gravid och orolig för vikten

S

susse1

är lite orolig för hur mycket mitt fullblod kan ta viktmässigt och hur jag ska få ihop graviditet med mitt hästliv. har iof alltid vägt runt 70 kg och både tränat och hoppat med han, men nu börjar vågen peka mer o mer uppåt.
försöker bygga ryggmuskler på han så han ska orka, hur har ni gjort?
jag letar efter en medryttare för att underlätta också för han behöver verkligen gå så mycket som möjligt.
tacksam för alla svar jag kan få!

Sv: gravid och orolig för vikten

Jag är ganska precis halvvägs i min graviditet, har fått rejäl kula redan nu. Rider fortfarande min snart sexåriga ponny men ingen tuffare träning med nedsittning i trav och dyl. Rider heller inga längre pass och varierar med tömkörning.
Vet inte vad jag väger men det är givetvis mer än vanligt.

Mitt råd är att du ska använda ditt sunda förnuft. Om du har möjlighet så kan du ju skritta fram och av gåendes vid sidan av hästen. Byt lite av ridningen mot t.ex. tömkörning, löshoppning och promenader vid hand.

Jag tycker du ska oroa dig för din och ditt barns säkerhet före vikten.

Mitt fullblod på 155 cm bar utan problem 80-85 kg. Ingen hoppning, men rejäla uteritter med mycket galopp. Det är väldigt individuellt så lyssna på din häst är mitt tips :)

Om inte fullblodet är väldigt spensligt byggd, utan har ett välmusklat kors (det viktigaste för att kunna bära vikt på ryggen) och i övrigt är frisk i kroppen, så tycker inte jag att 85-90 kg är för mycket! Man kanske inte ska hoppa för mycket bara!

Man brukar säga att en frisk häst i bra kondition kan bära 20% av sin egen kroppsvikt (vissa säger 30%) Det innebär 100 kg ryttare på en 500kg häst.

Jag red min kallblodstravare (144 i mkh) fram till 3 v innan förlossningen, vägde då strax över 90. Hon hade inga större problem med det, men givetvis red jag inga längre turer och mestadels i skritt. Var noga med formen också så hon skulle använda ryggen ordentligt. Men du känner din häst bäst, var lyhörd för honom så ska det nog gå bra!

tack för bra tips, är den första bland mina vänner som ska ha barn så känner mig lite ensam ibland, speciellt med hästen.men tror ni inte att hästen lär sig bära upp min vikt allt eftersom jag går upp? vet inte varför jag är så orolig egentligen har bara gått upp 5-6 kg så det är ju inte så farligt än, men han är typen som behöver röra på sig mycket och jag har alltid tagit hand om han själv och vill ju fortsätta med de så länge allt känns bra

Bland mina vänner har de fortsatt så länge magen inte varit ivägen och självklart anpassat ridningen efter riskerna med att ramla av osv...
Och jag själv som är i vecka 22 har dragit ned så pass att numera är det mest promenadridning i termobyxor och hackamore :angel:
Och min halvblodsdam klagar inte överhuvudtaget över att få bära lite extrakilo! Resonerar så att på sommaren packar man hästen full med ryggsäckar och sadelväskor utan problem och pick-nickar på långritter! Och nu sitter jag barbacka med minimalt med utrustning och råkar vara en aning småfet :rofl: så egentligen borde det inte vara någon jättestor skillnad...

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
12 896
Senast: Nixehen
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 770
Senast: Fiorano
·
Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
7 273
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V