Gramantygel på uppvärmning till dressyrtävling!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Gramantygel på uppvärmning till dressyrtävling!

Näe precis.. De var bara en enkel liten fråga.. Trådarna spårar ofta ut tycker jag :S de är tråkigt men sant!

KL och inte riktat till nån särskild.

Efter alla dessa gramantrådar kom jag på att jag sett i en gammal bok jag har om vad Berthalan de Nemethy (bla lagledare för det amerikanska hopplaget under sex OS och fyra VM) säger om graman.

Han berättar bla att den utvecklades av en beridare vid Spanska Ridskolan:angel:

Jag kan inte berätta allt men några grundtankar han har ang gramanen:

Den ska
- bara användas av ytterst skickliga och erfarna ryttare
(hur många av förespråkarna här skulle kunna räknas in i den kategorin:o )

- den ska bara användas för ett syfte och det är om hästen ligger hårt på bettet eller pullar så att ryttaren kan dras ur sadeln. (inte spända hästar alltså)

Han säger att den kan ställa till mycket stor skada om den används på fel sätt.

Han understryker också att hästar som ligger på gör det pga obalans och lösningen är att flytta vikt bakåt och aktivera bakdelen. Det gör inte gramanen

Det enda syftet är att lära hästen lyssna på handen, om den verkligen absolut inte gör det. Och det får aldrig ske genom bakåtgående hand. Med gramanen aktiv ska man då hästen hänger på och pullar iväg låsa handen, samt bromsa med mage,säte (inte dra bakåt), till dess att hästen lyssnar, då mjuknar handen framåt.

Så fort hästen lyssnar/svarar slutar man med gramanen. Arbetet med att få hästen i balans och flytta vikten bak har inget med graman att göra!!

Man får aldrig pressa in hästens huvud i en viss ställning med gramanen. ("visa var man vill ha den":crazy: ) Det är totalt fel.
Gör man det knäcker hästen av i nacken.

Dessutom ang fastsättningen:

Aldrig från sadelgjorden mellan hästens framben
Den ska fästas på sidorna i en linje ovanför bogspetsen.

Detta att hästen ligger på och drar iväg "hård i munnen" är alltså ENDA gången han beskriver användningen som befogad. Och då som sagt ENDAST mycket kort av mycket skickliga och erfarna ryttare (och om man leder ett OS eller VM-lag antar jag att man inte syftar på bukeryttare då :angel: )

Man ska bara låsa handen dvs inte gå med och lätta så fort hästen svarar. Aldrig bakåt.

Detta bara som exempel på vad en skicklig tränare anser (dessutom hopp :smirk: )

Som svar på ts fråga blir det: NEJ du ska inte ha graman på framridning, även om det vore ok enligt reglerna.

men nu är vi i sverige ;) . Och det var endast min åsikt. Är min häst rädd på prisutdelning ser jag till att den inte fortsätter vara det, eftersom vi förhoppningsvi kommer att stå där mååånga ggr :D

Har du någon gång suttit på en häst som helt sonika kan ställa sig på bakbenen och vara fullständigt oregerlig i en stressad situation? Mitt fullblod är under arbete helt underbar att rida-men så fort han slutar koncentrera sig på ryttaren är han, ja, knäpp. Kommer troligen aldrig sätta mig på honom på en prisutdelning, det är att ävntyra både min och de andra ryttarnas säkerhet alldels för mycket. Som tidigare skrivits i tråden är det en känt faktum att börjar en häst hoppa runt fortsätter de andra på amma tema...

Och, ja, jag har alltid gramanen på när jag rider ut. Enkel säkerhetsåtgärd på knasboll.

Ps. Någon mer än jag som sett den klassiska bilden på en prisutdelning från Flyinge där fyra av våra då topphästar alla kastar sig i väg och står på bakbenen? Kommer inte ihåg alla ekipagen med Jan rider i alla fall Martini och Ulla rider Tolstoy...

nu ska jag låna denna tråd pga att jag undra hur man får bort sitt medlemskap här på buke ? ber snällt på bara knän och frågar hur :confused:

Eeh, är väl bara att låta bli att skriva och glömma bort websidan...?

jag har hfat 2 ponnyer som var ursvåra. Men som sagt, jag tänker inte diskutera detta mer, det är en fråga om olika åsikter. Du kanske tycker man ska kontrollera med graman - inte jag. Fortsätt rida med graman så fortsätter jag rid utan :idea:

Har du någon gång suttit på en häst som helt sonika kan ställa sig på bakbenen och vara fullständigt oregerlig i en stressad situation? Mitt fullblod är under arbete helt underbar att rida-men så fort han slutar koncentrera sig på ryttaren är han, ja, knäpp. Kommer troligen aldrig sätta mig på honom på en prisutdelning, det är att ävntyra både min och de andra ryttarnas säkerhet alldels för mycket. Som tidigare skrivits i tråden är det en känt faktum att börjar en häst hoppa runt fortsätter de andra på amma tema...

Och, ja, jag har alltid gramanen på när jag rider ut. Enkel säkerhetsåtgärd på knasboll.

Ps. Någon mer än jag som sett den klassiska bilden på en prisutdelning från Flyinge där fyra av våra då topphästar alla kastar sig i väg och står på bakbenen? Kommer inte ihåg alla ekipagen med Jan rider i alla fall Martini och Ulla rider Tolstoy...

Fullblod...det är sådana som brukar vara med i galopptävlingar va? (ironi) De brukar vara rätt tända de där galpphästarna, har jag sett. Skutta runt, resa sig, bocka, ja lite av varje...konstigt att de inte har graman? Det borde väl hjälpa? :D

Jag är absolut ingen totalmotståndare till gramantygel dock. Men som inlåsning gillar jag den inte...vissa får dessutom panik och blir ännu värre.

Men-
om det funkar för dig så som du använder den, så är det kanske bra. Men som råd (prova graman om din häst är knasig) så är det dåligt, tycker jag...

Fullblod...det är sådana som brukar vara med i galopptävlingar va? (ironi) De brukar vara rätt tända de där galpphästarna, har jag sett. Skutta runt, resa sig, bocka, ja lite av varje...konstigt att de inte har graman? Det borde väl hjälpa? :D

Jag är absolut ingen totalmotståndare till gramantygel dock. Men som inlåsning gillar jag den inte...vissa får dessutom panik och blir ännu värre.

Men-
om det funkar för dig så som du använder den, så är det kanske bra. Men som råd (prova graman om din häst är knasig) så är det dåligt, tycker jag...

Japp, just en sådan är det jag har. Kan dessutom tillägga att just min inte kunde gå kvar på banan just för att han helt enkelt skickade av ryttaren. Han kanske hade suttit kvar om han fick ha en graman på :D :p .

Men jag håller med dig att man inte ger som råd till vem som att rida på graman bara för att deras häst är lite knasig.

jag har hfat 2 ponnyer som var ursvåra. Men som sagt, jag tänker inte diskutera detta mer, det är en fråga om olika åsikter. Du kanske tycker man ska kontrollera med graman - inte jag. Fortsätt rida med graman så fortsätter jag rid utan :idea:

Helt okej att alla gör olika!:)

Nja, man kan ju rida hemma före tävlingen och krulla ihop hästen på graman om man skulle tycka att det var kul - det är inte otillåtet.

Hur vet du att TS krullar ihop hästen hemma? Det finns andra anledningar till varför man tar hjälp av hjälptyglar vettu lilla gumman....:D

Tack så mycket...

Jag krullar verkligen inte i hop min kära häst när jag rider här hemma. Jag tar hjälp av den och andra hjälptyglar för att jag inte vill tjaffsa och jag vill att han ska jobba rätt från början..

Hur vet du att TS krullar ihop hästen hemma? Det finns andra anledningar till varför man tar hjälp av hjälptyglar vettu lilla gumman....:D

Öh??? Det har jag inte sagt heller :mad:

Jag säger att om man (någon, vem som helst) skulle vilja krulla ihop hästen på graman kan man ju göra det.

Jo, jag vet att det finns andra anledningar, men i princip alla som jag sett rida med hjälptyglar i dressyrarbetet har använt dessa till att krulla ihop hästen mer el mindre.

Vettu (vad är det för ord? :crazy: ) lilla gumman, det där är ett väldigt otrevligt sätt att uttrycka sig och det tillhör verkligen inte god netiquette att skriva så.

det kan ju vara en explosiv hingst som tar sig en bock runda vid applåderna... elller ställer sig högt och riskerar att välta, då kanske man vill ha en graman att ta tag i tillfälligt så man inte går omkull bakåt

Vilka applåder :confused: På en normal dressyrtävling är det på sin höjd domaren kvar till prisutdelningen. Dom alla 10 st åskådarna som brukar finnas på dressyrtävlingarna har redan åkt hem tillsammans med dom som inte placerade sig. :smirk:

Vilka applåder :confused: På en normal dressyrtävling är det på sin höjd domaren kvar till prisutdelningen. Dom alla 10 st åskådarna som brukar finnas på dressyrtävlingarna har redan åkt hem tillsammans med dom som inte placerade sig. :smirk:

:rofl: :bow:

För det första beror väl det du beskriver en del på piloten också, kanske:smirk: Kanske skulle du fundera på annan häst som passar dej bättre? :confused:

Ang Jan o Ulla. Menar du att dom idag sitter med graman pga den händelsen då, eller önskar att dom gjorde det?

Extrema saker kan hända men i så fall skulle du väl sitta på graman jämt:confused: (kanske du gör) Under den tid du rider ditt progam i en tävling kan det också hä'nda nåt så då borde man ändra TR så det är tillåtet att tävla dressyr på graman, tycker jag. För säkerhetsskull.

Precis :bow: :D Dressyren är till för de närmast sörjande...

Men oftast får ju dressyrhästarna spel redan när den häst-ätande rosetten ska sättas på tränset :angel: så det kvittar om det är applåder eller ej

För det första beror väl det du beskriver en del på piloten också, kanske:smirk: Kanske skulle du fundera på annan häst som passar dej bättre? :confused: Ang Jan o Ulla. Menar du att dom idag sitter med graman pga den händelsen då, eller önskar att dom gjorde det?

Extrema saker kan hända men i så fall skulle du väl sitta på graman jämt:confused: (kanske du gör) Under den tid du rider ditt progam i en tävling kan det också hä'nda nåt så då borde man ändra TR så det är tillåtet att tävla dressyr på graman, tycker jag. För säkerhetsskull.

Personliga påhopp huruvida jag "klarar av" min häst utefter vad du har läst på en internetsida är väääldigt långsökt. Du vet ingenting om hur min häst är eller vrför han är som han är. Bara för att jag gärna hade haft möjligheten att ha graman på en prisutdelning (och rider med graman i skogen), gör inte mig till en dålig ryttare. Tro mig.

Jag menar också att det är stor skillnad på att rida ett program där hästen är fullt koncentrerad på ryttaren (mest troligt iaf) och att stå på en prisutdelning. Jag tycker att du resonerar på ett mycket barnsligt sätt ang att rida programmet på graman. Jag är ckså rätt så säker på att Jan mer än en gång önskat att han hade haft graman på en prisutdelning...

Personliga påhopp huruvida jag "klarar av" min häst utefter vad du har läst på en internetsida är väääldigt långsökt. Du vet ingenting om hur min häst är eller vrför han är som han är. Bara för att jag gärna hade haft möjligheten att ha graman på en prisutdelning (och rider med graman i skogen), gör inte mig till en dålig ryttare. Tro mig.

Jag utgår från vad du själv skrev på internet ang din häst och det lät ju inte så kul:crazy: Inget annat. Det är inte ett påhopp utan en slutledning samt en fråga. Varför så känsligt?

Ang att JB skulle vilja ha graman på prisutdelning så skulle jag nog se DET som ett personligt påhopp däremot - om jag var JB, alltså

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Hej! Nu när tävlingarna drar igång tillkommer också arbetet med att vara funktionär. Jag ska vara speaker men det var ett par år sedan...
Svar
16
· Visningar
1 910
Senast: settis
·
Dressyr Men hallå, det kan inte vara OK för en domare att ha med en hund med till bedömningen, sittande i knäet även om den är liten. Ja du...
12 13 14
Svar
277
· Visningar
13 506
Senast: ginnies
·
Hemmet Min gamla oljepanna sjunger på sista versen. Så jag behöver komma på en lösning på husets uppvärmning. Oljepannan har varit bra då den...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 375
Senast: sthu
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad såg ni senast? Del 3
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur