Gräsreducerare eller greenguard?

Scata

Trådstartare
Är det någon som provad båda typerna? Fördelar/nackdelar? Alla tips mottages tacksamt! (UTAN disskusioner om jag är djurplågare eller ej, tack!)
Gräsreduceraren (G****s) ser ut att sitta bättre, men det ser ut som om hästen får i sig lite mer gräs med Greenguard (H***s) - rätt eller fel?
Jag är helt novis när det gäller sånna här utrustningar, men inser att jag måste prova något innan hästen rullar fram...
//Scata

Sv: Gräsreducerare eller greenguard?

Jag vet inte vad dom heter (:o) men den vi nu har ser ut som en potta med en massa slitsar samt ett hål i botten. Fungerar perfekt till vår fånghäst.
Vi provade först en dyyyr från Granngården, men den var rena skräpet. Felkonstruerad! Hästen kunde köra ut mulen åt sidorna hur vi än försökte justera.

LIA

Kollade på kvittot och den här munkorgen kallas för Gräsreducerare där.

LIA

Tack! Det är just gräsreduceraren som "ser" bäst ut tycker jag men man kan aldrig veta...
Hur gjorde du vid invänjningen av den, lät du den sitta på tills hästen upptäckte hur den skulle beta eller "hjälpte" du till på något vis? Jag är lite orolig att min häst inte ska komma på hur man gör. Fast oron kanske är obefogad... dels är det en ponny och dessutom sto :devil:
Hur länge har du den på, delar av dagen eller hela tiden?

Jag hängde på den och visade hästen att hon inte skulle krångla med den. Hon hade ju lyckats med den första modellen vi provade. :)
Sedan fick hon själv klura ut hur man gör för att få tag på lite gräs genom hålet i botten, och det gick fort.

Första veckan satt den på dygnet runt, därefter tar jag av den några timmar mitt på dagen. Hon gnäggar när hon får syn på mig och kommer knallandes för att få hjälp av med munkorgen. Hon är inte lika glad på kvällen när den åker på igen, om man säger så. ;)

Jag kan tillägga att fång-tecknen vi tyckte oss se innan vi köpte den, försvann efter någon dag, så hästen ligger antagligen på gränsen. Med torkan vi har så kan jag antagligen snart låta henne slippa den. Vallen börjar se riktigt tråkig ut.

LIA

*lånar tråd*

Finns det gräsreducerare till minishettis?
Och isåfall var?

Tack igen!
Ja nu när det är så torrt och trist så behövs den inte än... men så fort det kommer regn igen så kommer den att behövas och det är lika bra att vara förberedd och ha en hemma tills dess.

Skulle rek gräsreducerade av hinkmodell framför greenguard alla ggr. GG:n ger enligt min erf mer skav, och smarta hästar (ponnyer) lär sig att skjuta den åt sidan och dona, så ska den funka får man dra åt den för kung och fosterland, och då kommer skaven både här och där.

Hinkmodellen behöver man inte spänna för kung och fosterland, tvärtom, och inga skav alls hitills iaf, och kungen av att ta av sig grimmor och luvor har EN gång fått av sig hinkmodellen (och den gick sönder i samband med det, så han kan ha fastnat, dvs inte bara tagit av sig den).

Vad har du för storlek till din ponny?
Den här är tänkt till min NF "Hobbe" om du minns henne, och hon har både ponny och cobstorlek på huvudlag, lika på grimma beroende på märke. Det är så svårt med storlekar på hästar/ponny av "mellan-storlek"...:crazy:

Testade en greenguard till min shettis. Funkade dåligt tyckte jag. Satt illa och han fattade inte alls hur man skulle äta med den ( iofs inte GG:ns fel).

Kanske hade jag en skum storlek eller så.
Har hört andra som är jättenöjda med den!

Vad har du för storlek till din ponny?
Den här är tänkt till min NF "Hobbe" om du minns henne, och hon har både ponny och cobstorlek på huvudlag, lika på grimma beroende på märke. Det är så svårt med storlekar på hästar/ponny av "mellan-storlek"...:crazy:

KLart jag minns Hobbe =)

'Lillen' på min bild har cobgrimmor, men ganska inspända. Är 2-årig welshponny, stor C-ponny nu. Har Cob, och den sitter alldeles prima, lite lite stor kanske själva hinken men jag tycker det bara är bra att den inte 'sitter åt' kring mulen.

Förresten, lite mer svar.

Min herre var ganska talanglös att komma på hur man gjorde i början, jag petade in gräs i hålet åt honom i början. Dock så ansåg han då att man kunde inte äta om inte matte var där, och när han försökte så tryckte han den för hårt mot marken så gräset vek sig.

Men jag var ganska hårdhudad, och efter några dagar (jag var noga med att hålla koll, och så länge han försökte så lät jag det bero) så hade han fattat tricket. Fall INTE för frestelsen att göra hålet större, när de fått kläm på det så får de lätt ett förvånande stort intag ändå genom hålet, avslöjar lille herrns midjemått här. Han har inte gått ner ett gram av att ha den på sig, men inte gått upp heller dock. Dessutom töjs hålet och blir större automatiskt.

Jag har ju inte på heldygnsbete, 7 h/dag på odlad klövervall har gjort till och med svåååårfödda fullblodet trind, så de får gå 7 h där, och resten av tiden i nedgnagd hage med skräpgräs. Han har hela tiden fått ha på sig reduceraren när de gått på vallen. Numra efter några veckor har han lärt siga tt 'hink på = ut på goda gräset' ;)

Köp hellre lite för stor än tvärtom. Min häst är av typ "stor cob" men coben var alldeles för liten. Nu kan hon böka runt lite vilket underlättar när hon fiskar upp grässtrån via hålet i botten.

Btw, så är vår en Globus men inköpt på annat ställe.

LIA

*KL*

Tack till er alla för bra svar och mycket användbara tips :bow:

Alex: Det lät ju inte så bra att din ponny inte har minskat i vikt - det hade jag hoppats att min ska göra :angel: men det är ju bara bra om hon inte går upp mer iallafall....

Det blir att inhandla en Gräsreducerare pronto!!

//Scata

jag startade en tråd om detta för lite drygt en vecka sedan, ett tipps är att söka innan man startar en ny tråd.

jag köpte först glo*us gräsreducerare... hästen blev jätte stressad och såg ut som en förvirrad tax i gräset, försökte klippa upp hålet i botten, och när jag höll på som bäst (hålet blev större och större och större utan att det verkade ge någon vidare effekt) så trampade hästen på grimskaftet som satt i munkorgen och vipps var den i två delar.
då köpte jag gren*uarden och den har funkat super! det enda som är, är att man måste vara noga med att spänna remmarna jämnt, jag slarvade med det i början och då fick stackarn ett skavsår på läppen. dessutom är remmen som sitter under hakan för långt så min tjej trampade på de och nu sitter det med ett bal snöre istället.
det tog en liten stund innan hon lärde sig tekniken att äta med den, men när det väl fungerade så fungerar det superbra! hon verkar inte störas av den för mycket, protesterar inte alls när jag ska sätta på den eller så, det enda som varit, är att hon lyckats ta av sig grimman en gång och därför åkte den ju med, men det verkar inte blivit något problem för oss iaf.

så här i efterhand rekomenderar jag det senare alternativet, däremot kostar ju den typ 350 kr mer än vad jag betalade för det första alternativet, men för oss har den absolut fungerat bäst!

ed. min har i kombination med långa och många promenader (två promenader på minst en timma vardera) minskat i vikt. hon köptes smäll fet och eftersom vi skulle ha henne på bete så var detta det ena alternativet och det känns snällare att ha henne med munkorg tillsammans med de andra istället för att stå i en liten sjukhage hela sommaren.

Senast ändrad:

Skulle rek gräsreducerade av hinkmodell framför greenguard alla ggr. GG:n ger enligt min erf mer skav, och smarta hästar (ponnyer) lär sig att skjuta den åt sidan och dona, så ska den funka får man dra åt den för kung och fosterland, och då kommer skaven både här och där.

Hinkmodellen behöver man inte spänna för kung och fosterland, tvärtom, och inga skav alls hitills iaf, och kungen av att ta av sig grimmor och luvor har EN gång fått av sig hinkmodellen (och den gick sönder i samband med det, så han kan ha fastnat, dvs inte bara tagit av sig den).

jag har ju som sagt greenguar*en, och min tjej fick också skav innan jag spänt den på et bra sätt. man får prova sig fram. på min tjej funkar det bäst med att den är spänd ordentligt uppe på nosryggen och sitter mer slappt på sidorna och under hakan. (dock mer spänt på sidorna än under hakan) det gör att hon får fri rörlighet med mulen och när hon inte äter så kommer inte guarden åt henne alls. hon har aldrig lyckats krångla sig ut på sidorna med mulen, bara den gången remmen under hakan gick sönder, annars har den funkat super och efter att jag spände om den och lät den sitta lösare så har hon inte heller känt att den har varit ivägen eller gjort ont. kanske därför hon inte försöker krångla sig på sidorna?

Bli inte arg nu, men för mig verkar det som om din häst inte är speciellt smart, jämfört med Alexandras och min. ;)
Att hitta ut med munnen ur Greenguarden tog sekunder och hur vi än gjorde med inspänningar och grimbyte så var resultatet detsamma.
Nästan lika fort gick det för henne att klura ut hur hon skulle bära sig åt med Gräsreduceraren för att få i sig lite gräs. Hon frustade i trettio sekunder, men därefter accepterade hon den.

Till TS!
Förstora inte hålet i botten! Det räcker väl som det är.
Min kuse har gått ner påtagligt i vikt sedan hon fick på sig burken vilket också är positivt för ben och hovar.

LIA

haha jag har en annan häst som är för smart för mitt eget bästa, jag gillar korkade hästar, dom e fromma och gör som man vill :angel:
men det hänger väll på att hon bara vart hos mig i en vecka lite drygt och jag har inte hunnit lära henne allt jag kan än... :p

grimman jag använder är nog i aldra minsta laget, fick med den av förra ägaren och den sitter på största hålet och är ändå förliten.. men funkar super med munkorgen.

bättre en korkad smal häst med munkorg än en smart fet utan munkorg..... eller... nu var jag dum mot min andra :angel:

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej på er! Jag är ny på detta forum och jag hoppas att jag postar i rätt del. Jag behöver ventilera och resonera lite med andra...
9 10 11
Svar
218
· Visningar
9 181
Senast: Grazing
·
Skola & Jobb Snart färdig lärare, tjohoo vad alla drar i en! Jag har fått fem jobberbjudanden och det är ju helt fantastiskt... MEN det känns...
2
Svar
24
· Visningar
3 535
Senast: Cilva
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 959
Foder & Strö Fick hem min 25 år gamla valack. Han har tappat vikt :( Överlinjen saknas så gott som helt. Han är insjunken vid manken, har inga "lår"...
2
Svar
22
· Visningar
3 806
Senast: a1agnlju
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar