Gramantygel på uppvärmning till dressyrtävling!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Gramantygel på uppvärmning till dressyrtävling!

*kl*
När Anky van Grunsven vann VM i Achen så skenade Salinero vid prisutdelningen!
Inte ens en världsmästare har full koll på sin häst.

det skulle iallafall jag se som brist på kontroll om man inte ens kan klara en dressyrhäst på en prisutdelning.

nja så kan man ju inte säga, jag har ridit hästar som jag anser mig ha kontroll över men i en sån situation som kraftiga aplåder kan man inte sitta på alla hästar en del har mer flyktinstinkter än andra...

det skulle iallafall jag se som brist på kontroll om man inte ens kan klara en dressyrhäst på en prisutdelning.

Jag håller med dig helt.

(Och anser att kan man inte ha koll på hästen på en prisutdelning samt rida ett normalt ärevarv borde man vara utesluten :angel: )

då kanske man inte är redo för tävling om man inte vant sin häst vid applåder? Visst att den kanske är stressad nån gång men inte så att den kastar av en på varje dressyrtävling :crazy:

Precis ;)

Klarar man av sin häst under hela programmet, där det oftast är folk som pratar, springer på läktare osv borde man ju klara en prisutdelning.

Klarar man av sin häst under hela programmet, där det oftast är folk som pratar, springer på läktare osv borde man ju klara en prisutdelning.

Nja, under hela programmet är ju hästen koncentrerad på ryttaren i ett arbete. På prisutdelningen förväntas hästen att stå stilla och titta på allt farligt folk och dessutom tåla en annan typ av musik, oftast på mycket hög volym.

På Ankys cinic i höstas berättade hon att i Holland hade man inte prisutdelningar med unghästar. Troligen en bidragande orsak till att hästarna inte vants vid det från början.

Tack för alla svar.

Känns som tråden har spårat ut lite. Jag undrade bara om man fick ha gramantygel på framridningen. :angel:

men nu är vi i sverige ;) . Och det var endast min åsikt. Är min häst rädd på prisutdelning ser jag till att den inte fortsätter vara det, eftersom vi förhoppningsvi kommer att stå där mååånga ggr :D

Nja, under hela programmet är ju hästen koncentrerad på ryttaren i ett arbete. På prisutdelningen förväntas hästen att stå stilla och titta på allt farligt folk och dessutom tåla en annan typ av musik, oftast på mycket hög volym.

Och så är det okända hästar intill. Börjar en stressa står ju snart hälften (minst ;)) av de andra pristagarna och stressar med den.. Speakern skrålar i högtalarna och rosetter flaxar här och där. Nej, det är lite skillnad på uppvisning och prisutdelning.

jag ser det inte som en anledning att kontrollera sin häst med graman iaf. Jag kan tänka mig att små nybörjare/ridskoleryttare på klubbnivå inte kan kontrollera på en ev prisutdelning, men å andra sidan, då anser jag inte att man är mogen att använda en graman iaf.

Njäe, jag menade inte att det var fritt fram att ha graman på prisutdelning, jag hade kommit ännu längre bort från huvudämnet och argumenterade bara för att det inte är samma sak att rida program som att vara på prisutdelning.

när är man mogen att använda en graman då? aldrig?

KL

Även om numera helst undviker dessa gramantrådar kan jag inte låta bli.

Hur tänker man öht om man ska rida ett program i dressyr men inte ens klarar hästen på framridningen utan graman:eek: :eek: :eek:

Stanna hemma och träna lite till, utan graman kanske är ett tips:idea:

De är så att min häst spänner sig alltid när han komme ritll nya ställen och nu är detta våran första tävling tillsammans ( hans första i hela livet).

Jag tänkte att om jag hade gramanen på framridningen så slipper jag sitta och bråka med honom. Men de var som sagt bara en enkel fråga. Nu vet jag att man inte får ha de och då är de bara till att försöka få ner pållen på jorden...

va ? :crazy: klart man kn använd en graman på rätt sätt, det finns ju ett syfte med den. Men jag har sett den användas fel många ggr.

Självklart användes gramanen på rätt sätt. jag har med sett många skräck exempel på hur den inte ska användas :confused:

Förstog de med men jag skrev kanske fel då.. förlåt :(

de är väl inget å säga förlåt över :) ? tänker fö lämna den här tråden nu, du har ju fått reda på det du ville och såna här trådar ger inget iaf,

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Hej! Nu när tävlingarna drar igång tillkommer också arbetet med att vara funktionär. Jag ska vara speaker men det var ett par år sedan...
Svar
16
· Visningar
1 910
Senast: settis
·
Dressyr Men hallå, det kan inte vara OK för en domare att ha med en hund med till bedömningen, sittande i knäet även om den är liten. Ja du...
12 13 14
Svar
277
· Visningar
13 506
Senast: ginnies
·
Hemmet Min gamla oljepanna sjunger på sista versen. Så jag behöver komma på en lösning på husets uppvärmning. Oljepannan har varit bra då den...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 375
Senast: sthu
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Lugnande medel till hund.
  • Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V