Grekisk Landsköldpadda

Evita_peron

Trådstartare
Hej!

Jag är vakt åt en Grekisk Landsköldpadda och jag ska göra en bur åt henne ute. :rofl: Jag har aldrig gjort det förut och skulle vilja ha lite råd om det är någon som har gjort det. :angel:
Har läst lite på internet och har några ideér på hur jag ska göra.
Hur gjorde du? Några tips?

Mvh Emma

Sv: Grekisk Landsköldpadda

Hur länge ska du vara vakt åt henne? :)
Om det inte är så länge kanske bara en stor kartong eller plastlåda (finns på ikea) kan funka. Till min har jag ett stort terrarie i trä som min kära fader har snickrat ihop :D Och han har även gjort en rymmningssäker utebur till min lille padda :p Har inga bilder på burarna nu tyvärr, men kan försöka fixa imorron :bump:

Hur länge ska du vara vakt åt henne? :)
Om det inte är så länge kanske bara en stor kartong eller plastlåda (finns på ikea) kan funka. Till min har jag ett stort terrarie i trä som min kära fader har snickrat ihop :D Och han har även gjort en rymmningssäker utebur till min lille padda :p Har inga bilder på burarna nu tyvärr, men kan försöka fixa imorron :bump:

Jag vill se dina burar =)

Okejdå, för att du bad så vackert gick jag och fotade nu :p

Här är inneburen, väääldigt stökig nu dock, men han är ju mest ute nu på sommaren :D
21559585.jpg

Uteburen, också den ganska ovårdad med vildvuxet gräs, men nu har det regnat och jag har inte orkat ta tag i det och klippa ännu :p
21559586.jpg

"Gräs-delen"
21559587.jpg

Och "jord-delen", med en badplats :D
21559588.jpg

Jag ska inte vara vakt så länge, några veckor.
Jag tänkte bygga en bur med både en sand del och gräs, och på något sätt en "badplats" också. Ska försöka bygga lite imorrron.
Har du gräs som underlag också?
Jag ska försöka göra lite "kullar" så hon får klättre lite. Och även stenplattor som hon kan gå på och vässa klorna.

Du hade jättefina burar! :bow:

Inomhus har jag inget gräs, bara hö :p Men ute är ungefär halv täckt med gräs och andra med jord/sand.

Det blir nog bra ^^, Lägg gärna in nån bild sen :)

Jag har tagit bitar från gräsmattan och satt in, sen har det blivit mer lite här & där :p
Och jorden är typ planteringsjord och så är det utblandat med sand :)

Är det viktigt att jorden är fuktig?
Har du något ställe med lite mer sten så sköldisen kan slipa sina klor och skal, eller klipper du regelbundet klorna?

Njaa, ute har jag som ett litet "berg" med stenar, dock är han inte där alltför mycket ;) Inne har jag en platt sten under lampan som han gärna ligger på. Men under hans 7 levnadsår har jag aldrig behövt klippa klorna, så ett bra underlag verkar räcka bra. Jag har ju som sagt jord & sand. Och lite stenar på vissa ställen :p

Det låter ju toppen! :) Men om en sköldpadda har fått för långa klor, måste man gå till en veterinär eller kan man klippa själv med typ en vanlig klosax? Vet en sköldpadda som har fått så långa klor så hon går inte med bakfötterna utan bara puttar fram sig med dom, och går med framfötterna. :(

Man kan klippa själv. Det skulle iallafall jag göra om jag blev tvungen. För man ser ju oftast pulpan, och då klipper man ju en bit utanför :)
Men stackarn! Har hon gått mycket på golv eller hårt underlag?

hon har mest gått på vanligt golv. :( Just nu är jag vakt åt henne men jag vet inte om jag ska göra något, jag har aldrig haft en sköldpadda så jag är inte van med det här.

Aj då :/ Golv är det sista dom ska gå på; det kan bli fel i fötterna eftersom det är så hårt... Men är det alltså sköldpaddan som du har som har så långa klor?

Och jag såg att jag glömde att svara på om jorden ska vara fuktig; på ett ställe i båda burarna vattnar jag på med vatten lite då & då :)

jag har ingen sköldpadda, jag är vakt åt en sköldpadda för ägaren är utomlands.
Har henne utomshus på dagarna och inne på natten hos mig.

Hon har för lång klor och hasar sig fram med sina bakben. Ska skölden släpa i marken eller ska dom lyfta den med benen? :confused:
Vill bara att hon ska få det så bra som möjligt.

Okej. Har du en bur ute & inne till henne? :)

Ibland lyfter min sköldis hela skölden och ibland så släpar den i. Men när han är på golvet så brukar han lyfta den har jag för mej.

Men har du också din låne sköldpadda på golvet?

jag har ingen bur till henne inne, :o men då ligger hon på samma plats hela natten och sover. :)

Hon är ju bara van med att gå på parkettgolv, och då halkar hon bara med bakbenen för klorna är för lång och för att det är halt tror jag.

Okej :) Så det alltså en bur ute du ska fixa?

Men stackarn :( Har hon aldrig gått på underlag som är naturligt för sköldpaddor? Alltså jord, sand, gräs, stenar...
När jag har min sköldpadda på golvet är det kanske högst en kvart, för att inte han ska få problem med fötterna...

jag vill inte hålla på och säga att ägarna är dumma eller nått, dom jag haft henne så länge så jag vet inte hur mycket hon har gått på parkettgolv men jag tror inte att dom har haft nån bur till henne nånsin. :( Hon går hela tiden på golvet hemma hos dom.
Men hon är fortfarande hos oss nu, stannar tills i slutet av helgen tror jag.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 197
Senast: Maniac123
·
Hundträning Hej! Jag kommer snart få hem min första hund. Jag har läst på och även frågat vänner med hund men skulle vilja höra lite mer tips :)...
2
Svar
30
· Visningar
3 033
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 978
Senast: fixi
·
R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 133
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama