Sv: gramaner

KL
Att böja på halsen brukar väl i regel inte vara problemet. Snarare att höja bröstryggen, sträcka ut halsryggraden och komma fram och ner med huvud/hals. Alltså att få en längd och dynamiskt arbetande överlinje.

Det har inte mina hästar utvecklat av att kliva över träd. Det kan de flesta klara med låst plankhals. Även om det är lösgörande i allmänhet så kan alltid de största problemområderna fuska om hästen själv får välja hur den ska lösa problemet att ta sig fram i terrängen.

Men helt rätt tycker jag att träna detta på en uppvärmd häst. Sedan kan man ju värma upp de problematiska muskelgrupperna bättre om man stimulerar dem till arbete och inte låter hästen själv välja form under en låång tidsperiod.

Har man koll och översyn över hästens form och arbete kan man gott sätta lite krav att närma sig en korrekt avslappning och form tidigt. Men inte under så långa pass att den tappar spänst och blir trött. Inget fel att ha krav bara man kan ansvara för att det är i proportion till vad hästen byggs upp av och inte bryts ner. Psykiskt eller fysiskt.
Din häst verkar ju ha medel att protestera då det blir för mycket!! Så den kan nog vara en god lärare om du fortsätter att lyssna som du verkar ha gjort hittills!

Jag upplever inte att travare skulle vara rädda för obehag pga den form de körs i på banan, med upkäk tex. Utan mer att de inte uppmuntrats att söka sig fram o ner och även pga diverse muskelspänningar har svårt att självmant "råka" välja rätt läge så du kan berömma det med eftergift.

Nej rädda tror jag inte på det sättet, men de är ofta helt felbyggda muskelmässigt och behöver byggas om totalt i kroppen och det kan man inte "visa" eller tvinga bort (med gramanen blir "visa" = tvinga eftersom hästen inte vill gå så utan graman, så är det ryttarens ökade styrka med hävstångseffekten som får den dit)

Det tar emot självklart för hästen och därför måste det få ta tid och graman är en dålig genväg anser jag i alla fall.

Jag tycker det låter som en jättebra lösning. Använder du graman i början av passet o sen plockar bort den och det funkar så är det helt okej. Jag tycker att man hellre ska använda graman och att hästen börjar söka sig neråt och kanske börja använda ryggen och bakkärran och komma till arbete än att man rider utan graman och hästen ändå inte jobbar ngt överhuvdettaget och har huvudet i vädret.

En annan sak som jag rekomenderar att du gör är att longera med inspänningstyglar, det har jag gjort mkt på min häst (regelbundet) speciellt i början när jag fick henne när hon inte heller orkade bära upp sig och hade huvudet i vädret och ryggen sänkt, och det har gett otroligt resultat :) :love:

Jag tycker det låter som en jättebra lösning. Använder du graman i början av passet o sen plockar bort den och det funkar så är det helt okej. Jag tycker att man hellre ska använda graman och att hästen börjar söka sig neråt och kanske börja använda ryggen och bakkärran och komma till arbete än att man rider utan graman och hästen ändå inte jobbar ngt överhuvdettaget och har huvudet i vädret.

En annan sak som jag rekomenderar att du gör är att longera med inspänningstyglar, det har jag gjort mkt på min häst (regelbundet) speciellt i början när jag fick henne när hon inte heller orkade bära upp sig och hade huvudet i vädret och ryggen sänkt, och det har gett otroligt resultat :) :love:

Longera med chambon är bättre än inspänningstyglar, men annars håller jag med om att även arbeta från marken. Tömkörning är bättre än longera dessutom, tycker jag.

Longera med chambon är bättre än inspänningstyglar, men annars håller jag med om att även arbeta från marken. Tömkörning är bättre än longera dessutom, tycker jag.

Jo, det kanske det är :D Men jag sa mest det för jag själv använder vanliga inspänningstyglar och kan inte tömköra :angel:

Man behöver inte uppfinna hjulet:) . Gå in på Ridtravare.com så får du alla omskolningstips!
Lycka till!

Jo, det kanske det är :D Men jag sa mest det för jag själv använder vanliga inspänningstyglar och kan inte tömköra :angel:

okej , 2 problem, han vill inte bli inspänd, han backar & backar & tycker absolut att det är jätteobehagligt, så vill inte tvinga honom till det, & jag kan tyvärr inte tömköra ...

Till dig och Elisha

Nu är det så här.....det handlar om vad som är bäst för hästen !

Om man ska ha ansvar för en annan individ och svara för dess utbildning så ligger det erat ansvar att se till att ni har så pass mycket kunskap att ni kan utb el se till att hästen får den behandling som krävs !!

Blir lite :devil: trött på kommentarer att jag kan inte tömköra...graman är bra mm.

Se till att själva gå kurser eller lämna hästen på tillridning :devil: ta hjälp av någon som kan och håll inte på själva utan tillräckliga kunskaper !!

KL
Ville bara tillägga att jag tycker det är mindre lyckat att försöka jobba en travhäst genom tömkörning. Den enda gången jag provade, för kul, insåg jag att det inte tillförde något positivt alls.
Hästen kan använda samma rörelsemönster som under travkarriären och du har inte en chans att inverka.
På en häst med befäst avslappning i nacke o rygg= OK på travhäst med spänningar, skulle jag hellre jobba den från marken vid sidan.
Så den får tillfälle att släppa tanken framåt mot handen och känna in sidorna. Får du igenom böjning åt båda hållen kommer nog sökningen fram o ner lättare. Och du kanske kan överföra den känslan till ryggen.

Har själv pysslat på med både skolorna, samlad trav och lite galopp gåendes (joggandes) på hästens insida med lite plock i tyglarna på tränsbett.
Man kan exprimentera med hur man går, backa, gå ifrån och vända sig emot med bibehållen eftergift i nacken. Så laborerar man med spårning och tvärning..
nu kan gammelvalacken galoppera samlat på volt med mycket väl eftergiven nacke och arbetande rygg och mig snubblandes runt hållandes tyglarna i handen närmast hästen över manken ungefär, hängande.

Sätter jag på tömmar och placerar mig bakom, så hej o hå vad illa det går!
Då vi kommit låångt mer på väg i dressyrens värld ska vi prova arbete på långa tyglar, men då jobbar man ju annorlunda mot tömkörning.

Hmm...du får ursäkta mig nu men att inte det är lyckat att tömköra en travare p.g.a annat rörelsemönster va nog det dummaste påstående jag hört :eek: :eek:

Jag får nog ta och hålla med där. Jag har filmbevis som klart visar på motsatsen om jag får säga det själv :D

Studera den katastrofala ridformen på denna häst
http://www.youtube.com/watch?v=RO3-fPRXP2A

och jämför med tömkörning inte långt senare. Tredje tömkörningspasset sen travtiden tror jag
http://www.youtube.com/watch?v=ppun52K_H8A

Däremot håller jag med Lusidor om att det är ännu bättre att jobba vid hand nära hästen. Men varför måste det ena utesluta det andra :idea:

Tillägg:
Tycker tömkörning är ett jättebra redskap speciellt med travare eftersom det kan bli som en sorts trygg hemvan zon för hästen mitt i alla konstiga nya ridhästidéer som ägaren prackar på hästen :angel: Även om travhästar inte så ofta dressyrtömkörs så tömkörs de ju i alla fall inte i löphastighet utan snarare i ett vettigt tempo. Har man tur kommer hästen ihåg det så man kan åka lite snålskjuts

Senast ändrad:

Nej rädda tror jag inte på det sättet, men de är ofta helt felbyggda muskelmässigt och behöver byggas om totalt i kroppen och det kan man inte "visa" eller tvinga bort (med gramanen blir "visa" = tvinga eftersom hästen inte vill gå så utan graman, så är det ryttarens ökade styrka med hävstångseffekten som får den dit)

Det tar emot självklart för hästen och därför måste det få ta tid och graman är en dålig genväg anser jag i alla fall.

:bow: :bow: :bow:

Till dig och Elisha

Nu är det så här.....det handlar om vad som är bäst för hästen !

Om man ska ha ansvar för en annan individ och svara för dess utbildning så ligger det erat ansvar att se till att ni har så pass mycket kunskap att ni kan utb el se till att hästen får den behandling som krävs !!

Blir lite :devil: trött på kommentarer att jag kan inte tömköra...graman är bra mm.

Se till att själva gå kurser eller lämna hästen på tillridning :devil: ta hjälp av någon som kan och håll inte på själva utan tillräckliga kunskaper !!

:eek: :eek: Hallå? jag kan inte tömköra , men jag vet hur man använder en graman . & jag har inte bett någon sitta här o förklara för mig hur jag ska göra, utan dela lite tips & tankar om vad andra tycker om att använda gramanen för att hjälpa hästen, eftersom att han söker sig framåt - nedåt på den så tycker jag att den fungerar bra , & tänker inte plocka bort den helt, ,men rider inte heller ett helt pass på den.
jag vill gärna höra vad andra tycker
Så om du inte kan diskutera utan & få utbrott så håll dej Gärna här ifrån .

Senast ändrad av en moderator:

Jag måste nog gå emot alla andra som svarat här.

Nu vet jag inte riktigt om jag har förstått det hela rätt, men jag förstod det som att om du rider med gramanen i början av passet så slappnar hästen av lättare även i resten av passet.

Om så är fallet tycker jag absolut att du ska fortsätta rida på gramanen, och, precis som (jag tror att) du gör nu, ha på den kortare och kortare stunder.

Ja , jag har den på dom första 10 minuterna & endast i skritt eftersom jag vill att vi ska fixa skritten helt innan traven kommer med . Efter det så känns han mjuk & han söker sig bättre framåt - nedåt. vilket han inte gör utan "uppvärmning" med graman , även om det blir mer & mer så utan gramnen oxå . därför tycker jag att den verkar fungera bra & kommer fortsätta . Tycker du detta låter bra?
:D

Nu kanske jag ska be om ursäkt för starka ord och dumt ordval och har inget att göra med att jag fick en varning av B_A_L ....men jag blev chockad över ditt påstående eftersom jag har lärt känna en lusidor som någon klok och med kunskap.

Att du kommer med ett påstående att travare inte kan inverkas och bör tömköras ser jag som mycket instränkt och att t.o.m att döma ut en hel ras, den varmblodiga travaren och det vore desamma som om jag påstod att det inte går att rida dressyr på araber el fullblod........

Tömkörningen är jö ett förträffligt redskap oberoende ras till att engagera bakben och aktivera överlinjen så jag kan bara lida över ditt förlust att inte kunna inverka och hoppas innerligt att du finner någon som kan hjälpa dig att kunna inverka även travare....

Har tömkört flera starthästar med stor framgång och sett till att muskla överlinje och fått dom mera lösgjorda som alla hästar mår bra av.

Visst är det mysigt när de följer så som på din film.:D

Din första film är jättebra exempel på hur travare går efter att ha körts uppkäkade, tycker jag.

Den måste få hjälp att kunna arbeta annorlunda och det tar som sagt tid. Man kan inte tvinga dit den.

:eek: :eek: Hallå? jag kan inte tömköra , men jag vet hur man använder en graman . & jag har inte bett någon sitta här o förklara för mig hur jag ska göra, utan dela lite tips & tankar om vad andra tycker om att använda gramanen för att hjälpa hästen, eftersom att han söker sig framåt - nedåt på den så tycker jag att den fungerar bra , & tänker inte plocka bort den helt, ,men rider inte heller ett helt pass på den.
jag vill gärna höra vad andra tycker
Så om du inte kan diskutera utan & få utbrott så håll dej Gärna här ifrån .

Men du kan väll inte räkna med att du bara får klappar på axeln från folk och säger att du gör rätt....

Jag står faktist över vad jag skrev även fast jag kanske skulle ha valt snällare ord.

Det är faktist så att du ansvarar och hanterar en individ som är beroende av att du gör rätt så det inte blir skador och slitage.

Tycker du inte själv att din häst är värd varenda kurs, krona du betalar som ger dig kunskap värd att ta hand om din häst på bästa sätt ?

Djurskyddslagen säger faktist att du har ett ägandansvar att ha så pass mycket kunskap du behöver för att kunna hantera eller utbilda själv.

Det är ett tips till dig och till andra....gå en tömkörningskurs och se till att få hjälp av en tränare...för era hästars skull !!

Det tycker jag absolut! Gjorde själv så med travaren under en period, dvs red fram med gramanen och red sedan utan. Fick honom att slappna av och komma till arbete mycket fortare och lättare än om jag red utan.
Paralellt med hjälp av tränare så har vi nu skippat gramanen helt, vilket känns skönt. Men jag sticker inte under stol med att den har hjälpt oss mycket på vägen!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 296
Senast: lirco11
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
4 241
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 741
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 643

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka