Gravidsmittad??

Sv: Gravidsmittad??

Jaså dina djur hade nytta av ditt bebishumör. Själv hade jag bra tålamod med bebisen, men djuren har fått lida desto mer över att jag inte sparade ngt åt dem. :angel:

Till TS: Man ska inte hoppas på för mkt iof (bättre att ha världens katastrofnätter i framtidsbilden så att man inte blir besviken) men jag känner få som haft skrikiga ungar på natten. :o Oftast är det inte så farligt. Jag har tex inte behövt vanka med mina ungar. De kan hålla en vaken för att de ammar mycket, eller ligger och knölar eller inte vill sova men vill ha uppmärksamhet. Men sällan har de skrikit - även om det såklart har hänt några gånger. Sen ska man inte förglömma att man är två föräldrar och nattvankande har alltid min man fått ta. Jag ammar ju om nätterna gubevars, då får karln sköta springet. :devil: Man kan iaf hjälpas åt. :)

Precis min tanke!

TS> om ni kommer fram till att ni vill ha barn och OM nu barnet blir för svårt att kombinera med hästarna i framtiden och blir "orsaken" till att du gör dig av med hästarna. Då är ju den prioriteringen rätt där och då. Då känner du förmodligen att det är det enda rätta. Om du INTE känner så; tja, då lär du ju behålla hästarna och tycka det funkar.

Jag har nog aldrig riktigt förstått den där rädslan att man själv kanske ska komma att ändra sig; att hästintresset kanske kommer att stryka på foten i en framtid med barn.... Jag menar; om det då blir så att man inte längre tycker sig ha samma lust att ha hästar då är ju liksom lusten borta och då är det ju inget problem....

Vad gör man om man INTE tappar lusten men orken:crazy:.
Om tiden inte räcker till egentligen och allt blir en stress men man älskar fortfarande hästarna(individerna så det är ju inte bara en "häst" som man kan sälja och köpa ny sen igen senare) och barnet givetvis båda är lika viktiga ingridienser i ens liv för att man ska må bra.

:crazy:

Man kan älska sin häst utan att rida och träna. När tiden inte räcker till det man vill tvingas man göra avkall på ngt en tid men det betyder inte att man måste slutavara i stallet. Har man en pålitlig häst och bra förutsättningar kan man vara i stallet med småbarn. Det kräver ork och tålamot men har man det så går det absolut. Och alla barn är olika lätta att ha med. Själv har jag en för oförsiktig häst i en flock med unghästar som jag inte kan lita på helt. Men hade jag haft min gamla häst och gamla flock hade ett barn inte varit lika utsatt i stallet.

Om tiden inte räcker till egentligen och allt blir en stress men man älskar fortfarande hästarna(individerna så det är ju inte bara en "häst" som man kan sälja och köpa ny sen igen senare) och barnet givetvis båda är lika viktiga ingridienser i ens liv för att man ska må bra.

Då väljer man att dra ner på engagemanget så att man har tid och ork för det som är kvar. Och då väljer majoriteten sitt/sina barn framför hästarna utan att tveka.

Hästar går ju att säljas, men om det är svårt känslomässigt kan man ju lämna ut dem på foder eller stalla upp dem med helinackordering så att det inte behövs lika mycket tid. SKaffa medryttare/skötare är ju också alternativ.

Eller gå ner i arbetstid (om man har råd) för att hinna med både häst(ar) och barn.

Barn växer ju upp och det går ändå ganska fort. Egna intressen som börjar ta plats i skolåldern kanske gör att man kan återuppta hästeriet i större omfattning själv.

Men när barnen får intressen har man tid för sitt intresse då? Blir det inte mycket engagemang o skjutsa osv i deras intressen?

Det värsta med hästar är att iaf för mig är det inget intresse det är en livsstil och en pusselbit i mitt liv på något sätt! Att sälja dem är som att sälja en del av sig själv jag skulle inte må bra utan dem men ibland tar de ju så mkt tid att man inte mår bra med dem heller.

Man inser att livet är så just nu och antingen skaffar man en medryttare som håller igång hästen eller så låter man den stå tills man har tiden igen.
När man väl har bestämt sig för vad man ska göra så släpper ofta stressen och man kan se lösningar i livet igen. Då kanske man hittar den den tiden som man behöver igen och kan umgås med sin älskade häst igen trots att man trodde att man inte hade tiden.
Ibland är det ju tuffa tider men jag tycker inte att man ska sälja sin häst så länge man kan ha kvar den ekonomiskt.
De allra flesta hästar nöjer sig med att få gå ut i stimulerande hagar många timmar per dag och få sin mat. Ridningen är bara en bonus som visserligen många hästar uppskattar men som ändå får ses som just en bonus när livet kör ihop sig. Men jag håller med dig om att det är en jobbig situation, det är det verkligen.

Men när barnen får intressen har man tid för sitt intresse då? Blir det inte mycket engagemang o skjutsa osv i deras intressen?

Det värsta med hästar är att iaf för mig är det inget intresse det är en livsstil och en pusselbit i mitt liv på något sätt! Att sälja dem är som att sälja en del av sig själv jag skulle inte må bra utan dem men ibland tar de ju så mkt tid att man inte mår bra med dem heller.

Det kan ju bli svårt, men det är ju ändå upp till familjen att bestämma hur mycket tid (och pengar) man är beredd att lägga på barnens intresse(n).

Vill man inte skjutsa i tid och otid, gillar man inte att vara publik på varenda träning så får man väl helt enkelt fixa så att barnet kan ta sig till sin aktivitet själv. Tänker jag....

Föräldrar är ju också människor och barn mår nog bra av att inte vara de enda i familjen som hänsyn ska tas till. När de är små är det ju lite annorlunda; ett litet barn "styr" ju familjen på grund av sina behov. När barn är större så är inte behoven av omvårdnad lika stora (även om önskningarna kan vara det). Att stå i centrum och få alla i familjen att rätta sig precis efter mig tror jag inte är någon bra start i livet det heller.

Lika lite som mammas eller pappas intresse ska stå så totalt i centrum och att alla i familjen ska rätta sig efter det i alla lägen.

Om nu hästarna är så viktiga att man absolut inte kan göra avkall på någon stalltid/hästtid alls även om man får barn så får man ju antingen avstå barn eller lösa det. Ta med ungen till stallet och utföra sysslorna oavsett. Eller ha någon/några andra som kan ställa upp och ta hand om barnet i den omfattning som krävs.

Det svåra är väl snarast när man jobbar tycker jag. Att träffa sina barn på morgonen består då mest i att "få dem klara", sen lämna i barnomsorg, sen jobba i 8 timmar, sen hämta i barnomsorg. Då när man kommer hem är klockan kanske kring 17.00. Då ska man hinna leka/umgås, prata och äta kvällsmat. Sen är det ju för många små barn dags att sova vid 19-20tiden.

Om man då ägnar de 5 arbetsdagarna i veckan åt hästar/stall direkt när man kommer hem så blir det kanske lite ont om tid att umgås/leka/prata med sina barn. Men det är ju ett val man i så fall får göra själv. (eller ta hästar/stall senare; från ca kl 20 och framåt).

Liknande trådar

Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
2 286
Övr. Barn Halloj, En del har nog sett att jag börjat smyga runt här i trådarna. Jo, vi har pratat om barn rätt länge hemma nu och jag har...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 954
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
26
· Visningar
2 872
Senast: Mirre
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 831
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar