Enya
Trådstartare
Jag förstår varför det är som det är. Är man begravd så är man begravd lite grann. Man ska inte kunna ta släktingens kista i flyttbilen vid varje flytt liksom, det är ju inte värdigt. Dessutom är gamla gravplatser väldigt fina och jag gillar kyrkogårdar. Där vilar döda människor och de ska bemötas med respekt. Det är en viktig lag faktiskt. Det är vad jag tycker.Ja, ni får ansöka om det på den kyrkogården, där anger ni skälet och sen beslutar de om saken, men i princip är det ju er gravsten som drabbas av ett ingrepp.
Det finns de som tagit hem gravstenar, men sådär värst vanligt är det inte. Inget man bara tar under armen ni behöver troligtvis maskin för att flytta den om det inte är en liten liggande sten.
Gällande att flytta stoft. Griftefriden är väldigt stark, det är ju det främsta skälet till att det inte är vanligt med flytt. Sen har ju folk ändrat sitt sätt att leva, förr föddes du och dog på i stort sett samma ställe. Om det hade varit tillåtet att flytta döda människor efter när de anhöriga flyttar kunde det dels ha blivit konflikter om var stoftet skulle ta vägen, dels hade det kunnat bli aktuellt med flytt många gånger.
Samtidigt tycker jag inte det känns lika ok att gräva ner en kista ovanpå en annan kista efter endast 25 år, är inte det lite kort tid? Finns det inte delar kvar av pappa fortfarande trots alla åren? Jag tänker att det mest värdiga hade väl i så fall varit att ta upp kistan och kremera och strö askan före man placerar den nya kistan? Fast då blir det ju ramaskri på de som inte vill kremeras. Men tänker de på att de bara vilar ifred i 25 år?
Gravstenen går ju att återanvända och folk dör ju som flugor ibland så den hade väl fått stå förvarad nånstans till nästa anhörig varit i behov av den, men den hade baske mig fått hjälpa till att forsla bort den före sin död i sånna fall med tanke på tyngden!