Sv: Gravid vegetarian - ge barnet kött?
ja, inga problem.
Och utan att ge några tillskott till växande barn?
ja, inga problem.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
I mitt fall så har jag inte blivit ifrågasatt av dagis, det är inte deras grej att lägga sig i min ideologi även om de är välkomna med frågor. Har inte blivit bemött negativt utan de säger att den vegetariska kosten ofta smakar bättre än den andra.
Nu råkade jag ljuga lite kom jag på. När min dotter var ungefär två-tre år och nyfiken på vad de andra barnen hade på tallriken så var det en fröken som frågade om det var ok att hon smakade lite. Det var det naturligtvis inte, och då sa hon att hon tyckte lite synd om henne som var så nyfiken och att hon inte visste hur hon skulle hantera detta. Då ifrågasatte jag om de hade samma problem om ett nyfiket barn var allergiskt eller exempelvis muslim, de måste kunna hantera den situationen. Jag sa att det är ok att hon får samma sås och tillbehör så att maten liknade de andra barnens och efter det var det inga mer problem.
Tycker inte man ska vara orolig om att inte tas på allvar, att vilja vara vegetarian är inget att skämmas över även om skälen är ideologiska. Blir man ifrågasatt är det bara att ifrågasätta tillbaks men nu brukar de ha en professionell inställning enligt min erfarenhet.
Frågan var ju vad kan man egentligen ställa för krav på dagis när det gäller mat.
Ang pannkakorna så ett lite mer realistiskt exempel är välling, jag vet att en del nya föräldrar på dagis har försökt få till att barnen ska få en flaska välling för så gör de hemma men det har inte accepterats. Själv skulle jag gärna se att all mat var ekologisk. Men det är väl rätt acceptabelt att man inte får välja kost helt hur som helst utan i så fall får söka sig till de dagis som har en speciell matprofil. I vilket fall måste man ha ett någorlunda gediget skäl om det kräver specialanpassningar.
Då är maten inte så hardcore vegansk och det fuskas en del, kanske.
Det är lätt avhjälpt genom att tillaga mat i gjutjärnspanna.I mitt lilla barnmatshäfte står det att det är järn som småbarnen har svårast att få i sig med vegetarisk kost.