Sv: gramaner

Hon är så söt :love:

Visst är formen illustrativ :angel: :devil: Jag är hemskt nöjd med det avskräckande exemplet! :D

Kan tillägga att den extrema uppåtsträvningen som hon pysslar med där delvis kommer från att tidigare ägare använde sig av gramman för att peta ner huvudet på henne när hon kom från banan. Fungerade inge vidare...

Kan tillägga att den extrema uppåtsträvningen som hon pysslar med där delvis kommer från att tidigare ägare använde sig av gramman för att peta ner huvudet på henne när hon kom från banan. Fungerade inge vidare...

Nej det förstår jag att det inte fungerar, samtidigt är det nog den typen av problem som många sätter dit graman för, det är ju så väldigt svårt med en häst som går så. Så i det fallet kan jag förstå att man tänker tanken även om jag inte tror på det.

Att du kommer med ett påstående att travare inte kan inverkas och bör tömköras ser jag som mycket instränkt och att t.o.m att döma ut en hel ras, den varmblodiga travaren och det vore desamma som om jag påstod att det inte går att rida dressyr på araber el fullblod........

Tömkörningen är jö ett förträffligt redskap oberoende ras till att engagera bakben och aktivera överlinjen så jag kan bara lida över ditt förlust att inte kunna inverka och hoppas innerligt att du finner någon som kan hjälpa dig att kunna inverka även travare....

Har tömkört flera starthästar med stor framgång och sett till att muskla överlinje och fått dom mera lösgjorda som alla hästar mår bra av.
Jag säger inte emot det här! Jag sågar inte travarrasen, utan talar om en nybörjad ridtravare som inte ännu förstått vad som menas.
Det jag såg framför mig var en häst som inte alls förstår att söka sig nedåt. Att då tömköra kändes som en dålig väg att förklara det hela, då den är van att ramla inåt i svängarna och hänga sig fast i yttertömmen. Då kanske det är mer effektivt att plocka bort tömmarna, placera sig vid insidan och visa hästen vägen nedåt och få den att börja forma sig efter spåret.

Jag sa oxå, att en häst med mer befäst avslappning i rygg o nacke, jättebra med tämkörning. Även på travarrasen.

Sedan så kan jag tycka att den tömkörningen på filmen ganska mycket liknar den longering som har funkat på mina. Men utan bett att ta spjärn emot.
Då de lärt sig att mjukna mot bettet skulle tömkörning på volt som filmen visade fungera.
I longeringen tycker jag att kapsonen gjort jobbet genom att få igenom böjningen. I tömkörningen var det för lätt att av gammal vana falla inåt på voltspåret, hoppa fram i traven och stumna mot innertömmen med rak eller utåtställd nacke.
Jag vill inte lockas att "styra ut" hästen på voltspåret utan vill ha den ifrån linan(tömmen), få ut den och forma genom min position o kroppsspråk.

Jag ser det som att den typen av träning får komma längre fram då hjälperna och formen är mer befäst.
Att säga åt någon att tömköra sin häst(utan att visa vilket resultat man kan vänta sig av tömkörningen), kan nog resultera i helt planlöst springande runt med häst som styvar sig mot bettet och är ganska opåverkad i överlinjen.

Min var så styv i början att han omöjligt kunde trava på ett voltspår med böjning. I voltstart lutade han sig kraftigt, motställd och vräkte sig iväg. samma taktik tog han till i longeringen. då jag fick till böjningen kunde han inte ta ett travsteg pga stelhet o motstånd.

Hästen på filmen såg ändå sund och rörlig ut, bara skuttigångsättningarna och den raka halsen visar på travarbakgrunden.
Lugn o fin träning! Harmoniskt!:bow:

Viss poäng i att det är en trygghet för en travare med tömmar. Jag vill nog hellre helt byta metod, men vara mycket tydlig o konsekvent och lägga till en hjälp i taget.

Skulle inte bara hoppa upp och börja rida, även om det brukar gå bra utan behandla dem som en helt grön unghäst med inlärningssvårigheter och fysiska problem. Då blir man inte besviken då det kör ihop sig. Snarare kommer det att flyta på och hästen utvecklas snabbt.
Skynda långsamt och få en kanonhäst snabbt!

Ska tillägga att jag funderar på om min arab verkligen borde ridas på....:angel:

Väldigt bra förklarat! Till viss del håller jag med om att det är klart ofördelaktigt om hästen faller in i det rörelsemönstret som blir vid en voltstart men samtidigt tycker jag det är värt ett försök att prova. Men jag tycker som du då att man kombinerar det med arbete vid hand och lär hästen att näsan ska titta inåt.

vad det gäller tömkörningen på min film så är det väl egentligen inte så annorlunda mot longering. Det går inte att gå på rakt spår i tömmar, hon får knas och blir stressad :crazy: Tömkörningslongering visade sig ha bättre effekt på avslappningen och balansen i traven än vad linlöpning hade. Jag tror att den här extremt känsliga och kinkiga hästen kände sig vält av lina från nosen och till mitten, det verkade så i alla fall. Kanske vanligt på andra obalanserade travare också?

Hästen på filmen såg ändå sund och rörlig ut, bara skuttigångsättningarna och den raka halsen visar på travarbakgrunden.
Lugn o fin träning! Harmoniskt!

Jag gissar att det där gällde min film också och isf... Tack! You made my day :D :love:

Nej det förstår jag att det inte fungerar, samtidigt är det nog den typen av problem som många sätter dit graman för, det är ju så väldigt svårt med en häst som går så. Så i det fallet kan jag förstå att man tänker tanken även om jag inte tror på det.

Jo nog är det en knivig situation alltid och gramman kan ju kännas som en mirakellösning. Speciellt om man kämpat en längre tid och framstegen man gjort inte syns. Man vill ju så gärna ha den där perfekta överlinjen och en häst som är bärig. Vad är det man säger.... Genvägar är senvägar :idea:

vad det gäller tömkörningen på min film så är det väl egentligen inte så annorlunda mot longering. Det går inte att gå på rakt spår i tömmar, hon får knas och blir stressad
Det var kanske det där med i tömmar på rakt spår som jag omedelbart associerade till då jag läste förslaget om tömkörning!:)

Men du kan väll inte räkna med att du bara får klappar på axeln från folk och säger att du gör rätt....

Jag står faktist över vad jag skrev även fast jag kanske skulle ha valt snällare ord.

Det är faktist så att du ansvarar och hanterar en individ som är beroende av att du gör rätt så det inte blir skador och slitage.

Tycker du inte själv att din häst är värd varenda kurs, krona du betalar som ger dig kunskap värd att ta hand om din häst på bästa sätt ?

Djurskyddslagen säger faktist att du har ett ägandansvar att ha så pass mycket kunskap du behöver för att kunna hantera eller utbilda själv.

Det är ett tips till dig och till andra....gå en tömkörningskurs och se till att få hjälp av en tränare...för era hästars skull !!

Okej, för det första, hur mycket pengar tror du att en 16-åring har??
Jag har en häst som är min egen, medan denna tar jag hand om som min egen eftersom att ägaren inte är där så betalar hon endast foder / stallplats.
& jag lägger ner dom pengar jag har på träning av henne,
denna hästen tränar jag med bara för att han tycker det är så skoj .
Så alltså har jag inga pengar att lägga ut på kurser & lektioner för denna häst.

Okej, för det första, hur mycket pengar tror du att en 16-åring har??
Jag har en häst som är min egen, medan denna tar jag hand om som min egen eftersom att ägaren inte är där så betalar hon endast foder / stallplats.
& jag lägger ner dom pengar jag har på träning av henne,
denna hästen tränar jag med bara för att han tycker det är så skoj .
Så alltså har jag inga pengar att lägga ut på kurser & lektioner för denna häst.
Därför är det viktigt att göra rätt. Att gå in på internet och faktiskt läsa sig till hur en travare fungerar och omskolas på bästa sätt är väl bättre än att använda graman????:) Det kostar ingenting om man nu inte vill bli medlem....
Lycka Till!

Därför är det viktigt att göra rätt. Att gå in på internet och faktiskt läsa sig till hur en travare fungerar och omskolas på bästa sätt är väl bättre än att använda graman????:) Det kostar ingenting om man nu inte vill bli medlem....
Lycka Till!

du vet ju inte hur han fungerar på graman,
har du någon anledning till varför jag inte skulle hjälpa honom med graman om han verkar trivas med det & söker sig framåt & börjar göra rätt ? & det är ungefär 10minuter / pass dom är på .

Lycka Till!

O så går det inte att läsa sig till hur man ska omskola en travare , alla är ju olika ...

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 296
Senast: lirco11
·
Kropp & Själ Jag visste inte om jag skulle lägga tråden här eller på dagbok. Men jag vill nog ha tankar? För att börja från början… Jag har varit...
2
Svar
29
· Visningar
4 241
Senast: skiesabove
·
Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
26 741
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 643

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka