Graman på framridning

Personligen har jag börjat trampa mina hästar på kandar från marken. Jag följer Kyra.
Jag tycker att både du och Trassla har rätt. I mina ögon är kandaret en typ av förfiningshjälp då man blir betydligt mindre i sina handhjälper, men det är väl en fråga om var man drar gränsen.
Men visst är det så att hästen höjer och länger överlinjen mer på ett kandar? Varför skulle det annars vara en regel att rida på kandar? Det är ju inte så att det är helt okunniga jävlar som har skrivit TR...

Du kan visst arbeta en häst på stång och på långa tömmar. Det kräver bara lite mer skicklighet.

Det handlar inte om att göra en rörelse bättre eller inte...eller ja på sätt och vis gör det det.

Stången hjälper till att länga ut överlinjen hos en häst, om den används rätt vill säga, vilket är tämligen sällsynt på tävlingar. Ett vanligt bett (utan hävstänger) kortar överlinjen. Visst kan man rida väldigt samlande rörelser på ett vanligt bett, det går alldeles utmärkt, men att utbilda en häst med det när den kommit till det stadiet är oftast mer hämmande än hjälpande.

Fast som det ser ut hos de flesta nu, som tävlar på hög nivå, kan de rida med vad som helst det spelar ingen roll för de använder utrustningen på fel sätt (grovt generaliserat). Hade man använt tränsbett som de ska och stångbett som man ska hade nog fler förstått varför man använder de olika betten.

Om man frågar folk som rider på högre nivå varför de har stångbett (frågat msv ryttare) så svarar de för att TR säger det och att de mycket hellre hade ridit på vanligt tränsbett. Oftast tror de att man försöker kritisera dem när man frågar och försvarar sig.

Men att svara på det sättet visar bara att man inte kan det som man egenligen ska kunna på den nivån. :crazy:

Visst kan man samla utan Kandar men i piaff,passage och piruetter så blir tränsbettet bakåtverkande i den höga samlingen vare sig man vill eller ej, S-kurvan i halskotpelaren blir fel av tränsbettet i den höga formen eftersom ett tränsbett inte kan länga ut överlinjen.

Stången hjälper till med framåt neråt sökningen = längning av överlinjen i den höga formen men inte i den låga formen.

Bridongen verkar uppåtresande när hästen blir för låg och används som framåt neråt sökande i den lägre formen, det kan stången aldrig användas till och därför är det otroligt märkligt att vissa både använder stång och graman då dessa helt motsäger sig varandra.

Om man frågar folk som rider på högre nivå varför de har stångbett (frågat msv ryttare) så svarar de för att TR säger det och att de mycket hellre hade ridit på vanligt tränsbett. Oftast tror de att man försöker kritisera dem när man frågar och försvarar sig.

Fast jag anser inte att medelsvår innehåller några rörelser som är så samlande att en stång skulle behövas.

Från Prix St George och uppåt kanske kandaret skulle vara motiverat att användas men inte i klasserna lägre.

I Tyskland får man rida alla medelsvåra klasser på träns.

Fälttävlan har inte heller några rörelser som motiverar användning av Kandar egentligen, det svårarste i svår klass är 4 enkla flygande byten dvs inga serier och en diagonalsluta från kvartslinjens första bokstav till kvartslinjen i jämnhöjd med X vilket inte är särskilt samlande.

Nu är ju det valfritt för ryttaren att välja i fälttävlan och dom flesta väljer faktiskt att rida på träns.

Hu blir en korrekt använd graman mer bakåtverkande än ett inkorrekt använt tränsbett?

Det blir den inte, men å andra sidan har jag sett mer av inkorrekt använd graman än tränsbett.

Dom flesta tex i hoppning rider oftast aldrig sina hästar i så hög form med nacken som högsta punkt så tränsbettet blir aldrig bakåtverkande på det sättet.

Visst är det så. Då skulle man ju kunna ställa sig frågan om varför det är så att gramanen, soom ändå är en såpass vanlig hjälptygel, ofta är så felaktigt använd. Men det kanske är en annan fråga. :smirk:

(Förresten, det beror ju på vilken nivå du tittar på, en medelmåttig ryttare på sin egen häst med graman, eller en ridskoleunge första terminen... Fast det kanske är lite orättvist att jämföra dem... :D)

Jag tror att gramanen är så flitigt använd för att den drar ner huvudet på hästen och extremt många är fixerade vid vart hästen har huvudet. Jag är personligen sån att jag inte tror på gramanens förträfflighet överhuvudtaget. Jag tror inte att man kan använda en graman "rätt". Men det står för mig.

Ja okej då, men i msv tycker jag att man borde börja ha (kanske i de högsta msv:a) kombinationsbetslingen och då får man ju lik väl ta reda på varför.

Att det var helt valfritt i fälttvävlan visste jag inte. Inte heller vad som ingick, men nu vet jag ;) .
Vad bra att det är valfritt och att de felsta verkar välja efter vad som behövs!

Det finns bara en Msv A i dressyr, sedan kommer St George.

Visserligen är det bara halvpiruetter med i det programmet och det känns som det går lika bra att rida på träns även där.
Det kunde ialla fall vara valfritt upp till den klassen.

Ville bara tillägga att jag använder graman ibland (ytterst sällan) på min 6-åring då hon är extremt svag i galoppen. Jag använder den för att få henne lugn i galoppfattningen så jag slipper bråka med hennes mun.
JAG tycker, hellre graman än SKARPARE bett.

Tack för mig!

Äsch jag skriver som en kratta! Jag menade inte MSV A utan medelsvåra klasserna... Det blir lite fel ibland. :p

Precis! Valmöjligheten borde finnas anser jag. Verkan av kandaret vet jag, men att man skall rida på det just för att man måste i lägre klass tycker jag är fel.

Det jag inte tycker det är att det skall vara ett tvång att använda sporrar.

Nej jag håller med ang sporrarna. Mitt känsliga sto tål knappt sporrarna, hon blir väldigt irriterad. Skänkeln går bra men med sporren så brukar hon vifta med svansen och sura lite och min skänkel ligger faktiskt blixtstilla men likt förbannat kommer sporren åt i vissa fall.

Chambon fungerar det inte framåt nedåt? Iofs longerar man väl mest på det men har det inte den effekten? :confused:

Personligen är det nog det sista jag skulle klämma på på en framridning.

Men alla går som dom vill och i många fall måste man säga tyvärr..

Vissa argument FÖR graman kan jag verkligen inte köpa:

"Är det pinsamn att hjälpa en pigg och orolig häst genom att använda en graman för att få en lugn och stilla hand och för att slippa rycka den i munnen?"

"Rider fram en av mina hästar på graman därför att annars skulle hon ha svårare att lyssna på mig"

för att nämna 2 där jag inte kan förstå varför graman skulle vara lösningen på problemet...

sen vad som pågår i andras huvuden tänker jag inte lägga mej i för man får lita på att dom som använder graman har så pass mycket vett i huvet att dom iallafall vet varför och hur dom ska använda den..
jag nöjjer mej med att ifrågasätta och hoppas på vettiga svar..men tillgången på idioter är idag tyvärr större än efterfrågan..

Alla har vi olika syn på det här med ridning.

Och framförallt har vi kanske inte kommit lika långt.
Vad tävlar du för klasser och hur många hästar rider du om dagen?

Jag tyckte också att graman var skit och något som bara "dåliga" ryttare använde när jag var 13 år och hade EN häst.

Nu rider jag många hästar varje dag, rider och tävlar på heltid och jag tycker fortfarande att det bästa är att göra ridningen så okomplicerad som möjligt.
Alla hästar jag har rids på ett vanligt tränsbett, inga pelham, pessoa eller annat.
De tävlar på relativit hög nivå (1.30 och uppåt).

Av alla hästar i jag har här hemma så är det EN enda som har problem på framridningen. Och för oss har gramanen fungerat.
Vad i denna meningen; "Är det pinsamn att hjälpa en pigg och orolig häst genom att använda en graman för att få en lugn och stilla hand och för att slippa rycka den i munnen?" är det som du inte förstår?

Hästen blir spänd, orolig och stark. Hon vill öka tempot och dra ner huuvdet. Har jag gramanen på (fortfarande löst) så gör hon inte det. Hon blir lugn när min hand blir stilla, vilket den inte blir om hon kör fram/ner huvudet hela tiden. Hon ÄR lydig, det är inte det som är problemet, hon har tävlat på elitnivå hela sitt liv, hon tycker inte att det är tråkigt att hoppa, hon har aldrig stannat på något hinder så vitt jag vet och jag rider inte med spö eller sporrar. På banan är hon hur cool som helst.
Hur hade du löst problemet? NH-träning? Skarpare bett? Sluta tävla för att det är synd om henne som måste ha graman fem minuter när vi travar fram på tävling?

Jag förstår inte heller hur man kan säga att tillgången på idioter är idag större än efterfrågan. I vems ögon då?
Du tycker att alla som rider på graman är idioter eller? :confused: Jag tycker att alla som inte kan förstå att alla hästar inte funkar på samma sätt är anigens naiva och okunniga. Inte idioter.

Du har inte kommit så långt med din ridning eller, jag menar inget negativt men du behöver nog inte fundera på vad du ska klämma på (?) på en framridning än på ett tag.

Varför har så många människor så svårt att förstå att det finns mer än ETT sätt att se på saker?

sedär du är helt med på det jag snackar om.

och som sagt vill jag bara ifrågasätta VARFÖR.. och får jag ett svar oavsett hur vettigt det är i mina ögon så är det bara att vara nöjd.. och svar på tal fick jag ju.

och till saken hör faktiskt inte hur många hästar man rider varje dag eller hur mycket man tävlar.. men alla som tycker att dom har starquality brukar börja ta in såna kommentarer.. som att din åsikt är värd mer än min bara för att jag tävlar LA och du svår hoppning eller vad du nu rider?

förstår inte varför dom komentarerna kommer..
och jag är inte trångsynt så du behöver inte ta åt dej på fullaste allvar av det jag säger.. det var inte personligt riktat till DEJ...

Angående tillgången på idioter .. måste jag skriva stort och tydligt efter VARJE mening att det är MIN åsikt.. trodde folk skulle förstå det endå..
och det är ingen idé att du försöker spekulera i hur jag tänker eftersom du som du säger har kommit mycket längre och verkar tänka på en högre nivå.. så jag tackar för mej och drar mej tillbaka till sandlådan..

Efter att ha läst denna mastodont tråd nu ett par gånger kan jag fortfarande inte förstå vad som är problemet för en del!
Hästen blir spänd, orolig och stark. Hon vill öka tempot och dra ner huuvdet. Har jag gramanen på (fortfarande löst) så gör hon inte det. Hon blir lugn när min hand blir stilla, vilket den inte blir om hon kör fram/ner huvudet hela tiden. Hon ÄR lydig, det är inte det som är problemet, hon har tävlat på elitnivå hela sitt liv, hon tycker inte att det är tråkigt att hoppa, hon har aldrig stannat på något hinder så vitt jag vet och jag rider inte med spö eller sporrar. På banan är hon hur cool som helst.

Ett perfekt exempel på hur en graman kan användas och vara till hjälp!

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
500
Senast: MiniLi
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 020
Senast: Piaff
·
Hästvård skulle vilja höra era historier om sparkskador på bakbenen då min pålle blev sparkad på bakbenen och är tyvärr rädd för att han ska ha...
Svar
10
· Visningar
1 011
Senast: jemeni
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
963

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka