Sv: gramaner
Att du kommer med ett påstående att travare inte kan inverkas och bör tömköras ser jag som mycket instränkt och att t.o.m att döma ut en hel ras, den varmblodiga travaren och det vore desamma som om jag påstod att det inte går att rida dressyr på araber el fullblod........
Tömkörningen är jö ett förträffligt redskap oberoende ras till att engagera bakben och aktivera överlinjen så jag kan bara lida över ditt förlust att inte kunna inverka och hoppas innerligt att du finner någon som kan hjälpa dig att kunna inverka även travare....
Har tömkört flera starthästar med stor framgång och sett till att muskla överlinje och fått dom mera lösgjorda som alla hästar mår bra av.
Jag säger inte emot det här! Jag sågar inte travarrasen, utan talar om en nybörjad ridtravare som inte ännu förstått vad som menas.
Det jag såg framför mig var en häst som inte alls förstår att söka sig nedåt. Att då tömköra kändes som en dålig väg att förklara det hela, då den är van att ramla inåt i svängarna och hänga sig fast i yttertömmen. Då kanske det är mer effektivt att plocka bort tömmarna, placera sig vid insidan och visa hästen vägen nedåt och få den att börja forma sig efter spåret.
Jag sa oxå, att en häst med mer befäst avslappning i rygg o nacke, jättebra med tämkörning. Även på travarrasen.
Sedan så kan jag tycka att den tömkörningen på filmen ganska mycket liknar den longering som har funkat på mina. Men utan bett att ta spjärn emot.
Då de lärt sig att mjukna mot bettet skulle tömkörning på volt som filmen visade fungera.
I longeringen tycker jag att kapsonen gjort jobbet genom att få igenom böjningen. I tömkörningen var det för lätt att av gammal vana falla inåt på voltspåret, hoppa fram i traven och stumna mot innertömmen med rak eller utåtställd nacke.
Jag vill inte lockas att "styra ut" hästen på voltspåret utan vill ha den ifrån linan(tömmen), få ut den och forma genom min position o kroppsspråk.
Jag ser det som att den typen av träning får komma längre fram då hjälperna och formen är mer befäst.
Att säga åt någon att tömköra sin häst(utan att visa vilket resultat man kan vänta sig av tömkörningen), kan nog resultera i helt planlöst springande runt med häst som styvar sig mot bettet och är ganska opåverkad i överlinjen.
Min var så styv i början att han omöjligt kunde trava på ett voltspår med böjning. I voltstart lutade han sig kraftigt, motställd och vräkte sig iväg. samma taktik tog han till i longeringen. då jag fick till böjningen kunde han inte ta ett travsteg pga stelhet o motstånd.
Hästen på filmen såg ändå sund och rörlig ut, bara skuttigångsättningarna och den raka halsen visar på travarbakgrunden.
Lugn o fin träning! Harmoniskt!
Viss poäng i att det är en trygghet för en travare med tömmar. Jag vill nog hellre helt byta metod, men vara mycket tydlig o konsekvent och lägga till en hjälp i taget.
Skulle inte bara hoppa upp och börja rida, även om det brukar gå bra utan behandla dem som en helt grön unghäst med inlärningssvårigheter och fysiska problem. Då blir man inte besviken då det kör ihop sig. Snarare kommer det att flyta på och hästen utvecklas snabbt.
Skynda långsamt och få en kanonhäst snabbt!
Ska tillägga att jag funderar på om min arab verkligen borde ridas på....