Grannens tvättmaskin

Gud så jag känner igen mig. Har en likadan granne ovanför mig, hon både festar och väsnas mycket på andra sätt. Jag har pratat med henne flertalet gånger men tyvärr går det in genom ena örat och ut genom det andra. Hoppas det går bättre för dig. Jag hatar också att vara surkärring!

Skulle för övrigt inte klara av att bo i ett sånt lyhört hus som ditt! Höra folk som pratar och hostar? Måste ju vara omöjligt att inte störa sina grannar. Jag bor också i ett äldre hus men det hörs inte alls så mycket mellan väggarna här, som det verkar göra hos dig.

Kan du inte prata med hyresvärden om tvättmaskineriet om du inte vågar ta upp det med grannen själv? Så kanske hyresvärden kan informera (samtliga) hyresgäster om vilka regler och tider som gäller i huset.

Vi bor också i ett väldigt lyhört hus. Kvällstid hör vi grannarna väldigt väl. De på våningen under har ett band men ingen taktkänsla.. Underbart! Här handlas dessutom med både det ena och det andra, så det kan bli rejält röj här lite då och då.

Ang tvättmaskin. Vi har en, och jag ska erkänna att den körs på nätterna ibland. Golvet i badrummet är snett så maskinen bullrar en hel del. Ingen har sagt något, men med tanke på vibrationerna som känns i vår lägenhet.. Ska börja tänka mej för!

Vi får inte ens tvätta nattetid i vår fristående tvättstuga , strömmen bryts 23.00.
Jag skulle inte drömma om att tvätta efter 22.00 i min lägenhet.

@VLMF @tott @cherie @Korven

Tack för stöttning, vågade till slut prata med tvättmaskinensgrannen o det var som några skrivit - de hade inte ens tanke på att det kunde höras ner så de ursäktade sig jättemycket o sa att de ska tänka på det i fortsättningen.... Fråga om vi hörde annat, typ när deras tjejer sprang på golvet o smällde i dörrar mm. Sa att ja det är ju gammalt hus o lyhört så vi hör nästan allt men att det inte va nå problem alls, de måste ju få leva, men att de som sagt gärna fick tänka på när de satte på maskiner som tvättmaskin o torktumlare osv. Hann inte ta upp det dör med ljuddämpande fötter för de hade bråttom iväg men nu har jag öppnat upp o de reagerade så bra så det kommer inte kännas svårt att ta upp om jag skulle fortsätta störa mig på tvättandet även dagtid... De var jättrtrevliga så det var skönt.

MEEEEN grannen under oss... Måste va ett skämt... Sambon sa att han verkade ja förstått när han pratade med honom o skämts... Förstått? Sambon pratade med honom igår på em typ vid 17-snåret o klockan 22 var det igång IGEN med fest o musik o skränande.... något tystare men det hördes ju... Han måste skämta tänkte jag, men jag orkade verkligen inte ta det då så jag stoppade in öronproppar, la kudden över huvud o lyckades somna ändå för var ju sååå trött sen kvällen innan..

Nu har festandet för idag börjat. Alltså är han på riktigt??? Vem orkar festa fyra gånger på en vecka, tre dagar varav i rad??? Jag ska gå ner o sägs till honom senare om det fortsätter länge till... Men tror det för det flödar kn fler o fler människor. Sambon tror att han kanske la lite väl mkt fokus på att det ska va tyst mellan 22-07, han menar att klockans ju bara 19.30 nu. Men allvarligt man får väl inte ha högljudda förfester/fester fyra dagar i veckan flera timmar i rad även om det är innan 22? :( :( :( vi ska ju också kunna leva, bara kunna slappna av efter en dags jobb, kunna äts middag i lunch o ro eler se på tv utsn att behövs höra deras dunkande?? Eller tänker jag fel? Blääää trodde det skulle bli lugnt nu ju. Det här är ju mitt hem! Inte någon annans festlokal :(

@sthu Aah det är bra att du ska börja tänka på det tkr jag :) Fint med grannar som visar hänsyn! Det är väl det som gör mig lite deppig också.. Jag är mkt mån om att te störa mina grannar i onödan men det är ju halvkul när ingen annan verkar bry sig liksom.

Men kan ni inte gå ner till festgrannen när det låter hos er, så han förstår vad som är för högt? Om han försökte dämpa sig igår så kanske han inte trodde att det hördes till er längre eftersom ni inte sa något. Men jag skulle nog också stört mig skiten på den där grannen. Skulle fortfarande be hyresvärden skicka ut allmänna förhållningsregler till hyresgästerna så de vet vad som gäller. Då har du ju något att hänvisa till också! Lider med dig.

Kan passa på att kapa tråden lite. Som sagt har jag också en relativt nyinflyttad granne över mig och förutom hennes festande så upplever jag mig höra ett lågfrekvent vibrerande ljud från hennes lägenhet (framförallt på nätterna, men det hörs nog tydligast då för att allt annat är tyst).

Vad kan det vara? Det är otroligt enerverande, men med tanke på att det är lågfrekvent så är det svårt att beskriva hur det låter. Det är ju mer en upplevelse i kroppen, och extremt svårt att skaka av sig. Det liksom dånar, brummar, ja vibrerar. Men ändå inte hörbart riktigt. Jag vet knappt hur jag ska förklara det. Om jag lägger örat mot väggen så hörs och känns vibrationerna mycket tydligt. Jag undrar om det är något i huset, ventilationen till exempel, eller om det kan vara någon apparat som hon har igång?

@cherie Det låter som tvätt/diskmaskin. Baslådor kan också skapa vibrationer, men då brukar man höra basen.

Jag skäms nästan lite nu, över mitt tvättmaskinande. Imorgon åker jag till stan och köper såna där tassar! Svårt när golvet inte är plant, men jag ska göra vad jag kan. Ska också försöka att tvätta dagtid vardagar, när inte så många är hemma, i den mån det går.

Medan jag är så feg så till tvättmaskininnehavaren hade jag klistrat bild på stötdämpare och skrivit anonymt "Då er tvättmaskin låter fördjävligt så föreslår jag att ni köper sådana här!" och till festaren "Då jag förstått att du gillar att festa så föreslår jag att du hädan efter hyr kvarterslokalen då vi andra vill få sova!".

@sthu Ja jag hade väl också gissat tvättmaskin men den här tjejen tvättar ofta nere i tvättstugan så jag tror faktiskt inte att hon har någon tvättmaskin. Diskmaskin har ingen lägenhet i huset, enligt hyresvärden :) Men jag får kanske fråga henne om hon har någon apparat på om nätterna.

Äsch, jag tycker inte du ska skämmas, du gör ju allt för att minimera hur mycket du stör nu när du kommit på att det kanske låter hos grannen också. Jag skulle då uppskatta dig som granne ;)

@sthu Ja jag hade väl också gissat tvättmaskin men den här tjejen tvättar ofta nere i tvättstugan så jag tror faktiskt inte att hon har någon tvättmaskin. Diskmaskin har ingen lägenhet i huset, enligt hyresvärden :) Men jag får kanske fråga henne om hon har någon apparat på om nätterna.
Hade det varit disk- eller tvättmaskin hade du hört andra ljud också - tvättmaskinen låter mest när den centrifugerar (i regel hög frekvens och en kortare tid) och diskmaskinen när den pumpar ut vatten. Det kan mycket väl vara ventilationen, hör med vaktmästaren i din fastighet.

Hade det varit disk- eller tvättmaskin hade du hört andra ljud också - tvättmaskinen låter mest när den centrifugerar (i regel hög frekvens och en kortare tid) och diskmaskinen när den pumpar ut vatten. Det kan mycket väl vara ventilationen, hör med vaktmästaren i din fastighet.

Ja, jag kan tänka mig att man borde höra fler ljud då. Min pojkvän sa igår att det inte borde vara ventilationen som låter i alla fall, för vårt hus har inte ett mekaniskt ventilationssystem.

Ljudet/vibrationerna hörs inte hela tiden heller, utan det är ofta avstängt på morgonen när jag vaknar, men är nästan alltid igång på kvällarna/nätterna när jag går och lägger mig. Och ibland under dagtid. Jag upplevde aldrig ljudet med de gamla grannarna.

Det är ingen brådska att veta vad det är för ljud, det är mest irriterande och gör det lite svårare för mig att slappna av när jag ska somna, men jag somnar ju ändå till slut. Jag är väldigt känslig för lågfrekventa ljud och reagerar ofta på sådant som andra inte hör eller upplever, så det ligger ju till stor del hos mig. Men jag tänker ändå att jag frågar grannen om hon har någon idé om vad det kan vara, nästa gång jag träffar henne :) Om det inte är någon viktig apparat som är igång så kanske hon kan tänka sig att ha den avstängd under nätterna (om ljudet nu ens kommer från henne).

I helgen flyttade nya grannar in ovanför mig. Har märkt att dessa verkar ha nåt som mina förra inte hade, en tvättmaskin. Det vibrerar och dunkar och låter mycket i vår hall, toalett samt en del i sovrum och vardagsrum när de har den igång. Helt okej dagtid. Undrar dock om de även får köra den nattetid? Skulle nog inte kunna sova med detta åbäke igång. Förhoppningsvis tvättar de inte nattetid men tänkte höra ändå om ni tycker det är för mycket begärt att be dem att inte tvätta nattetid om det skulle ske?

Om inte, tror ni det finns nåt jag kan köpa till den som gör att det inte låter lika mycket hos oss? En särskild platta som den står på eller så?

Efter kl 22 får inte vi använda tvätt/diskmaskiner i vår BRF.

Ljudet/vibrationerna hörs inte hela tiden heller, utan det är ofta avstängt på morgonen när jag vaknar, men är nästan alltid igång på kvällarna/nätterna när jag går och lägger mig. Och ibland under dagtid. Jag upplevde aldrig ljudet med de gamla grannarna.

Min första tanke är att hon kanske har en AC som går.

Jag har en portabel AC som jag kan ställa temperaturen på, så är den på kyler den ner till den temperaturen jag ställt in, sen stoppar den och startar om så länge temperaturen är över inställd.

Den väsnas mer än man tror. Men jag bor utan grannar ;)

Hyresvärden har delat ut förhållningsregler nu... Tack för tipset ! Har nog varit lite bättre, han under verkar dock vara lite konstigt så han fattar fortfarande inte riktigt menmen. @cherie

Måste fråga er om detta är rimligt eller orimligt:

Festprissen spelar ofta upp hög musik så det dunkar till vår lägenhet, kanske en timma varje dag minst.... Det känns ok ändå för tror inte har har så högst egentligen bara att det är lyhört liksom. Och det är ju dagtid. Men de två senaste dagarna har han spelat upp podcasts ASHÖGT hemma hos sig, alltså jag hör exakt vad de säger i min lägenhet o för att inte tala om hur mkt det låter i trapphuset.... Det är i princip som att ngn spelar upp det jättehögt i trapphuset. Just nu spelar han upp det alltså igen. Tycker ni det är rimligt att gå ner och knacka på IGEN o säga att han stör? För detta med podcaster? Klockan är ju inte mycket menar jag, men är det rimligt att behöva ha podcast på så högt ändå?? Haha jag tycker mest de här är roligt nu, jag kanske inte kan säga till för nåt sånt här egentligen haha. Jag tänkte skämta till det o säga att tack jag har redan hört Alex o sigges senaste avsnitt, behöver inte höra det igen ;) ;)

Gör som vi gjorde i gamla lägenheten med en granne som hade ALLT på högt, musik, tv, you name it. Sambon fick en kväll nog och gick och knackade på för femtioelfte gången och sa att han stör, grannen försöker säga att nä men så farligt är det inte. Då tog sambon med honom till vår lägenhet så han själv fick höra precis hur mycket det lät! Sen dess hade hade vi inga problem längre.. :)

Liknande trådar

Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 340
Senast: lundsbo
·
Gravid - 1år Spinoff på nattjobbs-tråden! Utlämnande och långt :o Är i valet och kvalet om jag måste ta tjänstledigt och söka nytt jobb. Jag trivs...
7 8 9
Svar
160
· Visningar
20 663
Senast: hastflicka
·
Relationer Säkert femhundrasjuttielfte granntråden, men men. Är så less på mina grannar så jag håller på och spyr. Egentligen visste jag knappt...
Svar
16
· Visningar
2 577
Senast: Oldie
·
Äldre Ja, det gör ju jag har jag förstått nu efter drygt en vecka. Det är riktigt intressant, är "bara" 11 år sedan jag senast bodde i en...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
9 479
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar