Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Tänkte att de kanske triggade varandra och att den som faktiskt reagerade på sockret var den som nu har bokstäver men det var bara en tankeDen lille jepp men den store har inga bokstäver alls. Och han vart lika galen. Och ingen av dom är hyperaktiv utan socker. Däremot träffar jag sådana tonåringar på jobbet och yngre barn so ideell ledare.
Klart att det är olika, barn är ju olika. Jag har också mött många barn som man måste bemöta på andra sätt, både privat och i mitt arbete. Det här handlar dock inte om äldre barn, utan om ett litet barn som inte ens är två år gammal. Impulskontroll och konsekvenstänkande kan inte finnas hos ett så litet barn, så är det bara.
Jag tror inte att det är någon här som skrivit att man inte ska/får bryta när situationen går över styr (eller kanske helst innan). Det handlar ju bara om HUR man bryter, och att bryta genom att utesluta det lilla barnet tycker jag är helt fel.
Och om inget annat funkar? Om barnet fortsätter att ha sönder sin kompis kläder/leksaker, eller sparka på någon eller liknande? Eller är det bara det att barnet förs till rummet som du tycker är fel? Är det okej att ta bort barnet ur leken?
Då förstår jag. Av nån anledning tänkte jag att det handlar om att utesluta ur leken överlag.
Mitt barn blir också sådär vild ibland, jag har tolkat det som att det är lite overload, det är helt enkelt nog och över nog med pusslande. Inget mer pusslande klaras av och det med råge. Så när det barkar åt helskotta, fnissningar och alla bitarna hamnar medvetet tokigt, plockar jag ihop pusslet med ett och nu till ngt annat. Men om jag blev frustrerad och arg (jo jag har inte jättejämnt humör alltid) så kan han också få tokspel och rusa vidare för att förstöra nästa och nästa sak. Tillsägningen blev liksom lök på laxen. Det har inte hänt så ofta att jag vet eller kommer ihåg hur man bryter. Ev har jag börjat ge upp aktiviteter tidigare, innan allt rasar ihop.Om du släpper tanken på att hon går in för att busa, och tänker att det handlar om frustration som hon än så länge bara kan uttrycka på det sättet. När hon blir äldre kommer hon att kunna hantera frustration, men än är hon för liten.
Vuxna har mer makt än barn. Bara maktskillnaden i sig är en källa till frustration för barnet. Man får använda sin makt på ett kärleksfullt, inkännande och respektfullt sätt. Straff motverkar sitt syfte.
@Mabuse i dagismiljö kanske fyra barn pysslar/leker, men det femte barnet förstör för de andra. Barnet vill nog hellre vara kvar med de andra, men måste uteslutas ur aktiviteten för de andras bästa. Det är ju alltid tråkigt, och barnet känner nog av att det blir uteslutet.
Nej, det är det ju inte. Personalen kan inte gå ut och lämna tre tvååringar ensamma? Det stället jag pratar om har ofta en enda personal med antingen fyra barn under tre år eller sju barn mellan 3 och nio år.
Eller hemmamiljö. Jag ser faktiskt ingen skillnad alls? Föräldarna har precis samma problem som dagispersonalen?
Just så menade jag. Om jag blir frustrerad så blir det etter värre. Om jag därutöver straffar, så ökar det ytterligare frustrationen hos barnet som kanske reagerar med att få tokspel, som du skriver. Det blir en ond spiral som alla förlorar på.Så när det barkar åt helskotta, fnissningar och alla bitarna hamnar medvetet tokigt, plockar jag ihop pusslet med ett och nu till ngt annat. Men om jag blev frustrerad och arg (jo jag har inte jättejämnt humör alltid) så kan han också få tokspel och rusa vidare för att förstöra nästa och nästa sak. Tillsägningen blev liksom lök på laxen.
Although boys outshine girls in a range of motor skills, there are no reported gender
differences in motor performance during infancy. This study examined gender bias in
mothers’ expectations about their infants’ motor development. Mothers of 11-month-old
infants estimated their babies’ crawling ability, crawling attempts, and motor decisions in
a novel locomotor task—crawling down steep and shallow slopes. Mothers of girls
underestimated their performance and mothers of boys overestimated their performance.
Mothers’ gender bias had no basis in fact. When we tested the infants in the same slope
task moments after mothers’ provided their ratings, girls and boys showed identical levels
of motor performance. © 2000 Academic Press
Key Words: gender; locomotion; infants; parents’ expectations; crawling; motor development;
gender bias.
In contrast to the large literatures on gender bias in parents’ expectations in
cognitive, social, and language development (see Ruble & Martin, 1998, for
review), few researchers have examined gender bias in infant motor development.
Lack of research in this area is particularly striking because gender
differences in motor development undergo a dramatic developmental shift: There
are no differences in infancy but large ones years later.
One reason for the paucity of research on parents’ expectations about motor
ability is that early motor development is rarely considered in its social context
(Biringen, Emde, Campos, & Applebaum, 1995). Typically, infant motor development
is portrayed as a lonely exercise, where babies achieve each motor
milestone on their own. However, motor skill acquisition does occur in a social
context. Most infants’ first steps are into the open arms of an encouraging parent.
Similarly, we know of no reported gender differences in the functional aspects
of infants’ motor skills—motor decisions about which movements to employ in
various situations. Infant girls and boys are equally accurate in their decisions
about whether to crawl and walk over safe and risky slopes (e.g., Adolph, 1997),
avoid an apparent drop-off on the visual cliff (e.g., Campos, Bertenthal, &
Kermoian, 1992), lean forward over gaps of various sizes (Adolph, 2000), step
over high and low barriers (Schmuckler, 1996), reach with one or two arms
(Corbetta & Thelen, 1999), and so on. As with motor ability, there are no
reported gender differences in developmental changes in the accuracy of infants’
motor decisions.
By the preschool years, boys begin to outperform girls in gross motor skills
(Toriola & Igbokwe, 1986), and their superiority becomes increasingly evident
by grade school (Thomas & French, 1985). Boys run faster, throw farther, and
jump higher than girls (Espenschade & Eckert, 1974; Toriola & Igbokwe, 1986).
They develop mature forms of kicking (Butterfield & Loovis, 1994), catching
(Loovis & Butterfield, 1993), throwing (Butterfield & Loovis, 1993), and sidearm
striking (Loovis & Butterfield, 1995) earlier than girls. A meta-analytic
review of the literature indicates that boys outperform girls at all ages across a
range of motor tasks (e.g., agility, arm hang, and reaction time) and that for
particular tasks (e.g., dash, sit-ups, long jump, and shuttle run) the gap in skill
level increases with age (Thomas & French, 1985). Boys’ skills improve continuously
between 7 and 17 years, but girls show only slight improvement after
12 years of age (Cratty, 1986).