Gräsharv - vassa eller inte vassa sidan?

Cyllene

Trådstartare
Ska köra av betena inför vintern med gräsharven men är oense med trakorföraren om vilken sida av gräsharven som ska användas?

Jag är inne på den "snälla sidan" så man bara slår sönder hästskiten. Han vill köra med den vassa för då luftas gräset. Men kör man inte sönder betet då?

Jag är helt amatör och det är han också, så vi behöver hjälp! :)

Sv: Gräsharv - vassa eller inte vassa sidan?

Jag är också amatör men har prövat mig fram de senaste åren i mina hagar. Och det beror på, tycker jag, om hagen är söndertrampad eller om det finns en rejäl obruten grässvål. En av mina hagar är ganska skadad av hästtramp och där kör jag inte med den stora gräsharven alls för jag tycker den gör gör fler skador, drar upp gräset. Där har jag en liten lätt pinnharv för att bara sprida ut gödseln.

Men i övriga hagar som inte alls är lika trampade kör jag med vassa sidan ner just för att lufta gräset och är det en obruten grässvål och samt inte helt nerbetat så blir det mycket få skador på betet. Sen brukar jag hoppa över, höja upp harven, om det är någon bit där så att säga jorden ligger ytligt eller marken ser skadad ut.

Så har jag gjort, jag försöker köra efter hur marken och betet ser ut. Hästar är nog mer benägna än andra djur att beta väldigt ojämnt

Sv: Gräsharv - vassa eller inte vassa sidan?

Betesputsa för att sprida skiten och sen vassa sidan för luft.

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag har försökt googla, men hittar inget riktigt tillämpligt och tänker att här inne finns ganska mycket erfaret hästfolk som brukar ha...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
10 262
Senast: Svartkatt
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
7 598
Senast: Blyger
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 945
Senast: Mia_R
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
12 885
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar