peace

Trådstartare
Ja det här när hundarna äter gräs!! Är det som de "gamla" sa att de behöver rensa magen?

Sv: Gräs

Hej!!

Jag vet egentligen inte, men när min hund äter gräs så kräks han. Skulle då tro att han behöver rensa magen!

Min käkar gräs som en hel ko just nu men det är för att hon har tonsillit. Enligt de veterinärer jag pratat med äter hundar ofta gräs just för att de har ont i halsen.

Min hund käkar gräs,men hon bajsar ut sitt! Men än så länge har det varit vältuggat,så jag har sluppit att dra ut strån,för vassa strån och dra,det kan skäras!

Min gör det när han blir stressad. Det eller angripa träd av mindre storlek.
Kräks gör han endast ibland efter gräskäkning och ibland äter han det även när han är lugn. Ett beteende helt enkelt. Han har favvogräs också.

Har bara sett min hund äta gräs en gång och då betade han som en kossa, alltså var typ galen på gräset, han spydde inte ut det och det tyckte jag var lite skumt. Men han har ganska mycket problem med lös avföring och tål verkligen ingenting med för mycket salt i, så han kan ju ha mått illa eller som någon sa, haft ont i halsen.

Jag har hört att det är för att rensa magen, men när hunden gör det så ska den väl kräkas också? Min brukar bara skita ut sitt...

Jag har en teori till dock, som kan funka nu på somrarna, och det är att dom gör det för att det är lite krispigt och gott i värmen, lite vätska med andra ord.

På en dvd om arabiska vargar säger dom att vargarna äter gräs strax innan de ger sig ut på jakt för att förbereda magen på att den snart får mat. Huruvida detta stämmer på övriga vargar/hunddjur vet jag inte.

Min har alltid ätit gräs och kräkts en gång på 12 år. Tror han har blivit lite för inspirerad av hästarna :D Han käkar även blommor och blad (inte alls pinsamt när man är hemma hos pojkvännens rätt nitiska föräldrar och han ställer sig och äter på hennes nyplanterade blommor....:o)

Min äter gräs, särskilt när han är hos våra hästar:D
Ibland känns det som att han gör det för att han är stressad, eller tror han att han är en häst;)

Min ena betar gräs som en kossa, men bara en sorts gräs, "favoritgräset".
Hon spyr sen upp en härlig sörja (oftast på min vita vardagsrumsmatta...)

Den andra tuggar bara gräs när han är stressad.
Han spyr aldrig upp de, märker aldrig att de kommer ut öht :)

När vi var hos veterinären för att plocka ut de där hiskeliga axen ur tonsillerna tidigare i somras (Se tråden "Dreggel-pelle hos veterinären") så sa veterinären att grönt, kort gräs (gräsmattegräs, typ) äter de för att det är gott. Precis som katter.

Längre gräs med ax, alltså sådana där långa strån med en liten vippa av något slag, kunde de ibland käka när de hade halsfluss (antar att det gäller för allt halsont?).

Det gröna gräset var ingen fara så länge hunden inte verkade må dåligt av det på något vis. De långa stråna skulle man se upp med. Dels därför att det kunde vara tecken på halsont, dels för att axen kan fastna i halsen, tonsillerna eller andra ställen där de kan orsaka irritation.

Så sa de till mig, finns säkert fler svar!

(Angripa träd av mindre storlek? Typ som leka arborist? Det har min valp gjort från dag ett så snart han ser en buske...är det generellt tecken på att de är stressade? Isf bör jag VERKLIGEN ta itu med det! Jag har alltid trott att han gjorde det för att det var gott och roligt att knipsa av grenarna...?)

/Syrsa

Säkert olika för oilka hundar.
Min är en stressad herre - det kan aldrig hända för lite och att få ut adrenalin på ett mindre träd anser han vara trevlig sysselsättning. Inget jag låter honom pyssla med ofta.

Ingen aning varför hundar äter gräs, men kan tänka mig att det finns olika anledningar. Min äter också gräs, fast det verkar som om hon smälter det för jag ser aldrig något i bajset. Eller så tuggar hon av väldigt små bitar kanske? Hon ser ok ut i halsen och älskar dessutom röd paprika och banan.

Min har ätit gräs sedan hon var liten. Hon tycker att det är gott!

Min äter gräs då och då, gillar vell smaken kanske hehe.
Nemen, jag tror dom rensar magen lite.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en bekant som äger en hund. Men när jag söker på ägarens namn på tex mr koll så står det att personen inte äger ngn hund? Kan man...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
3 790
Senast: Lobelia
·
Hundhälsa Vi har fått tid till veterinären på onsdag men vill bara höra om man kan göra något själv? Tror att ena hunden har fått något som har...
2
Svar
26
· Visningar
2 237
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 827
Senast: Otherside
·
R
Övr. Hund Vi har fyra hundar i familjen. Två lite äldre, små herrar (en papillon och en blandras), och två unga retrieverherrar (en på snart två...
2
Svar
26
· Visningar
2 167
Senast: Raderad medlem 147980
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Retrievertråden
  • Uppdateringstråd 31