Grannen skrämmer /misshandlar? sin katt

Breen

Trådstartare
Bör jag kontakta länsstyrelsen? Göra något annat? I dagsläget har jag ju inga som helst bevis annat än vad jag hör genom väggen. Vi bor vägg i vägg och delar trappuppgång och det är väldigt lyhört. Jag mår väldigt dåligt av att varje kväll höra honom gorma och skrika på katten. Jag hör ju att han jagar katten fram och tillbaka i lägenheten. Ibland har den tex varit uppe på köksbordet och då skriker han på den i tio minuter. Jag hör ju att även katten skriker när han kommer i fatt den men om det är av rädsla eller smärta kan jag ju inte se genom väggen. Ofta avslutar han grälen med att låsa in den i en bur. Men eftersom han varje dag finner nya skäl till att skälla på katten så antar jag att den i vart fall släpps ut ur buren ibland.
Om jag kontaktar länsstyrelsen kan de göra något åt situationen? Katten verkar få mat och vatten så utåt sett ser den ju välmående ut. Att den sedan lever i en oerhört stressande miljö som den inte kan ta sig ur, kanske inte går att bevisa tänker jag. Känner bara att jag borde göra något, för jag mår så dåligt av att höra katten skrika högt varje dag...
Eller bör jag börja med att konfrontera min granne? Jag gissar att jag i vilket fall måste flytta för han kommer inte uppskatta att jag på något sätt lägger mig i.

Jag skulle nog lämna in en anmälan till Länsstyrelsen, även om de är sega som tuggummi. Ta också kontakt med ett katthem i närheten för att se om det finns plats om/när länsstyrelsen agerar - och meddela dem det. Jag får ont i magen när jag läser vad du skrivit. Jag är emot allt kroppsstraff, men fasiken om jag inte kunde göra ett undantag för djurplågare. :rage:

Parallellt skulle jag prata med en vän eller någon från katthemmet om de kunde fronta och fråga grannen om de kunde få ta över/köpa katten och sedan lämna över den arma katten till katthemmet. Även om katthemmen för det mesta inte tar emot katter som har ägare kan de säkert göra ett undantag om du beskriver hur katten behandlas. Du behöver inte ta en öppen konflikt med grannen och katten räddas.

Men usch vilken hemsk människa till granne! Man blir så fruktansvärt arg och äcklad av såna människor. :mad: Jag tycker att nästa gång du hör honom, ska gå och fråga vad i helvete han håller på med. Att vara rak och ärlig är alltid det bästa. Han kan nog behöva få sig en ordentlig uppläxning.

Sen tycker jag att du även ska göra en anmälan och som @Modig_Korn säger; försök spela in honom så du kan visa länsstyrelsen.

Är det okej att spela in sin granne? Om jag gör det och överlämnar till länsstyrelsen, går det att använda som bevis så att säga eller gör jag något olagligt?

Jag hade absolut kidnappat den om det inte var en innekatt. Nu måste jag ju begå inbrott för att komma åt den.

Vad händer om du knackar på och frågar vad som försiggår när det händer? Om du inte vill det så ja spela in och lämna till Polisen.

Är det okej att spela in sin granne? Om jag gör det och överlämnar till länsstyrelsen, går det att använda som bevis så att säga eller gör jag något olagligt?

Jag hade absolut kidnappat den om det inte var en innekatt. Nu måste jag ju begå inbrott för att komma åt den.
Det kan väl inte vara olagligt att spela in ljud du hör i din egen lägenhet.

Oavsett om det inte håller vatten i en rättssak så kommer länsstyrelsen förstå att de måste ta katten och det är ju huvudsaken!

Anmäl i dag!!

Då ska jag ta tag i att försöka spela in. Jag har ju via balkongen sett att katten är normalviktig och ser ut att fysisk må bra, vilket är det som gjort att jag först tvekat att anmäla. Jag misstänker att det kan vara svårt för länsstyrelsen att göra något i de fall ett djur får mat och vatten och det faktiskt inte finns några tydliga fysiska bevis på att den far illa.

Angående konfrontation har jag tvekat just för att killen inte verkar riktigt psykiskt stabil. Ibland har jag svårt att avgöra huruvida det är sin mamma, flickvän eller katt han jagar runt i lägenheten medan han skriker obegripliga haranger.

Då ska jag ta tag i att försöka spela in. Jag har ju via balkongen sett att katten är normalviktig och ser ut att fysisk må bra, vilket är det som gjort att jag först tvekat att anmäla. Jag misstänker att det kan vara svårt för länsstyrelsen att göra något i de fall ett djur får mat och vatten och det faktiskt inte finns några tydliga fysiska bevis på att den far illa.

Angående konfrontation har jag tvekat just för att killen inte verkar riktigt psykiskt stabil. Ibland har jag svårt att avgöra huruvida det är sin mamma, flickvän eller katt han jagar runt i lägenheten medan han skriker obegripliga haranger.
Du ka inte råka snatcha den via balkongen då?

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 840
Senast: Anonymisten
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
25 512
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 322
Senast: Snurrfian
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
9 142
Senast: lundsbo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar