Grannar som snackar skit...

N

NataliTM

Jag måste bara få skriva av mig... Är så jävla trött på alla dryga människor som kollar snett, blänger surt osv på mig och vovven.

Jag har en snart 8 mån gammal valp och bor i hyreshus. Dvs med ganska gott om grannar.
Vi har inte alls några bra rastningsmöjligheter här, utan brukar istället ta bilen ut i skogen eller till sambons föräldrar absolut minst 2 ggr i veckan för att låta hunden leka med kompisarna och rastas riktigt ordentligt.

2-3 ggr om dagen ungefär går jag bara ut med henne på gräset så hon får kissa och bajsa. Och sen 1-2 rundor (så oerhört tråkigt att gå här omkring, men iaf) på 10-30 min runt området. Detta är alltså en vanlig dag när vi inte åker iväg med henne. (jag är arbetslös och är därför hemma hela dagarna just nu)

Och nej, en sådan här dag är inte särskilt roligt för vare sig henne eller mig. Men vi får klara oss på det tills jag tar eget körkort och kan åka iväg själv med henne och inte är beroende av andra.

Men nu är det ju så att jag fått reda på (av en granne här som är ganska trevlig, vilket är extrem bristvara här) att folk i området snackar om min stackars hund som inte får motion och bara får gå ut på gräsmattan osv...
Varför, varför är det så jävla lätt för folk att börja snacka? Varför tar ingen reda på fakta istället för att börja sprida rykten?
Och för allt i världen, hur har folk kunnat missa när vi lastat in hunden i bilen och åkt iväg?

Jag är så jäääävla trött på alla dessa människor.
Jag går inte en promenad med min hund varje gång vi går utanför dörren för att kissa, det gör jag inte. Är det så jävla fel av mig? Borde jag verkligen ta en promenad med hunden varenda gång vi går ut (särskilt när jag går ut så ofta när vi ändå inte har något bättre för oss)?

Sv: Grannar som snackar skit...

Nu är ju ioförsig din hund inte så gammal så just nu behöver den väl inte mer promenad än så... under förutsättning att det blir mer åt minst en 30 minuterspromenad, däremot behöver den mental stimulans. Får hunden aldrig ha kul hemikring? träna lydnad? Leta grejor? Skoja och busa med dig? De andra dagarna när ni inte åker iväg gör du verkligen inget kul då eller har du bara glömt att nämna det?

och det är ju hemskt tråkigt att grannarna snackar skit, det är verkligen inte kul och jag tycker definitvt inte att dom ska göra det bakom din rygg, utan kan dom hund (på riktigt, inte bara förstå sig påare) så ska dom ta det med dig öga mot öga och på ett bra sätt, som en dialog, om dom har några problem med vad du gör med din hund, men du måste nog fundera över varför du skaffade hund tror jag...

Du skrämmer vettet ur mig när du säger att det är "oerhört tråkigt att gå häromkring". Har man hund så ger man f-n i om det är tråkigt, man går ändå. Punkt slut. Ompröva din inställning, prova nya vägar, gå lite off road om du har tillgång till nåt orört naturområde, börja lägga näringsspår med hunden, hitta på nåt roligt, man behöver som sagt inte gå promenader, men man måste ha lite kul med sin hund, varje dag!

Självklart gör vi massa skoj med henne också. Lydnadsträning, sök, lek, tricks osv. Men inte särskilt mycket just här hemma i området, utan främst inomhus (vilket då grannarna inte ser), eftersom det är så stökigt här runtomkring. Det vi tränar ute hemma är nästan enbart koppelträning och kontakt.

Den här kvinnan som informerade mig om snacket är hundvan vad jag förstår och sa även det att hon tycker det verkar konstigt att hunden inte får stimulans då hon är så snäll och harmonisk men ändå pigg och uppmärksam.

Varför jag skaffade hund är inget konstigt. Denna jag har nu är egen uppfödning (modern är hunden på min avatar och bor i sthlm hos min pappa) och jag har haft hundar i mitt liv sedan jag föddes.

När jag läser igenom mitt första inlägg inser jag hur hemsk jag låter :rofl:
Var så upprörd just då och tänkte inte på hur jag formulerade mig riktigt. Det är visserligen helt sant att det är väldigt tråkigt här (eftersom möjligheterna är fruktansvärt begränsade), men det betyder självklart inte att jag undviker att rasta hunden.. Jag går ju som sagt några rundor dagligen trots allt, även om det inte finns så mycket hundvänlig miljö här.

tycker att det låter okej. Du kan inte börja åka buss med jycken då till andra rastningställen? Eller bara leka av allting, kasta boll eller nåt. Å andra sidan är det nästan viktigare at hunden får psykisk stimulans än fysisk.,..och om det bara är tillfälligt så får du väl njuta av att de får varsin knäpp på näsan sen när du väl kan börja rasta henne ordentligt.

Jag undviker att åka så mycket buss och sånt med henne då hon fortfarande är så ohyggligt nyfiken och översocial och jag vill inte stressa upp henne i onödan.

Ja just nu jobbar sambon på annan ort, vilket gör att vi bara kommer iväg ordentligt 2-3 ggr i veckan, och jag har inte körkort än så jag kan åka iväg själv. Och när jag får ett jobb så kommer hon tillbringa ännu mer tid ute hos polarna på landet.
Så just den här situationen är tillfällig.

Hon får ju hur mycket aktivering som helst, både fyskisk och psykisk.
Och det är absolut ingen dum hund, utan hon är lätt att ha och göra med, vill arbeta psykiskt hela tiden, lättlärd och hur go som helst.
Det är bara det att hon är översocial och blir lätt stressad pga av det när hon vistas ute bland okända människor. Hon visar aldrig stressymptom när hon är med dom hon känner (bortsett från att hon blir lite stirrig när hon bara "måste" hålla koll på vad småbarnen gör :p)
Så som sagt, hon är absolut inte understimulerad. Jag är mer orolig för att hon ska bli överstimulerad (har det problemet med hennes mamma), därför är jag lite extra försiktig med denna lilla tjej.

Jag tycker du ska görta tvärtom. Ut och åk buss med hunden så hon vänjer sig vid det. Min hund tyckte också att bussen var lite stressande till att börja med, nu ligger han alltid och sover när vi ska åka en längre sträcka. Det är nyttig träning och gör hunden ordentligt trött i huvudet. Om hon ska fram till folk får du helt enkelt korrigera henne. Jag tycker att du skulle göra hunden en tjänst att miljöträna den lite.

Varför, varför är det så jävla lätt för folk att börja snacka? Varför tar ingen reda på fakta istället för att börja sprida rykten?
Och för allt i världen, hur har folk kunnat missa när vi lastat in hunden i bilen och åkt iväg?
Jag skulle ta kontakt med den människan och talat ut om det. lyssnat och tagit emot de åsikter som personen i fråga har ang detta och försöka göra migg förstådd, samt ta emopt kritiken för att kanske utvecklas själv.

Jag är kanske inte rätt person att svara på detta, jag vet inte ens vad för hund du har. Min åsikt är att nr 1. inte lämna hunden ensam länge regelbundet. Ju mer hunden är ensam desto mer uppmärksamhet och stimulans behöver den troligen. Min hund är varje dag med min sambo på jobbet. Det innebär att han vistas utomhus med min sambo hela dagarna. Ibland ligger han i bakluckan (öppen), ibland busar han, ibland rastar han osv. Det är inte så aktivt alltid, det varierar, men han är alltid med och utomhus. Han är en medelaktiv hund som efter detta inte behöver promeneras, men ändå behöver han vara ute på tomten på em oftast och följer med på aktiva turer i stallet flera dgr i veckan. Detta behöver han för att må bra.

Så jag vet inte men det låter som att det du beskriver är en smula för lite för en vuxen hund. Nu vet jag inte vad för hund du har eller hur aktiv du är med hunden hemma, hur aktiv du är med den i skogen etc. Det är så svårt att avgöra med så lite fakta men jag tycker att det lät ganska lite aktivitet för nästan vilken hund som helst. De behöver inte promeneras varje gång de ska rastas men de behöver mer stimuland än 10-minuters promenader några ggr om dagen oftast. Min åsikt.

Kunde jag inte ge min hund mer stimulans än så, skulle jag inte skaffa hund. Och inte heller rekomendera andra att göra det heller. Det är inte en risk man tar att hunden ska bli understimulerad.

Jo jag kör ju en del miljöträning (helst när vi är i sthlm och hälsar på förstås), men har undvikit att åka buss med henne här. Det har bara blivit så. Hon har visat sig så oerhört stressad här (hon klarar t-bana och tåg betydligt bättre än buss), så jag har blivit lite rädd för det.. Och sen underlättar det ju inte direkt att jag inte hittar och bara är helt tokförvirrad själv när jag åker buss här :p

Jag skulle ta kontakt med den människan och talat ut om det. lyssnat och tagit emot de åsikter som personen i fråga har ang detta och försöka göra migg förstådd, samt ta emopt kritiken för att kanske utvecklas själv.

Jag är kanske inte rätt person att svara på detta, jag vet inte ens vad för hund du har. Min åsikt är att nr 1. inte lämna hunden ensam länge regelbundet. Ju mer hunden är ensam desto mer uppmärksamhet och stimulans behöver den troligen. Min hund är varje dag med min sambo på jobbet. Det innebär att han vistas utomhus med min sambo hela dagarna. Ibland ligger han i bakluckan (öppen), ibland busar han, ibland rastar han osv. Det är inte så aktivt alltid, det varierar, men han är alltid med och utomhus. Han är en medelaktiv hund som efter detta inte behöver promeneras, men ändå behöver han vara ute på tomten på em oftast och följer med på aktiva turer i stallet flera dgr i veckan. Detta behöver han för att må bra.

Så jag vet inte men det låter som att det du beskriver är en smula för lite för en vuxen hund. Nu vet jag inte vad för hund du har eller hur aktiv du är med hunden hemma, hur aktiv du är med den i skogen etc. Det är så svårt att avgöra med så lite fakta men jag tycker att det lät ganska lite aktivitet för nästan vilken hund som helst. De behöver inte promeneras varje gång de ska rastas men de behöver mer stimuland än 10-minuters promenader några ggr om dagen oftast. Min åsikt.

Kunde jag inte ge min hund mer stimulans än så, skulle jag inte skaffa hund. Och inte heller rekomendera andra att göra det heller. Det är inte en risk man tar att hunden ska bli understimulerad.

Hon är aldrig ensam (längre än kanske 10 min) då jag är mycket försiktig med ensamhetsträning.
Och hon aktiveras väldigt mycket både inomhus, hos sambons föräldrar och när vi är i skogen (ex så kom hon hem för 3 timmar sen efter att varit hos sambons föräldrar sen i söndags och är så trött att hon knappt rört sig sen hon kom hem).

Hon är en blandning av aktiva raser, det är hon. Jag kan garantera att hon inte har någon som helst brist på aktivitet. Hennes mamma är överstimulerad och det gör jag mitt bästa för att denna tjej inte ska bli.
Hon är ju även knappt 8 mån än, så jag skulle inte kalla henne vuxen.

Och som jag tidigare nämnt så är det tillfälligt just såhär "dåligt" med motion.
Men som sagt så får hon mycket annan stimulans. Det busas, letas och tränas massvis överallt förutom just där grannarna ser oss. :p

Om jag bara visste vem som sagt vad och om bara någon någonsin skulle tilltala mig så skulle jag ju bara kunna ta upp det med dom. Har har inga problem med att ta en sån diskussion.

Hon är nog bara nervös för att du själv är det. Ypperligt tillfälle för båda att träna då!;)

:rofl: ja du har säkerligen rätt.
Dock vet jag inte om det skulle bli så mycket bättre då vi förmodligen bara stressar upp varandra :crazy:

Tack, nu blev jag mycket lugnare... :bow:

Jo jag förstår det :D
Jag är själv en sån där kritisk hundägare med relativt bestämda åsikter om hur hundar ska tas omhand och reagerar starkt när jag hör om någon som inte tar hand om sina djur och ger dem vad de behöver, så jag har absolut full förståelse för hur folk reagerar på mitt inlägg :rofl:
Allt kan ju låta så himla fel när man skriver snabbt och är upprörd :p

jo det är sant.. eller nja, det är väl frågan egentligen. när jag tagit körkort kommer det där med buss vara väldigt ointressant för oss.
Vore ju så himla bra att vänja hunden dock. och i sthlm är det ju lugnt, där hittar jag ju och är van, då klarar hon sig också galant.
Men här nere blir jag knäpp. I morse tog det mig en timma att ta mig till vårdcentralen eftersom jag virrade bort mig helt bland bussbyten och grejer. tog 15-20 min hem, när jag visste vart jag skulle :p

Ni måste ju båda vänja er, det kan vara väldigt användbart att ha en hund som inte stressar upp sig i främmande miljöer.

Jag har också en extremt översocial och människoälskande kille, som mer än gärna skulle pussa ihjäl varenda människa han såg, men han har helt enkelt fått lära sig att på buss/tåg/annat så får man kolla läget och sen ligga/sitta stilla. Nu är han visserligen väldigt trygg i alla sorters miljöer, om man tänker på ljud osv.

Han är 16 mån gammal och kan fortfarande vara en pina att ta med hem till folk då han blir så himla vild, men det är bara att nöta vidare liksom.

Jo.. Det jobbiga är ju just det är det bara är här det inte funkar.
När vi vart i sthlm (detsamma gäller tågresor till och från sthlm) (bor i jkpg förresten) så har allt gått bra, för där känner jag mig trygg. Hon påverkas mycket starkt och är mycket lyhörd för mina känslor.

När jag känner mig vilse blir jag stressad och tappar lätt tålamodet på den stackars lilla tjejen som bara vill hälsa och busa och pussa ihjäl alla förbipasserande. Och inte gör det saken bättre att jag bor i ett område som är väldigt invandrartätt.. Många är alltså hundrädda här, och jag har en hund som i deras ögon kan se lite farlig ut. Det är ju ytterligare en stressfaktor för oss båda.

Men jo, ni har rätt. jag borde verkligen försöka...

Jag har all förståelse i världen för att man inte alltid kan ge hunden hur mycket som helst. Men du är arbetslös skriver du. Då finns det ju hur mycket tid som helst till att träna bussåkande och vandra runt i omgivningarna tills du hittar de där bra ställena. (Som faktiskt finns överallt, ibland får man bara leta lite mer.)

Den motion som hon får i dagsläget tycker jag är för lite. Visst är mental stimulans otroligt viktigt, men det kan också vara svårt att träna en hund som har massa energi i kroppen.

Om du går en riktig långpromenad och sen tränar på att åka buss? Hur går det då?

Sen det här med området, det har jag faktiskt lite svårt att förstå. Du säger att det går hur bra som helst i Stockholm, men inte där du bor? Om hunden nu klarar Stockholm så klarar den väl annat med?

Det här med tråkiga promenadvägar är en rätt dålig ursäkt för att gå lite, även om det kan vara ok för en tid. Men jag tror helt enkelt att man får vänja sig. Har man hund måste man ut i olika miljöer. Se det som en träning istället. Och jag tror säkert att din hund uppskattar promenader även fast området är tråkigt, det är ju intryck och ert samarbete som är roligt. Och då spelar det ingen roll var man är!

Och sen måste jag lägga till att jag inte är så elak som jag låter. ;)Jag tycker du gör mycket bra saker också, och jag förstår verkligen att du blir irriterad på grannarna.

Jag har all förståelse i världen för att man inte alltid kan ge hunden hur mycket som helst. Men du är arbetslös skriver du. Då finns det ju hur mycket tid som helst till att träna bussåkande och vandra runt i omgivningarna tills du hittar de där bra ställena. (Som faktiskt finns överallt, ibland får man bara leta lite mer.)

Den motion som hon får i dagsläget tycker jag är för lite. Visst är mental stimulans otroligt viktigt, men det kan också vara svårt att träna en hund som har massa energi i kroppen.

Om du går en riktig långpromenad och sen tränar på att åka buss? Hur går det då?

Sen det här med området, det har jag faktiskt lite svårt att förstå. Du säger att det går hur bra som helst i Stockholm, men inte där du bor? Om hunden nu klarar Stockholm så klarar den väl annat med?

Det här med tråkiga promenadvägar är en rätt dålig ursäkt för att gå lite, även om det kan vara ok för en tid. Men jag tror helt enkelt att man får vänja sig. Har man hund måste man ut i olika miljöer. Se det som en träning istället. Och jag tror säkert att din hund uppskattar promenader även fast området är tråkigt, det är ju intryck och ert samarbete som är roligt. Och då spelar det ingen roll var man är!

Och sen måste jag lägga till att jag inte är så elak som jag låter. ;)Jag tycker du gör mycket bra saker också, och jag förstår verkligen att du blir irriterad på grannarna.

Jo du har helt rätt. Håller med dig helt.
Men det är lite krångligare än det kanske låter...eller egentligen inte. Men jag är krångligare än vad jag låter :p

Gällande bussåkande här så är det största delen jag som är problemet, har jag insett. Jag stressar upp och stressar därmed även upp hunden. I sthlm är det lugnt eftersom jag hittar som i min egen ficka och är kolugn där. Då lugnar ju även lilltjejen ner sig :)

När vi är ute i skogen så är vi ju ute och promenerar i absolut minst 1 och en halv timma. Och ute hos sambons föräldrar är hon ju ute och busar med bästisen under hela tiden vi är där. Så då får hon ju motion.
Här hemma är det så bökigt bara. Jag känner mig inte hemma i området. Känner mig otrygg, vilket gör även hunden det. Så det blir oftast bara 20-30 min rundor när jag ändå försöker gå lite längre. Önskar att jag kände mig lite tryggare och säkrare själv, då kunde jag ju liksom ha ett ordentligt mål och bara gå.

Och sen att det här kommit ut (det är helt sant att vi bara rastar henne på gräsmattan första och sista gången på dagen och kanske någon liten kisspaus mitt på dagen eller så, så jag förstår ju att grannarna ser oss där. Synd bara att dom har så förutfattade meningar) gör ju knappast att jag känner mig bättre i området.. Jag vill flytta! :crazy:

Hade en jättetrevlig granne här jag med...

När våran kille var ca 4-5månader så fick man juh som brukas springa ut titt som tätt med honom. Ofta bara ut på gräsmattan o sen in igen. O sen ngn promenad lite då o då under dagen. Men efterssom det lätt kunde bli 7-8vändor varje dag var det rätt självklart man inte gick ngn promenad med honom varje gång...

+ att vi tog i stort sett dagligen bilen iväg ngnstans då hemmområdet inte e så frestande att gå runt på direkt...o detssa promenader ser juh givetis inte gubben som historien handlar om.

Nåväl.
Mötte grannhelvetet ute, o han vräker ur sig "ja den där hunden får juh inte mycket motion".
Varpå jag tänker svara: det är juh en valp o han behöver ut ofta.
Men hinner inte ens säga klart meningen innan gubben avfärdar mig o går iväg...*morr*

Dagarna efter det så stod han på balkongen o skrek åt mig i stort sett varenda gång jag tog ut hunden för en kissvända.
Störde sig väl att hunden kissade utanför på gården.
Men Vad F*N gör man när man bor i ett vanligt bostadsområde?
Skaffar en barnvagn o kör upp hunden i skogne ett par kilometer bort varenda gång han e nödig o ska ut?
Självfallet så blir det en del gjort på närliggande gräsmattor, o det kan nog alla valpägare hålla med om...

Summan av kardemumman blir juh såklart. Lägg dig F*N inte i om du inte har hela historien framför dig. Skött ditt o skit i andra så blir denna värld bra mycket trevligare.

/Tobbe

Liknande trådar

Hundträning Hunden min gnäller KONSTANT så fort vi inte är hemma. Hemma säger den nästan aldrig någonting. Men så fort vi åker i bilen, eller åker...
Svar
8
· Visningar
1 208
Senast: Nota
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 581
Senast: fixi
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 983
Senast: Sesca
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 031
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Unghästfasoner?