gravida!!! hur mycket ater ni?

Sv: gravida!!! hur mycket ater ni?

Jag åt mindre än innan eftersom magen tog så stor plats.
Blev någon frukt då och då sen åt jag folsyra hela gravidieten + efteråt och sen en stund i mitten åt jag järn varannan dag.
 
Sv: gravida!!! hur mycket ater ni?

Jag äter som tidigare, bara lite mindre och lite oftare. Jag äter minst 3 frukter om dagen. Sen äter jag mitt val Kvinna 2 st vitamintabletter om dagen. Jag försöker få i mig järn via kosten istället för att ta järntabletter.
 
Sv: gravida!!! hur mycket ater ni?

När jag var gravid med sonen åt jag enormt mycket mer än innan, jag fick en sån aptit! Jag tror att det var kroppens sätt att se till att jag lade på mig lite reserver inför amningen, det behövdes verkligen.
Sedan tog jag vitaminer med folsyra hela tiden, och järntabletter (Niferex) från mitten någonstans då jag fick lågt järnvärde.
 
Sv: gravida!!! hur mycket ater ni?

Jag äter när jag är hungrig... :angel: Vilket är ofta. Sedan måste det vara något jag är sugen på. Som nu til frukost ska jag äta vitlöksbröd. :d. Jag äter mycket och ofta.

Jag har ätit vitamineral kvinna sedan jag fick reda på att jag är gravid. Plus att jag äter kalcium tabletter när jag är gravid då jag inte kan dricka mjölk. jag äter ocks två niferex järntabletter om dagen, började med det i vecka 23.
 
Sv: gravida!!! hur mycket ater ni?

Jag äter folsyra och järntabletter.
Sen så äter jag mest en massa frukt eftersom jag inte får i mig så speciellt mycket även om jag är hungrig hela tiden.
Äter lite och ofta.
 
Sv: gravida!!! hur mycket ater ni?

i början åt jag mera eftersom jag kände mig hungrig hela tiden.
När magen växte fanns det inte plats för så mycket mat så då vart de mindre.
Åt Mittval kvina hela grav + järntabletter i slutet.
 
Sv: gravida!!! hur mycket ater ni?

hur mycket ater ni varje dag?
ater ni vitaminer?

Jag äter som innan, men mkt mindre portioner för jag blir proppmätt direkt. Små mål oftare, frukt och/eller någon liten yoghurt.
Äter 2 st tabletter MittValKvinna varje dag för folsyran och järnet.
 
Sv: gravida!!! hur mycket ater ni?

De första veckorna åt jag det jag kunde få i mig = inte mycket, pga illamående. Nu mår jag bättre fast jag äter nog ändå mindre än vad jag gjorde innan jag blev gravid. Jag äter en hel del frukt, mycket gott!! Tar oxå folsyra.
 
Sv: gravida!!! hur mycket ater ni?

jag blir lite skrämd av alla som äter alla dessa kemiskt framställda tabletter..:(
om man har järn brist är det inte bättre att ta det lite extra i kosten..??
 
Sv: gravida!!! hur mycket ater ni?

absolut.. Jag tror till o med det ger en snabbare verkan än järntabletter och dessutom blir man inte kass i magen! Järn tas upp bättre via kosten i samband med c-vitamin intag än vad alla piller gör!
 
Sv: gravida!!! hur mycket ater ni?

Jag kunde inte äta så mkt utan fick tvinga ner maten. Om jag hade fått välja så hade jag ätit max 2 mackor om dan, men tvingade i mig för att bebisen måste ju ha mat...:p
 
Sv: gravida!!! hur mycket ater ni?

För att det inte räcker med det man får i sig via maten?

Jag hade 146 vid inskrivningne, droppa ner till 119 och börjde med niferex varannan dag (om jag kom ihåg) i v. 26 vad jag uppe i 126 och i v. 33 hade 145 så då kunde jag sluta helt. men låg ändå på 149 i v.37 och 2v efter förlossningen hade jag 145 ;)

Jag tror vi har väldigt mkt järn i vårat vatten! (Sparkar mig själv i arselt för jag inte gjort någon analys än)
 
Sv: gravida!!! hur mycket ater ni?

Jag hade 150 vid inskrivning och 119 vid nästa besök. Jag har lagt in en järnoffensiv i kosten nu. JAg ska inte bara käka blodmat, men jag ska äta lite leverpastej, blodpudding, broccoli, nötter o annat järnrikt, så ska jag rapportera den 20 mars vid nästa besök hur blodvärdet ligger om jag lyckats få upp den med hjälp av kosten!
 
Sv: gravida!!! hur mycket ater ni?

De första veckorna limiterade sig kosten till det jag fick i mig.. vilket inte var så mycket.. fram till v14 ungefär. Sedan åt jag som vanligt ett tag. De senaste 10 veckorna (v34 för mig nu) är det mindre, det känns åtminstnde som om bebis trycker undan magsäcken och minimerar den. Äter rätt lite (tills det känns som om jag ska kräkas av mätthet trots att jag ätit typ en halv portion), kanske lite oftare så att det ändå blir nästan "normalt" (för mig) Frukost, middag och kanske en nattmacka (eller tre!)- på kvällen är jag hungrig. Försöker stoppa i mig några kex och en hel del frukt emellanåt, och dricka mycket.

Vitaminer tar jag 1 mitt val kvinna och 1 duroferon järn om dagen. Fram till v25 (och från och med 6 månader innan grav) åt jag folsyra varje dag, numera är det mer sporadiskt jag tar en.
 
Sv: gravida!!! hur mycket ater ni?

jag blir lite skrämd av alla som äter alla dessa kemiskt framställda tabletter..:(
om man har järn brist är det inte bättre att ta det lite extra i kosten..??

Nu behöver inte jag äta järntabletter för att jag har tur, men många har jättesvårt att få upp järnvärdena även om de lever på järnrik kost. Och järntabletter är ju knappast det mest syntetiska vi stoppar i oss - tänk på alla konserveringsmedel, färgämnen, sötningsmedel ... ett glas cola är nog sämre än järntabletter hela graviditeten ;)
Däremot tror jag många äter järntabletter fast de skulle KLARA sig utan, min kompis åt det fast hon hade 135 i järnvärde - då tycker kanske inte jag att det behövs ... man ska ju inte ha för HÖGT järnvärden heller, DÅ kan det bli farligt för bebis.
 
Sv: gravida!!! hur mycket ater ni?

När jag var gravid åt jag inte mera än vanligt. Sista månaderna ökar näringsbehovet med ca 200 kalorier, men det är bara en extra ostsmörgås.. Om man inte är väldigt underviktig förstås- då måste man såklart äta upp sig! :p

Däremot var jag noga med vitamintabletter (för kvinnor) samt järntabletter (åt dubbel dos Niferex).
 

Liknande trådar

Småbarn En vän till mig är gravid och väntar sitt första barn. Hon bor i Tyskland. Jag håller på att sätta ihop ett litet paket med bra att...
Svar
2
· Visningar
913
Senast: gulakatten
·
Övr. Barn För mitt barns skull borde jag kanske vara anonym. Men jag väljer istället att skriva väldigt lite och kortfattat för jag tror att någon...
Svar
13
· Visningar
1 078
Senast: Bexzor
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 188
Senast: Modest
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
23
· Visningar
1 612
Senast: Inte_Ung
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp