I alla gramandebatter återkommer alltid kommentarer om att "rätt använd" är det bra, och en "kunnig ryttare" kan använda den rätt. Jag ser rätt mycket hästar ridas på graman, och ytterst sällan ser jag den rätt använd. Oftare är det som nödbroms på uteritter eller som medel för att dra in hästens huvud bakom lod och hålla det kvar där. Om man är så kunnig så tror jag att man klarar sig bra utan graman, för det mesta. Och om så många ryttare som faktiskt använder graman var kunniga nog att göra det, så borde man se fler hästar i korrekt form.
Du undrade vad vi tyckte och jag har inte något possitivt att säga om gramanen, var den än används (om man inte har den som ett lång grimskaft lr något då ) och jag har INTE använt den så jag kanske missat fördelarna? Har iaf inte någon tanke att använda den och kommer förhoppningsvis inte ändra mig på den punkten.
Slänger absolut ingen skit på er som tycker er dra nytta av gramanen, funkar det för er så låt gå.
Men den gången jag såg ponnyryttare rida fram med graman blev jag riktigt ledsen, man (ni, jag är ju 19 nu ) får rida fram på graman men får inte rida bettlöst..
Du ska vara glad Spider som får hoppa m ditt sidepull (sett att du gjort n någon gång iaf då med gott resultat ) jag har fått betsla min förra lilla häst igen..