Graman på framridning

I alla gramandebatter återkommer alltid kommentarer om att "rätt använd" är det bra, och en "kunnig ryttare" kan använda den rätt. Jag ser rätt mycket hästar ridas på graman, och ytterst sällan ser jag den rätt använd. Oftare är det som nödbroms på uteritter eller som medel för att dra in hästens huvud bakom lod och hålla det kvar där. Om man är så kunnig så tror jag att man klarar sig bra utan graman, för det mesta. Och om så många ryttare som faktiskt använder graman var kunniga nog att göra det, så borde man se fler hästar i korrekt form.

Du undrade vad vi tyckte och jag har inte något possitivt att säga om gramanen, var den än används (om man inte har den som ett lång grimskaft lr något då;) ) och jag har INTE använt den så jag kanske missat fördelarna? Har iaf inte någon tanke att använda den och kommer förhoppningsvis inte ändra mig på den punkten.

Slänger absolut ingen skit på er som tycker er dra nytta av gramanen, funkar det för er så låt gå.

Men den gången jag såg ponnyryttare rida fram med graman blev jag riktigt ledsen, man (ni, jag är ju 19 nu;) ) får rida fram på graman men får inte rida bettlöst..

Du ska vara glad Spider som får hoppa m ditt sidepull (sett att du gjort n någon gång iaf då med gott resultat;) ) jag har fått betsla min förra lilla häst igen..

Fö, ville du något med "på framridningen men inte på hoppningen" (kanske ej direkt citat). Är det inte förbjudet att ha graman på framhoppnigen??? Det hoppas jag verkligen det är annars får man ju ha aen "ridvakt" lr ngt för att se till att inte ryttarna håller fast huvudet i bringan och piskar hästarna till att hoppa (just nu ngt deprimerad av det ytterst lilla men tillräckliga jag såg i dag på våran reg hopptävling).

Man kan ju inte sätta överdomaren på folk som har hästar som flyger i luften så fort de ens visar spöet man men undrar ju vad det GÖR med sina hästar hemma/tävling/träning. :cry:

*lånar knapp*

ja tycker att det är FEL att använda graman.
det är bara min åsikt.
jag säger sm någon sa (?) , att om ryttaren nu ÄR så duktig så den kan rida med graman o blabla :smirk:
Då borde ju faktiskt ryttaren klara sej UTAN gramanen...

visst, det kan ju hända att häsrtarna blir extra uppspelta när dom kommer ut, men varför inte försöka hitta nått mildare hjälpmedel för att lugna ner dom?
Graman är ju trots allt en väldigt stark hjälptygel...

Jag förstår inte hur man kan få för sig att någon sätter på en graman på framridningen för att hästen ska gå i form?! Vad har de för nytta av det inne på banan?
Det finns nog rätt mycket folk som gör det... :smirk:

På ponny? :o Det visste jag inte.. Har de ändrat?

Dessutom så syftade jag eg inte på hackamore eftersom jag helst vill rida utan hävstång, förlåt formuleringen ;) Men de räknas väl som grimma och grimma får man ju inte leda i.. Svårt det där, måste ju dra regler som minskar olyckorna även om jag anser mig ha mkt bättre kontroll på mn häst i remontgrimma än många med pelham/martignal/graman what ever så vet ju inte alla andra det ;) Och självklart har jag mer kraft att sätta emot henne med bett i munn men det är ju precis som att tänka "jag måste ha pessoa ute för hästen kan få för sig att sticka" typ.. Men ja, jag fattar reglerna och accepterar dem men tycker inte det är "trevligt" (eller vad jag nu ska säga) att ponnyryttare får rida med graman men inte bettlöst utan hävstång.. Precis som jag tycker att dressyrryttare skulle få rida på träns i högre klasser och utan sporrar.

Jag tycker inte att det är bra med graman på framridning!
Jag vet en massa som använder graman (kända o okända).
Vissa rider bra med det och andra drar å drar å drar.
Hur ska detta sluta? stakars hästar som blir utsatta för drag i munnen hela tiden(syftar på de som drar i hophästarna)

Frågda en tjej i ett tävlingsstall: varför använder ni graman på hästarna.
hon: för att det ligger bättre i hästarna munnar, det jämnar ut det i munnen.
hummmmm......

Frågda en tjej i ett tävlingsstall: varför använder ni graman på hästarna.
hon: för att det ligger bättre i hästarna munnar, det jämnar ut det i munnen.
hummmmm......

Har hon gramanen i munnen?! :eek: :confused:

Tycker du att det kan hjälpa att lugna din häst, så använd den! Däremot är jag själv inte så förtjust i just den hjälptygeln.

Jag hade egentligen inte behövt prova den alls för att veta att den är skit!

Jag vet hur den funkar, att den hämmar hästen från att tänka/söka framåt-nedåt, m.a.o hämmar den det jag vill åt = den stjälper, den hjälper inte. Och det gäller alla hjälptyglar. Det finns inte en enda som hjälper hästen att söka framåt-nedåt och hade det funnits det hade jag hellre lärt mig det den långa vägen än att ta hjälp av ett par extra tyglar.

Jo det är jag glad över. :D

Det är dessutom toppen att ha utanför banan. Man kan spänna upp nosdelen lite och hästen har som en grimma på sig och kan gå och "beta" mellan klasserna.
Nu har jag tyvärr ingen side-pull längre, men å andra sidan så kan jag inte hoppa heller så just nu spelar det ingen roll. :crazy:

Kan du förklara skillnaden på om jag tar ett ledande tygeltag från handens ursprungsläge och fem cm åt sidan - eller om jag tar ett ledande tygeltag med gramanen fem cm? Dvs istället för att leda nos och huvud åt höger eller vänster så leder jag det framåt nedåt.

Vad gör det ena rätt och det andra fel? Både tygeltagen följs ju av eftergift?

Jag må vara dum i huvet - men förklara gärna skillnaden för mig!!

nej hon menade att Bettet låg bättre i munnen!
sjukt nog så kanske den också gör det..men det är ändå dåligt att använda graman tycker jag. spec de som använder den fel!

Tänkte bara kolla med er alla som verkar vara så "duktiga". Varför finns det olika typer av bett?? Det är fullt acceptabelt att sitta och rida med olika sorters bett med hävstångs effekter, tex pessoa, pelhambett, vissa typer av hackamore. Dessa bett ger ju en hävstångs effekt både på nacke och hals.
En sak till............... Ett bett som är snällt mot hästen ska vara tjockt, eller hur??
Konstigt, för bakom hästens tänder (lanerna) är det ett utrymme på ca 1cm där bettet ska få plats, alltså tycker jag att de som rider med tjockare bett än 1cm är otroligt inkompetenta. Fråga vilken hästtandläkare som hellst.
Gramantygel är inte så farligt jämnfört med detta dilemma. Jag tror inte heller att en ryttare som är vettig i huvudet sitter och drar in huvudet på hästen med hjälp av en gramantygel. Gramantygeln (martingal också)är ett hjälpmedel som ska avändas försiktigt, men det trodde jag att alla normala ryttare visste.

Okey!! så om hästen är het så använder man ett skarpare bett så att det gör ont i hästens mun varje gång man bromsar... Snällt mot hästen eller????

Men alltså, skarpare bett BEHÖVER inte betyda 'ont i hästens mun'. Även tränsbett kan göra ont i hästen om det är en hård ryttare som rider.

Varför tror du att kandar används i högre dressyrklassaer? För att hästarna är heta?

Varför använder många elit ryttare gramatygel?? För att tvinga ner hästenshuvud och knäcka nacken????
Precis samma sak....om man tänker efter lite längre än näsan räcker...
Tänk på alla ponny ryttare som rider omkring på superheta ponnyer de inte kan kontrolera de har alla möjliga sorters konstiga super skarpa bett enbart för att kunna stanna sina ponnyer, snacka om djurplågeri....Alla vet ju att det förekommer!!

Jaha, så du tror att kandar är till för att få hästen att knäppa av i nacken? Enough said, det finns inte mer att diskutera här då. :smirk:

Jag tror att du inte fatta vad jag menade.
I sex sidor har folk disskuterat om gramantygel är lämpligt vs olämpligt. Det inte många tänker på är att det finns andra saker som många tycker är helt okey/naturligt att använda som faktiskt kanske till och med är värre.
Jag menade inte att ett kandar tvingar hästen att böja in huvudet mm, men om man tänker lite lite till är det ju till för att förfina hjälperna eller, precis som en "RÄTT" använd gramantygel! Jag menar var är skillnaden????

Ett kandar är inte till för att förfina hjälperna, det är inte heller en graman. SPORRAR är exempel på utrustning till för att förfina hjälperna.

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
500
Senast: MiniLi
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 020
Senast: Piaff
·
Hästvård skulle vilja höra era historier om sparkskador på bakbenen då min pålle blev sparkad på bakbenen och är tyvärr rädd för att han ska ha...
Svar
10
· Visningar
1 011
Senast: jemeni
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
963

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?

Hästrelaterat

Omröstningar