Grenade aminosyror påverkar prestationen???

Sv: Grenade aminosyror påverkar prestationen???

Olika växter har olika sammansättning av aminosyror. Ett bra hästfoder har en sammansättning som mest liknar det som hästar behöver. Alltså som innehåller lagom proportion av de aminosyror som hästen inte kan tillverka själv utan behöver få färdiggjorda. De begränsande, dvs de av dessa som det brukar finnas minst av och som man därför tittar på särskilt, är lysin och treonin. HH

just ja. Proteinet bryts ner o BLIR aminosyror...
Bildas då dessa aminosyror: leucin, isoleucin och valin eller dom tillförs på annat vis?

Ett protein är uppbyggt av aminosyror.
Ett mkt förenklat sät att förklara det : tänk dig ett pärlhalsband med pärlor i olika färger. Hela halsbandet är själva proteinet. Kulorna är aminosyrorna. Det finns ungefär tjugo st olika därav olika färger. När det går sönder (dvs sönderdelas i tarmen) så lossnar pärlorna dvs aminosyrorna.

Svaret på din fråga blir alltså att aminosyrorna finns i proteinet från början och de lossnar till fria aminosyror när proteinet bryts ner.
Olika proteiner (det finns massor) består av olika kombinationer av dessa tjugo aminosyror.

kl

Jag är biolog men absolut ingen expert på häst-näringslära. Men ajg vet att tex havre innehåller inte alla 20 aa i tillräckliga mängder, tror det var tryptofan och någon mer som bara finns i låga halter. Man kan komplettera med vetekli för att tillföra dessa. Läst i en hästbok och ingen expertkommentar.

kl

En viktig sak att tänka på är att hästen bör få i sig tillräckligt at alla 20 aa i varje mål. aa kan lixom inte lagras om det fattas andra aa som proteinet som cellen vill bygga upp fattas. Altså hjälper det inte om den får i sig några på morgonen o resten på kvällen, ex, för de som den fick i sig på morgonen är redan obrukbara när resten av byggstenarna kommer.

Jag har inte heller ngn utbildning i näringsfysiologi(har läst bla kemi) men har börjat att läsa lite om hästens näringsfysiologi på egen hand. Jag tycker att det är mycket intressant även om det är ganska svårt.

Men jag har förstått det som att det bara är de essentiella aa som de behöver ha. De andra kan de bilda själva av andra aa. Men de kanske ändå måste ha i sig protein hela tiden?

nä, du har rätt, men om någon aa fattas, och även den/de essentiella aa som den kan bildas från, så är det lixom kört...

Äter du själv alla essentiella aminosyror vid varje måltid? Det gör inte jag.

Det sker en ständig nedbrytning och uppbyggnad av aminosyror i kroppen och ”lediga” aminosyror cirkulerar hela tiden i blodet. Det viktiga är att man får i sig de begränsande aminosyrorna, de som det är mest ont om. Annars har man ingen nytta av de andra. För hästen är det lysin och treonin.

Varken människan eller hästen behöver äta alla essentiella aminosyror vid varje måltid även om det ofta blir så naturligt för hästen.

Havre är f ö en utmärkt tryptofan källa. HH

Äter du själv alla essentiella aminosyror vid varje måltid? Det gör inte jag.

Det sker en ständig nedbrytning och uppbyggnad av aminosyror i kroppen och ”lediga” aminosyror cirkulerar hela tiden i blodet. Det viktiga är att man får i sig de begränsande aminosyrorna, de som det är mest ont om. Annars har man ingen nytta av de andra. För hästen är det lysin och treonin.

Varken människan eller hästen behöver äta alla essentiella aminosyror vid varje måltid även om det ofta blir så naturligt för hästen.

Havre är f ö en utmärkt tryptofan källa. HH

nej nej nej, du har missuppfattat mig!!
Jag försöker varken vara moraltant eller häst-närings expert!!
Skrev bara att jag trodde mig komma ihåg att det var trp som det var ont om i havre, men om du skriver att det är en bra trp källa så ska jag inte säga emot. det var väl någon annan, kommer inte ihåg, var ett tag sedan jag läste det. NÅGON aa var det i alla fall som dieten blev fattig på om man fodrade med enbart havre, och i boken jag läste stod det att kli innehåller den / dem så att det är ett bra komplement till havre (kan det ha varit i "håll hästen frisk?? eller nån annan bok...)

Jag får säkerligen inte i mig en bråkdel av vad jag borde, vare sig det handlar om aa eller andra näringsämnen, däremot säkert en massa som jag skulle må bättre utan (snabba kolhydrater...:D)

Jag vet att aa och andra näringsämnen förs med blodet till de olika vävnaderna, men de cirkulerar inte där i all evighet...!

De försvinner inte omedelbart, men om syntesen av ett protein påbörjas i en cell och en aminosyra som ingår fattas, stoppas syntesen och dröjer det mer än ett par minuter innan den kommer ´på plats bryts det halvfärdiga proteinet ner och går liksom förlorat.

De försvinner inte omedelbart, men om syntesen av ett protein påbörjas i en cell och en aminosyra som ingår fattas, stoppas syntesen och dröjer det mer än ett par minuter innan den kommer ´på plats bryts det halvfärdiga proteinet ner och går liksom förlorat.

antagligen helt utanför tråden

Jag vet att detta är oerhört komplicerat och styrs av flera reaktioner men
är det verkligen så att även aa bryts ner? Jag skulle annars tro att det bara är vid överskott av aa (eller man kanske ska se det som kväveöverskott) som även aminosyrorna bryts ner. Det är ju en process som precis som de flesta andra kemiska processer i en organism styrs av flera faktorer.

jag har aldrig funderat över hur det här går till på cellnivå tidigare alltså tex med tillgång och efterfrågan på olika ämnen.

Senast ändrad:

Jag är ingen biokemist men huvudsakligen kan man se på det såhär:

aa kan på cellnivå brytas ner eller omvandlat till en annan aa om den inte blir inbyggd i ett protein

fria, cirkulerande aa , dvs i blodet filtreras ut genom njurarna så man kan inte ha ett lager av fria aa i sitt blodomlopp. Proteiner skall om allt står till som det ska, inte filtreras ut.

Jag är ingen biokemist men huvudsakligen kan man se på det såhär:

aa kan på cellnivå brytas ner eller omvandlat till en annan aa om den inte blir inbyggd i ett protein

fria, cirkulerande aa , dvs i blodet filtreras ut genom njurarna så man kan inte ha ett lager av fria aa i sitt blodomlopp. Proteiner skall om allt står till som det ska, inte filtreras ut.

Mitt problem är att jag har läst det här en gång inte på cellnivå utan mer biokemi för tusen år sedan men.....

Jag kan ändå tycka att aa kan lämna cellen och transporteras vidare men det är kanske fel?
Jag har ändå förstått det som att aa endast bryts ner till ammoniak och sedan urinämne vid överskott men OK det är kanske fel?

Mitt problem är att jag har läst det här en gång inte på cellnivå utan mer biokemi för tusen år sedan men.....

Jag kan ändå tycka att aa kan lämna cellen och transporteras vidare men det är kanske fel?
Jag har ändå förstått det som att aa endast bryts ner till ammoniak och sedan urinämne vid överskott men OK det är kanske fel?

Man får ju komma ihåg att flertalet biokemiska processer sker just på cellnivå, så mycket av det du läst är säkert direkt applicerbart på cellen. Vet att det ofta är diffust VAR NÄR och HUR de olika processerna pågår när man läser om dem.

Jag håller med, tror att ett protein kan brytas ned till aa som kan transporteras från en cell till en annan, men detta är inte mitt område så jag ska nog inte uttala mig. Jag jobbar med encelliga organismer så jag har lite svårt för helheten...:crazy:

Vet faktiskt inte om de bryts ned till amoniak bara vid överskott. Kanske kan det vara så att det finns överskott på en viss aa i en vävnad/ organ eller så, och att den bryts ner där, medan samma aa kan komma att fattas i en annan vävnad?? Ju komplexare organism, ju svårare att hålla koll på att allt hamnar där det ska.
(och man kan ju lätt få för sig att hästar är VÄLDIGT komplexa, eller ska det kanske vara komplicerade?? detta dock baserat på allt annat än biokemiska processer...:rofl:)

Vet faktiskt inte om de bryts ned till amoniak bara vid överskott. Kanske kan det vara så att det finns överskott på en viss aa i en vävnad/ organ eller så, och att den bryts ner där, medan samma aa kan komma att fattas i en annan vävnad?? Ju komplexare organism, ju svårare att hålla koll på att allt hamnar där det ska.

Jag vet inte heller hur det går till. Jag har tänkt på det lite sedan jag läste det du skrev sist men jag har inte en aning. Det är lättare på ngt sätt att läsa hur det styrs och försöka förstå det. Men att sedan tänka sig in i hur det verkligen går till blir på ngt sätt en dimension till. Som ex hur andra celler kan veta att det är överskott/brist ngn annanstans. Ja jag tänker kanske fel eller också övergår det min förmåga att förstå.

Tack för svaret. Jag vet att det är mkt komplicerat och naturligtvis alldeles för långt att skriva ner här. Jag har kollat att filen går att öppna och ska läsa den senare. Detta med proteinmetabolismen är fortfarande ett mysterium.

Utbytet av aminosyror mellan organ hos däggdjur är en starkt reglerad och aktiv process som jag inte orkar sammanfatta! Tror att detta föredrag är allmänt tillgängligt dock. HH

http://www.eaap.org/docs/ISEP/Files/Deutz.pdf

Jag har läst igenom föredraget. Det var intressant och gav en så pass tydlig bild av hur det fungerar att jag känner att jag åtminstonde kan ana hur det går till när aminosyrorna omvandlas och vad som styr det.

Med tanke på denna diskussion om aminosyror och även i andra trådar ex den igår om ngt tillskott till hovar citerar jag dig från ett inlägg tidigare i denna tråd

För majoriteten av hästar och utfodrare gäller att om man ger hästen tillräckligt med protein från en för hästen bra proteinkälla............. HH

Jag har undrat över detta ett tag. Hur vet man om man ger hästen protein från en bra källa dvs vilka proteinkällor är bra? Den allmänna mängden räknar man ju med. Men gör man även det med sammansättningen?

Det man kallar proteinbehov är ju egentligen ett surrogat för aminosyrabehov. Man uppskattar att om man ger en viss mgd protein från vissa kända proteinkällor så är det troligt att hästen får i sig en stor del av sitt aminosyrabehov. Men faktiskt kan man ge stora överkottsmängder protein utan att tillfredsställa aminosyrabehovet. Och med en bra aminosyrasammansättning behöver man ge betydligt mindre giva av protein totalt sett.

En bra proteinkälla är en som liknar hästen själv vad gäller aminosyrasammansättning. Sammansättningen av muskeln ger en bra uppfattning av den vuxna hästens behov och mjölkens av den unga hästens. Det är svårt att uppnå det med enbart gräsarter. Den (halv)viltlevande hästen äter ju alla möjliga växter.

Utan att det egentligen finns hard facts är det min uppfattning att förutom lysin och treonin så saknas ofta methionin i svenska hästars diet. Den aminosyran har betydelse för t ex styrkan i hovväggen. Lusernväxter, tistlar, solrosor, raps o soja är exempel på växter som innehåller mer methionin är gräs t ex. HH

Tack för ditt svar.
Man kan undra hur bra det är att släppa hästar enbart på odlade vallar. Våra går på naturbete.
Jag har en fråga till, om methionin, återkommer om den.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 021
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
27
· Visningar
5 773
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 909
Senast: Snurrfian
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet inte varför jag skriver dethär. Eller jo egentligen så tror jag att det är två andledningar. Och det ena är för OM det kan...
2
Svar
25
· Visningar
3 033
Senast: Trasten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V