Griniga hästar vid frihetsdressyr?

Sv: Griniga hästar vid frihetsdressyr?

Vi tycker att hästarna ser arga ut när de leker, men det är inget mot vad de gör när det är på allvar! Stora starka djur leker brutalt, men slåss än mer brutalt.
Precis min åsikt! Vi lägger våra egna värderingar i det vi ser och missförstår därav hela situationen. Därför kan vi också skapa en logik som i verkligheten faktiskt inte stämmer övht.

Och det är där jag tycker att begreppet NH spårade ur för länge, länge sen.

Tycker att man ser skillnad på hästarnas öronaktivitet när ryttaren är upp- respektive avsutten. Jag upplever att hästar, för att ta Briar som exempel, ser mer avslappnad ut i sin utstrålning än vissa hästar på Youtube som exempelvis löslongeras. Istället för att ha öronen nästan strukna bakåt som i vissa hästar i YT-filmer så är de avslappnade "rakt ut". Det är det som är pudelns kärna i den här diskussionen - varför är det så?

Att Alexander inte tvingar sina hästar till att lyssna låter jag vara osagt. Han har helt klart en god hand med hästar, men vissa rörelser han får hästarna att göra kan man undra vad poängen är. Jag menar, cirkushästar kan också ligga på rygg men vad är poängen annat än att det ser imponerande ut?

Ja du, att träna trickträning stärker bandet mellan häst och människa och blir dessutom en rolig sak att göra med hästen :laugh:

Titta på detta t ex. Det imponerar mig iaf, och häst och människa har ett underbart samspel. De har roligt! :laugh:
http://www.youtube.com/watch?v=sJpb0ppxWKE

*kl*

Nu vet jag inte om nån länkat den här videon innan i den här tråden men jag gör det ändå för jag tycker den är intressant. http://www.youtube.com/watch?v=6N1ZiA8SUyk&NR

Dels så visar den ett otroligt samspel mellan häst och människa men framförallt tycker jag den visar ett väldigt spännande öronspel. Hos hästen alltså. Den här hästen rör öronen konstant, de är inte i samma läge många sekunder. De första galoppfattningarna och de första småstegringarna tycker jag mig se att hästen har pressat öronen bakåt i sur-läge. Men de stannar inte där. Just hos den här hästen tolkar jag det som att den tar i som sjutton med hela kroppen och öronen följer liksom med. Precis som när vi själva spänner oss överallt och ögonen knips ihop.

Min åsikt är att om hästen håller öronen tryckta bakåt genomgående så är nånting inte riktigt rätt, för då är den inte helt avslappnad. Som nån nämnde så ser man ju ofta dressyrhästar som anstränger sig hårt som bara låter öronen hänga och vippa. Självklart måste man också ta hänsyn till hur grinig hästen ser ut till vardags. Hempflings lilla fux uppfattar jag som en liten gubbe som ser surare ut än vad han är medan hästen i videon jag länkade kanske är en sån som jämt ser glad ut. Men ändå, jag vill ha hästen avspänd mentalt och då tycker jag det krockar med att statiskt trycka bak öronen.

Jag har säkert upprepat vad nån sagt redan men jag orkade inte läsa hela, sorry :angel:

Riktigt vacker film :love:
Men han arbetar ju mycket i position bredvid, bakom hästen. Hästen springer aldrig efter honom (säg till om jag missat det ögonblicket) utan den befinner sig hela tiden i position bredvid honom. Därav är ena örat vinklat, och den spelar med öronen. En häst som däremot har dig som bestämt mål (denna häst har på filmen inte som mål att komma till människan, utan följer dennes signaler men den "jagar" honom aldrig).

Där ligger nog den största skillnaden.

Position bredvid hästen:

Position framför hästen. Hästen har sin fulla koncentration mot mig, följer/"jagar" mig.

Senast ändrad av en moderator:

Detta undrade jag också innan jag läste en artikel i Ridsport tror jag det var. Det var han fransmannen som var i Globen i julas med sina vackra hästar och visade upp en fantastisk show! :love:

Fast... hade han verkligen så bra ledarskap över sina hästar? Jag vet inte vilken av uppvisningarna ni va på, jag va där på fredagen har jag för mig och en av hästarna sparkade efter honom med sin framhov så att han fick hoppa undan! Den gick också på honom och hotade genom att kasta med huvudet. Jag tittade senare på Globen-showen på tv och då visade de inte samma nummer och i den tycker jag hästarna uppförde sig bättre.
Jag tycker ledarskapet är väldigt varierande i uppvisningar i frihetsdressyr. Vissa verkar ha ett jättebra ledarskap medan andra mer verkar lära hästen att göra olika kommandon med hjälp av godis och/eller spöet :cool: Man kan ju få hästen att göra det man vill på olika sätt!

Senast ändrad:

Riktigt vacker film :love:
Men han arbetar ju mycket i position bredvid, bakom hästen. Hästen springer aldrig efter honom (säg till om jag missat det ögonblicket) utan den befinner sig hela tiden i position bredvid honom. Därav är ena örat vinklat, och den spelar med öronen. En häst som däremot har dig som bestämt mål (denna häst har på filmen inte som mål att komma till människan, utan följer dennes signaler men den "jagar" honom aldrig).

Där ligger nog den största skillnaden.

Men jag ser inte logiken... Om man är bredvid hästen menar du att iallafall örat närmast dig riktas mot dig, om jag förstod rätt? För att ha uppmärksamheten mot dig. Det syndes på bilderna!
Men sen menar du att när du är framför hästen riktas öronen bakåt medan hästen har sin koncentration på dig? Åt vilket håll riktas då öronen när du rider? Öronen lyssnar ju hela tiden efter dig/ledaren/ryttaren för att invänta signaler (så ser jag det), så varför skulle hästen vilja lyssna "bakåt"? Nu menar jag alltså mer spända öron bakåt, då lätt bakåtvinklade öron är ett bevis på koncentration för mig (främst vid ridning eller när du befinner dig bakom hästen på marken).

Har nu inte läst hela tråden men såhär tror jag att det är.

Även om dom tycker det är roligt så kan dom förmodligen visa sura miner när dom koncentrerar sig.
Jan kan syssla med något jag verkligen gillar men inte går jag runt och stor-ler hela tiden bara för det! Jag ser nog tillochmed ganska sur ut när jag rynkar pannan i koncentration.
(ja, jag vet att hästar inte är människor, men likheter finns ju fortfarande.)

Varför ska en häst bli diciplinerad av att uppmanas ligga på rygg? Visst visar den ett förtroende, men ser knappast att en häst utvecklas av att ligga på rygg. Det är inte ens ett beteende som hästen kan uppvisa i det fria.

Varför ska en häst bli diciplinerad av att uppmanas ligga på rygg? Visst visar den ett förtroende, men ser knappast att en häst utvecklas av att ligga på rygg. Det är inte ens ett beteende som hästen kan uppvisa i det fria.

Varför måste allting ha med "det ska va så naturligt som möjligt" hela tiden?
hur naturligt är det egentligen att vi rider på hästarna? ställer upp i tävlingar osv? "Vad kan hästen visa upp det i det fria?"

Jag tror att hästar mår bäst av att vara hästar, och då ska de få möjlighet att agera så naturligt som möjligt. Att ligga på rygg för att en "hästkarl" bett om det räknar jag inte in i den kategorin. Men, man har ju alltid en egen syn på hästhållning men ovanstående är vad jag anser.

Visst är det inte naturligt att vi rider på dem, vilket är ett dilemma. Vi vill ju alla ha den närheten och det samspelet med hästen som man får när man rider.

Hästar visar upp samtliga dressyrörelser i det fria, även skolorna och de högre skolorna. Det är bara att stå och observera. Skillnaden är att vi sitter på dem och ber dem utföra dessa naturliga rörelser när vi vill.

Tack för detta sidospår, men det var inte konsternas varande som vi diskuterar utan "sura miner" vid frihetsdressyr.

Jag tycker att det är skillnad på tätt bakåtslickade öron och öron som är vinklade bakåt.

När jag rider min häst och ber henne öka galoppen så tar hon nästan alltid bak öronen och när jag bromsar upp så åker öronen fram. Jag har alltid tänkt att hon tar bak öronen för att hon tar i.

Det är när jag är inomhus. Utomhus vet jag inte riktigt hur hon gör...Hon brukar vara rejält mycket piggare ute och ökar av sig själv, alltså småsticker hon :p. Då brukar nog öronen var framåt faktiskt.

Men vem vet, det kan ju vara så att hon inte riktigt är tillfreds med när jag ökar galoppen.

Riktigt intressanta och välkrivna inlägg!! :bow: :)

Det fick mig att fundera. Det du skriver verkar ju vettigt, men hur mycket verkar inte vettigt med tillräckligt bra argument? ;)

Ju mer jag tänker på det desto vettigare verkar det du skrivit.

Från människans synvinkel så använder vi hästarna till dressyr, western, frihetsdressyr, tricktraining etc.

Från hästens synvinkel så rör den sig. Hästen sorterar inte upp saker i kategorier eller fack, det är människans ovana.

Så, att få hästen att gå i passage eller att få den att stegra eller att få den att ligga ner eller gå i jogg eller göra en galoppiruett...
Du kan sortera upp det i vilka kategorier du vill, men hästen är bara intresserad av hur du får den att göra dessa saker (din attityd och träningsmetoder).

Jag har en känsla av att hästen har öronen framåt när det är dess egen ide som styr den, dvs när den själv är motiverad att göra ngt av egen vilja om ni fattar vad jag menar. När den har en egen INTENTION...

När jag uppmanar mn häst att göra något så ska hon göra det jag ber henne om och då krävs det att hon funderar över vad det är jag ber henne om, kanske är det också så att hennes öron visar att hon får lov att skärpa sig för at verkligen göra som jag ber henne om eftersom hon är LÖS! Om jag har henne i lina kan hon bara följa, hon har liksom en hand att hålla i, att vara lös kräver större koncentration av hästen OCH är faktiskt läskigt för en del hästar med taskigt självförtroende...

Dessutom måste de bekämpa sina hästimpulser (alltså de vet att de inte kan göra som de skulle gjort om de sprang lösa i hagen med sina kompisar....

En dominant häst som arbetas lös har HELA tiden impulser att på hästars vis visa sina lust att klättre i hierarkin, men där springer en liten fjuntig MÄNNISKA och har ledarskapet....;-)

Så min fundering är om inte de bakåtriktade öronen är koncentration, anspänning och ibland en liten liten fråga om osäkerhet.

Arga öron är spända och hårda, sura öron är platt bakåt strukna koncentrerade öron är mer bakåtvinklade bara...

men bakåtstrukna öron i lek är även ett "yeah, nu kör vi!", vilket hästen kan uppvisa i alla lägen; när den leker helt ensam, med hästkompisar och med människor.
Dvs när de tar i, fysiskt givetvis men även en psykisk urladdning.

Hästen springer bakom honom vid åtminstone ett tillfälle. Men att säga att den jagar efter honom vore fel.

Tycker du ska prata med någon som faktiskt kan hästarnas språk, eller någon som faktiskt håller på med frihets dressyr i stället.

Så du får lite genuinna svar..

Här svaras mest på hobby nivå och folk som tror dom vet något...

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Kemnevall sadel
  • Ny sits
  • Spånpellets

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka