Grannens hund ylar!

Sv: Grannens hund ylar!

Vi har också en grannes hund som ylar, men enbart när tikar i närheten är i löp. Han är dessutom aldrig ensam hemma. Utan har alltid sällskap av både människor och även deras andra hund. Jag tror att det inte finns så mycket man kan göra.

Men den här hunden bor i lägenhet. Instängd. Ensam. På tredje våningen. I det här huset så bor det inte särskilt mycket hundar.

Nepp.....

Tror det är smartast att lämna en lapp. Kan ju skriva med mitt telefonnr om dom vill ringa.

Först som du tänkt ska du naturligtvis prata med din granne. MEN om saken inte blir bättre, är det din hyrevärd du ska prata med. Detta är faktiskt klassat som störning i sitt boende. Att hundar skäller då och då, ungar skriker osv..det får man acceptera till viss gräns. MEN man ska inte acceptera tex: granne som spelar hög musik dygnet runt, sjövilda barn eller hundar som ylar dygnet runt. Många tror felaktigt att man får leva rövare fram till 21-22 tiden..och därefter ska det vara tyst. Så är det inte. Det finns inga regler om att man får låta mer under dagen än kvällen, däremot uppfattas ljud nattetid som mer störande än dagtid.

I hyreslagen står att man inte får störa sina grannar. Hyresgäster som stör sina grannar kan bli uppsagda, men det krävs ganska mycket för att bli av med en störande granne, men som hyresgäst har man rätt att få sin hyresvärd att göra något åt problemen. På samma sätt kan man som hyresgäst ha rätt till en hyresreduktion för den period problemet varat. Hyresreduktionen är det inte många som nyttjar eller vet om...något att tänka på.

jag tror det finns en lag som säger att en hund inte får vara ensam längre än fyra timmar, erbjud dej att passa hunden så den slipper vara ensam, du ska inte behöva stå ut med detta oväsen. Lycka till

Nej, nån lag finns inte, men jag VET att kommunens miljöskyddsdel eller djurskyddsavdelning, faktiskt gör hembesök utan förvarning hos folk som lämnar sin hund ensam långa perioder och inte tar hand om den på ett bra sätt. Vederbörande kan också få varningsbrev. Man kan anmäla folk anonymt via mail eller telefonsamtal.

Fast det är ju en annan sak. Då handlar det om vanvård om man inte tar han om djuret på bästa sätt anser jag.

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 601
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 096
Senast: Farao
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 700
Senast: Snurrfian
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
5 178

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• ”Hund” 2005-2010
  • Hjälp!
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat