Greenguard?

N

_NMBA_

Någon som har erfarenheter av användning av s.k. greenguard / gräsätarmask? Enda anledningen till att jag funderar på det är att ena hästen är svårfödd och kräver ordentligt bete, medan den andra löper stor risk för fång på för "bra" bete. Än så länge är det bara dessa två hästar i stallet, och jag vill ju helst att de går tillsammans. Är dessa greenguards lika hemska som de ser ut, eller är det rent utav ett bra sätt att förhindra lidande för pontentiella fånghästar?

Skriv era erfarenheter tack:bow:

Sv: Greenguard?

Min syster har det till sin shettis. Då den var på bete hos mig fick den ha greengard på sig. Jag såg inga bekymmer alls förutom att den kan skava lite på vissa ställen. Vissa perioder hade vi på den halva dygnet och att hon sen fick gå utan andra halvan. Har en stor tunna för vattnet, så dricka var inte problem, men hade jag haft vattenkopp hade de kanske inte funkat. Kan tillägga att hon fick endå i sig rejält med mat, dvs ingen risk att de svälter pga den, de får helt enkelt bara jobba lite mer för att få i sig maten.

Huvva! Du skrämde liver på mig! Innan jag fattade att du menade mask som man har för ansiktet och inte mask som i det som krälar i jorden!

Trodde det kommit nått nytt där man kunde mata hästen med en mask så den inte gick upp i vikt... *korkade fåniga sammet*

:rofl: :rofl: :rofl:

Ja du, det hade ju varit nåt...

Någon mer som använt sig av greenguard eller har åsikter?

Köpte en sdn till mitt halvblod som fick Fång förra sommaren.
Den var bedrövlig.
Satt illa o häste fick inte i sig ngt över huvud taget.

Det kanske funkar på en tjock ponny, men i mitt fall blev det svält.

Jag har samma problem som du, mao en som behöver massor med mat o en som blir tjock av lera;)
Den är bantad nu.

Han ska få gå på bete som vanligt i sommar men ridas o inte få kraftfoder, vilket den andra ska få.

Funkade jättebra på min ponny! Han är fortfarande tjock på sommaren men inte fångrisk iallafall, då han bara e lite hmmm knubbig på sommaren nu mera. Han får ju iallfall i sig mat och kan dricka ur vattenbaljan. Detta ända negativa som jag tycker är att man måste kolla så man inte spänner det lilla minsta för hårt för då är det skav redan nästa dag och att spännena går sönder så dem får man byta ut, men jag rekommenderar den starkt!!!

Jag köpte en sån till min ponny som har lätt för att bli tjock på sommaren men den funkade inte så bra på henne för hon trykte den åt sidan hela tiden och då gjorde den inte som den skulle, att begränsa hennes ätandet plus att den inte satt så jätte bra och jag kunde ju inte spänna mera för då skulle hon ju få ont i näsan :( men annars så skulle den säkert fungera...om hon inte var så himla smart
:crazy:

haha, jag trodde med att det va nån magmask först... :angel: :D

Men nu e jag nyfiken, har ingen någon bild??

Green Guard

Jag kollade på den på Hööks förra veckan, då jag behöver någon form av betesreducerare i sommar till min fånghäst. Den såg direkt motbjudande ut :crazy: Mitt intryck var att den var grov och osmidig. Jag fick en länk av Ingela_S i den här tråden. Läs hennes inlägg där, hennes kompis har "uppfunnit" en variant av betesbegränsare, som jag tänker prova i sommar.

Jag har inga eftarenheter av Green Guard masker, men jag har ev tänkt använda det på min minishettis..En sak som jag dock undrar väldigt mycket är;
-Hur kan hästen klia sig?
-Mygg som den annars "biter bort", hur ska dom försvinna?

Hästen kan ju för all del rulla..men är det nån som märkt att hästen vart mer myggbiten med masken på eller så?

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 386
Senast: mars
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
7 729
Senast: Enya
·
Övr. Hund Lite bakgrund: Jag och min sambo har beslutat oss efter 2års funderande och diskuterande, att nu är perfekt tid för oss att adoptera en...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
8 466
Senast: Elektron
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
11 495

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka