Sv: Gräs
När vi var hos veterinären för att plocka ut de där hiskeliga axen ur tonsillerna tidigare i somras (Se tråden "Dreggel-pelle hos veterinären") så sa veterinären att grönt, kort gräs (gräsmattegräs, typ) äter de för att det är gott. Precis som katter.
Längre gräs med ax, alltså sådana där långa strån med en liten vippa av något slag, kunde de ibland käka när de hade halsfluss (antar att det gäller för allt halsont?).
Det gröna gräset var ingen fara så länge hunden inte verkade må dåligt av det på något vis. De långa stråna skulle man se upp med. Dels därför att det kunde vara tecken på halsont, dels för att axen kan fastna i halsen, tonsillerna eller andra ställen där de kan orsaka irritation.
Så sa de till mig, finns säkert fler svar!
(Angripa träd av mindre storlek? Typ som leka arborist? Det har min valp gjort från dag ett så snart han ser en buske...är det generellt tecken på att de är stressade? Isf bör jag VERKLIGEN ta itu med det! Jag har alltid trott att han gjorde det för att det var gott och roligt att knipsa av grenarna...?)
/Syrsa