Grannens tvättmaskin

StandByMe

Trådstartare
I helgen flyttade nya grannar in ovanför mig. Har märkt att dessa verkar ha nåt som mina förra inte hade, en tvättmaskin. Det vibrerar och dunkar och låter mycket i vår hall, toalett samt en del i sovrum och vardagsrum när de har den igång. Helt okej dagtid. Undrar dock om de även får köra den nattetid? Skulle nog inte kunna sova med detta åbäke igång. Förhoppningsvis tvättar de inte nattetid men tänkte höra ändå om ni tycker det är för mycket begärt att be dem att inte tvätta nattetid om det skulle ske?

Om inte, tror ni det finns nåt jag kan köpa till den som gör att det inte låter lika mycket hos oss? En särskild platta som den står på eller så?

Tror definitivt inte att de får tvätta efter klockan 22, eller det är i alla fall efter den tiden som det enligt våra "regler" ska vara lugnt i huset. Kan ju variera mellan bostadsbolag/förening men mellan 21-23 är väl någon slags standard :)

Låter lugnande! Kom hem för 30 min och har redan blivit halvt tokig på dunkandet, låter som när någon har fest med musik med rejäl bas.

Ingen lägenhetsmänniska egentligen. Längtar till eget hus. Men så svårt med ekonomin, så jag får stå ut några år till i alla fall. Saknar våra gamla grannar redan.

Finns det ändå någon platta eller matta man skulle kunna köpa som ljudisolerar något? Tänkte om de ska tvätts mycket och ofta kanske jag vågar fråga om jag får bidra med en sådan. Det är en barnfamilj så känns som att tvättmaskinen lär gå varm.

@Sorbe Ja, jag tänkte att jag skulle prata med dem men tycker det känns lite väl fånigt och gnälligt att gå dit direkt. Tänkte att jag kanske kan ta upp det (och hälsa dem välkomna) när jag stöter på dem i trapphuset. De har sin dörr bredvid min så nog lär jag stöta på dem snart.

Samtidigt är jag känslig för ljud och det är jag medveten om, därför jag drar mig för att kommentera en tvättmaskin. De måste ju få sin vardag att gå runt.

Det finns vibrationsdämpande fötter att ställa tvättmaskinen på. Vi köpte våra på Clas Ohlson, fyra för en hundring. Att det bullrar mycket kan också bero på att maskinen inte står helt plant så be grannarna dubbelkolla det också. Som nyinflyttad har man ingen koll på hur mycket ljud som läcker mellan lägenheterna så prata med dina grannar, hellre förr än senare.

Faktum är att man inte ens dagtid får störa hur mycket som helst.

Jag hade bett den nye hyresgästen skaffa en stöt- och ljuddämpare likt denna
<-- klickbar länk

Nästa steg hade varit att kontakta hyresvärden.

Vilka bra grejer @hvala och @Tjôta, exakt något sådant jag syftade på.

Jag ska ta upp det med dem så snart som möjligt, men tänkte vänta ett par veckor för att se hur ofta de tvättar och om jag vänjer mig vid ljudet... Det har varit tyst hela kvällen så det är bådar gott... Jag ska alltid förvänta mig det värsta.

De nya hyresgästerna är ganska goda vänner med hyresvärden också som jag förstått det så känns sådär att klaga dit.

@StandByMe
Jag har också egen tvättmaskin men räknar självklart med att jag inte ska tvätta efter 22 så som reglerna är, tvättstugan "stänger" ju då så då ska ju inte jag heller tvätta tänker jag. Någon gång har jag väl förvisso råkat starta för sent och det har gått lite över tiden men mycket sällan.
Däremot har jag ofta varit sugen på att tvätta senare, men som sagt. Tyst efter 22 tycker jag gäller privata tvättmaskiner också :)

Har väl börjat vänja mig så lite vid alla vibrationer och dunkande, har typ inte stött på grannarna en enda gång så har liksom inte kunnat påpeka tvättmaskinen.

MEN nu har de börjat ha igång den så himla sent på kvällen o tidigt på morgonen.... Igår sattes den igång kl 6 på morgonen och sedan på kvällen mellan 18-21 o sen sattes den på igen kl 21.30 med en ny maskin som stod på i två-tre timmar. O nu ikväll satte de precis på en maskin till, som väl lär gå igång lika länge som igår kväll. Sedan är de skitdåliga på att tömma den direkt så tvättmaskinen går ofta igång på sånt där läge där den snurrar några varv för att kläderna inte ska bli skrynkliga så den kan ofta stå 2 timmar efter avslutade tvätten o snurra varannan minut också typ.

Så nu har jag tröttnat lite o tänkte knacka på i morgon och säga att de gärna får hålla sig inom ramen för de allmänna tvättiderna. Men i hyreskontrakten jag har så står det inga förhållningsregler om tex tider då det ska vara tyst, finns det allmänna sådana här som gäller alla hyresrätter?

Tänkte också tipsa om såna där fötter på tvättmaskinen som ni tagit upp i tråden, hur lägger man fram det på smidigaste sätt? Ska jag erbjuda mig att köpa dem?

JAAAA VAD KUL NU HAR NYINFLYTTADE GRANNEN UNDER FEST för 2 gången den här veckan!!!! En jävla vardag. Dunk dubk dubk skrik skrik skrik nerifrån och dunk dunk vibrationer uppifrån.

Usch, vad jag hatar att känna mig som en jobbig lättstörd granne. Ska jag liksom gå runda i huset till alla grannar och säga att de stör? Folk måste ju tycka att ja är gravt överkänslig. :( Kanske är så det är oxå.

Prata med hyresvärden och fråga om hur "reglerna" är tänkta med tvättider? Då vet du ju vad du har att be grannarna om. Och ta upp det med ljuddämpande fötter. Jag själv bor ovanpå husets tvättstuga, måttligt roande när jag precis som du, är ljudkänslig, samt går upp 04.30/lägger mig kl 21 pga jobb. Hade en granne som tvättade till 22-23 om nätterna och torkrummet dönade som sjutton... Tog upp det med hyresvärden, och då blev det en jäkla fart :P Nu har det kommit en timer så strömmen bryts kl 20 :p:D:sneaky::up::love: Nu kan du ju inte be dina grannar om en timer men lite överseende borde dom kunna ha och inte tvätta efter kl 22 eller före kl 07 iaf.

Fy jag lider med dig! Förhör dig med hyresvärden om tider men jag tror standard är att det ska vara tyst efter 22. Så knatar du upp dit och pratar om tider och att det hörs väldigt väl in till dig. Berätta att det finns sådana dämpande ljudfötter och i vilken affär de finns. Beroende på responsen på det kan du antingen be dem köpa det snarast eller erbjuda dig att köpa (om de låter väldigt motvilliga). Så hade nog jag gjort.

Tacktacktack för stöd o tips! Många säger ju ibland att ljudkänsliga inte borde bo i flerbostadshus men jag tycker faktiskt tvärtom, om man bor i flerbostadshus måste man inse att man måste anpassa sig och visa respekt för sina grannar... Klart man ska stå ut med vardagliga ljud men man måste faktiskt inte tvätta mitt i natten eller ha fest flera dagar i veckan! Men nu kan ju inte alla välja hur de ska bo så det är ju som det är...

Jag gjorde som ni sa, har kontaktat hyresvärden o frågat om tider o han sa 07-22 ska det vara tyst överallt även i tvättstuga (tror han missuppfattade mig när jag sa att vissa grannar kör igång tvättmaskin sent o tidigt, det är ju deras egna tvättmaskin det handlar om men samma regler måste ju gälla för dem som för tvättstugan).

Så ja o sambon ska dela upp oss, han pratar med festprisse-studenten o jag pratar med tvättmaskinsgrannarna. Tvättmaskinen slutade förresten dunka runt 00, men då drog de igång någon annan maskin (torktumlare? Torkskåp? Fläkt/AC i sovrummet?) så jag fick sova nada idag. Prövade soffan mellan 6-7 på morgonen och slumrade iaf till lite då. Skapligt pigg på jobbet idag. Blä vad jag HATAR detta, drar mig så mkt för samtalet, hatar att "gnälla" även om hag ska lägga fram det snällt...

@VLMF @Trott

Oj vad lyhört ni måste ha det! Vad jobbigt :( Hör ni även andra vardagliga ljud? Duschar, folk som pratar, musik etc?

Oj vad lyhört ni måste ha det! Vad jobbigt :( Hör ni även andra vardagliga ljud? Duschar, folk som pratar, musik etc?

Jag vet inte on det är ovanligt lyhört men de är ett gammalt hus så de byggs väl inte med riktigt samma ljudisolering antar jag? Men sambon säger att vibrationer från tvättmaskiner o dylikt ofta upplevs o låter värre i angränsade lägenheter än hos dom som har maskinen. För vibrationer flyttar sig och bildar ljud i betongen i väggar golv o stammar o sånt om jag förstod han rätt..

Ja vi hör när folk duschar, om någon hostar, så fort någon går, om någon pratar (om vi har helt tyst hos oss alltså) men inte så man urskiljer vad de säger man hör bara mummel. Musik hör man direkt, TV likaså. Jag tycker inte de vardagliga ljuden är jobbiga , vibrationsljuden och bas från festmusik är så mycket värre för de är ju så statiska o just vibrationer går typ inte att stängs ut med öronproppar o så.

Och tack för pepp, har varit på jobbet fram till nu så får prata med dem i helgen. Snacket med festprisse-studenten hade gått bra, ung kille som nog bor hemifrån första gången o han verkade mest rädd när sambon gick o prata med honom, han bad om ursäkt.... Men verkade inte helt gå in enligt sambon ändå för innan han gick sa han typ "okej men alltså igår var ett undantag för jag var ledig idag o därför jag hade fest". Eeehhh jaha?? Du är ledig?? Vi andra fem familjer som bor i fastigheten är förmodligen knte det! O även om vi är det kanske vi ite är jätteintresserade av att höra på deras skrik, allsång o dunkamusik hela natten. Aja förhoppningsvis lugnt med honom ett tag nu.

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 340
Senast: lundsbo
·
Gravid - 1år Spinoff på nattjobbs-tråden! Utlämnande och långt :o Är i valet och kvalet om jag måste ta tjänstledigt och söka nytt jobb. Jag trivs...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
20 663
Senast: hastflicka
·
Relationer Säkert femhundrasjuttielfte granntråden, men men. Är så less på mina grannar så jag håller på och spyr. Egentligen visste jag knappt...
Svar
16
· Visningar
2 577
Senast: Oldie
·
Äldre Ja, det gör ju jag har jag förstått nu efter drygt en vecka. Det är riktigt intressant, är "bara" 11 år sedan jag senast bodde i en...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
9 479
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar