Graviditets test??

O

Orrie

Alltså hur pass tidigt kan man göra ett grav.test?? Ja sitter och funderar? Vi funderar ju på barn, men typiskt nog så började ÄL i söndags (tror jag) o sen åkte så klart sambon i väg i måndags- då jag har sjukt ont av ÄL. Har ju haft lite najs i sänghalmen i helgen men antagligen var det kanske för tidigt.

MEN, kan man göra gravidtest den dagen eller dagen efter mensen är beräknad, eller måste man vänta en vecka efter att beräknas med (om den nu ej kommit alltså):confused:

/ Jag som sov mig igenom sexualundervisningen i skolan :crazy::crazy:

Sv: Graviditets test??

Du kan testa på beräknad dag. Om det är negativt och du fortfarande inte får din mens så vänta en vecka och testa igen.

Om du hade ÄL på söndagen och ni hade sex dagarna innan och på söndagen så finns det ju en chans att du blir gravid. Testa kan du göra samma dag som du förväntar din mens, men för att slippa slänga ut en massa pengar på test i onödan, kan du ju vänta och se om mensen uteblir eller ej. När du gått över en dag eller två kan du ju vara ganska säker på att något annorlunda inträffat, och då kan du köpa ett test!

//Julia

Spermierna kan överleva i 3-5 dagar om de har de riktigt mysigt i väntan på att få simma upp i livmodertappen, jag minns inte vad de kallar den lilla "sjö" som de bildar i väntan och det spelar ingen roll om man kissar direkt efteråt eller går och duschar.

Efter att ägget är befruktar vandrar den ner i äggledaren medans cellerna delar sig. Väl i livmorden släpper den sitt skal och fäster i livmoderväggen och då börjar det bildas graviditetshormoner.
Det kan ta 10 dagar för ägget att fästa efter ägglossningen.

Graviditetshormonet ökar hela tiden och när ens mens är beräknad brukar halten vara så hög att ett test visar att det är positivt. Det är olika känslighet på olika test.

Vissa kan plussa innan icke beräknad mens medans andra inte plussar först efter några veckor!

Pojkspermier är snabbare än flickspermier men flickspermierna överlever längre än pojkspermierna.
Ägget kan också välja om den vill ha en pojk- eller flickspermie! Kommer de bara pojkar så kan ägget välja att inte alls bli befruktat så får man mens. Fast man prickat allt rätt in i minsta detalj.

Om du hade ÄL på söndagen och ni hade sex dagarna innan och på söndagen så finns det ju en chans att du blir gravid. Testa kan du göra samma dag som du förväntar din mens, men för att slippa slänga ut en massa pengar på test i onödan, kan du ju vänta och se om mensen uteblir eller ej. När du gått över en dag eller två kan du ju vara ganska säker på att något annorlunda inträffat, och då kan du köpa ett test!

//Julia

Jaha...ja jo vi har ju haft ganska mysigt hela helgen till och från, iom att sambone borta hela veckorna gäller det att uppskatta och ta vara på varandra på helgen :d
Så det finns möjlighet att det kan ha tagit sig trots det, jaha..jaja, tröga/ovetande lilla jag... Gjorde ett sånt ÄL test i söndags då var där två streck= ÄL.....men föst i måndags hade jag mega ont av ÄL...nu har det ju lugnat sig igen (redan i går)
Läst lite på nätet innan för att bli nåt klokare, att man har störst chans att bli gravid dagen innan & den dagen ÄL kommer igång..afan..ja då har jag haft lite tur ju...Det är ju inte lätt när sambon jobbar borta o kunna fixa och pricka in ÄL på helgen :crazy:

Jaja, beräknad mens runt den 21-22 så till midsommar.....*håller tummarna* Hoppas det INTE kommer :grin::bow:

När ÄL test visar stegring så betyder väl det att man har ÄL inom ett visst antal timmar, så troligt är att du hade ÄL på måndagen (då du hade ont).

Man är som mest fertil ett par dagar innan ÄL, på ÄL och dagen efter ÄL. Jag läste någonstans att man skulle ha sex varannan dag från dag 8 i cykeln (dvs 8 dagar från mensens första dag), börja ÄL testa på dag 10 och när ÄL testet ger utslag ska man ha sex varje dag i tre dagar, hoppa över en dag och sedan köra på en sista gång (fast man kan ju fortsätta sen också bara för att det är kul!). På detta sätt skulle man optimera sina chanser, tror att det var skrivet till personer som har svårt att få barn.

Själv tror jag att det är bäst att ha sex så mycket som möjligt dagarna runt ÄL, både innan, under och efter!

Spermier kan leva i flera dagar i ÄL-sekret, så hade ni sex under helgen och du hade ÄL på måndagen, så finns det absolut en chans. Men även om man prickar in ÄL och gör allting "rätt" så betyder det ju inte att man blir gravid. Läste någonstans att detär ca 40% chans att man blir gravid om man prickar in ÄL, om man är i 20-25 års åldern och inte har några problem med fertiliteten.

Jag är inte alls påläst...

Lycka till!

//Julia

Ja, det kan ju finnas en chans att man blir gravid, ser dock ej alltför positivt på det- det får komma när det kommer (trost jag vill nu!!)
Vi försöker ha sex bara för att det är mysigt, underbart o såklart försöker man parera in ÄL :angel:

När jag åt minipiller funkade verkligen inte sexet:crazy: men nu :bow::bow: att ha varit i hopa i 8 år o sen få så här underbar sex igen :love: då känns det toppen....så nu är vi redo för en avkomma från oss, så jag hoppas att det ska ta sig snart ;)

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 109
Senast: alazzi
·
Gravid - 1år Jag tog ur min spiral i vintras då den hade suttit inne sina 5 år. Så körde vi med kondom men efter en familjemedlems bortgång i januari...
Svar
17
· Visningar
1 654
Senast: Suspiria
·
  • Låst
Kropp & Själ Tänkte att jag börjar med att dra lite snabb bakgrundsfakta för att göra dagens situation tydligare: Är rent allmänt väldigt smärttålig...
9 10 11
Svar
207
· Visningar
22 809
Senast: LenaH
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 163
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar