Gravidförsäkring?

Sv: Gravidförsäkring?

Min farhåga ligger inte på planet bli sjukskriven en månad eller två (vi låg ju inne med våra tjejer på neo, ngt som blivit betydligt tuffare ekonomiskt om vi haft äldre syskon och ena parten skulle pendla 26 mil fram och tillbaka till sjukhuset där vi först låg) utan snarare bygga ut för att inreda rum till assistent till barnet, semestrar med handikappat barn och friska syskon, bidrag till handikappbil etc.
Maxersättningen från gravidförsäkring brukar ligga kring halvmiljonen, från barnförsäkringen är den ofta långt större (beror ju på i vilket skikt du lägger dig).

Personligen hade jag inte flugit så sent i graviditeten. Det handlar ju inte heller bara om min säkerhet, utan även de andra passagerarnas. En födande kvinna är ju inte toppen under en flygning.

Det var inte så att jag tyckte det var toppenroligt att jobba i Lund när jag bor i Stockholm. Jag flög till vecka 30+. Blev sedan sjukskriven pga foglossning. Tur i oturen. Ibland har man liksom inte så mycket val.

Att det skulle vara fara för medresenärer tror jag inte. Då skulle bolagen inte låta gravida flyga med. Resan till Lund tar 1:05 och jag tror det kan hända allvarligare saker med en hjärtsjuk person under den tiden än en gravid. På en sån kort flygning var det inte ens troligt att de gick ner i förtid om det skulle hända något sa de på informationsavdelningen när jag ringde både SAS och Malmö Aviation.

Det var faktiskt ganska trevligt att flyga som gravid. Man blev liksom lite extra pysslad med och fick extra god service :)

Mvh Miks

Jag tar inte åt mig. Däremot tycker jag det är synd om du nu har övertygat någon att inte ta en försäkring när du inte helt och hållet vet vad den innehåller. Det var det enda.

Jag kan tycka att gratisförsäkringarna är en produkt från försäkringsbolagen att locka kunder. Men det finns vinning också. Inte bara att barn och mamma är försäkrade till viss mån men också att barnet föds in i en försäkring och inte står oförsäkrat. Det är även där försäkringsbolagen tjänar på det genom att knyta upp kunder.

Just därför var jag noga med att kolla upp både gravid-betal försäkringen samt den efterföljande barnförsäkringen. Jag ville att sonen skulle födas in i rätt försäkring.

Mvh Miks

Jo, det ingår olycksfallsförsäkring för både mamma och barn.

Förälder och barn, Sar, förälder. :D

utan snarare bygga ut för att inreda rum till assistent till barnet, semestrar med handikappat barn och friska syskon, bidrag till handikappbil etc.

Alla de sakerna får de handikappade jag känner av samhället, det gäller både barn och vuxna. Vid semestrar med handikappat barn inkasserar föräldrarna dessutom lön som personliga assistenter åt det egna barnet, också genom samhällets försorg. De kan även vanligtvis ta med ännu en vuxen, utan kostnad för någon annan än samhället, så att arbetsbördan blir mer rimlig.

Motiverade de varför?

Framför allt var de på disktiktsköterskan som flera gånger garanterade att han var fullt frisk. Och han föddes till och med två veckor för sent med lågt blodsocker, låg en vecka på neo med sond, sen har han varit fullt frisk....
Hon var något irriterad på försäkringsbolaget....
De var så rara när de ringde upp oss för att försäkra honom, men när sanningen kom fram var vi inte lika intressanta.

Jag kan tycka att gratisförsäkringarna är en produkt från försäkringsbolagen att locka kunder. Men det finns vinning också. Inte bara att barn och mamma är försäkrade till viss mån men också att barnet föds in i en försäkring och inte står oförsäkrat.

Fast det där verkar inte stämma. Det kanske varierar mellan olika försäkringsbolag, men det verkar som om de flesta vill se en hälsodeklaration på vad som föds innan de binder upp sig. Däremot så ökar förmodligen kundunderlaget i och med att medvetenheten ökar bland blivande föräldrar. Om man är villig att teckna en gravidförsäkring, är man troligen ännu mer mån om att teckna en barnförsäkring som gäller betydligt längre.

Om någon tvekar att schablonmässigt teckna en onödig försäkring är det väl bara bra, tycker jag då.

Alla de sakerna får de handikappade jag känner av samhället, det gäller både barn och vuxna. Vid semestrar med handikappat barn inkasserar föräldrarna dessutom lön som personliga assistenter åt det egna barnet, också genom samhällets försorg. De kan även vanligtvis ta med ännu en vuxen, utan kostnad för någon annan än samhället, så att arbetsbördan blir mer rimlig.

Intressant nog - men det kanske är en slump - ingår både Sars och mina värsta farhågor i försäkringen. När jag var gravid var min värsta farhåga (näst efter dödsfall) att barnet skulle födas med autism. Ett skydd mot autism ingår i Jerseykos försäkring, även om det är via tillägg, och även om det knappast går att ställa diagnos så tidigt. Ett skydd om barnet föds med CP-skada ingår också. Men inte havandeskapsförgiftning, som obehandlat kan vara direkt dödligt för både barn och mor och ofta leder till långa sjukskrivningar. (om man nu ska skyddas extra öht, kan det alltså vara en av de sjukdomarna som man borde vilja ha ersättning för). Missbildningar låter fasansfullt, medan förlossningsdepression låter mest trist och grått. Fast krasst sett är vår vård mycket skickligare på att bota och behandla smärre missbildningar, som gomspalt tex, än att hjälpa en kvinna med förlossningsdepression. Jag kanske är helt fel ute här, men jag får en stark känsla av att den här typen av försäkringar bygger väldigt mycket på känslor, och inte vad man rimligtvis kommer att drabbas av eller behöva.

Att det skulle vara fara för medresenärer tror jag inte. Då skulle bolagen inte låta gravida flyga med.

Det kanske har ändrats på senare år, men många bolag har haft förbud mot att låta höggravida flyga. Vill de inte att man sitter med mobiltelefoner på, är det inte så konstigt om de inte vill ägna sig åt förlossningar i luften . Det tycker inte jag är särskilt märkligt.

Jo, det ingår olycksfallsförsäkring för både mamma och barn.

En fråga, du som verkar påläst: ingår inte en olycksfallsförsäkring i hemförsäkringen? Det är ju en sådan där bra försäkring som jag aldrig kommer ihåg att använda.

***obs-såg nu att det "bara" gäller om man blir överfallen eller råkar i trubbel på resa...***

Senast ändrad:

Det kanske har ändrats på senare år, men många bolag har haft förbud mot att låta höggravida flyga. Vill de inte att man sitter med mobiltelefoner på, är det inte så konstigt om de inte vill ägna sig åt förlossningar i luften . Det tycker inte jag är särskilt märkligt.

Dom flesta flygbolag tillåter kortare flygningar (inom europa) fram till två veckor före bf. Jag flög i arlanda-wien v.35 och det var ingen som tyckte det var konstigt.

Mobiltelefonera är för att inte störa instrumenten (vilket dom iof inte gör längre).

Senast ändrad:

Precis som du skriver har de flesta bolag v 38 som gräns och då endast på flygningar under 6 timmar. Vad de flesta inte vet är att man efter vecka 28 (32 med vissa) får bekosta en exempelvis akut nödlandning själv eftersom det inte finns några försäkringar som täcker flygning för gravida då. En nödlandning kan gå på ganska många hundra tusen. Därav var jag extra noga med försäkringsfrågan på den biten.

Mvh Miks

Jo det stämmer till viss del. Den försäkring man tar som gravid övergår i en barnförsäkring utan att man behöver göra något. Däremot räcker den bara i x antal månader, därefter måste man bestämma sig om man vill ha den ordinarie barnförsäkringen eller inte.

Jag gick tipset att lägga om till ordinarie försäkringen så fort som möjligt för att slippa så många reservationer som möjligt. Ett bra tips. Sen är både jag och sambon medlemmar i varsitt fackförbund så fackförsäkringen har alltid varit ett alternativ.

Mvh Miks

Ja, precis. Jag svarade mest på att man inte skulle få flyga som höggravid eftersom den som skrev var osäker på hur det var nu.

Men en nödlandning visste jag faktiskt inte att man skulle få bekosta själv, men jag antar att det kanske inte är så aktuellt för en flygning på 2h. Däremot är det viktigt att se över försäkringsskyddet när man är gravid i annat land, men det vet väl dom flesta. Hemtransport för nyfödd (kanske för tidigt född) bebis, förlossning i annat land osv.

Förälder och barn, Sar, förälder. :D

Jag förstår vad du vill komma åt men här är du ute och cyklar....;):D I gravidförsäkringarna (i alla fall de jag sett) är det specifikt mamman som har en extra olycksfallsförsäkring inbyggd + barnet förstås. I och för sig indikerar ju namnet gravidförsäkring att det skulle vara mer av en kvinnlig företeelse. Jag är överhuvudtaget tveksam till om pappan ens kan teckna försäkringen, jag gogglade på en och där stod det att den kan tecknas av alla gravida.

Min erfarenhet är totalt annorlunda. Folk står plötsligt utan assistenter då de inte är överens med kommunen om vårdbehovet, absolut minimi-sgi ger mkt låg ersättning från försäkringskassan till den vårdbehövande om inte har en krona över till något som kan sätta guldkant på tillvaron etc.
En ytligt bekant har ett barn som var stort som ett mjölkpaket när den föddes, de har haft enorma framsteg vid vistelse på ett behandlingshem där barnet faktiskt lärt sig sitta. Det kostar dock föräldrarna 40.000 per gång och de får betala kostnaden helt själva så de har inte råd att åka dit mer än en gång per år.

Senast ändrad:

En fråga, du som verkar påläst: ingår inte en olycksfallsförsäkring i hemförsäkringen? Det är ju en sådan där bra försäkring som jag aldrig kommer ihåg att använda.

***obs-såg nu att det "bara" gäller om man blir överfallen eller råkar i trubbel på resa...***

Värt att tänka på är att du kan få ersättning från hur många olycksfallsförsäkringar som helst när det gäller invalidbelopp (men bara från en när det gäller ersättning för glasögon och dyl). Så rider du omkull och skadar dig (peppar, peppar ta i trä) så ska du kolla upp om det inte är så att du faktiskt har flera olika!

Senast ändrad:

Jo det stämmer till viss del. Den försäkring man tar som gravid övergår i en barnförsäkring utan att man behöver göra något. Däremot räcker den bara i x antal månader, därefter måste man bestämma sig om man vill ha den ordinarie barnförsäkringen eller inte.

Jag gick tipset att lägga om till ordinarie försäkringen så fort som möjligt för att slippa så många reservationer som möjligt. Ett bra tips. Sen är både jag och sambon medlemmar i varsitt fackförbund så fackförsäkringen har alltid varit ett alternativ.

Mvh Miks

Precis, och då förstod jag på NO1 (bland andra) som att man som "gravidförsäkrad" automatiskt gick runt ev. reservationer i den ordinarie barnförsäkringen. Det hade ju varit ett argument för en gravidförsäkring, men så verkar det ju inte fungera. 6 månader är ju ingen längre försäkringsperiod. Om du tecknar den ordinarie barnförsäkringen tidigt löper du ju dessutom större risk för reservationer om det blivit trubbel vid förlossningen. Innan barnet hunnit bli friskförklarat av läkare, vilket förmodligen tar några månader eller till och med år, är det väl omöjligt att övertyga försäkringsbolaget om att barnet inte tagit någon skada.

Senast ändrad:

Värt att tänka på är att du kan få ersättning från hur många olycksfallsförsäkringar som helst när det gäller invalidbelopp (men bara från en när det gäller ersättning för glasögon och dyl). Så rider du omkull och skadar dig (peppar, peppar ta i trä) så ska du kolla upp om det inte är så att du faktiskt har flera olika!

åhå, på så sätt! Ja, jag borde nog göra en förskringsinventering. Tror jag har olycksförsäkringar via facket eller jobbet.

Intressant nog - men det kanske är en slump - ingår både Sars och mina värsta farhågor i försäkringen.

Jag kanske är helt fel ute här, men jag får en stark känsla av att den här typen av försäkringar bygger väldigt mycket på känslor, och inte vad man rimligtvis kommer att drabbas av eller behöva.

Intressant slump. Mina värsta farhågor har varit tvillingar (eller fler) samt Down's syndrom. Jag tror inte att det finns en försäkring som åtar sig att fixa ett gott hem åt den ena tvillingen (eller åt två av trillingarna osv). En försäkring som löser alla mina praktiska och ekonomiska problem om barnet har Down's vore ju intressant, jag kan lätt tänka mig vilka undersökningar det försäkringsbolaget kommer att kräva att man genomgår under graviditeten, och hur de tänker sig att Down's ska åtgärdas i första hand.

I övrigt tror jag som du: det som driver handeln med den här typen av försäkringar är säkert oro i högre grad än mer rationella överväganden. Och kundgruppen är ju en orolig grupp, och fler faktorer än försäkringsbolagen bidrar också till att uppmuntra den oron, som jag ser det. Det hindrar naturligtvis inte att en del personer får nytta av försäkringen, men jag tror inte att det är det som är drivet kring den här produkten.

Vad gäller din försäkringsgenomgång, så hoppas jag att du vet om att många vanliga olycksfallsförsäkringar (som de som ingår i hemförsäkringen) inte täcker ridolyckor, då ridning räknas som extremsport hos försäkringsbolagen. Jag har en försäkring just för att täcka olyckor i samband med extremsporter, den kostar inte många kronor om året. Jag tog den samtidigt som jag skulle börja rida in min nuvarande unghäst (och bytte ut hjälmen och köpte min första väst samtidigt).

Det där är bolagsspecifikt vad som undantas, d.v.s. det gäller att läsa villkoren.

Jag har läst på forum tidigare att det finns ett bolag som anser ridning vara en risksport men det gäller inte alla. Nu orkade jag bara kolla villkoren på ett bolag men det som är undantaget där är olycksfall från sportutövning som inte har sin grund i korporationsidrotten, d.v.s. om du är ex.vis betald spelare. Uppräknade extremsporter som undantas är sådana som försiggår uppe i luften (ballongflygning, drakflygning etc.).

Liknande trådar

Gravid - 1år Har en fundering angående hur man ska tänka vad gäller båda alternativen. Tänker fördelen med vaginalt ät att man borde läka snabbare... 17 18 19
Svar
366
· Visningar
18 707
R
Gravid - 1år I dag var min man och jag och gjorde ett tidigt ultraljud, då vi ville se om allt såg bra ut med "vårt lilla Pyre" (jag är i v. 7). Vi... 2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 505
Senast: julgrisen
·
R
Gravid - 1år Jag är gravid och orolig för det mesta. Eftersom jag är 40+ är jag väl medveten om att det är en ökad risk för missfall m. t. p. min... 2
Svar
38
· Visningar
3 099
Senast: Roheryn
·
Gravid - 1år Någon som gjort det eller funderar på det? 😊 Vore superkul att se bilder och/eller höra era tankar och idéer kring det. En av mina...
Svar
18
· Visningar
1 086

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Har du en åsna?
  • Kastrering av tik - erfarenheter?
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka