N
Nessan
Sv: *Gramantyglar*
Jösses, vi skriver alldeles för långt du.
Men ok, kan du ge mig den kunskapen då? Vad kan du göra med gramanen utom att dra ner huvudet mer eller mindre brutalt?
Givetvis, men det är ett av gramananvändarnas vanligast förekommande argument! Fast jag tror snarare att de menar att hästen söker bättre stöd på bettet bara gramanen hänger där.
Jag hävdar att det gör det.
Jag har hittills inte sett konkreta argument som jag inte kan bestrida. Vad mer än huvud och hals kan du påverka med en tygel som går genom bettringen till sadelgjorden?
Kan du svara på min orginalfråga i stället för att håna mig, eller tryter argumenten?
Nej, det har jag också kopplat. Men jag ser inte vad för annan funktion den egentligen kan ha. Den änger bara löst, visst, men effekten blir fortfarande att man mer eller mindre drar ner hästens huvud. Om man genom ridning kunde få sin häst dit så skulle inte gramanen behövas...
Precis som alla hjälptyglar. Men jag förstår inte vitsen med att placera hästens huvud innan man fixat resten. Det kommer automatiskt när hästen bär sig.
Det där kan jaginte uttala mig om eftersom jag varken känner eller har sett din häst.
Gramanen förhindrar snarare dne kommunikation som jag talar om. Det handlar inte bara om att få hästen "i form" till varje pris, utan också om att lyssna på hästen och se till varför den slår sig fri. Det handlar om en ömsesidig relation, inte bara ett sätt för ryttaren att dominera över sin häst.
Det är en samverkan mellan de två skulle jag vilja påstå.:smirk:
Egentligen kan jag nog inte uttala mig om det eftersom jag varken har namn på hästen eller har sett det live, men jag måste säga att jag litar på hans ord i detta fallet. Må hända är det för att jag hittills inte sett en enda häst som rids korrekt på graman, men för mig känns det som en dum grej att hitta på såna historier.
Om du ahr den så att den bara verkar när hästen slänger upp huvudet, kan du inte lika gärna rida med martingal då? Om din häst har upptäckt att den genom att "dra dig ur position" kan undkomma det jobb du kräver av den, tror du att den går kvar i formen nu när den slänger upp huvudet bara för att du ahr gramanen på? Oftast handlar det inte om illvilja hos hästen utan om något som vi som ryttare gör som hästen inte tycker om eller att den helt enkelt inte orkar. Detta löses ej med hjälp av graman, utan med hjälp av ridning och kommunikation.
Huruvida din häst är mer positiv och avspänd än tidigare kan jag inte uttala mig om, ej heller om detta beror på gramanen eller något annat.
Haha, japp ser fram emot det.:smirk:
Jösses, vi skriver alldeles för långt du.
Förstår vad du menar! Precis så här sa jag tidigare! Din sista mening blottar en hel del okunskap hos dig, precis som det var hos mig!
Men ok, kan du ge mig den kunskapen då? Vad kan du göra med gramanen utom att dra ner huvudet mer eller mindre brutalt?
Men hästen ska inte söka stöd PÅ GRAMANEN!!!! Hästen ska söka stöd i tygeln och gå fram till bettet!
Givetvis, men det är ett av gramananvändarnas vanligast förekommande argument! Fast jag tror snarare att de menar att hästen söker bättre stöd på bettet bara gramanen hänger där.
Känner igen även det här arrgumentet! "Rid bättre" fungerar inte alltid....
Jag hävdar att det gör det.
Nej, du påverkar inte bara huvud och hals. Vanlig missuppfattning! Eftersom jag känner igen mig så mkt själv i det du skriver tänker jag inte börja försöka förklara....för jag vet hur otroligt dålig man är på att ta till sig arrgumenten... :smirk:
Jag har hittills inte sett konkreta argument som jag inte kan bestrida. Vad mer än huvud och hals kan du påverka med en tygel som går genom bettringen till sadelgjorden?
Därför att dra ner hästens huvud mellan frambenen förstås... :smirk: Varför ge ett svar när du redan sitter inne med det?
Kan du svara på min orginalfråga i stället för att håna mig, eller tryter argumenten?
Tycker du ska på ett öppnare sätt försöka ta reda på vad en graman eg gör! Korrekt ridning på graman innebär inte att du drar ner hästens huvud med våld!
Nej, det har jag också kopplat. Men jag ser inte vad för annan funktion den egentligen kan ha. Den änger bara löst, visst, men effekten blir fortfarande att man mer eller mindre drar ner hästens huvud. Om man genom ridning kunde få sin häst dit så skulle inte gramanen behövas...
Självklart inte! Hästen måste fortfarande RIDAS! Bara för att du slänger på gramanen går inte hästen perfekt per automatik! Den är inte ett verktyg utan en hjälp för både häst och ryttare.
Precis som alla hjälptyglar. Men jag förstår inte vitsen med att placera hästens huvud innan man fixat resten. Det kommer automatiskt när hästen bär sig.
Konstigt då att min hästs spänningar i ryggen börjar FÖRSVINNA efter att jag började rida på gramanen.... :smirk: Varför? Jo, därför att det inte handlar om tvång!
Det där kan jaginte uttala mig om eftersom jag varken känner eller har sett din häst.
I den bästa av världar! Gramanen kan hjälpa ryttare och häst att få upp kommunikationen med varann.
Gramanen förhindrar snarare dne kommunikation som jag talar om. Det handlar inte bara om att få hästen "i form" till varje pris, utan också om att lyssna på hästen och se till varför den slår sig fri. Det handlar om en ömsesidig relation, inte bara ett sätt för ryttaren att dominera över sin häst.
Det är inte gramanens fel utan ryttarens!
Det är en samverkan mellan de två skulle jag vilja påstå.:smirk:
Det låter som en skröna av värsta slaget!
Egentligen kan jag nog inte uttala mig om det eftersom jag varken har namn på hästen eller har sett det live, men jag måste säga att jag litar på hans ord i detta fallet. Må hända är det för att jag hittills inte sett en enda häst som rids korrekt på graman, men för mig känns det som en dum grej att hitta på såna historier.
Det den hjälpt mig med är att ge mig som ryttare extra styrka att sitta kvar i position. Jag har den spänd så att när hästen slänger upp huvudet för att komma undan arbetet tar gramanen i. Jag kan då sitta kvar och rida fram hästen ordentligt i handen på ett mkt effektivare sätt. Hästen rids alltså bakifrån och fram! Det gör att hästen upptäcker att det är jobbigare att slå sig fri än att gå i formen. Hästen väljer själv det som är lättast för den! Min häst har nämligen kommit på "att om jag drar ryttaren ur position kommer jag undan arbetet en stund". Det är ett mönster som jag behövt hjälp med att bryta! Där har gramanen varit ett mkt effektivt hjälpmedel! En ryttare som är mkt skickligare än vad jag är hade säkerligen kunnat avhjälpa detta med enbart sin ridning. Jag klarade inte det och då var gramanen en mkt stor hjälp.
Nu kommer arrgumenetet "men då har du ju tvingat hästen"...."då har du dragit hästens huvudet nerå" mm. Okey. Om det nu handlar om tvång, varför har hästen slutat piska med svansen?
Varför har hästen äntligen slutat lägga underkäken på snedden?
Varför har hästen slutat knipa med öronen?
Varför blir hästen betydligt mer svettig om skinkorna än tidigare?
Varför håller hästen munnen stängd numera?
Varför är hela hästen så mkt mer avspänd och positiv än tidigare?
Om du ahr den så att den bara verkar när hästen slänger upp huvudet, kan du inte lika gärna rida med martingal då? Om din häst har upptäckt att den genom att "dra dig ur position" kan undkomma det jobb du kräver av den, tror du att den går kvar i formen nu när den slänger upp huvudet bara för att du ahr gramanen på? Oftast handlar det inte om illvilja hos hästen utan om något som vi som ryttare gör som hästen inte tycker om eller att den helt enkelt inte orkar. Detta löses ej med hjälp av graman, utan med hjälp av ridning och kommunikation.
Huruvida din häst är mer positiv och avspänd än tidigare kan jag inte uttala mig om, ej heller om detta beror på gramanen eller något annat.
Då får du vänta tills det blir varmare väder för fotografen känner inte för att stå i ett kallt ridhus och fota! :smirk: Tänker inte tvinga honom för en sån banal sak!
Haha, japp ser fram emot det.:smirk: