Gravid efter missfall - kan jag rida?

Storstrut

Trådstartare
Tänkte jag skulle höra med lite kloka hästmänniskor här på bukefalos för att få lite tips om hur jag ska tänka kring det här med ridning under graviditeten. Har läst lite trådar här men hittar ingen som talar om hur ett tidigare missfall kan påverka ens inställning.

Jag är gravid igen (i vecka 5) efter att jag fick ett missfall för ca 6 m sedan, då i v 9. Nu hör jag massa olika rekommendationer om att inte rida för att det är "skumpigt" eller stötigt vilket vissa säger kan göra att man lättare får missfall igen. Senast var jag på en hoppkurs i v8 och jag hade inga problem fysiskt med ridningen eller hoppningen.

Så nu undrar jag alltså - vad har ni fått höra? Ska man sluta rida för att man tidigare fått missfall och för att "stötar" kan framkalla det igen????

//Undrar så....
 
Sv: Gravid efter missfall - kan jag rida?

"Min" barnmorska gav grönt ljus för ridning under mina graviditeter, var bara positivt tyckte hon, gav massor av magmuskler! Fick bara rådet att sluta rida när magen började vara i vägen, och att kanske inte direkt träna fälttävlan. ;)
 
Sv: Gravid efter missfall - kan jag rida?

Jag fick två tidiga missfall innan den här graviditeten, som verkar hålla i sig;) jag har absolut inte kopplat ridningen till missfallen. När det är så tidigt handlar det mer om att fostret inte utvecklas som det ska än någonting som mamman gör.

Jag hoppas kunna rida fram till vecka 30, eller tills hästen säger att jag är för tung. Är i vecka 26 nu och tycker det har känts bra hittills, klart att man stöter på människor som tycker att ridning är farligt för gravida. Men jag resonerar som så att om det blir en komplicerad förlossning eller snitt så får man väl ridförbud i flera månader, så då är det bäst att passa på nu!
 
Sv: Gravid efter missfall - kan jag rida?

Kan aldrig tänka mig att ridning skulle påverka!

Jag är gravid i v 30 nu,jag har inte ridit en endaste gång efter att jag fick reda på att jag var gravid,men det är ju självklart ens egna val,jag kollar absolut inte snett på dom som rider hela graviditeten tex.

Den största anledningen till att jag inte ridit är att jag red inte regelbunden endå,då min häst bara var (är) unghäst,så han gick ju bara i hagen. Vi hade precis köpt en gammal läromästare som mannen kunde ha att köra/rida,som det var tanken att jag skulle rida regelbundet för att få upp balans och kondis igen (var endå 2009 jag red regelbundet senast,man tappar ju så mycket på en gång) tills det var dags att börja rida in unghästen,men eftersom jag som sagt endå inte red ofta,lånade stallägarens häst nån gång bara,så kände jag att jag kunde lika gärna vänta ett år till innan jag sätter igång.

Om jag hade ridit regelbundet så hade jag säkert fortsatt så länge det gick,och jag skulle INTE ha varit orolig för missfall pga skumpet.
 
Sv: Gravid efter missfall - kan jag rida?

Man ska inte lyfta tungt de första veckorna av graviditeten, det gör man ju hela tiden i stallet.

Men ditt missfall berodde säkert inte på det. För din egen sinnesro är det väl lika bra att ta det lugnt till efter v 10 eller något, då den största risken är över...Promenera med hästen istället, bra motion och mysigt :)
 
Sv: Gravid efter missfall - kan jag rida?

Jag fick missfall i v 7 och blev sen gravid direkt igen (utan mens i mellan). Jag hade betäckt mitt sto så vi blev tjocka tillsammans. Jag red ända fram tills det var dags för henne att byta stall inför hennes förlossning:) Jag var då i ca v 30 och då var det ganska lagom för mig ändå att sluta för min mage blev för mycket i vägen och det började kännas lite obehagligt. Då hade vi bara ridit ut sista månaden eftersom vi båda var lite otympliga.

Jag är övertygad om att du inte behöver vara orolig för att du fått missfall innan. Som någon tidigare nämnde så beror missfallen nästan alltid på att något inte var bra med fostret. Det var aldrig menat.

Jag tror att ridning bara är bra för en under graviditeten så länge man inte tar några onödigt stora risker. Det är farligare tycker jag att man slutar rida och då riskerar att bli mer otränad/stillasittande/orörlig.

Mår du bra så mår din lilla i magen bra :laugh:

Grattis till graviditeten!
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Det här kan bli lite rörigt, jag ber om ursäkt på förhand. Jag och maken har en dotter på 1.5 år. Hon är det bästa som hänt oss och...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
10 830
Senast: gulakatten
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 327
Senast: Solstig
·
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
12 683
Senast: MML
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 244

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp