Sv: Griniga hästar vid frihetsdressyr?
Glömde i förra inlägget:
Såklart alla får tro som de vill och ha sina egna filosofier, men jag tyckte detta lät klokt och det stämmer in på Ella så därför väljer jag att tro som jag gör.
Varför skulle hästen vilja ha öronen tryckta bakåt när den är 100% koncentrerad på dig?
En häst som koncentrerar sig på ett främmande föremål har öronen riktade mot föremålet, en häst som hälsar på en ny häst har öronen riktade framåt mot nya hästen. Borde inte det vara samma här, hästen riktar hela tiden öronen mot dig? Det är för mig en häst som inte lyssnar på annat.
Nja, alltså jag ser en viss skillnad i det. Har hästen öronen spetsade lyssnar den på något som den eventuellt känner sig stressad, nervös, nyfiken över. Det är mina upplevelser iaf.
T ex här där min häst hoppar. Hon tycker hindret är lite läskigt och är osäker på det, alltså tittar hon på det ordentligt innan hon bestämmer sig för att hoppa över:
Detsamma när hästar hälsar på varann. De är nyfikna på varandra och lite osäkra på den andra individen. Men det är bara teorier, som sagt, utifrån mina egna upplevelser.
Och, varför skulle dom välja just den öronpositionen?
En nöjd häst har väl mera normalt öronen rakt ut i en avslappnad position. Titta på en häst som vilar/sover, de har öronen lätt vinklade bakåt eller vinklade/hängande rakt ut/ner. Jag anser att det är skillnad på öronen vinklade bakåt och öronen slickade mot nacken, jag tycker dina bilder visar det senare...
(EDIT: förutom din sista bild, den tycker jag ser mycket trevlig ut!)
Jo, visst det har jag också bildexempel på i skritt. Men t ex i trav eller galopp krävs det mycket mer koncentration av hästen för att följa mig, om jag vänder tvärt, stannar osv.
Denna filmen är ett fint exempel tycker jag:
http://www.youtube.com/watch?v=xukQ1j1JMFA
Om vi vänder på det; är en häst som inte trycker öronen i nacken okoncentrerad, eller inte nöjd med situationen? Mina hästar har aldrig öronen slickade bakåt när jag jobbar med dom (varken från marken eller ryggen), trots det gör de vad jag ber om, verkar nöjda och avslappnade. Jag har alltid sett det som missnöje när öronen spänns bakåt, när jag bett om för mycket eller varit otydlig så det blir en situation, läggs öronen bakåt och huvudet höjs. Jag ser det som ett negativt svar från hästen.
Alltså, jag tror inte på den där fransmannen
Jag såg hans show, jag tyckte inte det var harmoniskt.
Detta tror jag beror på hur man jobbar, och framför allt i vilken position man befinner sig. Hästar busar, leker och har roligt fast de har öronen bakåt. En häst med helt spetsade öron är spänd, orolig eller nyfiken på något, utifrån mina perspektiv. Den känner sig inte trygg i situationen eller vet inte riktigt var den har dig/individen.
En häst som däremot är avslappnad i öronen och har dem vinklade åt något håll, eller så, är avslappnad och trygg i vart den är och gör, men kanske inte fullt så koncentrerad (det krävs inte så mycket koncentration av hästen för att utföra övningen).
Befinner man sig dessutom framför hästen är den fullt koncentrerad på att följa en, och därför är öronen helt vinklade bakåt. Ska hästen t ex väna mot dig, som på bildexemplet nedan är endast ena örat riktat mot dig.
Är det mer detta öronspelet du önskar?
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_25/20400000-20409999/640x480/20404051.jpg
http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_25/20400000-20409999/640x480/20404054.jpg
Här anser jag att hästen visar glädje och nyfikenhet i situationen. Däremot är den inte fullt så koncentrerad på uppgiften, t ex att ta sig till dig (sista bilden) så fort som möjligt.
Jättesvårt att förklara hur jag tänker, men beskriv gärna vilket uttryck du anser att hästen visar på bilderna också