Vänta nu lite... vad tror ni att gramanen är för undergörande medel?
Den har inte en lugnande funktion. Den lyfter på inget vis upp ryggen på hästen. Den verkar inte framåt- nedåt. Den verkar faktiskt i hästens mun - inte dämpande på ryttarens hand. Vem är det som är okunnig liksom?
Gramanen får en hävstångsfunktion som förstärker ryttarens hand och dess signaler och kan därför med för ryttaren små medel tvinga ner hästens huvud. Det är inte nödvändigtvis mjukt i hästens mun för att det är mjukt i handen när man använder förstärkande tyglar eller skarpa bett.
Gramanen verkar inte framåt - nedåt, utan neråt - bakåt. Hur skulle den kunna visa vägen framåt?
Den påverkar dessutom (rätt använd) hästens huvud och hals, varken mer eller mindre. Bakbensaktiviteten och ryggen påverkas av helt andra saker. Man kan bända upp ryggen på hästen genom att rollkura den, och då är en graman användbar eftersom ryttaren då inte behöver använda stor kraft för att dra in huvudet på hästen mellan dess framben, och den skjuter då rygg för att inte falla framstupa. Men det är inte det som är ryggaktivitet. Det bygger inga muskler och avlastar ingen framdel. Det är de flesta numer rätt ense om (inte alla). Det är heller inte att använda den rätt när den drar in hästens huvud bakom lodplan.
I alla gramandebatter återkommer alltid kommentarer om att "rätt använd" är det bra, och en "kunnig ryttare" kan använda den rätt. Jag ser rätt mycket hästar ridas på graman, och ytterst sällan ser jag den rätt använd. Oftare är det som nödbroms på uteritter eller som medel för att dra in hästens huvud bakom lod och hålla det kvar där. Om man är så kunnig så tror jag att man klarar sig bra utan graman, för det mesta. Och om så många ryttare som faktiskt använder graman var kunniga nog att göra det, så borde man se fler hästar i korrekt form.
Formen på huvud-hals som gramanen skapar korekt använd, är ju en där hästen ger efter i nacken och går med nosen i lodplan. En välutbildad häst kan göra det utan hjälptyglar.
Vill man få med hästens rygg i hoppet kan man lära den använda sin rygg korrekt genom sitsträning för sig själv, dressyrridning, gymnastikhoppning, klättring mm. Behövs ingen graman om hästen är rätt utbildad och stark nog för uppgiften.
Jag kan visst tänka mig att det finns enstaka hästar som kan behöva graman som vägvisare i ett utbildningsskede, eller att det kan vara ett smidigt sätt att få hästen att ge efter i nacken trots att den är speedad och vill hålla koll på grejer på tävlingsplatsen. Så jag dömer inte allt gramananvändande, bara det mesta jag sett praktiseras, eftersom det så ofta är fråga om att böja ihop hästen mer än den är redo för.
Jag har förståelse för att man inte vill sitta och rida igenom hästen så att den blir trött innan den kommer in på hoppbanan, men då ska man väl heller inte dra in dess nos i en form, som den bara kan gå korrekt i (med rygg och bakdel aktiverade) när den är lösgjord och samlad? Då är det just en genväg, ett sätt att få något som ser ut som form, fast man inte velat jobba fram den ärligt. Kan skapa onödiga spänningar. Då är det väl ärligare att rida fram den i öppen form? Eller skaffa den kondition nog att orka både genuin uppvärmning OCH själva tävlingsmomentet?
Att elitryttare använder graman förstår jag, de har hästar som yrke och behöver effektiv träning och snabba resultat. Flera elithästar går faktiskt i felaktig, ibland riktigt usel form, men kan hoppa hus ändå. Jag tror att det är Trots gramananvändning på hemma plan, inte På Grund Av. Det är ju skickliga ryttare som kan ta fram det bästa ur sina fantastiska hästar på banan. Utmärkande för de allra skickligaste tycker jag dock är få och enkla hjälpmedel, små diskreta hjälper och stadiga sitsar på väl musklade, rätt arbetande, balanserade hästar (något man inte får av att dra ihop dom). Jag har inte sett mina största rididoler värma upp på graman, nej. Men många andra.