*Gramantyglar*

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Mato
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 101
  • Visningar Visningar 7 769
Sv: *Gramantyglar*

Oj, så hade jag verkligen inte velat ha min häst när jag rider på gramanen. Eftesträvar inte att det är gramanen hästen ska ta stöd på. Jag använder graman en hel del då mitt puckofullblod har en tendens att gå väldigt mycket uppåt... Men jag tycker att den hjälper en hel del genom att vara där, just min häst verkar trivas med den extra tyngden i bettet den ger. Jag använder aldrig gramanen i sidorna på sadeln då jag tycker att man får en konstig form på hästen, jag vill ha en ganska låg arbetsform. Med gramanen i sidorna är det dessutom väldigt svårt att få fram näsan på hästen.

Ett tips till er med spralliga hästar om ni har gramanen mellan frambenen så ha halsring på hästen och trä gramanen från gjorden genom halsringen till bettet. Är bra om man gör små hinderövningar med gramanen på också, hästen kan inte fastna med frambenen!

jo men det fungerar för mig. och sen så när jag har så är den nästa alsrig spänd pga att hästen tar stödet på bettet och när hon gör det så släpper jag på gramnen och sen tar av den.

Men man vill väll inte ha hästen i en lågform när man ska hoppa? :crazy:

men jag har den i låg from med rygg och bakben när det är hinder övningar som stuts och hinder på runt 50 sen så tar jag bort gramnen...

i dressyren så vill jag ha henne i lite högre form sen så lägger jag ner henne när jag travar av henne...

Tack för svaret TS
Men den är inte gjord för att spännas där, jag har nog aldrig sett någon rida med den så heller. Dessutom är ringarna så små, så då måste man ha spännen på gramanen, vilka alla inte har.
Har man den spänd på det sättet fungerar den kanske som en inspänningstygel, men den hjälper då inte till en lägre form

Jag har gjort det, och finner inte svar på de fråger jag letar efter...

suck

20 sidor lång tråd om graman som jag VET innehåller svaret på dina frågor.

Finns ett oändligt antal trådar i ämnet. Kolla sökfunktionen en gång till är mitt tips.;)

Sen undrar jag vad man vill uppnå genom att hoppa med graman? Vad får man ut av att dra ner huvudet på hästen när man hoppar?:confused: Med graman kan man bara åstadkomma bakåt-nedåt "sök", och jag står fast vid att det är betydligt smartare att rida hästen ordentligt än att blanda in graman i det hela. Med dressyr och kommunikation löses det mesta.:D

Hittills har jag inte sett en enda häst som bär sig i en korrekt form på graman. Även om tygeln bara hänger löst så verkar dess tyngd bakåt. Grundprincipen i ridning är/bör vara att rida hästan bakifrån och fram. Eftergiften i nacken kommer automatiskt när hästen vinklar om sitt bäcken och lägger mer vikt bak. Jobbar hästen korrekt så kommer kedjan av muskler från bak till nacke att få den effekten. Alltså är gramanen egentligen onödig...:angel:

Innan man sätter på graman, eller egentligen innan man sätter på all utrustning, så bör man tänka efter varför man använder den. Vad är nyttan med gramanen? Varför slår sig hästen fri från början? Kan det kanske - ve och fasa - till och med vara min egen ridning som brister?

Nej, det har du helt rätt i, men om du har den mellan frambenen när du hoppar kan ändå hästen använda sin hals bättre i språnget än om du har den på sidorna.

Jo, det klart. Men isåfall tycker jag inte man ska använda graman vid hoppning. Eftersom med graman vill man väl försöka få hästen att gå i rätt form. Fast vid hoppning spelar ju inte formen på hästen så stor roll, eftersom man vill att hästen ska vara fokuserad på hindret.
Men om man har gramanen på sidorna när man hoppar låga hinder borde väl det vara bättre än att ha den mellan frambenen. Hästen behöver ju inte använda så mycket hals eller rygg när man hoppar små hinder. Fast det beror kanske på vilken sorts häst det är också.

Är jag helt ute och cyklar nu eller? :o

Tack för svaret TS
Men den är inte gjord för att spännas där, jag har nog aldrig sett någon rida med den så heller. Dessutom är ringarna så små, så då måste man ha spännen på gramanen, vilka alla inte har.
Har man den spänd på det sättet fungerar den kanske som en inspänningstygel, men den hjälper då inte till en lägre form

Okej, jag har sett folk använda ringarna i mitt stall för att sätta gramanen där. Jag skrev upp det eftersom jag trodde antagligen att man kunde göra det också. Men isåfall så har jag lärt mig en ny sak! :)

Men om man sätter den där är det ju mer hjälp för ryttare som har ostadiga händer. I ringarna i sadeln alltså. Det var ju det E gjorde.. :)

Sorry My Beauty, men jag förstår inte heller poängen med att ha hästen i låg form när man hoppar.. Som Mato sa, varför vill man ha med så mkt rygg när man hoppar små hinder, det är väl på stora det behövs.

Men där sätter man ju inte gramanen!
Gramanen sätts mellan frambenen för att få en låg form och på sidor (där sadelgjorden ibland har ringar) för en önskad hög form.

Och vad är det som bestämmer att man inte kan sätta den där? Se mitt tidigare svar.

Sorry My Beauty, men jag förstår inte heller poängen med att ha hästen i låg form när man hoppar.. Som Mato sa, varför vill man ha med så mkt rygg när man hoppar små hinder, det är väl på stora det behövs.

MEn det är bara för ett det var inte länge sen hon inte hoppade med rygg...

Sen så är det mest i serier tex med 4 galoppsprång i mellan, så jag kan på verka formen i mellan osv

Men vad är poängen med att ha hästen i djup form där?

Nu ska den notoriske "gramanhataren" ge sig in i diskussionen....på andra sidan! :D

Efter mkt om och men har jag provat att rida med graman på min häst. Syftet var inte att dra hästens huvud någonstans som man får intrycket att majoriteten här på forumet tror (så även jag! :o ). Syftet var att visa hästen vägen och när hästen hittat rätt ska gramanen hänga overksam!

Med graman kan man bara åstadkomma bakåt-nedåt "sök",
Gissar att du, precis som jag, aldrig satt dig in i den korrekta användningen av graman! ;) Det är precis tvärt om UNDER FÖRUTSÄTTNING att den används med förstånd och på korrekt sätt. När jag rider på graman hänger den overksam större delen av tiden. Den går enbart in och verkar när hästen går ur form för mkt. Visst spelrymme ges för hästen att själv variera sin form inom vissa ramar. Hade fått samma effekt av fast martingal, tiedermantygel, gummisnodd mfl. Valde graman för den kan jag själv variera effekten av.
Åter till citatet! När jag har rider med gramanen på (och utan!) så får jag samma effekt; framåt neråt sökning. Lättar jag i handen följer hästen med bettet framåt neråt utan några som helst problem! Vid korrekt användning av gramanen är ditt påstående fel! Vid felaktig användning så, ja, då ger det den effekten. ;)

och jag står fast vid att det är betydligt smartare att rida hästen ordentligt än att blanda in graman i det hela. Med dressyr och kommunikation löses det mesta.:D
Absolut! I den bästa av världar! Men nu lever vi inte där och då är gramanen ett ypperligt hjälpmedel att ta till om man vet vad man gör och vet vad man är ute efter. Jag sa precis som du för så sent som ett halvår sen. Idag har jag helt bytt sida då jag upptäckt vilket positiv effekt du kan få UTAN att dra hästens huvud någonstans. :D Det är ett hjälpmedel, inte ett verktyg!

Hittills har jag inte sett en enda häst som bär sig i en korrekt form på graman.
Hur många har du sett på graman öht? Så sa jag också nämligen och jäklar vad jag var ute och cyklade! :D Men visst finns det dom som sitter och rider PÅ gramanen och inte på tygeln....

Även om tygeln bara hänger löst så verkar dess tyngd bakåt.
Jasså? Hänger den löst följer den tyngdlagen och verkar neråt!

Grundprincipen i ridning är/bör vara att rida hästan bakifrån och fram. Eftergiften i nacken kommer automatiskt när hästen vinklar om sitt bäcken och lägger mer vikt bak. Jobbar hästen korrekt så kommer kedjan av muskler från bak till nacke att få den effekten.
Ja, i den bästa av världar!

Innan man sätter på graman, eller egentligen innan man sätter på all utrustning, så bör man tänka efter varför man använder den. Vad är nyttan med gramanen? Varför slår sig hästen fri från början? Kan det kanske - ve och fasa - till och med vara min egen ridning som brister?
Håller helt med dig!
Det sista var min anledning till att jag tillslut valde graman. Mina brister som ryttare! Jag insåg att jag måste ha hjälp att få hästen att hitta rätt spår, varje gång jag rider och inte bara när instruktören står i mitten! Detta under en period för att hitta rätt arbete och hjälpa hästen att bygga korrekt form för framtida ridning utan graman. Målet är ju att ta bort den så fort som möjligt, men inte förrän den korrekta formen är befäst!

Så, jag är helt omvänd! Från att vara "gramanhatare" har jag upptäckt att det är ett otroligt bra hjälpmedel att visa häst och ryttare vägen!

//Alice - hukar sig för buke-mobben

Ja. Dom som "hatar" saker har ofta inte den rätta kunskapen som dom påstår.

Jo du hade också vettiga saker med i ditt inlägg! :) Synd att det är så många som "inte har ett öppet sinne" eller vad man nu kallar det! :D

20 sidor lång tråd om graman som jag VET innehåller svaret på dina frågor.

Hittills har jag inte sett en enda häst som bär sig i en korrekt form på graman. Även om tygeln bara hänger löst så verkar dess tyngd bakåt. Grundprincipen i ridning är/bör vara att rida hästan bakifrån och fram. Eftergiften i nacken kommer automatiskt när hästen vinklar om sitt bäcken och lägger mer vikt bak. Jobbar hästen korrekt så kommer kedjan av muskler från bak till nacke att få den effekten. Alltså är gramanen egentligen onödig...:angel:

?

Men har du aldrig sett när tex topprytttare rider på graman, dom rider inte fel på den. Sen så är det jätte många som rider rätt på graman... du har nog bara sett däliga exempel...

Sen så kan jag säga att jag använder gramen vid serier med långa hinder ( 50 ) och då bara för att hon kan bli för stark och rinna iväg, och då har kag gramnen där för att få ihop henne och i form.

Men har du aldrig sett när tex topprytttare rider på graman, dom rider inte fel på den. Sen så är det jätte många som rider rätt på graman... du har nog bara sett däliga exempel...

Nja, det håller jag inte med om. Mååånga elitryttare är jätteduktiga på att verkligen dra ner sin hästar på gramanen och rider med hästarna kraftigt bakom lodplan. Det är inte rätt ridning på gramantygel.

Jo, det klart. Men isåfall tycker jag inte man ska använda graman vid hoppning. Eftersom med graman vill man väl försöka få hästen att gå i rätt form. Fast vid hoppning spelar ju inte formen på hästen så stor roll, eftersom man vill att hästen ska vara fokuserad på hindret. Men om man har gramanen på sidorna när man hoppar låga hinder borde väl det vara bättre än att ha den mellan frambenen. Hästen behöver ju inte använda så mycket hals eller rygg när man hoppar små hinder. Fast det beror kanske på vilken sorts häst det är också.

Är jag helt ute och cyklar nu eller? :o

Formen är väl visst viktig när man skolar hästen. Som TS skriver använder hon gramanen vid småserier och låga hinder. Då är det ypperligt att skola hästen i sin teknik och försöka få med hästens rygg.

Nja, det håller jag inte med om. Mååånga elitryttare är jätteduktiga på att verkligen dra ner sin hästar på gramanen och rider med hästarna kraftigt bakom lodplan. Det är inte rätt ridning på gramantygel.

Nää men sen så finns det många som rider rätt på den oxååå

Jag har aldrig påstått att jag ens använder graman.
Det där vara bara en fundering på varför man inte ska använda graman vid hoppning av små hinder.

Liknande trådar

Utrustning Insett att schabrakgarderoben behöver förnyas… Ska sälja av Ps schabraken för de glider som f*n på nya hästen🫣 Det är liksom hela... 2
Svar
22
· Visningar
1 396
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
638
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
389
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 315

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka