Grenade aminosyror påverkar prestationen???

tinafinis

Trådstartare
Sitter här och läser om foder o försöker bli lite lärd.

Vad är grenade aminosyror för nåt igentligen?
Står att det kan påverka prestationsförmågan positivt.
Var kommer ämnet i från?
kan man tillföra det eller?

Berätta..

Sv: Grenade aminosyror påverkar prestationen???

aminosyror bildas när protein bryts ner. Beroende på proteinkällan kan hästen tillgodogöra sig olika aminosyror.
Aminosyrorna behövs för att bygga upp och underhålla hästens kropp.
Läs mer foderlära (t.ex. C Planck) för att först hur det hela fungerar.

Japp det ska jag göra. Håller p med en annan bok just nu.
Det stod så lite om det där så det verkade som om det tex var något man själv kunde tillföra.

Sitter här och läser om foder o försöker bli lite lärd.

Vad är grenade aminosyror för nåt igentligen?
Står att det kan påverka prestationsförmågan positivt.
Var kommer ämnet i från?
kan man tillföra det eller?

Berätta..

Jag kan inte svara på hela frågan men..
Proteiner är uppbyggda av aminosyror. Det finns ungefär 20 st olika aminosyror. Tio av dem kan hästen tillverka själv, tio av dem måste den få i sig från proteinerna i fodret, de kallas för essentiella aminosyror.

Några av de essentiella syrorna är grenade, andra är byggda på annat sätt.

Du kan alltså välja ett foder som innehåller proteiner med dessa aminosyror.

Detta svaret blev nog ungefär samma som du redan har fått.

Senast ändrad:

Ja fast jag tror jag fattade bättre nu.
ALltså ska en högpresterande häst ha ett grov samt eller kraftfoder med högproteinhalt?

Jag är inte någon expert på detta med foder alls. Det finns andra här på forumet som kan mycket mer.

Men jag försöker lära mig.

Du ska i så fall ge ett foder med rätt proteininnehåll.

Jag letade lite efter det du skrev igår. Det jag hittade var att framförallt aminosyrorna leucine, isoleucine och valine ger mkt energi och minskar då mjölksyraproduktionen för en häst som arbetar hårt. Efter vad jag förstår är man fortfarande osäker på hur pass stor roll det egentligen spelar för hästens prestation.
Jag har läst detta i artiklar på Kentucky Equine Research.

Men som sagt, jag hoppas att du får fler svar från någon som är bättre och säkrare på detta än vad jag är.

För majoriteten av hästar och utfodrare gäller att om man ger hästen tillräckligt med protein från en för hästen bra proteinkälla så är det tillräckligt.

Hästar som skall prestera extremt eller hästar som har vissa muskelsjukdomar kan eventuellt ha glädje av att få ett tillskott av de grenade aminosyrorna ca 40 minuter före maximalprestationen. 2 studier talar för det, en talar emot. HH

Hästar som skall prestera extremt eller hästar som har vissa muskelsjukdomar kan eventuellt ha glädje av att få ett tillskott av de grenade aminosyrorna ca 40 minuter före maximalprestationen. 2 studier talar för det, en talar emot. HH

Tack för svaret även om det inte var till mig. Det var så jag förstod det jag läste vilket är bra att veta (även om vi kanske inte har läst samma sak).

För majoriteten av hästar och utfodrare gäller att om man ger hästen tillräckligt med protein från en för hästen bra proteinkälla så är det tillräckligt.

OK, intressant!
Så det finns alltså tillskott att ge då 40 min innan tävling med extrem ansträngning?

Men HH, stämmer det att höpresterande hästar (typ travhästar) behöver ett proteinrikt grovfoder?

Jag har ju som sagt äntligen tagit tag i desa böcker jag har hemma, har inte kommit så långt än men ändå.
Jag kommer ju att hålla på med trav i framtiden och då vill jag ju ge bästa möjliga foder till hästen så denne kan bygga muskler samt orkar att prestera.
KOm då till denna lilla rad i boken och blev lite fundersam.

Högpresterande hästar behöver tillräckligt med aminosyror för att reparera sina vävnader. Det är inte nödvändigtvis samma sak som proteinbehov.

De riktvärden man har på proteinbehov bestäms av att med ett genomsnittligt hästfoder får hästen i sig tillräckligt med sådana aminosyror vid den dosen. Men om man har ett foder med väldigt bra aminosyrakvalité behövs det mindre totalmängd protein för att behovet ska tillfredställas.

Det finns en del försök man gjort på galoppörer. Man har skurit ner totalmängden protein men tillsatt vissa aminosyror ffa lysine o treonin och fått samma effekt på muskler och kondition osv. Tanken med försöken har varit att man ska slippa de biverkningar som höga proteindoser kan ge - mer vätskeförlust t ex - men ändå få tillräckligt med byggstenar. HH

leucin, isoleucin och valin är grenade aminosyror som är väsentliga för hästar

leucin, isoleucin och valin är grenade aminosyror som är väsentliga för hästar

Jag tolkar det som att de (naturligtvis) är bra på olika sätt dvs att de har olika funktioner. Jag menar att de grenade har en funktion (om de påverkar prestationen är tydligen lite ovisst) och lysine och threonin en annan.

Om jag nu ska ge mig in i denna diskussionen. Jag har sett i din profil att du precis som HH kan betydligt mer om detta än vad jag kan.

Diskutera på du bara.

Jaha, då kan man alltså tillföra ett fober med högt aminosyreinnehåll då?
O hur vet man om det är det?
Vilka siffror etc ska man kolla efter på förpackningen om vi pratar om kraftfoder?

Jag kan sätta mig in i teorin bakom det hela men jag är definitivt inte rätt person att uttala mig om olika sorters foder.
Men antar att du ska ge ett foder med en extra hög halt av de aminosyrorna som nämns här i tråden. Om det inte framgår av förpackningen får man nog fråga speciellt efter det.

Jo de kanske framgår av förpackningen med står det då aminosyra si o så många % eller hur ser det ut?
Eller det är namnet på aminosyran (som du nämnde innan) som står med på förpackningen?

Står det något är det oftast aminosyrans namn, tex lysin som är det vanligaste att den anges speciellt.
Det verkar som att foder från utlandet oftare har andelen av de olika aminosyrorna angivna på förpackningarna än de svenska fodren.

Jag har frågat tillverkaren av Vitafors Proteinmineral om andelarna lysin och threonin, 25 gram respektive 18 gram per kilo och råvarusammansättningen är:
30% Bryggerijäst, 27% Lusernmjöl, 22% Potatisprotein, 10% Koksalt, 6% Kalciumkarbonat, 1% Monokalciumfosfat, 1% Magnesiumfosfat.

Här är värden från betfodret Speedibeet:
-Lysine=0.45%
-Methionine=0.15%
-M & C=0.30%
-Threonine=0.40%
-Tryptopan=0.10%

På krafftsäckarna brukar det stå andelen lysin, tyärr har de inte med det på sina hemsidor, jag har inte hittat det i alla fall.

skulle kolla vad de stod på hippos påsar då jag utfodrar med det bland annat, men kommer inte in på sidan....

Kom in på deras analyser från en annan sida. Men jag begriper ju inte vad av det som är aminosyror... Är det någon av allt detta man ska kolla extra på om man är ute efter något med mycket aminosyror tros?
Råprotein
Smältbart råprotein
Råfett
Växttråd
Vatten
Aska
Natrium
Kalcium
Fosfor
Magnesium
Energi

Vitamin A
Vitamin D3
Vitamin E
Vitamin B1
Vitamin B2
Vitamin B6
Vitamin B12
Pantotensyra
Folinsyra
Niacin
Biotin
Koppar
Selen

Givet vis börjar jag inte utfodra min tilltänkte polle innan någon kunnig har sagt sina ord.
Men jag måste ju lära mig.
Just nu har jag ju fastnat i detta med aminosyror.. :-)

Kom in på deras analyser från en annan sida. Men jag begriper ju inte vad av det som är aminosyror... Är det någon av allt detta man ska kolla extra på om man är ute efter något med mycket aminosyror tros?
Råprotein
Smältbart råprotein
Råfett
Växttråd
Vatten
Aska
Natrium
Kalcium
Fosfor
Magnesium
Energi

Vitamin A
Vitamin D3
Vitamin E
Vitamin B1
Vitamin B2
Vitamin B6
Vitamin B12
Pantotensyra
Folinsyra
Niacin
Biotin
Koppar
Selen

Givet vis börjar jag inte utfodra min tilltänkte polle innan någon kunnig har sagt sina ord.
Men jag måste ju lära mig.
Just nu har jag ju fastnat i detta med aminosyror.. :-)

aminosyror är byggstenar som bydder upp proteiner. Vill man att pålle ska äta mycket aminosyror skall man altså utfodra med hög proteinhalt. Hästen bryter ner proteinerna till byggstenarna, dvs aminosyrorna, för att sedan använda dessa i den egna proteinsyntesen, dvs till att bygga upp sina egna proteiner.
Proteiner behöver hästen bygga upp för att de deltar i olika biokemiska processer som tex matsmältningen (enzymer är katalyserande proteiner), och som srtukturproteiner tex i muskler.

just ja. Proteinet bryts ner o BLIR aminosyror...
Bildas då dessa aminosyror: leucin, isoleucin och valin eller dom tillförs på annat vis?

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
3 021
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
27
· Visningar
5 773
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 909
Senast: Snurrfian
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vet inte varför jag skriver dethär. Eller jo egentligen så tror jag att det är två andledningar. Och det ena är för OM det kan...
2
Svar
25
· Visningar
3 033
Senast: Trasten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V