Gran/tall till dräktig häst?

SkorpSmulan

Trådstartare
Eventuellt så ska jag flytta mitt dräktiga sto till ett nytt stall på torsdag. Det är bara det att hagen är full med träd, mestadels tall tydligen. Nu har jag läst här på buke att gran inte alls är bra till dräktiga hästar. Är det samma med tall? och exakt hur farligt är det?

Sv: Gran/tall till dräktig häst?

Passar på att även fråga vad mer man ska tänka på att inte ge sin dräktiga häst?

Åhh, nej...:crazy: Mina avelsston som i alla år haft sin vinterhage i stora granskogen!!!:eek: :crazy: måste ut och flytta dom genast...:angel: :D

Tror inte alls det skulle vara farligt i liten mängd....mina äter då bara gran när de slår skott...

Och mina ston har år efter år fött fina,välutvecklade föl...trots att de gått ibland gran och fur alltid...

Har aldrig hört att de inte ska äta gran/tall. Det har mina gjort i femton år...

Skönt för henne att få vara häst och gå i en hage med träd!

Morötter som varit frusna ska man inte ge dräktiga ston, annars är det väl samma som med icke dräktiga hästar.

SkorpSmulan skrev:
Nu har jag läst här på buke att gran inte alls är bra till dräktiga hästar. Är det samma med tall? och exakt hur farligt är det?

Är det inte ett missförstånd kring idgran som du kan ha läst? Det finns typer av "trädgårdsgranar" som är rent gifitiga för hästar, inte bara dräktiga ston. Det handlar om utländska ädelgranar av olika slag, tex de som kallas idgran och är ljusare i färgen än våra granar. Men obs detta är trädgårdsväxter (även om de kan bli stora som riktiga träd).

Normalt vet djuren vad som inte är nyttigt (sannolikt pga att det smakar illa), tex smörblommorna som alltid blir kvar i hagen. Men just denna gran skall tydligen smaka ätlig men inte vara det. Tror det är det stora problemet med den.

Vanlig gran har jag aldrig hört talas om skulle vara skadligt, är nog många som skulle dött då ;) Våra fick ett par julgranar att gnaga på nyss och de gillar dem skarpt.

Intressant att få veta! Jag fodrar mitt sto med morötter, men än har dom inte frusit. Får se upp med det för säkerhets skull!

hanna_shetland skrev:
Morötter som varit frusna ska man inte ge dräktiga ston, annars är det väl samma som med icke dräktiga hästar.

Jag tror att det finns en rädsla för frusna foder i stort hos många. Vi här uppe får ofta höra söderifrån att det är så farligt med fruset än det ena och än det andra. Senast hörde jag hur farligt fruset hösilage var.... :crazy: Vår sanning är att då och då äter hästarna frusen mat pga av att det blir så i vår landsände (-23 i morse), betfor som frusit (efter den svällt), vatten med is på, morötter osv.

Jag säger inte att det är bra, det försvinner säker en massa näringsämnen och det finns säkert andra problem men det största tror jag är att hästarna tvingas värma upp maten och på så sätt tappar en del av energin som den skall ge. Det tror jag också är anledningen till att det hos många äldre hästmänniskor finns en inbyggd rädsla för frusen mat. Men det är min egen teori.

Jag har aldrig hört att gran/tall skulle vara farligt för varken dräktiga eller ickedräktiga hästar.
Vi slänger också ut våra adventsgranar i hagen så de kan stå och gnaga.
Däremot är idegran giftigt för alla hästar.
Annars äter som sagt inte en häst något som är giftigt, men idegran säger alla att man ska se upp med.
Frusna morötter är farligt/inte bra för varken hästar eller andra djur.
Det bildas ett ämne när morötterna fryst som är farligt.
Lägg en matta eller ett svettäcke över morötterna om de riskerar att frysa, så slipper man det.
Släng annars de frusna morötterna för det hjälper inte att tina dom igen för ämnet är redan bildat.

Ska fråga henne nästa gång jag träffar henne, om inte annat så kommer hon ut och vaccinerar i februari... :)

Det var något speciellt med frusna morötter och jag blir frustrerad att jag inte kommer på VAD det var.

Låter intressant, hoppas du kommer ihåg det för det händer oss ofta att morötterna fryser (i krubban). De blir ju snabbt mörka och väldigt fula om de får frostskador så vi fodrar aldrig med dem frysta, det blir de under tiden de ligger i krubborna.
Det jag vet är att sannolikt slår något socker ut, som frostnupna lingon tex, för frusen morot är sötare än ickefrusen, känns på smaken.

haha ja de e bäst du flyttar dom ..
mina kusar äter gran så fort tillfälle bjuds ungefär!!

en annan grej min mamma sa var att linfrö ät inte bra för dräktiga ston..minns ej varför. men min dam har alltid ätit linfrö på vintrarna .. ända tills den vintern hon var dräktig... slutade äta de..fick inte i henne linfröna hur vi än gjorde...
kan honha vetat ?? känner hästar av sånt! eller var hon bara inte sugen..
skumt!
Idgran är som ni säger giftig...
finns de nå annat..

Usch då, ni får mig å känna mig som värsta pjosk-fian. Fast jag har alltid tidigare gett mina hästar granris å så för att dom ska ha ngt att pyssla med. Men då läste jag här på buke att gran kan göra så att hästarna aborterar foster :confused: Det var någon som läst i ridport bland annat.
Det var även tal om att något som hette kungsgran skulle vara dåligt. Men vad tusan är det för granar som växer i norrländska skogar? Inte är det väl varken idegran eller kungsgran väl?

Hur som helst blir det ingenting av med flytten :( men det är ändå bra att veta vad man inte bör ge gravida pållor.

Vad är det som är så farligt med gran och tall till dräktiga ston..? Var kommer faktan ifrån...kan man läsa det nånstans? Jag vet att ide gran är giftigt men visste inte att "vanlig" gran som växer i skogen skulle vara det , skulle gärna vilja veta var man kan läsa den ursprungliga faktan om detta, då mitt dräktiga sto precis har fått en ny hage i skogen där det växer ca tre stycken granar.

Det var även tal om att något som hette kungsgran skulle vara dåligt. Men vad tusan är det för granar som växer i norrländska skogar? Inte är det väl varken idegran eller kungsgran väl?

Kungsgran är ju sådana granar som är lite silvriga om barren, vi har alltid kungsgran som julgran! barrar inte lika mkt som vanlig heller..
Men jag har nog aldrig sett ngn kungsgran växa ute i skogen, de växer säkert bara på planteringar.

Eventuellt så ska jag flytta mitt dräktiga sto till ett nytt stall på torsdag. Det är bara det att hagen är full med träd, mestadels tall tydligen. Nu har jag läst här på buke att gran inte alls är bra till dräktiga hästar. Är det samma med tall? och exakt hur farligt är det?

Jag brukar slänga åt mina ponnyer (bla dräktiga ston) tall (från avverkning) på vintern. Jag har provat med båda sorterna, men de väljer tallen, så jag har slutat att ge gran.
För ett par år sedan var jag hos en bekant, där någon slängt in tall till hennes ston, som sade att: "Det här slänger vi ut, för dräktiga ston skall inte ha tall, men gran går bra" :confused:
Inte för att jag tror att du blir så mycket klokare av detta. Det gäller att ta reda på fakta.
Bukefalos är väl inte rätt forum, här tycker vi och tänker lite som vi vill.....;)

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
928
Senast: Freazer
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har sagt det förr. Jag har mitt drömboende. Det har allt jag önskar mig. Eller ja, jag skulle behöva ett bättre rum att slunga...
Svar
11
· Visningar
1 465
Senast: Wille
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan...
2
Svar
36
· Visningar
2 972
Senast: 13579vas
·
Hästmänniskan Jag har ett dilemma som jag kanske kan bli klokare av med hjälp av er. Drömmen är en egen liten gård med välplanerad lösdrift. För att...
2
Svar
30
· Visningar
2 603
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka