*Gramantyglar*

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Mato
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 101
  • Visningar Visningar 7 770
Sv: *Gramantyglar*

Jösses, vi skriver alldeles för långt du.;)

Förstår vad du menar! Precis så här sa jag tidigare! Din sista mening blottar en hel del okunskap hos dig, precis som det var hos mig!

Men ok, kan du ge mig den kunskapen då? Vad kan du göra med gramanen utom att dra ner huvudet mer eller mindre brutalt?

Men hästen ska inte söka stöd PÅ GRAMANEN!!!! Hästen ska söka stöd i tygeln och gå fram till bettet!

Givetvis, men det är ett av gramananvändarnas vanligast förekommande argument! Fast jag tror snarare att de menar att hästen söker bättre stöd på bettet bara gramanen hänger där.

Känner igen även det här arrgumentet! "Rid bättre" fungerar inte alltid....

Jag hävdar att det gör det.

Nej, du påverkar inte bara huvud och hals. Vanlig missuppfattning! Eftersom jag känner igen mig så mkt själv i det du skriver tänker jag inte börja försöka förklara....för jag vet hur otroligt dålig man är på att ta till sig arrgumenten... :smirk:

Jag har hittills inte sett konkreta argument som jag inte kan bestrida. Vad mer än huvud och hals kan du påverka med en tygel som går genom bettringen till sadelgjorden?

Därför att dra ner hästens huvud mellan frambenen förstås... :smirk: Varför ge ett svar när du redan sitter inne med det?

Kan du svara på min orginalfråga i stället för att håna mig, eller tryter argumenten?

Tycker du ska på ett öppnare sätt försöka ta reda på vad en graman eg gör! Korrekt ridning på graman innebär inte att du drar ner hästens huvud med våld!

Nej, det har jag också kopplat. Men jag ser inte vad för annan funktion den egentligen kan ha. Den änger bara löst, visst, men effekten blir fortfarande att man mer eller mindre drar ner hästens huvud. Om man genom ridning kunde få sin häst dit så skulle inte gramanen behövas...

Självklart inte! Hästen måste fortfarande RIDAS! Bara för att du slänger på gramanen går inte hästen perfekt per automatik! Den är inte ett verktyg utan en hjälp för både häst och ryttare.

Precis som alla hjälptyglar. Men jag förstår inte vitsen med att placera hästens huvud innan man fixat resten. Det kommer automatiskt när hästen bär sig.

Konstigt då att min hästs spänningar i ryggen börjar FÖRSVINNA efter att jag började rida på gramanen.... :smirk: Varför? Jo, därför att det inte handlar om tvång!

Det där kan jaginte uttala mig om eftersom jag varken känner eller har sett din häst.

I den bästa av världar! Gramanen kan hjälpa ryttare och häst att få upp kommunikationen med varann.

Gramanen förhindrar snarare dne kommunikation som jag talar om. Det handlar inte bara om att få hästen "i form" till varje pris, utan också om att lyssna på hästen och se till varför den slår sig fri. Det handlar om en ömsesidig relation, inte bara ett sätt för ryttaren att dominera över sin häst.

Det är inte gramanens fel utan ryttarens!

Det är en samverkan mellan de två skulle jag vilja påstå.:smirk:

Det låter som en skröna av värsta slaget!

Egentligen kan jag nog inte uttala mig om det eftersom jag varken har namn på hästen eller har sett det live, men jag måste säga att jag litar på hans ord i detta fallet. Må hända är det för att jag hittills inte sett en enda häst som rids korrekt på graman, men för mig känns det som en dum grej att hitta på såna historier.

Det den hjälpt mig med är att ge mig som ryttare extra styrka att sitta kvar i position. Jag har den spänd så att när hästen slänger upp huvudet för att komma undan arbetet tar gramanen i. Jag kan då sitta kvar och rida fram hästen ordentligt i handen på ett mkt effektivare sätt. Hästen rids alltså bakifrån och fram! Det gör att hästen upptäcker att det är jobbigare att slå sig fri än att gå i formen. Hästen väljer själv det som är lättast för den! Min häst har nämligen kommit på "att om jag drar ryttaren ur position kommer jag undan arbetet en stund". Det är ett mönster som jag behövt hjälp med att bryta! Där har gramanen varit ett mkt effektivt hjälpmedel! En ryttare som är mkt skickligare än vad jag är hade säkerligen kunnat avhjälpa detta med enbart sin ridning. Jag klarade inte det och då var gramanen en mkt stor hjälp.
Nu kommer arrgumenetet "men då har du ju tvingat hästen"...."då har du dragit hästens huvudet nerå" mm. Okey. Om det nu handlar om tvång, varför har hästen slutat piska med svansen?
Varför har hästen äntligen slutat lägga underkäken på snedden?
Varför har hästen slutat knipa med öronen?
Varför blir hästen betydligt mer svettig om skinkorna än tidigare?
Varför håller hästen munnen stängd numera?
Varför är hela hästen så mkt mer avspänd och positiv än tidigare?

Om du ahr den så att den bara verkar när hästen slänger upp huvudet, kan du inte lika gärna rida med martingal då? Om din häst har upptäckt att den genom att "dra dig ur position" kan undkomma det jobb du kräver av den, tror du att den går kvar i formen nu när den slänger upp huvudet bara för att du ahr gramanen på? Oftast handlar det inte om illvilja hos hästen utan om något som vi som ryttare gör som hästen inte tycker om eller att den helt enkelt inte orkar. Detta löses ej med hjälp av graman, utan med hjälp av ridning och kommunikation.

Huruvida din häst är mer positiv och avspänd än tidigare kan jag inte uttala mig om, ej heller om detta beror på gramanen eller något annat.

Då får du vänta tills det blir varmare väder för fotografen känner inte för att stå i ett kallt ridhus och fota! :smirk: Tänker inte tvinga honom för en sån banal sak!

Haha, japp ser fram emot det.:smirk: :D

När man rider på gramanen så drar man inte ner huvudet på hästen... Den finns där för att vissa vägen till rätt form för en tex stressad häst osv...

FÖr om man drar ner huvudet så kommer inte ryggen och baken med och det blir ett fel arbete av det hela...

När man rider på gramanen så drar man inte ner huvudet på hästen... Den finns där för att vissa vägen till rätt form för en tex stressad häst osv...

FÖr om man drar ner huvudet så kommer inte ryggen och baken med och det blir ett fel arbete av det hela...

:bow:

//Alice

*fniss*

Tycker det här är jättekul....

Men ok, kan du ge mig den kunskapen då?
Nope! Det är mkt bättre att du tar hjälp av någon kunnig person, tränare el dyl, och själv provar! Känner efter hur det känns och vad som de facto händer. Det är det bästa sättet att hitta kunskapen! Om jag ser till mig själv så hade ingen i världen kunnat propagera för gramanen så jag tog det till mig. Jag "visste" ju hur det var! :smirk: :o

Vad kan du göra med gramanen utom att dra ner huvudet mer eller mindre brutalt?
Ge hästen ett mkt tydligt "stopp" när den vill gå ur formen för mkt.

Jag har hittills inte sett konkreta argument som jag inte kan bestrida. Vad mer än huvud och hals kan du påverka med en tygel som går genom bettringen till sadelgjorden?
Jag har inte varit ute efter att ge konkreta arrgument!
I och med att jag kan sätta ett "stopp" på hästen att inte gå ur formen påverkar jag hela kroppen!

Nej, det har jag också kopplat. Men jag ser inte vad för annan funktion den egentligen kan ha. Den änger bara löst, visst, men effekten blir fortfarande att man mer eller mindre drar ner hästens huvud.
Den ska bara hänga löst tills den behövs, dvs när hästen går ur formen för mycket! När hästen hittat rätt igen, dvs fått med rygg och bakkärra, ska gramanen sluta verka.

Men jag förstår inte vitsen med att placera hästens huvud innan man fixat resten. Det kommer automatiskt när hästen bär sig.
Du placerar hästens kropp med ridning och när hästen vill slippa undan arbetet med kroppen går gramanen in och verkar! Hästens huvud ska du INTE placera med hjälp av gramanen! Då används den fel precis som My Beauty skriver. Detta är ett vanligt missförstånd som gramanhatare tror. Det trodde jag också!

Det där kan jaginte uttala mig om eftersom jag varken känner eller har sett din häst.
Du får lita på mitt ord! ;)

Gramanen förhindrar snarare dne kommunikation som jag talar om.
Det beror ju på hur den används! För oss har det varit ett enormt bra hjälpmedel för att få till en tvåvägskommunikation.

utan också om att lyssna på hästen och se till varför den slår sig fri.
Absolut! I vårat fall handlade det om att jag som ryttare inte klarade av att stänga dörren med enbart ridning. Hästen "drev" med mig!

Egentligen kan jag nog inte uttala mig om det eftersom jag varken har namn på hästen eller har sett det live, men jag måste säga att jag litar på hans ord i detta fallet. Må hända är det för att jag hittills inte sett en enda häst som rids korrekt på graman, men för mig känns det som en dum grej att hitta på såna historier.
Detta tror jag är ett typiskt rykte! Det börjar med en sann historia, men med "mun-mot-mun-metoden" så växer den, omformas och överdrivs.

Om du ahr den så att den bara verkar när hästen slänger upp huvudet, kan du inte lika gärna rida med martingal då? Om din häst har upptäckt att den genom att "dra dig ur position" kan undkomma det jobb du kräver av den, tror du att den går kvar i formen nu när den slänger upp huvudet bara för att du ahr gramanen på?
Svaret på din första fråga är: Nej! Maringalen tar i "för sent" och ger inte ett tydligt stopp till hästen.
Svaret på nästa fråga är: Ja! Därför att gramanen tar i så pass tidigt att hästen inte kommer ur formen! ;) Den får ett ordentligt "Hit men inte längre!" och måste således gå kvar i formen, med aktiv rygg och aktiva bakben! Efter några gånger insåg hon att det var jobbigare att slå mot gramanen än att arbeta som jag bad henne. Då slappnade hon av och började lyssna på ett helt annat sätt än tidigare.

Oftast handlar det inte om illvilja hos hästen utan om något som vi som ryttare gör som hästen inte tycker om eller att den helt enkelt inte orkar.
I vårat fall är jag mkt klar på vad som var orsaken!

Om du vill fortsätta att diskutera detta, vilket du gärna får göra, så kanske vi ska gå över till pm då detta har blivit lite "tråd-nappning" av det hela!

Ber ts om ursäkt!

//Alice

knapplån

muskulaturen i hästens nacke, hals, rygg, länd och kors är sammanhängande. genom att förmå (tvinga om ni så vill) hästen att sänka och länga hals och nacke (med korrekt hjälp av en graman tex) sträcker man den sammanhängande muskelkedjan=hästen höjer ryggmuskulaturen. det är omöjligt att sänka hals-nacke och rygg samtidigt.
rätt använd (nej, jag tänker inte diskutera det djupare) är en graman en utmärkt väg mot detta. för att hästen sedan ska bära sig på rätt sätt är det upp till ryttaren att arbeta hästens bakben på ett ändamålsenligt sätt och det är väl där man hittar de flesta bristerna i gramananvändande. är man väl medveten om hästens biologi och muskulära uppbyggnad samt tillräckligt duktig och erfaren att arbeta hästens bakdel på korrekt sätt är gramanen ett styrketräningsredskap för hästen, inte ett enkelt sätt att få det att se fint ut. dock är det allt för många som använder den som det, och det är grunden till fördomarna om gramananvändande, enligt min åsikt.

Nope! Det är mkt bättre att du tar hjälp av någon kunnig person, tränare el dyl, och själv provar! Känner efter hur det känns och vad som de facto händer. Det är det bästa sättet att hitta kunskapen! Om jag ser till mig själv så hade ingen i världen kunnat propagera för gramanen så jag tog det till mig. Jag "visste" ju hur det var! :smirk: :o

Jag har inte varit ute efter att ge konkreta arrgument!
I och med att jag kan sätta ett "stopp" på hästen att inte gå ur formen påverkar jag hela kroppen!

Nej, du kan inte med hjälp av en graman stoppa hästen från att sänka ryggen. Det kan den göra även om du "sätter ett tydligt stopp" när den kastar upp huvudet.

Den ska bara hänga löst tills den behövs, dvs när hästen går ur formen för mycket! När hästen hittat rätt igen, dvs fått med rygg och bakkärra, ska gramanen sluta verka.

Den verkar mindre när hästen böjer på nacken. Bakdelen har inget med gramanen att göra. Hästen kan gå ur formen vare sig du har gramanen på eller ej. Där emot kan den inte slänga upp huvudet.

Du placerar hästens kropp med ridning och när hästen vill slippa undan arbetet med kroppen går gramanen in och verkar! Hästens huvud ska du INTE placera med hjälp av gramanen! Då används den fel precis som My Beauty skriver. Detta är ett vanligt missförstånd som gramanhatare tror. Det trodde jag också!

Men hur i hela friden kan du placera kroppen med hjälp av gramanen? Det är n omöjlighet, då du endast kan påveerka huvud och hals. Annars får du förklara hur gramanen hjälper hästen att få in baken och få upp ryggen.

Absolut! I vårat fall handlade det om att jag som ryttare inte klarade av att stänga dörren med enbart ridning. Hästen "drev" med mig!

Då tar man hjälp av en tränare. Jag tvivlar på att du klarar att rida den korrekt på gramanen om du inte klarade det utan som sagt.

Detta tror jag är ett typiskt rykte! Det börjar med en sann historia, men med "mun-mot-mun-metoden" så växer den, omformas och överdrivs.

I detta fallet var jag där och hörde den live.

Svaret på din första fråga är: Nej! Maringalen tar i "för sent" och ger inte ett tydligt stopp till hästen.
Svaret på nästa fråga är: Ja! Därför att gramanen tar i så pass tidigt att hästen inte kommer ur formen! ;) Den får ett ordentligt "Hit men inte längre!" och måste således gå kvar i formen, med aktiv rygg och aktiva bakben! Efter några gånger insåg hon att det var jobbigare att slå mot gramanen än att arbeta som jag bad henne. Då slappnade hon av och började lyssna på ett helt annat sätt än tidigare.

Nej, den behöver inte gå kvar i formen med aktiv rygg och bakben. Den behöver gå kvar med böjd nacke, men ryggen kan den fortfarande sänka. Återigen: aktiv rygg = krökt nacke men krökt nack är inte lika men aktiv rygg!

knapplån

muskulaturen i hästens nacke, hals, rygg, länd och kors är sammanhängande. genom att förmå (tvinga om ni så vill) hästen att sänka och länga hals och nacke (med korrekt hjälp av en graman tex) sträcker man den sammanhängande muskelkedjan=hästen höjer ryggmuskulaturen. det är omöjligt att sänka hals-nacke och rygg samtidigt.
rätt använd (nej, jag tänker inte diskutera det djupare) är en graman en utmärkt väg mot detta. för att hästen sedan ska bära sig på rätt sätt är det upp till ryttaren att arbeta hästens bakben på ett ändamålsenligt sätt och det är väl där man hittar de flesta bristerna i gramananvändande. är man väl medveten om hästens biologi och muskulära uppbyggnad samt tillräckligt duktig och erfaren att arbeta hästens bakdel på korrekt sätt är gramanen ett styrketräningsredskap för hästen, inte ett enkelt sätt att få det att se fint ut. dock är det allt för många som använder den som det, och det är grunden till fördomarna om gramananvändande, enligt min åsikt.

Den sträcker ut ryggmuskulaturen, ja. Men det är inte dte man vill åt, man vill åt ett arbete som kommer genom att bäckenet vinklas om och hästen bär mer vikt på sina bakben. Då spänns bågen korrekt, vilket den inte gör genom att man drar ner hästens huvud. Hästen går fortfarande på bogarna om man drar ner huvudet på den.

du ignorerade uppenbarligen det jag skrev om att arbeta bakdelen korrekt. vad är skillnaden att rida hästen i låg form _utan_ graman om man inte kan arbeta hästens bakdel??
vi talar om olika vägar mot samma mål, med olika hjälpmedel. dock med samma slutdestination.
kan inte du jobba en häst med hjälp av en graman, så gör inte det. kan du det, varför inte? och då talar jag som sagt om att verkligen veta vad man håller på med, och varför.
inte fan skulle jag sätta nån som aldrig kört bil bakom ratten på en bil heller, men gärna en duktig bilförare. kass liknelse..

allting handlar om kunskap, ödmjukhet och eftertanke framförallt.

Den sträcker ut ryggmuskulaturen, ja. Men det är inte dte man vill åt, man vill åt ett arbete som kommer genom att bäckenet vinklas om och hästen bär mer vikt på sina bakben. Då spänns bågen korrekt, vilket den inte gör genom att man drar ner hästens huvud. Hästen går fortfarande på bogarna om man drar ner huvudet på den.

*suck*

Varför envisas du fortfarande med att man DRAR ner huvudet på hästen???? Vi har gång på gång sagt att det är INTE INTE INTE poängen med gramanen! Blev det tydligt nog nu eller måste vi förtydliga ytterligare?

Tänker inte börja citera dina svar till mig för svaret blir hela tiden samma: Bara för att man använder graman får man inte per automatik sluta RIDA hästen!!! Du måste RIDA hästens bakben och rygg! Ja, gramanen går in och stoppar hästens huvud så att jag som ryttare lättare kan korrigera hästens försök att släppa ryggen och bakbenen med RIDNING! DET görs inte med gramanen. Den ger bara mig som ryttare en bättre möjlighet att korrigera hästen genom RIDNING! Genom RIDNINGEN kommer hästen snabbt tillbaka till arbete igen! Och....jag känner skillnad på en tappad rygg och en aktiv rygg...mm mm mm

//Alice - ger upp

vi talar om olika vägar mot samma mål, med olika hjälpmedel. dock med samma slutdestination.
kan inte du jobba en häst med hjälp av en graman, så gör inte det. kan du det, varför inte? och då talar jag som sagt om att verkligen veta vad man håller på med, och varför.
inte fan skulle jag sätta nån som aldrig kört bil bakom ratten på en bil heller, men gärna en duktig bilförare. kass liknelse..

allting handlar om kunskap, ödmjukhet och eftertanke framförallt.

:bow: :bow: :bow:

Bra skrivet!

//Alice

Jag tycker själv att det finns andra hjälptyglar som är värre än gramnen... Sen graman är ju bra då ryttaren kan själv släppa efter lätt när hästen har förstått formen,

Jag själv gillar grymt mkt gramnen :love:

*suck*

Varför envisas du fortfarande med att man DRAR ner huvudet på hästen???? Vi har gång på gång sagt att det är INTE INTE INTE poängen med gramanen! Blev det tydligt nog nu eller måste vi förtydliga ytterligare?

Tänker inte börja citera dina svar till mig för svaret blir hela tiden samma: Bara för att man använder graman får man inte per automatik sluta RIDA hästen!!! Du måste RIDA hästens bakben och rygg! Ja, gramanen går in och stoppar hästens huvud så att jag som ryttare lättare kan korrigera hästens försök att släppa ryggen och bakbenen med RIDNING! DET görs inte med gramanen. Den ger bara mig som ryttare en bättre möjlighet att korrigera hästen genom RIDNING! Genom RIDNINGEN kommer hästen snabbt tillbaka till arbete igen! Och....jag känner skillnad på en tappad rygg och en aktiv rygg...mm mm mm

//Alice - ger upp

:bow: Jag håller med!
Man slutar ju inte rida bara för att man använder graman som många verka tro att man gör! Men nejnej!

:bow: Jag håller med!
Man slutar ju inte rida bara för att man använder graman som många verka tro att man gör! Men nejnej!

Det blir exakt samma ridning förutom att gramnen vissar vägen för hästen

För att om man rider som vanlig och grmanen bara vissar vägen så går hästen sen i rätt form.. Det bli inte något drag ner huvudet ridning osv

precis..
sätt vilken utrustning som helst i händerna på fel person och den kan missbrukas.
det är skillnad mellan korrekt användning och felaktig användning och jag tror att trådskaparen frågade efter korrekt användning...:angel:

precis..
sätt vilken utrustning som helst i händerna på fel person och den kan missbrukas.
det är skillnad mellan korrekt användning och felaktig användning och jag tror att trådskaparen frågade efter korrekt användning...:angel:

tror jag med

alla hjälptyglar osv kan missbrukas. tex en martingal kan sättas för kort och blir som en hävande, gummisnodd spänns in förmkt. inspänningstygel spänns in för mkt... Ja listan klan göras lång

Men en korekkt anvämdning av hjälptyglar ger resultat i en avslappnad och form gående häst...

* kl *
Om ni söker efter tråden; graman av estivuz och börjar läsa inlägg nr 35 av fio och framåt så får ni nog något matnyttigt att fortsätta diskutera runt.....från en uppgiven d.maje som har slut med egna argument.

Liknande trådar

Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela... 2
Svar
22
· Visningar
1 397
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
644
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
410
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 390

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Rehabtid dragna tänder
  • FÅRtråden
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka