Gravid och/eller småbarn + häst, hur gör ni?

Status
Stängd för vidare inlägg.
S

Stjärnflocka

Hej alla! Detta blir mitt första inlägg här!
Jag och min man har precis satt igång bebisverkstan och hoppas såklart på resultat så fort som möjligt, men hur göra med hästen?
Jag förstår ju att det inte går att hålla på som tidigare om/när jag blir gravid, med träning och tävling (hoppning), eller för den delen ridning över huvud taget!
Hur gör/gjorde ni? Jag vill absolut inte sälja honom, utan har tänkt mig att ordna en medryttare till (har en) som får ta största ansvaret praktiskt och helst ekonomiskt :D under den tid när jag som minst kan vara i stallet.

Tacksam för svar!

Sv: Gravid och/eller småbarn + häst, hur gör ni?

Jag planerar att utveckla träningen från marken, med bla tömkörning och annat arbete på lång tygel. På så vis kan jag iaf fortsätta ungefär det jag brukar göra i dressyren även om jag inte kan rida.
Det funkar även med en bebis i bärsjal på magen.

Uteritter kan kanske bli svårt men redan nu har jag en eller två tjejer som rider honom då och då så det ska nog oxå gå att fixa. Sen dör han ju inte av att få lång semester några månader om det skulle krisa sig med ork och tid.

Det har gått bra! Jag köpte hästen när äldsta dottern var ca 6 månader och hon har både hängt med till stallet och stannat hemma med pappa. Inga problem!
Nu har jag tre hästar hemma på gården och två döttrar, men det går superbra.
Vi går ut o mockar o stökar o borstar gemensamt. Är sambon hemma tar jag en ridtur, annars går det bra att longera/tömköra istället. Jag har inga tävlingsambitioner dock, men med god vilja o bra barnvaktshjälp/pappa så brukar det ordna sig för de flesta.

Jag red och tävlade fram till 7:e månaden - Islandshäst. Vi har 8 hästar och när magen sa stopp tog sambon över mina hästar också. Det underlättar förstår för mig eftersom sambon har lika - om inte ännu större - intresse av hästar som jag. Nu kommer vi att turas om att rida och då får hon (hon är 7 mån nu) antingen vara med i stallet, då främst på helgerna, eller vara hemma med den ene. Hon är rätt kvällstrött så jag tror inte hon kommer vara särskilt mycket i stallet under veckorna men det är bara till att schemalägga för oss båda så turas vi om. Det funkar fint!

Det både går och inte går. Med de 3 första barnen så red jag som vanligt fram till förlossningen, med trean tävlade jag hoppning 3 dgr innan. Med fyran så fick jag ge upp ridningen vid 5 e månaden. Foglossning har jag haft med alla 4amen av olika grader. Jag rider på kvällarna när min man har barnen och ibland även på dagarna när de stora tjejerna tar småsyskonen. Har man bara en så brukar man kunna rida på volten under sömmntiderna. Det är först när de börjar gå som problemen kommer.
Jag har också fått en mer slapp attityd på ridning kontra hästens behov. Med större hagar och flockliv så anser jag numera att det inte är så jätteviktigt att hästen rids en timme om dagen av mig. Fri tillgång på grovfoder och stor gärna kuperad hage och blandade åldrar på hästarna så kan jag tala om att mina hästar (9st)har trevligt ändå. Nu är de flesta av dem dräktiga dessutom :banana:

Tja för mig har det inte varit så kul... Är gravid i 4:e månaden och har varit väldigt sjuk ca 10 veckor i sträck...Har knappt orkat ge mat & mockat ens...pga illamående & yrsel. Men hästarna (2 st) SKA vara kvar hemma, det är inte lätt att hitta passande fodervärdar/medryttare snabbt när man själv mår uselt. De får helt enkelt ta "semester"...så fort som jag piggnar till får jag väl börja med arbete från marken men blir det lika som förra grav. blir jag snart sjuk igen....Var sjuk ca 6 av 9 mån sist...BLÄ!
Som tur är så är jag "ovanlig" - jag hoppas att du får en normal grav!!!

Det finns en GAMMAL tråd i detta ämne - alltså hästägare med småbarn - där jag skrev ett långt svar. Eftersom det känns lite jobbigt att upprepa sig, så länkar jag till dne tråden i stället - det finns många bra svar där!
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=531070

Lycka till, både i verrkstan och senare... :)

Tack för era svar!
Jag har inte hästen hemma utan inackorderad och det går att köpa till alla tjänster, till och med ridning, men det kostar ju...
Det är ju så svårt att släppa ifrån sig ansvaret till någon annan, särskilt någon man inte känner! Man är ju lite löjlig :angel: ...
Jag hoppas såklart på en "lätt" graviditet och en liten mage,
men det vet man ju i alla fall, att det blir som det blir med det där!

ameo, tack för tipset!

Än så länge har vi inga barn men ett är på väg. :D Idag har det gått 18 veckor och jag har en liten mage. Jag rider som vanligt och hoppas kunna göra det så länge som möjligt.
När jag inte kan rida längre tänkte jag jobba mer från marken och ha hjälp av nån som rider.
Sen, när bäbisen kommit och jag kan rida igen, har jag olika lösningar... Medryttare 2-3 dagar i veckan, 1-2 vilodagar och så rider/tömkör/longerar jag resten. Jag har tänkt att jag kan åka ut och mocka och göra allt "pyssel" på dagen när min sambo jobbar, och åka ut och bara rida när han kommit hem. På så sätt hinner vi umgås lite alla 3 varje dag. Och hans fritid går inte bara åt till barnet. Han har ju också sina intressen som är lika viktiga för honom som hästen är för mig.
En annan lösning (inte varje dag då... :smirk: ) är att nån är med som kan agera "första hjälpen" om den lill* vaknar eller blir ledsen, så jag kan rida på banan.
Eller så följer min sambo med och går en promenad med barnvagnen när jag rider ut så blir det en liten utflykt för oss allihop :idea:

Jag hoppas på att jag får en "snäll" och lugn bäbis som kan ligga i vagnen bredvid ridbanan när jag rider. Då löser sig allt automatiskt!

M. (som har hästen inhyrd)

Jag hade foderhäst när jag var gravid, och hade kvar honom tills dottern föddes (red inte de 6 sista veckorna innan förlossningen - då hade hästen vila i stor hage med kompisar, innan han åkte till sin ägare samma dag som dottern föddes). Red ungefär som vanligt hela tiden jag red, och tävlade (femgång på islandshäst) i sjunde månaden. Hoppning (så mycket "hoppning" det nu blir på islandshäst...) slutade jag med i sjätte månaden, eftersom jag fick ont i bäckenet av det (samma sak med riktigt långa ridturer - fick ont efteråt).

Började rida en halvfoderhäst fem veckor efter förlossningen, och fortsatte rida honom tre dagar i veckan i ett halvår. Under tiden (när dottern var 4 mån) köpte jag min nuvarande häst, då unghäst, och påbörjade inridning av honom.

Nu är dottern drygt fyra år, och jag har ridit 3-5 dagar i veckan i hela hennes liv. Hon var med i stallet för första gången när hon var en vecka gammal, och är nu med mig i stallet och rider ungefär två gånger i veckan.

För att kunna kombinera häst och barn, måste givetvis barnets pappa vara införstådd med det hela, och det är väl en god idé att diskutera detta innan man blir gravid.

Annars tyckte jag det var jättebra med unghäst under mammaledigheten. Unghästar bör, tycker jag, tränas ofta men kort tid åt gången, vilket passar rätt bra med att man måste hem och amma efter en viss tid....

Själv gjorde jag så att jag fixade i stallet (mockning m.m.) under dagtid, med dottern med mig, och så var bara ridningen (eller longeringen eller vad jag nu gjorde med hästen) kvar på kvällen, då maken kommit hem. Efter att jag började jobba blev det givetvis annorlunda, men då fanns ju inte längre amningen att ta hänsyn till, så då gick det ju att vara borta längre tid åt gången.

Stallet där jag har min häst drivs som ett kollektivstall, och vi hjälps åt med allt, inklusive mockning. Det gör att man inte absolut måste vara i stallet varje dag, vilket givetvis underlättar. Men jag har inte "köpt" några tjänster, utan gjort "min del" av det kollektiva under hela småbarnsperioden, utan några större problem med tidsnöd.

Jag tycker det både funkar och stundtals är skitjobbigt. Jag har mina (islands-) hästar hemma och sköter föjldaktligen allt själv. Första grav. var jag ganska liten och hade inga större besvär så då red jag ganska länge (dock inte på en av hästarna som är alldeles för het och kan hitta på grejer). Sedan min dotter föddes har hon sedan varit med i stallet i vagnen när jag mockat etc. Det funkade bra fram tills hon började gå då det var mycket krångligare att hålla reda på dotter, hästar etc. Nu är hon snart 20 månader och duktig på att gå och springa + vill gärna "hjälpa till" så det går rätt bra att ha med henne i stallet, men inte rida i paddock tex eftersom det inte går att lita på att hon sitter still och gräver eller vad hon nu gör.

Jag är nu gravid med 2:an och denna grav. blev jag stor mycket tidigare, har redan foglossning (v 22) och får skitont i ischias om jag håller på för mycket i stallet. Så jag slutade att rida nån gång runt jul eftersom jag fick för ont. Vanligtvis har jag mina hästar ute dygnet runt (fri tillgång på hösilage och vindskydd), men nu när det är sånt pissväder så har de fått stå inne i stallet rätt många nätter = mycket mer jobb för mig som jag egentligen inte orkar med. Det är svårt att hitta en bra medryttare här, alla som är duktiga har egen häst. Vi bor dessutom i skogen så man måste ha körkort för att komma hit. Så mina kommer nog tyvärr att få gå och skrota en hel del denna våren (lite löslongering etc blir det väl). Som tur är leker de mycket i hagen. Sen när bebben är ute, då SKA jag börja rida igen, för SÅ kul är det ju inte att bara mocka och släpa vattenhinkar i leran direkt...

Lycka till, allt går bara man ger sig fan på det!

Vildvittra

Jag har tre hästar, en son på snart 1,5 år och en unge i magen som kommer ut i april. En häst är en föl/åring som går på lösdrift, inget att göra med den. De andra två rider min man, jag själv och jag har en medryttare som rider en av dem en dag i veckan. Vi har hästarna hemma, annars hade vi inte kunnat ha flera. Då min son var mindre hade jag honom i stallet varje dag och mockade, släppte ut hästar och red i ridhuset medan han sov eller på ridbanan. Nu är det svårare att ha honom med, men han sover varje dag efter lunch i två timmar så då hinner jag mocka eller rida lite om jag orkar. Har haft besvär med sammandragningar under julen, men igår och i förrgår red jag och det var underbart så nu är jag glad!! Men hästarna får ta det lite lugnare för det är svårt att hinna med allt. Om min man kommer hem sent och både ska mocka, göra foder och rida så hinner det bli natt, så vi får ransonera lite vissa dagar. Men det går att ha häst! Man måste dock acceptera att inte hinna med allt, och ingen häst dör av att vila några dagar i veckan. Faktiskt tycker jag att de går mycket bättre om man inte rider sju dagar i veckan! Så ha du kvar hästen men sänk kraven rejält, är mitt råd.

Hejsan! Det är alltid så lätt att få ihop det. Jag hade ingen häst när jag var gravid, men köpte min första när min lilla dotter var 5 mån. Har en son på 4 1/2 oxå. Nu har vi två hästar, en ponny på foder oxå. Min häst är dock en gammal häst som jag bara använder till promenadridning emellanåt, så just ridningen tar inte så lång tid, bara allt annat runt omkring. Sen har jag turen att ha stallet hemma på tomten annars hade jag aldrig hunnit med. Ett gott råd dock, Låt pappa ta hand om bebben så mycket som möjligt!! Min sambo ställer upp till 100%. Hade han inte gjort det hade det inte funkat. Slutet av grav. och de första månaderna bör du kanske ha en medryttare, för då är man rätt slut. Om inte annat så kanske du skall fundera på val av häst..

Jag sitter just nu och tittar på två bilder på en unghäst jag förälskat mig i, samtidigt som jag idag införskaffade ett grav.test.

Försenad en vecka är jag och hoppas gör jag, min första häst (vuxen och bara halvgalen) står inackorderad och unghästen jag tittade på dräglar jag åt och drömmer och planerar och vill ha, vill ha, vill ha! Jag tror det skulle gå med en häst till, men vi får se vad mannen i mitt liv säger om den saken... precis som ni säger så är man ju två om det hela. Han ställer upp, det vet jag, men jag vill inte, precis som någon annan skrev, att hela hans fritid ska gå åt till att vara barnvakt när jag är i stallet. Lika lite som hela min fritid kan gå åt till att passa barn när jag kommer hem från jobb på kvällarna och han vill sticka iväg - då måste jag ju ha tid med hästen. Vi kommer dela föräldra"ledigheten" rakt av och jag tycker precis som någon annan föreslog att två resor till stallet är lysande när man själv är "ledig". Ta med sig barnet, mocka, kanske ta en promenad med hästarna och sedan åka hem igen.

Jag har tänkt lösa det själv så länge det går, förhoppningsvis klarar jag mestadelen själv, har en tjej som rider honom en dag i veckan så jag kan vara hästledig, men månaden innan och månaden efter förlossning får jag nog ha medryttare som rider c:a 3 dagar i veckan. Jag kanske inte kan rida varje dag, men longera, löshoppa, promenera. Det finns mycket man kan göra och 2 vilodagar i veckan dör hästarna definitivt inte av om de har stora hagar, kompisar och lång utevistelse.

Lycka till och sälj för guds skull inte en familjemedlem "bara" för att det vankas ännu en familjemedlem. Det är ju det som är roligt, att man blir fler i familjen!

Jag körde min shettis och hade halvblodet med på släp på slutet, när jag inte hade medryttare.
Efteråt har det varit knackigt.
Det är inte som förr.
Även om min man har vår son, ibland är han hos mormor å morfar (det är i deras stall jag har hästarna) så infinner sig sällan det här lugnet och det är sällan man är ute och bara njuter av en ridtur, anledningen till att man går ut nu tycker jag mest är för hästarnas skull, de måste röra på sig. Trodde inte att jag skulle bli sådan, men det blev jag... :smirk:
Testade nån gång när han var liten att longera dem meddans han sov i vagnen, inte lyckat för han vaknade alltid, annars kunde han minsann sova i flera timmar ute :devil: .
Men däremot promenerade jag dit och mockade å gjorde iordning allt när han sov, och när han var lite större satt han med i vagnen, då blev det svårare då han inte gillade att sitta still såklart... :crazy:

Men allt går om man vill!!!
MEN det blir ALDRIG som man tänkt sig! :banana:

Hej allihop och tack för alla råd!
Att sälja hästen har aldrig varit ett alternativ!
Det verkar som att det är både för- och nackdelar med att ha hästen hemma vs att ha den inackorderad!
Jag har ju fördelen att inte behöva ta några fodringar eller ut/insläpp, och det går som sagt att betala extra och få allt foder iordninggjort och hästen motionerad, men, det är dyrt som det är och barn kostar ju också har jag hört :idea: ...

Jag känner väl lite att jag inte vill hålla på och slita och släpa för att få det att gå ihop tidsmässigt, jag vill kunna njuta av bebisen och inte känna krav på att jag måste vara i stallet, samtidigt som jag absolut inte vill släppa hästen ifrån mig. Hurra för egomig! :banana:

Jag bor inte så nära stallet heller, så att åka två gånger om dagen och packa in bebis och alla tillbehör känns inte så lockande...

Jag tror helt enkelt att jag får leta reda på ytterligare en person som jag och hästen trivs med och som är beredd att ta en del av den ekonomiska biten mot att få rida en fin häst som står på ett bra ställe med alla bekvämligheter! Önsketänkande kanske...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 697
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 686
Senast: Blyger
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 807
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 136
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Äldre hund ändrat beteende
  • Akvarietråden V