Graman på framridning

Ett kandar har både ett smalt tränsbett (bridongbett) och en stång för att man ska kunna förena verkan på dessa två bett. Ett stångbett får hästen att länga överlinjen, vilket är nödvändigt i samlande rörelser. Gramantyglar är till för att visa hästen vägen framåt-nedåt, även om de ofta används som nackihopknycklare.

Vem har tutat i dig att de skulle förfina hjälperna? Har du inte fått lära dig alls om betts olika verkan?

-Ett stångbett får hästen att länga överlinjen, vilket är nödvändigt i samlande rörelser. Gramantyglar är till för att visa hästen vägen framåt-nedåt,

Är inte detta förfinade tilltyg??? Alltså förfinade hjälper kan ju ha olika innebörd men för mig är det ungefär som att man tar till saker för att hjälpa både häst och ryttare...Ungefär som ett par sporrar! Klarar man inte att länga överlinjen som är nödvändig vid en samling utan ett stångbett???

Ett vanligt hederligt gamalt tränsbett är ett hjälpmedel, ett annat kandar/pessoa mm är ett förfinat/förädlat bett kalla det vad du vill!
Det är detta jag menar, I sju sidor har folk disskuterat om graman är bra/dåligt för hästen. Så kommer man och lägger in en tråd med andra saker man kan fundera över, också kommer det då en riktig häst expert och svara.... Det är inte konstigt att det går åt helvete med den svenska ridsporten, eller ursäkta mig FLICKSPORT!
Jag är absolut ingen häst/ridexpert som vet de olika bettens inverkan men jag är inte så insnöad utan att jag kan se verkligheten i det hela och jämföra olika saker! :bump:

Jag tycker att din jämförelse mellan kandar och gramantyglar är tramsig. Det är som att jämföra äpplen och päron. Detta behöver man inte anse sig expert för att inse, man behöver bara förstå hur de fungerar.

Vet du inte hur olika bett verkar tycker jag inte att du ska ge dig in i en diskussion om det.

Lånar din knapp Trassla :) Det börjar kännas som ett oändligt argumenterande fram och tillbaks huruvida olika bett och tyglar skall användas eller inte användas..

Jag inbillar mig ändå att vi är relativt överens, graman om det används till det som var tänkt ifrån början, nämligen ett korrigeringsverktyg i händerna på en välutbildad ryttare behöver inte vara fel. Om det istället används som tortyrredskap av en okunnig person borde det vara belagt med spöstraff. Det användande som DFZ hänvisar till har såvitt jag förstår inte i första hand med utbildning att göra, utan är istället ett hjälpmedel som tydligen både hon och hästen är trygga i och som hjälper dem att prestera bra på tävling. Jag har själv haft hästar som presterat och mått bättre med olika hjälpmedel vid tävling. Man har trots allt begränsad tid till att rida fram och då vill man ju ha maximal kvalitet. Borde väl vara helt ok?

Tyvärr är det väl så att många personer som rider (vill inte kalla dem ryttare) försöker kompensera sin inkompetens med skarpare bett och skadliga hjälptyglar. Det borde finnas en person på varje ryttarförening som har befogenhet och kunskap till att förhindra felaktig hantering som i sin tur kan leda till olyckliga hästar.

:)

Nu är jag förvirrad. :confused:
Ledande tygeltag? Vet inte hur jag fick det att låta som det, för jag tar aldrig ledande tygeltag så det kan absolut inte varit det jag menade... :crazy:

Kan du citera det jag skrev så jag vet hur du menar?

Det borde finnas en person på varje ryttarförening som har befogenhet och kunskap till att förhindra felaktig hantering som i sin tur kan leda till olyckliga hästar.

De kallas tränare. ;)

En felavpassad sadel kan ju vara ett värre tortyrinstrument änn både graman och ett skarpt bett. Det finns rätt och fel sätt att använda ALL utrustning.

:confused: :confused:

Ge dig inte in en debatt om du inte läser hela tråden!! Det var rätt tidigt jag skrev:
Blir så jävla less på alla gramandiskussioner. Plocka av alla sopor till ryttare spö, sporrar och pessoabett istället!

Du kom inte direkt med någon revolutionerande lösning på det hela direkt! Vi hade liksom tänkt på det innan :smirk:

/C

Absolut så tycker jag ju som du, när du skrev detta så gav det ingen reaktion direkt (har läst alla inlägg). Ingen tog åt sig. Det gjorde väl inget att jag utvecklade de hela.

tack för de!!! *applåder* äntligen nån här ute som tänker som mig... bara för att man har graman behöver inte hästen va ouppfostrad...

men om man tar den som ett hjölpmedel för att böja nacken *rysa*

Meningen med just den här tråden var ju om gramanen dock..
Trådskaparen ville veta våra sunpunkter på graman inte om olika bett, sadlar eller annan utrustning :smirk:

Och varför används kandar i högre dressyrklass då?? Där borde det ju vara som så att de hästarna skall vara lydiga, varför ett så pass skarpt bett eller sporrar??? Skall hästen inte vara så pass lydig att den borde kunna gå på "vanligt" bett och utan sporrar i svår dressyr??? Det tycker jag är anmärkningsvärt.

Lyckligtsvis så får vi välja i svår fälttävlan om vi vill rida på kandar eller ej, tyvärr får vi inte välja bort sporrar.

Därför att stångverkan behövs för att hästen ska kunna utföra dessa svåra rörelser!

Suck, ytterligare en som inte fått lära sig om bettens olika verkan.

visst vet jag det, men har haft många hästar som gör samlande rörelser bra mycket bättre på "vanligt" bett än just kandar.

När man börjar att trampa hästar gör man det oftast på töm och då har man INTE kandar. *eh*?

Jag kan både piuretta och byta utan kandar liksom samla både trav och galopp!

Självklart vet jag att dessa inlägg handlar om graman eller inte.
Av många inlägg att dömma så är folk helt emot gramanen.
Tänkte bara lägga till att det finns fler så kallade "verktyg" (kalla det vad ni vill) som inte heller är naturliga för hästen men som är mer accepterade. Skrev det enbart för att få er här att reagera och reaktioner har jag ju fått!!! Av vissa att dömma så är vissa saker mer accepterat än andra!!

Ja just det, och ett av dessa är ju att det är helt ok att rida svår klass i dressyr på kandar men inte att göra det i tex hoppning enligt vissa på forumet.

Men det är kanske liiiite skillnad på att tävla i svåra klasser i dressyr än att utföra dessa rörelser med mer eller mindre god kvalitet hemma. Visst finns det ryttare som rider alldeles för mycket på stången, men det är inte stångens fel utan ryttarens.

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
500
Senast: MiniLi
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 020
Senast: Piaff
·
Hästvård skulle vilja höra era historier om sparkskador på bakbenen då min pålle blev sparkad på bakbenen och är tyvärr rädd för att han ska ha...
Svar
10
· Visningar
1 011
Senast: jemeni
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
963

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Liten fodertunna?
  • Valp 2024
  • Storlek röd Kong?

Hästrelaterat

Omröstningar