Gräs i näshålan?

Flera av de mest populära raserna är ganska gamla vid den åldern. Ta exempelvis flatte, rottis, golden, frallor, många större brukshundar etc som sällan blir över 10 år.
De flesta större hundar jag har känt genom åldern har ändå blivit 12-13 år om de inte har fått skador eller icke åldersrelaterade sjukdomar innan dess. Jag tänker hur som helst att 8 år är en konstig rekommendation om den är allmän eftersom väldigt många hundar ju inte är eller har börjat bli gamla då. Min förra tik levde ju lika många år till efter det. Ett spann på 8-12 år beroende på hundtyp är kanske rimligare?
 
De flesta större hundar jag har känt genom åldern har ändå blivit 12-13 år om de inte har fått skador eller icke åldersrelaterade sjukdomar innan dess. Jag tänker hur som helst att 8 år är en konstig rekommendation om den är allmän eftersom väldigt många hundar ju inte är eller har börjat bli gamla då. Min förra tik levde ju lika många år till efter det. Ett spann på 8-12 år beroende på hundtyp är kanske rimligare?
Vetenskapliga studier på nyttan med preoperativa blodprov på äldre hundar brukar studieobjekten ha en ålder på över 7-8-9år beroende på studie.

De flesta studier visar nytta med preoperativa blodprover på seniordjur (med oavstående gräns) medan det på yngre djur finns mindre evidens för nyttan (om inte orsaken till varför de opereras ger skäl för preoperativa blodprover).
 
De flesta större hundar jag har känt genom åldern har ändå blivit 12-13 år om de inte har fått skador eller icke åldersrelaterade sjukdomar innan dess. Jag tänker hur som helst att 8 år är en konstig rekommendation om den är allmän eftersom väldigt många hundar ju inte är eller har börjat bli gamla då. Min förra tik levde ju lika många år till efter det. Ett spann på 8-12 år beroende på hundtyp är kanske rimligare?
Nej det är inte konstigt eftersom det finns evidens för det. Vi pratar alltså om ett litet blodprov som mäter några få parametrar, och en auskultation på hjärta och lungor.
Men man behöver ju inte ta blodprov eller få sitt djur undersökt om inte vill? Det är alltså en rekommendation och fullt frivilligt.
Själv minimerar jag gärna de risker som går, speciellt när det är så enkelt och våra djur tyvärr inte kan prata.
 
Jag drar väl lite parallellen till människor, att man väl inte anses som senior av vården/måste ta extra blodprov när man är runt 50? Eller gör man det?
Skillnaden mellan djur och människa är stor i detta avseende. Annars skulle mitt yrke knappast finnas.

Och ja, inför operation och sövning har jag självklart fått en perioperativ bedömning av en läkare. Ibland har det ingått blodprover då med.

Och det är ju rätt vanligt förresten att många sjukdomar och tillstånd hos människor också uppkommer i medelåldern 😊
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 653
Senast: Lhas
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 373
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 192
Foder & Strö För ett år sedan skadade sig min häst (arab, nu vallack, snart 2,5 år) i ena hasen (han var då drygt 1 år gammal) vilket ledde till en...
Svar
4
· Visningar
1 382
Senast: Corax
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp