Gravid och magsjuka

W

Willebillebus

Min son har just drabbats av magsjuka :crazy:
Vilken ni säkert tänker "so what" det får väl alla ungar titt som tätt, men till saken hör att jag har magsjukefobi :o

Jag har inga problem att torka spyor och pyssla om grabben osv, utan det är mest att jag är livrädd att bli smittad.
Denna "fobi" har jag haft i flera år nu och i år är jag extra rädd eftersom jag är gravid.

Har ni haft det någongång under en grav.? Är det "farligt" på något sätt?

Snälla tyck inte att jag är löjlig (även att jag själv tycker att jag kanske är det), utan kom gärna med goda råd om hur ni gör hemma vid magsjuka.
 
Sv: Gravid och magsjuka

Jag har haft det två ggr i början av graviditeten. Första gången kräktes jag konstant i ett helt dygn. Sambon ringde mödravården och de sa att om man inte fick i sig vätska på ett par dygn så behövde man komma in och få dropp.

Jag har aldrig kräks så mkt i hela mitt liv, jag tror att graviditeten gjorde mig mera "lättspydd" eftersom jag ändå kräktes ett par tre ggr om dagen första 17 veckorna...
 
Senast ändrad:
Sv: Gravid och magsjuka

Jag var magsjuk under min första graviditet. Var i runt v.25.
Fick jättemycket sammandragningar av allt kräkande.
Kräktes en gång i kvarten i ett dygn.

Mina barn har knappt varit magsjuka.
Äldsta sonen har varit det ett par ggr, men bara kräkits en gång då han varit sjuk.
 
Sv: Gravid och magsjuka

Smitta är jag inte rädd för, resonerar som så att det man ska ha det får man hur försiktig man än är.
Däremot klarar jag inte av spyor utan att spy själv och jag hinner inte en till toan utan det bara kommer blixtsnabbt.
När äldsta dottern fick spysjuka en natt för 20 år sedan (pappan jobbade borta) och spydde sängen full var det enda jag kunde komma på att ringa mamma!
Gissa om jag fick ett gapskratt i örat!
 
Senast ändrad:
Sv: Gravid och magsjuka

jag brukar också vara nojjig för att bli smittad med magsjuka, men jag brukar alltid ta en massa vitpepparkorn i hopp om att inte bli smittad :p
jag har haft tur hittills och sluppit (haha, heter det så?)
mest psykiskt skulle jag tro :)
 
Sv: Gravid och magsjuka

Nu hjälper inte detta i förebyggande syfte, men när man väl fått magsjuka ska man äta ahlgrens bilar.
Jag läste det i nån läkartidskrift för ett antal år sedan och det hjälper faktiskt. Det är något bindemedel i bilarna som kapslar in basillerna. Jag vet att det låter sjukt och jag minns inte vad tidningen hette, men jag lovar att jag inte skämtar. På hedersord!
 
Sv: Gravid och magsjuka

Sonen fick som tur var bara en lindrig variant, kräktes bara 1 omgång, var på toa några gånger tidigare under dagen och var lite "lös".
Däremot hade han väldigt hög feber på kvällen/tidig natt.

Jag har tagit vitpepparkorn och hoppas på det bästa...:D

Läste lite om magsjuka och grav. på lite olika sidor igår kväll och det verkar inte vara någon fara för bebis iaf, däremot att man själv kanske blir lite mer nedsatt än vad man skulle blivit annars pga att den lille tar vad h*n behöver :)
Och kan tänka mej att jag lär få rejäla sammandragningar, då jag får det av att bara gå ner i källartrappen och hämta tvätt!

Men jag håller tummarna att jag ska klara mej!
Tack för alla svar!
 
Sv: Gravid och magsjuka

Jag har varit magsjuk höggravid och det är ingen fara. Men det är obehagligt förstås, kändes ungefär som om jag skulle kräkas upp bebisen... :crazy:
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
23 992
Senast: cirkus
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 844
Senast: QueenLilith
·
Övr. Barn Jag sitter här, helt utmattad känner jag, efter en tids krångel med sonens skola, vilket igår eskalerade till en full protest från...
Svar
9
· Visningar
2 161
Senast: oz_joj
·
Gravid - 1år Jag är inte så jätteaktiv här inne. Skrev en del i somras när jag var gravid men har sen haft fullt upp med barn och hästar. Nu måste...
2 3
Svar
44
· Visningar
5 785
Senast: Hiddeous
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp