Status
Stängd för vidare inlägg.

doglover

Trådstartare
fick reda på ett par dagar sen att jag var gravid!:eek: vaaaa? tänkte jag då.... jag & min pojkvän blev rätt chockade.....nån mer som är gravid?...jag är 22 år och det är första gången för mig. vart är det man ska gå för att få reda på i vilken vecka man är och när det ska bli?
 
Sv: gravid!

Fick det beskedet i höstas :) Det var jättekul men läskigt! Jag ringde till MVC och fick tid direkt för att komma ner och snacka lite allmänt. Det var jättebra! Då fick jag även tid för inskrivning några veckor senare...

Sen efter ett tag när allt börjat sjunka in lite mer så började det kännas riktigt bra :D nu är jag i vecka 24 och mår kanonbra:)

MEN om du är som jag och inte har någon koll på din mens så försök att få komma på Ultraljud så fort som möjligt för att få reda på exakt vilken vecka du är i. det är jättekul att veta så man kan följa graviditeten:)

Jag var på ultraljud precis innan jul... Jag skulle vara i vecksa 17-18 trodde vi... Men jag var i vecka 22 :eek:
 
Sv: gravid!

ok ok tack det ska ja ta reda på....för det vore rätt bra skulle jag tro...*hihi*
 
Sv: gravid!

När du kommer till BM (barnmorskan) kommer hon att fråga dig om förtsa dagen på din senaste mens. Utifrån det kan hon räkna ut ett ungefärligt BF (=beräknad förlossning).
Har du inte koll på din mens, så är det som _Yggdrasil_ säger: försök att få komma på Ultraljud så fort som möjligt för att få reda på exakt vilken vecka du är i.

Lycka till! :)
 
Sv: gravid!

jag hade full koll på min mens och fick bf framflyttat 13 dagar när jag va på ul. typiskt att ägglossningen skulle vara så långt efter mensen just den gången=/

Men nu har halva tiden gått och de har gått mycket fortare än va jag trodde de skulle göra. är i v 19+6 idag.

De va inte förens när ultraljudet va gjort som jag riktigt kunde slappna av och sluta oroa mg för att nått skulle vara fel. nu är det bara roligt och jag längtar sååå tills bebisen kommer ut=)

jag fick komma på första besöket i v 10. (v 8 enligt dom nya beräkningarna). då pratar man lite allmänt om allting och man får svara på frågor om rökning, alkohol, sjukdommar osv. så tar dom kissprov, blodtryck och blodprov.

i ca v 18 så får man gå på ul. då tittar dom på hur barnet mår, om det är et eller flera foster och beräknar hur gammal bebisen är. så får man ett datum då bebisen beräknas komma. för mig skillde det som sagt 13 dagar mellan ul beräkningarna och om man räknade från sista mensen.

i ca v 20 får man komma tillbaka till sin bm och hon frågar lite hur man mår och så, kollar blodtryck och lyssnar på bebisens hjärta.

sen i ca v 25 får man komma dit igen. vad dom gör då vet jag inte då jag bara är i v 20=)
 
Sv: gravid!

i ca v 20 får man komma tillbaka till sin bm och hon frågar lite hur man mår och så, kollar blodtryck och lyssnar på bebisens hjärta.

sen i ca v 25 får man komma dit igen. vad dom gör då vet jag inte då jag bara är i v 20=)

Det är ungefär vad man gör hos BM under hela graviditeten. Man väger sig, pratar lite allmänt om hur man mår, tar blodtryck, lyssnar på bebisens hjärta, mäter magen, tar ev lite prover.
Några veckor innan förlossningen pratar man om förlossningen; planer, tankar... kanske skriver man en förlossningsplanering.
 
Sv: gravid!

oki det är vad jag har att se fram emot då...iofs har min bästa vän fött barn, kan ju fråga henne med hur det var för henne om jag undrar nåt mer..
 
Sv: gravid!

jo förstog att de va typ de man gjorde=)

Ska få byta bm mitt i graviditeten åxå=( hon ska vara tjäntledig eller nått så nästa gång skulle jag få en ny. hoppas hon är bra...

doglover: Har flera kompisar som nyligen fått barn. min bästa kompis är en av dom. har mer nytta av henne än barnmoskan faktisk=) känns jätteskönt att ha henne att prata med.
 
Sv: gravid!

Grattis!
Kommer också vara 23 när bebisen föds! Vi ringde till Mvc när vi kommit på att jag var med barn och fick då komma på ett litet samtal och fick några broschyrer. Inskrivning var vi på några veckor senare. Jag har fått gå dit oftare för att jag mått väldigt dåligt. Varit sjukskriven för illamående och kräkningar. Men nu har det tack och lov gått över!!:bow: Ul ska vi på den 23!
 
Sv: gravid!

www.pampers.se kan man läsa om de olika veckorna och vad som händer, du kan ju testa att skriva in lite olika datum för att se vad som verkar passa:angel: :crazy:
 
Sv: gravid!

Jag har en dotter på ett år! Fråga gjärna mig oxå om det är nått!! Svarar på det mesta!
 
Sv: gravid!

okej....hade du en lätt eller svår graviditet? min verkara vara lätt, har inte mått särskilt illa eller något. yrsel däremot, men de går över så fort ja äter/dricker nåt.
 
Sv: gravid!

jjst nu vecka 9.....så det är tidigt.. nej,. ja skräms inte så lätt..:angel: :rofl:

Men du kanske bör vara realistisk :idea: :angel:

Fast njut så mycket du kan medan du mår bra, och kanske tillhör du den skaran som få må bra hela graviditeten ut.

När jag var i v. 9 båda gångerna så mådde jag bara lite illa, ingenting annat. Mina "krämpor" kom förra gången runt v. 20, med högt blodtryck, dåliga järnvärden, mm, som sedan slutade i havandeskapsförgiftning.

Denna gång har jag redan ryggont och högt blodtryck, så det är väl bara att försöka njuta tills jag blir sämre. Bläh för att vara sjuk.
 
Sv: gravid!

jo det är inte kul att vara sjuk....har märkt det att jag måste äta regelbundet, annars får ja yrsel...
 
Sv: gravid!

jag mådde som sämst p v 5-9 typ. sen avtog illamåendet å försvann sedan helt. men äta måste jag göra hela tiden känns det som=)

Nu känner jag mig jättegnällig=) det är skitjobbigt att böja sig ner, ta sig upp när man sitter på något "lågt", typ soffan, bilen. Gå i trappor har aldrig varit så jobbigt som nu. flåsar som en galning=) Sen att man lyckats blivit förkyld gör ju inte saken bättre. Hade förmodligen järnbrist och va trött hela tiden förut men är mycket piggare nu när jag äter järntabletter.

Usch! tänker bara, eftersom allt e så jobbigt redan nu. hur ska jag klara mig resten av graviditeten? jag har 15 v kvar!
 
Sv: gravid!

Jag har precis fått reda på att jag är gravid, fick reda på det i måndags, enligt uträkningar är jag i vecka 8 (7+6).

Just nu mår jag apa, vill bara lägga mig och sova och inte vaknar förrän bebben är 18 år, det är besök på toaletten konstant, antingen för att besöka den som vanligt eller för att hulka. Inte roligt alls!

Jag har vart rökfri sedan i måndags då vi fick reda på makaronen i magen och planerar att fortsätta vara rökfri resten av mitt liv.

Jag har fått mitt första besök hos BM den 1 mars, och mitt andra besök är redan inbokat och blir av den 15 mars..

Lycka till ni andra!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Hallå! Gammal hemvändande medlem med nytt användarnamn :) Väntat på att en vintertråd ska starta, men nu tar jag tag i saken själv...
2
Svar
25
· Visningar
2 589
Senast: Jahopp
·
Övr. Barn Fick information i appen från förskolan angående en bussresa nästa vecka. Ingen förfrågan om barnen får åka med öhvt utan bara...
2
Svar
21
· Visningar
1 814
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
Svar
8
· Visningar
1 440
Senast: Modest
·
Gravid - 1år Jag håller på att få spader. Fick mitt första barn för knappt en vecka sen och har sedan dess inte kunnat sova på grund av ryggvärk. I...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 977
Senast: Dorinda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp