M
My Beauty
Sv: *Gramantyglar*
jo men det fungerar för mig. och sen så när jag har så är den nästa alsrig spänd pga att hästen tar stödet på bettet och när hon gör det så släpper jag på gramnen och sen tar av den.
Oj, så hade jag verkligen inte velat ha min häst när jag rider på gramanen. Eftesträvar inte att det är gramanen hästen ska ta stöd på. Jag använder graman en hel del då mitt puckofullblod har en tendens att gå väldigt mycket uppåt... Men jag tycker att den hjälper en hel del genom att vara där, just min häst verkar trivas med den extra tyngden i bettet den ger. Jag använder aldrig gramanen i sidorna på sadeln då jag tycker att man får en konstig form på hästen, jag vill ha en ganska låg arbetsform. Med gramanen i sidorna är det dessutom väldigt svårt att få fram näsan på hästen.
Ett tips till er med spralliga hästar om ni har gramanen mellan frambenen så ha halsring på hästen och trä gramanen från gjorden genom halsringen till bettet. Är bra om man gör små hinderövningar med gramanen på också, hästen kan inte fastna med frambenen!
jo men det fungerar för mig. och sen så när jag har så är den nästa alsrig spänd pga att hästen tar stödet på bettet och när hon gör det så släpper jag på gramnen och sen tar av den.