Graviditet och utbildning.

Armani__

Trådstartare
Jag är inte inne på attbli gravid, känner mig på tok för ung.
Men jag vill börja plugga till hösten och har många års studier framför mig.
Jag och pojken har nu varit tillsammans i fem år ungefär och jag vet att det är han jag vill ha barn med.
Men om vi säger att jag kommer in på utbildningen jag vill, pluggar något år och sedan blir gravid, vad händer med utbildningen då? Kan jag hoppa av ett år (mamma-ledig) och sedan hoppa på igen? Eller hur fungerar det egentligen?


En fundering jag faktiskt har haft under lång tid, men som inte fått svar på. Egna erfarenheter mottages gärna, eller berätta gärna hur det är. Tack!
 
Sv: Graviditet och utbildning.

Jag vet inte hur det är regelmässigt, men det antar jag att du kan. Folk åker ju ut på resor mitt i utbildningar. Kolla före att du har platsen kvar!

Däremot skulle jag rekommendera dig att satsa på att bli klar med utbildningen först och skydda er under tiden. Sen är det bättre att skaffa barn, då har du en grund att stå på. Men det är min personliga åsikt.:)
 
Sv: Graviditet och utbildning.

Var i en gravidtidning jag läste för några månader sen lite om barn + plugga och vissa han t.om med 2 st innan studierna var klara ;)

Jag tror att jag skulle ha svårt att motivera mig till att fortsätta plugga om jag var i den situationen sen tycker jag som situationen är nu, att fast jobb är något väldigt viktigt.
 
Sv: Graviditet och utbildning.

Kan bara hålla med om att det självklart är bäst att vara färdig-utbildad och ha ett fast jobb att luta sig tillbaks mot.
Men jag vill inte vara så gammal innan jag skaffar barn. Mina föräldrar var lite äldre, och nej, jag vill inte det.

Men nej, jag kommer inte satsa på att bli gravid under utbildningen, men frågorna jag ställde var menat för Om det skulle hända.
 
Sv: Graviditet och utbildning.

Om man blir tvungen att avbryta utbildningen men vill fortsätta senare så kan man söka studieuppehåll. Det är många som gör det någon gång under sin utbildning, även om mammaledighet kanske inte är så vanlig som anledning. Jag har aldrig hört om någon som inte blivit beviljad uppehåll, och mer än hälften av mina klasskompisar har någon gång haft uppehåll för att t.ex. resa, jobba eller ta igen missade kurser. Det är dock viktigt att man lämnar in blankett om studieuppehåll, man kan inte bara låta bli att dyka upp under ett år för då förlorar man sin studieplats.

Jag känner f.ö. flera som har barn och pluggar, och visst har de det lite tuffare och måste planera sin tid mycket mer noggrannt än vi andra "barnlösa", men de är ofta också mycket mer disciplinerade än oss andra och har ofta väldigt bra studieresultat.
 
Sv: Graviditet och utbildning.

Tack för ett utförligt svar!! Det där med studie-uppehåll ska jag lägga på minnet.
 
Sv: Graviditet och utbildning.

Jag började högskolan när jag var gravid, tog ett studieuppehåll på ett år efter en termin (det kan man inte nekas som gravid). Det viktiga är att komma ihåg att anmäla sig i vanlig tid inför starten (efter uppehållet). Väntar nu mitt andra barn (har läst 1½ termin efter första uppehållet) och kommer alltså ansöka om ytterligare ett studieuppehåll under min totalt 3-åriga utbildning.
Skolorna har rätt att neka studieuppehåll, men graviditet/barnafödande och militärtjänstgöring är ALLTID giltiga skäl, så för det kan man inte bli nekad studieuppehåll. Studieuppehåll får tas ut som längst ett år åt gången...

Jag tänker tvärtom mot en del andra i den här tråden: När jag väl är färdigutbildad så är jag även färdig med familjebildandet, och kan då direkt ge mig ut i arbetslivet (igen) efter skolan, med kunskaperna i färskt minne, än att kanske jobba i något år och sedan ta föräldraledigt. Tror att en del arbetsgivare uppskattar att man är klar med barnafödandet, då det innebär att de inte behöver ta in vikarier efter en tid...
 
Sv: Graviditet och utbildning.

På min utbildning har man garanterad plats när man kommer tillbaka efter ett studieupphåll om anledningen varit graviditet!

Någon annat än rätt till studieuppehåll vore diskriminering!

Sen kanske jag (efter sett alla mina kursare med barn) inte skulle rekomendera någon att plugga med barn är ju en annan sak...
 
Sv: Graviditet och utbildning.

Vid studieuppehåll (max 1 år) har man ALLTID platsgaranti på utbildningen OM man anmäler i sedvanlig tid innan återkomsten till studierna. (dvs 15 april till hösten, 15 oktober till våren)
 
Sv: Graviditet och utbildning.

Så är de inte på min utbildning, vi får max vara 22 i varje kurs, annars får de inte ihop tillräckligt med praktikplatser.. Har man inget eg. skäl till att ta uppehåll (ex. sjukdom eller graviditet) får man enbart komma tillbaka i mån av plats
 
Sv: Graviditet och utbildning.

Jag tänker tvärtom mot en del andra i den här tråden: När jag väl är färdigutbildad så är jag även färdig med familjebildandet, och kan då direkt ge mig ut i arbetslivet (igen) efter skolan, med kunskaperna i färskt minne, än att kanske jobba i något år och sedan ta föräldraledigt. Tror att en del arbetsgivare uppskattar att man är klar med barnafödandet, då det innebär att de inte behöver ta in vikarier efter en tid...
Jag tänker som du! Jag har ett barn som jag fick efter att ha pluggat i 1½ år. Förhoppningsvis blir det ett "bebisuppehåll" till för mig under min 5 år långa utbildning, vi är riktigt sugna på syskon nu när sonen snart är två år.
En annan sak jag tycker är positiv är att eftersom jag pluggar har jag inte så mycket schemalagd tid i skolan = mycket tid att lägga som jag vill. Detta gör att sonen bara behöver gå 20 timmar i veckan på dagis, jag får alltså mycket mer barn-tid i veckorna än någon som jobbar!
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 324
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 299
Senast: Farao
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 908
Senast: Bapelsin
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
23 692

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp