Alla har vi olika syn på det här med ridning.
Och framförallt har vi kanske inte kommit lika långt.
Vad tävlar du för klasser och hur många hästar rider du om dagen?
Jag tyckte också att graman var skit och något som bara "dåliga" ryttare använde när jag var 13 år och hade EN häst.
Nu rider jag många hästar varje dag, rider och tävlar på heltid och jag tycker fortfarande att det bästa är att göra ridningen så okomplicerad som möjligt.
Alla hästar jag har rids på ett vanligt tränsbett, inga pelham, pessoa eller annat.
De tävlar på relativit hög nivå (1.30 och uppåt).
Av alla hästar i jag har här hemma så är det EN enda som har problem på framridningen. Och för oss har gramanen fungerat.
Vad i denna meningen; "Är det pinsamn att hjälpa en pigg och orolig häst genom att använda en graman för att få en lugn och stilla hand och för att slippa rycka den i munnen?" är det som du inte förstår?
Hästen blir spänd, orolig och stark. Hon vill öka tempot och dra ner huuvdet. Har jag gramanen på (fortfarande löst) så gör hon inte det. Hon blir lugn när min hand blir stilla, vilket den inte blir om hon kör fram/ner huvudet hela tiden. Hon ÄR lydig, det är inte det som är problemet, hon har tävlat på elitnivå hela sitt liv, hon tycker inte att det är tråkigt att hoppa, hon har aldrig stannat på något hinder så vitt jag vet och jag rider inte med spö eller sporrar. På banan är hon hur cool som helst.
Hur hade du löst problemet? NH-träning? Skarpare bett? Sluta tävla för att det är synd om henne som måste ha graman fem minuter när vi travar fram på tävling?
Jag förstår inte heller hur man kan säga att tillgången på idioter är idag större än efterfrågan. I vems ögon då?
Du tycker att alla som rider på graman är idioter eller?
Jag tycker att alla som inte kan förstå att alla hästar inte funkar på samma sätt är anigens naiva och okunniga. Inte idioter.
Du har inte kommit så långt med din ridning eller, jag menar inget negativt men du behöver nog inte fundera på vad du ska klämma på (?) på en framridning än på ett tag.
Varför har så många människor så svårt att förstå att det finns mer än ETT sätt att se på saker?