Graman på framridning

Det var väl kanske inte i ert fall som jag menade det med att åka ut på tävling. Fast jag tolkade det som att din dotter (henner ringa ålder gjorde det okej, nästan okej...) red på den för att ha kontroll, men då fattade jag det fel.

Jo jag förstår hur du menar, men jag håller ändå fast vid att man klarar sig bättre utan. ;)

Om man ska ut och tävla tycker jag inte att man ska komma med hjälptyglar innan , Blir inte det fusk :crazy:.
Jag skulle känna så om nån annan satt och red sin häst med graman strax innan den skulle in på banan.
Kan du inte kontrolera din häst annars lr ?

Tycker du det funkar kör på.
Med risk för att bli halshuggen här så använder jag graman på min häst (och ja jag har stor kontroll och uppfostran på min häst)
När det blir dags för oss att ta oss ut på tävlingsbanorna följer gramanen med.

banghead.gif

Jag svarar på mitt eget inlägg för att ingen speciell ska känna sig träffad men HERREGUD!!!
Visa av er verkar ju vara totalt oerfarna av tävlingshästar och tävlingar. :confused:

Många tävlingshästar funkar inte som vanliga ridskolehästar.
Jag har en häst som jag rider fram på graman och det är INTE för att hon är ouppfostrad eller dåligt riden i dressyren.
Hon är stor, 1.78 och jag är liten. Hon blir väldigt orolig på framridning/framhoppning. Istället för att jag ska dra henne i munnen och bara åka med så använder jag en graman - löst. (Det finns faktiskt hästar somär så känsliga att de exploderar om man tar dem i munnnen när de är så laddade. Även om den sk dressyren fungerar utmärkt i vanliga fall.)
Jag har den INTE för att hon ska gå i rätt form...varför har ni fixerat er vid det? Jag skiter rätt kraftigt i om hästen böjer på nacken.

Någon skrev att om man måste ha graman så ska man rida mer dressyr på sin häst...men vaddå? Dressyren funkar utmärkt, vi gör byten i vartannat steg, skolor mm. Men vad har jag för nytta av det på framridningen? Jag kan omöjligt sitta och trimma en timme på framridningen, är det schysst mot hästen som ska tävla tre dagar på MSV nivå?

Jag förstår inte hur man kan få för sig att någon sätter på en graman på framridningen för att hästen ska gå i form?! Vad har de för nytta av det inne på banan?
Har ni aldrig tänkt på att det KAN finnas en annan anledning. :confused:

Vänta nu lite... vad tror ni att gramanen är för undergörande medel? :confused:
Den har inte en lugnande funktion. Den lyfter på inget vis upp ryggen på hästen. Den verkar inte framåt- nedåt. Den verkar faktiskt i hästens mun - inte dämpande på ryttarens hand. Vem är det som är okunnig liksom? :confused:

Gramanen får en hävstångsfunktion som förstärker ryttarens hand och dess signaler och kan därför med för ryttaren små medel tvinga ner hästens huvud. Det är inte nödvändigtvis mjukt i hästens mun för att det är mjukt i handen när man använder förstärkande tyglar eller skarpa bett.

Gramanen verkar inte framåt - nedåt, utan neråt - bakåt. Hur skulle den kunna visa vägen framåt?

Den påverkar dessutom (rätt använd) hästens huvud och hals, varken mer eller mindre. Bakbensaktiviteten och ryggen påverkas av helt andra saker. Man kan bända upp ryggen på hästen genom att rollkura den, och då är en graman användbar eftersom ryttaren då inte behöver använda stor kraft för att dra in huvudet på hästen mellan dess framben, och den skjuter då rygg för att inte falla framstupa. Men det är inte det som är ryggaktivitet. Det bygger inga muskler och avlastar ingen framdel. Det är de flesta numer rätt ense om (inte alla). Det är heller inte att använda den rätt när den drar in hästens huvud bakom lodplan.

I alla gramandebatter återkommer alltid kommentarer om att "rätt använd" är det bra, och en "kunnig ryttare" kan använda den rätt. Jag ser rätt mycket hästar ridas på graman, och ytterst sällan ser jag den rätt använd. Oftare är det som nödbroms på uteritter eller som medel för att dra in hästens huvud bakom lod och hålla det kvar där. Om man är så kunnig så tror jag att man klarar sig bra utan graman, för det mesta. Och om så många ryttare som faktiskt använder graman var kunniga nog att göra det, så borde man se fler hästar i korrekt form.

Formen på huvud-hals som gramanen skapar korekt använd, är ju en där hästen ger efter i nacken och går med nosen i lodplan. En välutbildad häst kan göra det utan hjälptyglar.

Vill man få med hästens rygg i hoppet kan man lära den använda sin rygg korrekt genom sitsträning för sig själv, dressyrridning, gymnastikhoppning, klättring mm. Behövs ingen graman om hästen är rätt utbildad och stark nog för uppgiften.

Jag kan visst tänka mig att det finns enstaka hästar som kan behöva graman som vägvisare i ett utbildningsskede, eller att det kan vara ett smidigt sätt att få hästen att ge efter i nacken trots att den är speedad och vill hålla koll på grejer på tävlingsplatsen. Så jag dömer inte allt gramananvändande, bara det mesta jag sett praktiseras, eftersom det så ofta är fråga om att böja ihop hästen mer än den är redo för.

Jag har förståelse för att man inte vill sitta och rida igenom hästen så att den blir trött innan den kommer in på hoppbanan, men då ska man väl heller inte dra in dess nos i en form, som den bara kan gå korrekt i (med rygg och bakdel aktiverade) när den är lösgjord och samlad? Då är det just en genväg, ett sätt att få något som ser ut som form, fast man inte velat jobba fram den ärligt. Kan skapa onödiga spänningar. Då är det väl ärligare att rida fram den i öppen form? Eller skaffa den kondition nog att orka både genuin uppvärmning OCH själva tävlingsmomentet?

Att elitryttare använder graman förstår jag, de har hästar som yrke och behöver effektiv träning och snabba resultat. Flera elithästar går faktiskt i felaktig, ibland riktigt usel form, men kan hoppa hus ändå. Jag tror att det är Trots gramananvändning på hemma plan, inte På Grund Av. Det är ju skickliga ryttare som kan ta fram det bästa ur sina fantastiska hästar på banan. Utmärkande för de allra skickligaste tycker jag dock är få och enkla hjälpmedel, små diskreta hjälper och stadiga sitsar på väl musklade, rätt arbetande, balanserade hästar (något man inte får av att dra ihop dom). Jag har inte sett mina största rididoler värma upp på graman, nej. Men många andra.

Blir hästen lugnare och du vill ha hästen lugnare så använd den!

Blir så jävla less på alla gramandiskussioner. Plocka av alla sopor till ryttare spö, sporrar och pessoabett istället! :mad:

/C - som använder graman ibland!

Jag tror snarare att det är du som drar förhastade slutsatser...

Jag är inte oerfaren när det gäller tävlandet och jag kommer aldrig att släppa det att om man känner sig tvungen att använda graman är något fel eller så bör man byta häst...
Eller disciplin kanske...

graman... alltid ett lika känsligt ämne. den kanske hjälper folk till att få 'lugnare' hästar, men om man vet hur ett hästskelett är uppbyggt och hur halskotpelaren ser ut så är det för mig mkt konstigt att man vill använda graman... som tillfällig hjälp i skickliga händer kan det väl vara okej, men själva principen är förkastlig.

Ursäkta mig här (dressyrryttare som hoppat 120 på tävling för att det är kul) men om hästen är rätt arbetad och välmusklad och så så ska man väl inte BEHÖVA annvända graman?? eller??? jag har full förståelse för graman om hästen nästan flippar ur på tävling vilket inte alltid betyder att man rider dåligt eller att man överfodrar den... men jag tycker ändå inte om dom.. på grund av att många ryttare annvänder den fel...

:confused:

Antar att jag inte förstår mig på det där med graman på framhoppningen , Skyller på att jag är Dressyrnisse :smirk:.

Har Själv en Pigg och nervös häst men skulle inte för det rida fram med graman.

Tack för den. :bow: Du verkar vara den enda som har läst mitt inlägg om VARFÖR gramanen är med på framridningen på EN av mina hästar. Den funkar verkligen bäst på det och jag drar absolut in inte in nosen på den som vissa tror.

Jag rider inte på graman hemma.

Ni andra verkar ju inte fatta vad jag skriver så jag kan omöjligt tro på att ni skulle vara erfarna.
Hade ni varit det så hade ni förstått att det finns lika många sätt att rida som det finns hästar. Det finns tyvärr ingen mall som funkar på alla och vissa hästar går faktiskt bättre med graman/mikmar/pessoabett liaväl som de finns de som trivs bäst med att ridas utan sadel, på gummibett eller vad det nu kan vara.

*lånar knapp*
Ni som är emot graman. har ni själva använt det någon gång....
vad jag menar är att man inte ska ha förutfattade meningar.
Jag har ingen aning om hur galopphästar tränas eller hur den sporten och dess hästar fungerar. Därför lägger jag mig inte heller i vad de gör så länge inte någon häst blir regelrätt vanvårdad.....

Framförallt har de antagligen inte heller lärt sig rida på graman på ett rätt sätt eller sett det användas på rätt sätt!

För min del använder jag gramanen som ett ledande tygeltag - framåt nedåt. Obs! Ett tygeltag! På samma sätt som jag kan ta ett ledande tygeltag i sidled eller mera direkt uppåt. I samma sekund som jag får den eftergift jag ber om så släpper jag på gramanen.

Jag blev tvingad att lära mig rida på graman i Tyskland. Jag red tio hästar om dagen på graman under en mycket lång perdiod. I och med att jag ändå var tvungen att ha den på hästen så lärde jag mig se när man kunde använda den på ett bra sätt eller när den bara hängde löst och inte gjorde någon nytta. Under 99% av arbetspassen så rörde jag aldrig den tygeln.

Idag här hemma rider jag mycket sällan på graman - men det händer!!

All utrustning kan användas på fel sätt om personen som använder den inte vet vad den gör. Jag tror än en gång fler hästar mår dåligt av illasittande sadlar och bett som sitter fel än av gramantyglar. :smirk:

Så som allt som har med djur att göra så måste man veta vad man gör och vilken inverkar det får på djuret!!

/C

Jag har använt den två gånger (tror jag det var). När jag red för en tränare som tyckte jag skulle prova det.

Jag la ned det nästan dirket, som sagt två gånger...

Leden, men i mina öron låter det lite som "Mamma nu har jag ridit två gånger, kan vi inte köpa en ponny?" ;)

Efter att ha provat en sak två gånger och på endast en häst tycker inte jag man är så erfaren...
Sedan att det kanske inte passade just dig och den hästen är en annan sak.
Med erfaren utalar jag mig inte om din hästhantering/ridning överlag utan just erfarenhet av graman :D

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
500
Senast: MiniLi
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 020
Senast: Piaff
·
Hästvård skulle vilja höra era historier om sparkskador på bakbenen då min pålle blev sparkad på bakbenen och är tyvärr rädd för att han ska ha...
Svar
10
· Visningar
1 011
Senast: jemeni
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
963

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?

Hästrelaterat

Omröstningar