gravid och svårt att sova?

ameo

Trådstartare
Moderator
Väntar min "fyra" till våren och har på sista tiden haft väldigt svårt för att sova ordentligt. Ligger som på nålar, vaknar massor med gånger under natten och verkar inte (hinna?) nå djupsömn.
Jag funderar på om det kan ha något med graviditeten att göra, eller om jag ska söka orsaken någon annanstans? Jag har inget annat i livet som direkt stressar mig, så att jag borde ha sömnstörningar av det skälet.
Har å andra sidan inte - vad jag minns - märkt av något liknande under mina tre tidigare graviditeter.

Är det någon annan som märkt av sömnstörningar i samband med graviditet?
Eller ska jag söka orsaken någon annanstans?

Och en sista fråga - finns det något rogivande medel (naturmedel eller läkemedel) man vågar använda sig av medan man är gravid? Nån med koll?

Sv: gravid och svårt att sova?

Jag har jättesvårt att sova nu när jag är gravid, somnar sent och vaknar flera gånger under natten. Somna om är en maratonuppgift som jag gärna skulle slippa.... Upplevde samma sak med D, somnade inte förren framåt 2-3tiden, uppe och vaken flera gånger under natten, och så morgonuppe vid 8 nånstans.

Rogivande som man kan äta när man gravid vet jag nada om, så det lämnar jag åt annan att svara på.

Propavan har jag fått vid en av mina graviditeter.

Tyvärr kunde jag inte ta dom då jag blev dåsig ett helt dygn efter intaget.
Men dessa har jag alltså fått utskrivet när jag har legat inne för havandeskapsförgiftning.

Så du ska ha en fyra!
Det har jag missat.

GRATTIS! :love:

Valeriana Natt kan du äta som gravid. Även dricka kamomillté, men det har kanske inte en tillräcklig effekt.

Sådana sömnproblem har jag haft EFTER gravidteten. Inte sovit ordentligt på 1.5 år, verkar aldrig falla in i någon djupsömn. Uppe och vandrar flera ggr per natt och vaknar vid minsta lilla täckesprassel m.m. Antar det beror på all stress i kroppen, eller också har väl bebisen rubbat hela sömnsystemet även om hon sover hela nätter numera :crazy:. Funderar på sömntabletter eller något naturläkemedel, vad tror ni? Är alldeles svimfärdig på jobbet..

Min sömn flippade ur totalt förra graviditeten. Redan i början av andra trimestern så låg jag vaken flera timmar på nätterna, sen kunde jag inte somna alls. Mitt blodtryck gick i taket och stackars bebis var jättestressad, åtminstone hade hen hjärtljud på >170. Det slutade med sjukskrivning och insomningsmedicin, har dock glömt exakt vad tabletterna hette.

Prata med din BM direkt om saken, innan det blir för jobbigt. Du har ju fler att ta hand om hemma, så du behöver din ork.

Valeriana Natt kan du äta som gravid. Även dricka kamomillté, men det har kanske inte en tillräcklig effekt.
Man ska ju vara försiktig med naturmedel när man är gravid, eftersom det inte finns några studier på hur det påverkar. Så jag skulle gärna vilja ha en källhänvisning på att Valerina Natt skulle vara okej...
(preparatet ifråga var iofs overksamt på mig när jag var yngre, men det kanske har förändrats sen dess...)
Min sömn flippade ur totalt förra graviditeten. Redan i början av andra trimestern så låg jag vaken flera timmar på nätterna, sen kunde jag inte somna alls. Mitt blodtryck gick i taket och stackars bebis var jättestressad, åtminstone hade hen hjärtljud på >170. Det slutade med sjukskrivning och insomningsmedicin, har dock glömt exakt vad tabletterna hette.

Prata med din BM direkt om saken, innan det blir för jobbigt. Du har ju fler att ta hand om hemma, så du behöver din ork.
Då är jag med andra ord inte ensam om saken. Det känns som om jag har värsta adrenalinpåslaget hela tiden, när jag försöker sova. :crazy: Fick sovmorgon av maken i morse men det hjälpte föga. (han jobbar på annan ort 3 dgr/vecka men kan flexa när han jobbar "hemma")
Jag är i vecka 22-23 nånting tror jag...

Lergigan äter jag för lugnande rogivning inför sömnen, jag är för speedad och orolig ..

Dom fungerar på mig iaf :)

Jag har ett receptfritt tips. Öronproppar. Mjuka små sådana man köper på apoteket billigt. Jag har sömnsvårigheter ibland och upplever också att jag är för taggad för att somna ordentligt och vaknar regelbundet under nätterna. Minsta prassel eller katt-tassande blir irriterande...
Men när jag pluggar i propparna stänger jag verkligen hela världen ute och det blir så tyst och lugnt att jag dunar av och sover gott direkt.
Värt att testa!

Det känns som om jag har värsta adrenalinpåslaget hela tiden, när jag försöker sova. :crazy:

Exakt så hade jag det! Kändes som ögonen var stora som tefat och hjärtat gick för fullt. Jag är jätterädd att det ska bli likadant den här gången. Som tur är har jag bytt BM till en som peppar mig att bara tänka en kort bit framöver i taget. Typ "den här veckan gick det bra att sova, bra, nu är det en vecka mindre kvar av graviditeten". Var väl i v25-26 när jag blev sjukskriven förra gången, jag är snart där nu.

Jag sover med öronproppar, men det hjälper inte när man är speedad, uppvarvad, oroad i kroppen....

Ja inte för mig iaf ska jag väl tillägga, men för Ameo kanske det hjälper bra :) ?

Öronproppar är ingen bra idé när man har fler barn som vaknar på nätterna och behöver hjälp....

Jag får se hur det utvecklas över helgerna, maken har 3 veckor ledigt så jag ska väl kanske hinna varva ner lite mer och kunna få lite lugna sovmorgnar utan skoltaxins tider att passa... Ska till BM i januari, tar upp det då om det inte blivit bättre.

Gör så, man blir ju galen av att inte få sova ( och med 3 barn får man greppa chansen när den kommer kan jag tro? ).

Hoppas du löser sovproblemet iaf och annars är mitt tips att prova Lergigan :)

Jag har den här gången dragits med sömnstörningar i stort sett hela graviditeten (är i v 20 nu). Det är inte många nätter jag sovit hela natten! I alla fall inte förrän jag började ta magnesium som kosttillskott. Troligtvis har jag haft någon slags brist, för magnesiumet har även hjälpt ganska bra mot mina hemska, smärtsamma sammandragningar som jag också haft i stort sett hela graviditeten + ben- och fotkramper. Jag fick tipset indirekt genom att kolla på Anna Skippers "Du är vad du äter" och ett av förlossningsprogrammen på TV 4 Fakta. :)

Bra tips, här ska köpas magnesium! Jag har haft enorma vadkramper den här gången. Att massera benen har inte hjälpt utan jag har fått ställa mig upp och vagga från sida till sida för att få krampen att släppa. Sambon undrar vad jag håller på med när han vaknar mitt i natten av en vaggande gnyende lingonben vid fotändan av sängen.

Propavan har jag fått vid en av mina graviditeter.
Dem åt jag i slutet av min senaste graviditet, och för mig hjälpte de ganska bra. Jag somnade på kvällen men vaknade efter ett par-tre timmar och kunde inte somna om, med dessa fick jag sova några fler timmar innan jag vaknade i alla fall.

Hehe, jag har redan ätit kalk- och magnesiumtillskott ett bra tag. Mitt mjölk-hinkande upphörde efter bara några dagar och några benkramper har jag inte heller...
Men tanken är god :)

Har tyvärr inget svar på din fråga men vill skicka en grattiskram till graviditeten!:banana:

Man ska ju vara försiktig med naturmedel när man är gravid, eftersom det inte finns några studier på hur det påverkar. Så jag skulle gärna vilja ha en källhänvisning på att Valerina Natt skulle vara okej...
(preparatet ifråga var iofs overksamt på mig när jag var yngre, men det kanske har förändrats sen dess...)
Nu när jag googlar på det så står det att det inte rekommenderas, men jag har 2 st kompisar varav en är gravid och en nyss fått och båda äter Valerina Natt eller Forte. De har blivit rekommenderade det av någon annan, vet ej vem dock.

Till saken hör att det är andra barnet för bägge och de åt Valerina även med första barnet då de har det precis som du har det nu. Hm...ska nog säga till dem! Men vi snackade om det häromdagen när vi var hemma hos hon som nyss fått och de lovordade det hela. De har som sagt blivit rekommenderade av någon att äta preparatet.

Liknande trådar

Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
30 213
Senast: EmmaW
·
Övr. Barn Min son är diagnostiserad med asperger samt selektiv mutism, högfungerande och väldigt intelligent. Kommer troligen blir lite rörigt...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
9 066
Kropp & Själ Jag blir så trött på mig själv! Det känns som att min kropp håller på att köra slut på mig själv, och jag hittar inga medel som kan...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 122
Senast: Vallmo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 778
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka