannar och låter mig plocka bort den och när det är gjort säger jag "sådär, nu är det klart" och "slagsmålet" fortsätter.

Vi har ingen som helst respekt för varann, vi vet var vi har varann och vi älskar varann och jag har aldrig ens höjt rösten åt denna underbart roliga häst. Så full med sattyg som hon är trots sina 23 år är det inte många unghästar som är.

Om hon inte skulle trivas, är det då någon av er som skulle tro att hon går kvar i hagen där elen varit avstängd i en massa år och där tråden räcker mig till knäna på ett par ställen?

plötsligt kom jag på en rolig parallell i djur/människorsamspels funderingarna:
Ni som har slagits på LEK med er katt!!! HUR ser katten ut?
Min katt ser i alla falll precis lika farlig och ilsken ut som när den slåss med sin brorsa!!! Det som är poängen här är frågan om DJUR KAN modifiera sitt minspel så att man kan se om det är på skoj eller på allvar!? Förstår ni vad jag menar?

Jag tror fortfarande att de bakåtstrukna öronen är ett tecken på press, man pressar faktiskt in sin katt i en för katten inte helt normal situation också om man leker kattslagsmål med den, det betyder inte att den inte tycker det är roligt men den känner press i alla fall.
En hopphäst känner också press när den ska över ett hinder, hur mycket den än älskar att hoppa, just deras öron brukar vara ganska uttrycksfulla, framför hindret väldigt framåt, i uppsprånget/över hindret brukar de svischa bakåt för att sedan åka fram igen mot nästa hinder om den har en duktig ryttare...

Riddes häst tycker jag mest ser ut som en halvgrinig märr ser ut när den smådjävlas med en stallkamrat, inget allvarligt men rumpa mot rumpa, tänder i luften och lite i skinnet och huvudormning och allt. Ridde retas med hästen och jag kan tydligt tänka mej att hon kan börja med att retas själv. Vad som är RÄTT och FEL är väl faktiskt en fråga för den enskilda hästägaren... och i det här fallet faktiskt även för hästen, jag är övertygad om att hon kan få ride on att förstå när hon tycker det räcker;-)

Har en som faktiskt ibland tar initiativ till att småjäklas med att nafsa, vill jag då så nafsar vi varandra en stund (jag nyper henne i skinnet, hon nyper mej i kläderna, vill jag inte så säger jag det och då säger hon okej... jag tar aldrig initiativet, det gör hon och det glittrar i ögonen på henne när vi gör det. Hon har aldrig någonsin bitit mej. Nu ska jag aldrig sälja henne och det är den enda anledningen jag kan se till att det kan vara olämpligt att leka så. Hon biter bara folk som är hårdhänta, oartiga och tjatiga när de hanterar henne och det är bara ett uttryck för att hon har åsikter och integritet, något jag faktiskt uppskattar;-)

Det finns inga regler för den som har sin egen häst! Och den som aldrig vågar prova något lär sig sällan något nytt! Dessutom har jag aldrig träffat en trygg äldre häst som inte har NÅGOT hyss för sig som egentligen skulle kunna bli farligt eller som kan bedömas som mindre..."respektfullt" om man vill använda den termen. Klia sig mot ryttarens rygg, mugga fickor, se grinig ut när man står i sin box för att få vara i fred, gnaga på hjälmen eller klia sin ägare eller en liten smygsmisk med svansen kanske, ett lite bocksprång om man lägger handen på rumpan? Och säg den hästägare som inte UPPSKATTAR just sin egen älsklings uttryck för personlighet och humor??? Gör man inte det kan man alltid skaffa moppe...dom saknar personlighet.

Och ja visst är det vanligt att folk begåvade med hästar som inte kan kontrolleras med vare sig GOD traditionell hästhantering, våld eller inspänningstyglar testar andra metoder för att få kontakt med sin häst;-)

Om hon inte skulle trivas, är det då någon av er som skulle tro att hon går kvar i hagen där elen varit avstängd i en massa år och där tråden räcker mig till knäna på ett par ställen?

Det där är ju inte ett bra argument.

Ta ett exempel; shetlandsponnyn som står ensam i en halvdålig hage utan mat i 5 år, inget sällskap, ingen som kommer och matar eller pratar med honom, ingenting. Hovarna växer, parasiter, ögoninflammation... Hade han inte trivts hade han gått ut.:crazy:

Det där fallet är snarlikt ett sant fall, men inte fullt så extremt som det riktiga fallet. Så där ser vi att hästar verkar inte funka så. De går bara inte när de inte trivs.

Säger inte att din häst är vanvårdad alltså, jämför bara lite med andra fall:crazy:

(Jag har inte läst tråden utan bara frågan och presenterar min teori)

Vi får det vi ger, rätt och slätt. Jag tror att det handlar om hur vi presenterar vår "önskan". Dvs hur vi kontrollerar hästen eller ger den utrymme för att får vara fri och följa våra rörelser.

En människa med stress (vilket nästan alla människor har i dag) har svårt att får fram den raka och neutrala "kontrollen". Detta på grund av att stress låser oss i ett tunnelseende, där vi är i våra tankar istället för i kroppens harmoniska rörelse.

Hästarnas reaktioner visar på hur människans "önskan" dvs. vårt sätt att kontrollera hästen är blandat med med våra känslor och obalanser och också hur lite vi anpassar oss till hästens balans och energi.

Dagens människa lever till största del i sina tankar. Hästen lever i kroppen. Om människan själv lägger fokus på kroppen och sin egen balans, så förändras hästens attityd. Samtidigt så förändras människans krav, eftersom denne inser att man ställt orimliga krav utan att sjäv ta ansvar för sin egen kropps påverkan genom rörelsen.
:)

Tycker du ska prata med någon som faktiskt kan hästarnas språk, eller någon som faktiskt håller på med frihets dressyr i stället.

Så du får lite genuinna svar..

Här svaras mest på hobby nivå och folk som tror dom vet något...

Vilken kategori tillhör du själv:confused::confused:

Annika

Du är så klok:bow:
Hur kan jag bli lika klok? Både till kropp och själ?

Annika

Hur du ska bära dig åt? Tja, dom svaren har jag också, -på hemsidan. :D

För mig handlar det om att jag helt enklet slutat använda huvudet på ett mänskligt sätt. Lever i kroppen, med kroppen och låter tankar och känslor leva med mig utan att ta över eller styra mitt liv. :bow:
;) För mig har kroppen blivit den del av själen som syns...För dom flesta är det tankarna och känslorna som syns. Däri ligger skillnaden, tror jag.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel
  • Ny sits
  • Spånpellets

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka