Sv: Gratis box, hö & strö = sköta mycket av stalljobbet?
Nu hoppar jag in i tråden igen. Jag har 3 hästar, en fölunge en mamma och en starthäst. Mina hästar står inhyrda hos min fd arbetsgivare, så jag har jobbat på denna gård tidigare, i stallet står det förutom mina hästar även 3 andra som alla tränas och tävlas i travsportens härliga värld. Stallägarna har sitt hus precis runt stallknuten och går ut och fodrar mellan 6-7 varje morgon, oftast tar de ut alla hästarna inkl mina på morgon och de tar även in dom på kvällarna. När jag känner för det, dyker jag upp i stallet och mockar o fixar foder åt mina samt att jag även kan mocka åt deras hästar ibland. Jag hjälper även till att träna en av hästarna regelbundet och passar då på att ta min starthäst på släp då han är för het att köra, slår då två flugor i en smäll.
Oftast är det alltid någon som är på gården hela dagarna, så vi har full tillsyn på dom varje dag. Hästarna får kraftfoder 2 gånger om dagen (morgon, kväll) och de får hö morgon, lunch, kväll. På 3 starthästar har de tillsammans sprungit in 250 000 i år, de klarar sig alltså på kraftfoder 2 gånger om dagen och de får så mkt hö på morgon att de ska klara sig till kvällen om det är så. På sommaren har de gräs i hagarna att noppa på med.
Är det fel att jag ibland hjälper till att mocka åt stallägarna o min fd chef? Att jag tränar en av deras samtidigt som min kan få motion? Att de mockar o tar hand om mina hästar om jag ska bort? Och att jag får en något lägre stallhyra än vanligt? Om stallägarna åker bort, ska de måsta leja någon annan som kan ta hand om deras OCH mina hästar när jag ändå är hemma? Jag betalar 1500 för 2 hästar i kallhyra, jag får hästarna fodrade och in/uttag .. de jag gör själv är att träna, mocka å givetvis köpa foder och strö.
Jag förstår inte varför man ska göra allt så krångligt, se till att hästarna har hö i hagen så att de klarar sig till eftermiddagen, och ge andra givan kraftfoder när du kommer hem från jobbet och ge sista innan du går å lägger dig eller nåt. De dör inte.