Gramantygel på uppvärmning till dressyrtävling!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Gramantygel på uppvärmning till dressyrtävling!

nej det får man inte

det tror jag man får men jag vet itne säkert... :angel:

För att det står i TR. :angel:

Du ska antagligen kunna rida hästen utan att behöva dra ihop den med en graman på framridningen. Kan man inte rida sin häst utan graman anser de kanske att man inte har något på en dressyrtävling att göra.

För att det står i TR. :angel:

Du ska antagligen kunna rida hästen utan att behöva dra ihop den med en graman på framridningen. Kan man inte rida sin häst utan graman anser de kanske att man inte har något på en dressyrtävling att göra.

men det kan man ju i princip göra utanför tävlingsområdet isåfall och sen ta av den? :D

Nja, man kan ju rida hemma före tävlingen och krulla ihop hästen på graman om man skulle tycka att det var kul - det är inte otillåtet.

Nja, man kan ju rida hemma före tävlingen och krulla ihop hästen på graman om man skulle tycka att det var kul - det är inte otillåtet.

ja pricis vad jag menade :D
jag har ingen gramantygel och det går bra ändå men jag menar bara själva principen... vill nån använda så ser de nog till att göra det ändå. jag har föresten ridit med graman på en hingst där jag jobbat men mest som säkerhetsåtgärd som hänge löst :D det behöver ju inte vara så att man vill ha den för att krulla ihop sin pålle

Man får inte ha graman på dressyrtävling. Jag tycker dressyrtävling går ut på att visa för varandra och domare hur långt man kommit i sitt sammarbete med hästen, för att visa med vilka fina hjälper man kan få hästen att utföra komplicerade rörelser i en vacker och ändamålsenlig form.

Visst, ibland kan även den bäste behöva diverse hjälpmedel och graman kan vara ett bra sådant.Men om man inte klarar att genomföra en tävling utan att rida fram med detta hjälpmedel så tycker jag att man kan åka hem igen och träna lite mer...

Fan vad taskig jag kan vara....men jag tycker så!

Ibland verkar det som att det viktiga är att få bra siffror! Inte att samarbetet med hästen känns bra.....

Får man ha graman vid prisutdelning?

Intressant man borde ju kunna få ha det om man riskerar att bli avkastad vid eventuella aplåder.. men man kan ju iofs sitta av hästen vid prisutdelningen om det är så.. :bump: jag skulle nog suttit av :D

Visst är det lite konstigt, när t o m OS-guldmedaljörer i hoppning har det på inkl. skarpa bett.

Visst är det lite konstigt, när t o m OS-guldmedaljörer i hoppning har det på inkl. skarpa bett.

det är väl ädnå lite bättre att dom har det, som säkert kan hantera gramanen bättre än en liten 12 årig tjej som har graman på sin häst bara för att den ska böja på nacken.
Om jag satt på en del av deras hästar skulle jag nog oxå vilja ha en liten graman när man ser hur en del av dem beter sig :p

Skulle du göra det så skkulle du antagligen (ganska säkert) bli diskfalificerad.
Varför skulle man det? vad som händer utan för tävlingsområdet har dommaren inget att säga till om.

varför skulle man ens behöva gramanen på prisutdelning ;) ? om man nu rider så väl att man fått en placering, behöver man då en graman i ett moment som inte ens bedöms?

varför skulle man ens behöva gramanen på prisutdelning ;) ? om man nu rider så väl att man fått en placering, behöver man då en graman i ett moment som inte ens bedöms?

det kan ju vara en explosiv hingst som tar sig en bock runda vid applåderna... elller ställer sig högt och riskerar att välta, då kanske man vill ha en graman att ta tag i tillfälligt så man inte går omkull bakåt

Jag har för mig att om man har hästen med sig på prisutdelningen så måste man sitta på den hela tiden. Man får inte sitta av eller gå bredvid hela tiden. Tror att regeln är ganska ny, 1-3 år gammal eller så.

det skulle iallafall jag se som brist på kontroll om man inte ens kan klara en dressyrhäst på en prisutdelning.

Har inte den regeln ändrats nu, att man får leda hästen på prisutdelning om man riskerar att bli skadad? Eller är jag helt fel ute nu?

Nej det tror jag inte - det vore ju ännu farligare. Däremot kan man komma till fots, men _tror_ att man fortf måste de ÖD om tillåtelse.
(Har aldrig haft det problemet så jag har inte brytt mig om att fördjupa mig i regelverket.)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Dressyr Hej! Nu när tävlingarna drar igång tillkommer också arbetet med att vara funktionär. Jag ska vara speaker men det var ett par år sedan...
Svar
16
· Visningar
1 910
Senast: settis
·
Dressyr Men hallå, det kan inte vara OK för en domare att ha med en hund med till bedömningen, sittande i knäet även om den är liten. Ja du...
12 13 14
Svar
277
· Visningar
13 506
Senast: ginnies
·
Hemmet Min gamla oljepanna sjunger på sista versen. Så jag behöver komma på en lösning på husets uppvärmning. Oljepannan har varit bra då den...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 375
Senast: sthu
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
599
Senast: Mli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka