B

blohme

Jag hittar inte vad jag letar efter i någon annan tråd trots att det finns massor av graman trådar ..
så jag provar här

Jag håller på att rida en travare, (har börjat för någon månad sen)
han (enligt mig) är totalt omöjlig att få "ner" huvudet på , alltså att han ska gå lägre med hals & huvud.
han vill så gärna & försöker sitt yttersta, men jag uppfattar det som om att han inte fattar vad jag menar . Fick då tips av en via internet att prova gramaner. (Jag har tidigare använt gramaner med min tränare som övervakare o blivit noga visad hur dom ska användas, så inga kommentarer om det. ;))

Just nu håller jag bara på i skritten , använder gramaner i början av passet , han "söker" sig nedåt - framåt , han har lite problem med bak-kärran. Efter ett tag plockar jag bort gramanerna & fortsätter, o då fungerar det oxå på samma vis , så jag plockar bort dom mer och mer för varje pass , men hela passet fungerar bättre om gramanerna finns med i början , enligt mig då :angel: , självklart så är ju mitt mål att plocka bort dom helt .

nu vill jag höra :
vad tycker ni duktiga bukare, låter detta bra / dåligt ? varför?
hur skulle ni gjort om inte som jag?

Sv: gramaner

jag går o lägger mej nu.
hoppas på iallafall 2 svar imorgon
:rofl: :rofl: :rofl:

För mig är gramanen den värsta av hjälptyglar och bannar den som tog fram den.

Fanskapet får dig bara att lösa problemet snabbt och det värsta är att hästen bara lär sig att knäppa av invekan från bettet så du får problem med fortsatt utbildning.

Det finns ett samband med gramanandvändning och kissing spines.

Travare har svårt till en början att kunna söka sig fram och ner och anledningen till detta är upphakningen från travträningen...det ligger djupt hos en travare att om den söker sig fram ner så blir det obehagligt !!

En travare får heller sällan lära sig vad eftergift för bettet betyder så jag skulle råda dig att från början från backen först lära vad eftergift innebär för att sedan börja longera en tid...på stora volter med en chambone så hästen får en bra hjälp att söka sig framåt nedåt och påbörja få lite ryggmuskler.

Du kan alternatera med tömkörning med chambone som oxå bygger ryggmuskelatur.

Sedan skritt i skog och klättring och du kan fortsätta med chambone varranan gång och detta skulle jag göra 1-2månader.

Lycka till !! Och du...släng gramanen åt helskoga ;) och byt tränare till en som är så pass seriös så den kan lära ut god ridning istället !!!!!!

"Det finns ett samband med gramanandvändning och kissing spines."
Kan du utveckla dej lite??

Tänk på att du sitter på en travhäst som tidigare inte bärt upp en ryttare på ryggmuskulaturen. Se därför till att bygga muskler rån marken. Din travare är utbildninsmässigt som en 3 åring som ridits in. En tre åring söker sig inte nedåt frammåt efter endast 1 månads ridning, jag tror inte att det finns någon som använder graman tygel på sin treåring. Ta det lugnt o gå långsamt frammåt.

Att skola om en travare är ett långtidsprojekt som verkligen måste få ta tid. Vi pratar år...

När man börjar med en ridhäst vid 3 års ålder så börjar man mad att bygga upp hästen från noll, men en travare som travtränats ligger nästan på minus eftersom den har byggts upp en gång, men på "fel" sätt (fel för ridning, alltså!;) ). Den måste alltså "byggas om"...

Långsam uppbyggnad får man genom att arbeta från marken (skolor, cavaletti, tömkörning etc.) och att låta hästen skritta på lång tygel i terrängen och i mjuka svängar på ridbanan. Då får den chans att söka sig fram till bettet av sig själv, utan tvång.

Lycka till!:)

okej =) tack för dit svar .:)
Problemet är att han kan inte bli inspänd överhuvudtaget, han får någon slags panik & bara backar , & jag har ingen aning om varför??!

han har blivit riden ganska mkt innan , men inte "ordentligt" utan mest i skogen & lite runder på ridbanan .
Jag har ridit han ett par månader, allstå inte 1 .. hehe.

Jag skrev i ett inlägg att han inte går att spänna in för tex longering, han backar & jag upplever det som om att han inte förstår där heller .

Någon kanske har haft samma problem? ? :confused:

okej =) tack för dit svar .:)
Problemet är att han kan inte bli inspänd överhuvudtaget, han får någon slags panik & bara backar , & jag har ingen aning om varför??!
För att han känner ett tvång kanske? Han förstår inte vad han ska göra, känner sig låst och försöker fly - och bakåt är den enda flyktväg som erbjuds?

Jag tyckte att DressyrMupp hade en bra poäng i att han behöver lära sig de grundläggande hjälperna inom ridning: framåtdrivande, eftergift och så vidare. Tänk på att vara övertydlig i början och verkligen renodla hjälperna. En hjälp i taget så han inte blir förvirrad. Att jobba från marken var också ett bra tips, eftersom din häst förmodligen inte är musklad för att orka bära ryttare mer än korta stunder.

:)

Aha, såg att han var riden mer än jag trodde. Men jag tror ändå på att börja från början och lära in hjälperna en i taget så att han verkligen förstår vad du vill att han ska göra.

mm, jag har tänkt att det är så . därför är det väldigt svårt att bygga muskler med longering osv ,

Promenader i skogen (inte för att här är så mkt skog)
tror ni om det?

Nepp, inte än,
men har faktiskt tänkt fråga en i stallet om hon skulle vilja lära mig =) men jag kommer ju aldrig så långt :angel: haha .
jag får väl fråga henne nu :P

Just nu håller jag bara på i skritten , använder gramaner i början av passet , han "söker" sig nedåt - framåt , han har lite problem med bak-kärran. Efter ett tag plockar jag bort gramanerna & fortsätter, o då fungerar det oxå på samma vis , så jag plockar bort dom mer och mer för varje pass , men hela passet fungerar bättre om gramanerna finns med i början , enligt mig då :angel: , självklart så är ju mitt mål att plocka bort dom helt .

nu vill jag höra :
vad tycker ni duktiga bukare, låter detta bra / dåligt ? varför?
hur skulle ni gjort om inte som jag?

Som du säger har han svårt. På vilket sätt gör gramanen det lättare för honom, menar du? Det blir ett tvång, som han kommer att lära sej komma undan genom att knäppa av, troligen, och vad har du då vunnit?

Det är väldigt svårt med travare skulle jag tro även om jag inte ridit nån sen jag var liten så. Men har sett många som rider travare. En tjej i vårt som hjälpt travägare gav upp, pga hästarna har så sgtort motstånd och får så lätt problem i rygg o bakdel.

DM gav dej bra tips. När du klättrar har du bra läge att få hästens hals framåt neråt och aktivitet i hela överlinjen, använd det. Och ha tålamod.
Som DM också säger, han måste lära sej handens inverkan vid ridning med eftergift bla.

han kan hela det här med skänkel & broms & gas , problemet är att han vill inte söka sig neråt , utan är som en planka i halsen ...

jag har inte känt att det har varit ett tvång med gramanerna .
jag fick det tipset av en som oxå hade hållt på med travare,
så jag provade det ...

tack för dit svar :)

Jag tyckte nog att din beskrivning av hur du använder gramanen lät vettig. Alltså som ett sätt att visa hästen vilket läge du önskar ha hästens huvud och hals.
Får anta att du kan känna igen känslan då hästen knäpper av och släpper sökningen till handen.

Jag upplever inte att travare skulle vara rädda för obehag pga den form de körs i på banan, med upkäk tex. Utan mer att de inte uppmuntrats att söka sig fram o ner och även pga diverse muskelspänningar har svårt att självmant "råka" välja rätt läge så du kan berömma det med eftergift.

Vår yngsta travare är precis påbörjad longering och rör sig självmant med en korrekt huvudställning och rundad rygg. han har inte några särskillda problem.
Den andra är byggd mindre bra och vill tappa överlinjen och finns det något att ta stöd emot gör han det.

Han har behövt mer än bara korrekta hjälper för att verkligen förstå att jag tänker rida honom i en viss form. Nu valde jag att en period använda stångbett men det ger nog ett ramaskri här.. Så då kan jag tänka mig att (trots att jag är emot hjälptyglar pga hur lätt de blir stjälptyglar....) förtydliga med en graman. Som givetvis släpps ut då hästen hamnat i ett bra läge för sin utbildningsnivå.

Är kanske mer allergisk mot hjälptyglar som är "låsta" och inte kan släppas helt under passet. Utan hästen bara har ett fast spann att pendla inom. Jag gissar att man med känslig hand kan ta upp och släppa på en graman ganska fort och bara låta den verka då hästen glömmer sig och hamnar för högt.

För en avslappnad nacke och höjd rygg är väl en förutsättning för att sedan jobba vidare på styrkan och koordinationen.
Hur komma vidare på en travare som stretar sig fram med stelopererad överlinje? Skritta runt i skogen har jag inte upplevt tar hästen ur sitt låsta läge. Mer ett skonsamt sätt att röra på kroppen och slappna av. -Men i den form hästen själv väljer att gå i. :bump:

Jag tror man kan behöva vara övertydlig med både hjälpen och eftergiften på en häst som inte förstår och samtidigt har fysiska svårigheter och barriärer. Alternativt, sitt av och gå på sidan och placera hästens huvud lägre. Vänj in en avslappnad form och ta tygeltag "bakåt" som du kommer att göra på ryggen och korrigera då huvudet far upp genom att bara hålla kvar dina händer lågt. Visa vägen.

ush vad jag skulle ha måstat tjafsa med min långeman om huvudhållningen och ryggen i början på enbart tränsbett då han inte förstod och associerade tygeltagen med -Öka farten och spänn emot!! Man kan måsta släppa på principerna på en häst med negativt bagage. använd de hjälpmedel som funkar och ta bort dem efter uppnådd verkan.
Tänk oxå på att det negativa bagaget var positivt i hästens tidigare karriär. Det vi ryser åt gladdes kanske travtränaren åt. "den är så bra på tömmarna!" =fy, hästen bara går emot handen och hamnar på bogarna!!

Tack för svaret.
Jag använder gramanen endast i skritt, (i trav hänger den endast lös) Sålänge jag känner att han tar stöd på bettet & söker sig framåt nedåt så tycker jag oxå det är okej ,
jag rider inte heller hela passet på gramaner eftersom att han oftast fungerar bra utan gramaner efter ca 5-10 minuter på gramanerna , just nu pratar jag bara skritt . o hela tiden tycker jag det går framåt, så jag ser ju inte en "framtid" med gramaner, utan vill självklart rida utan dom ...

Du skriver att hästen försöker men det känns inte som att han förstår vad du menar. Antingen förstår hästen och har svårt att fysiskt utföra uppgiften (jag tippar på det) eller så förstår han inte. Block och talja gör det inte bättre tyvär. Är hästen kollad av veterinär/equiterapeut/kiropraktor/massör? Med tanke på att den är som en planka i halsen när du rider ligger det antingen nåt fysiskt motstånd eller nåt psykiskt (eller en kombination, jag gissar att hästen kan böja på halsen i hagen. ;) om inte, kontakta veterinär:eek: )

Ta vara på att du har en ambitiös häst som försöker vara till lags, skippa grammanen och ut och lek i skogen istället. Gå runt träd och över stockar. Cavaletti och gymnastikhoppning kan göra mirakel med ryggaktiviteten. När hästen är uppvärmd och genomarbetad i kroppen så passa på att stretcha och massera för att öka rörligheten.

Nånting som var en ahaupplevelse för "min" travhäst var när jag började jobba henne från marken stillastående och öva på att följa bettet. Höger, vänster, neråt, tillbaka uppåt, med små försiktiga tag och eftergift så fort hon svarar. I början får man nöja sig med att hästen vrider nacken en centimeter åt rätt håll men när hästen väl fattat principen går det hur lätt som helst att böja huvudet långt bak utan att trycket i tygeln ändras. (häftig känsla! :D ) Poängen med det hela är att det underlättar ställningen när man rider eftersom hästen har lärt sig att tryck i bettet inte betyder att man ska svänga. Obalanserade otränade hästar har mycket lättare för att slappna av på böjda spår och det kan man lättare dra nytta av om hästen åtminstone ställer inåt;) :angel:

Hästen jag rider är också en sån som får panik av inspänningar och hon reagerar ännu värre på gramman, hon står på bakbenen. Så jag är lite förvånad över att din häst tolererar gramman men inte inspänningar. Men det beror väl på hur man använder den såklart. Hur som helst har jag svårt att tro att han helt accepterar nånting som begränsar hans rörelseförmåga och gör han inte det så uppstår spänning och spänning gör arbetet destruktivt. Så om jag var i din situation skulle jag inte våga använda gramman för risken att hästen går och spänner sig. Hellre den lite längre vägen utan.

jag är lite förvånad över att din häst tolererar gramman men inte inspänningar.

Inspänningarna finns där hela tiden, jag kan släppa efter på gramanen . det gör ju inte inspänningarna på samma sett.

han känns jätteavslappnad hela tiden under tiden jag använder graman, o jag rider absolut inte på den för att "det går snabbare" för det tycker inte jag det gör. Utan den hjälper han att söka sig framåt, vilket han gör när jag rider på den .
självklart så kan han böja på halsen när han springer i hagen :)
han är en riktig skönhet när han visar upp sig :love: :love:

hej. jag tycker att du ska prova utan graman, allt tar sin tid, skaffa en bra tränare att träna för ist och starka benmuskler, så du får igång bakbenen.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 296
Senast: lirco11
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
4 241
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 741
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 643

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka