Graman på framridning

Var tvungen att gå in och titta på en bild. :angel:

Den lägger tryck över nacken och har man lite koll på torpet bode man kunna få framåt-nedåt något. Dock så sitter den ju fäst i nacken också vilket skulle förhindra hästen att länga ut överlinjen till en gräns.

Chambonen är en av de hjälptyglar jag sett minst...
Dock ser den ut att vara en av de vettigaste (om man kan kalla någon hjälptygle för det), men den ser ut att hindra hästen om man använder den så att hästen känner av den = får någon effekt av den. Dock inte lika mycket som andra.

Sv: Graman på framridning

Jag har en väldigt het ponny som blev helt förstörd under sin så kallade tävlingskarriär.
Jag måste därför rida på ett D-ringsbett eller ett pessoabett när jag vill göra något annat än att rida runt runt på ett litet fyrkants spår.
Han är ett typiskt exempel på folk som inte tänker längre än näsan räcker för han blev skadad under en tävling så nu är han triangelmärkt och blir hel knäpp så fort man är i ett ridhus.
Jag tycker att det är bra att det finns många olika bett så att man kan variera lite och för folk som har "problemhästar" eller heta hästar kan ta ett skarpare bett så att man kan hålla dom...
Är det bättre att ha en skenande häst på framridningen?
Jag fick höra på en klubbtävling att man inte fick tävla med pessoabett så jag bytte lydigt till ett vanligt träns bett och det enda som hände var att jag hade en skenande häst som stack in på framridningen och krockade med en väg.
Är det bättre tycker ni??
Det finns ju betydligt värre bett än ett vanligt pessoa bett.....
Det beror helt på vem som använder de olika betten...

Jag blir ruskigt förbannad på denna diskussion, varför kan inte alla avundsjuka låta folk rida sina hästar på det sättet de vet att de fungerar bäst på, det handlar inte om lydnad eller att hästarna inte kan gå dressyr´, jag rider jämt fram en av mina hästar på graman för hon snabbt slappnar av med den, inte av ngn annan anledning. I stället för att klaga på detta kan man väl klaga på de som verkligen inte har kontroll på sina hästar och proppar sina hästars munnar fulla med bett av de alla möjliga slag... det visar väl prov på mindre kontroll än att man vill rida fram en häst med en hjälptygel... vad alla än säger så kommer jag garanterat fortsätta med att rida fram med den så länge det ger resultat!

Jag håller med.. alla hjälptyglar är ju som namnet anges..HJÄLP till hästen.Speciellt till unghästar som inte riktigt förstår vad som är bäst att gå i en speciell form..Då akn amn som människa hjälpa att visa vägen.. man tvingar inte hästen att gå utan bara lockar lite att titta gå denan väg och jag lovar dig att de kommer gå lättare.

Visst vissa tvingar hästen och de är väl dessa få som fått hjälptyglarna att få sitt dåliga rykte :mad:

Visst kan man spänna åt snoddenså hästen knappt kan andas och säga titta hästen kröker på nacken :crazy:
Men så gör väldigt få och de är fel som alal vet.

Jag själv använder inte hjälptyglar dels för ajg har en sådan välutbildad häst och jag haft så länge så jag vet precis hennes knappar=)
Men säger inte att de som väljer att göra de inte kan rida

gramanen har jag inte jättebra erfarenhet av, så jag kanske inte ska haslpa ur mig för mycket, men min tränare (A-tränare, dressyr) säjer att det är lätt hänt att man bara drar ner hästens huvud utan att hästen aktiveras i ryggen . Men det beror ju på hur man använder den !! ;)

jag har inte jätte-erfarenhet av graman, men min tränare (a-tränare dressyr) säjer att med en graman är det lätt hänt att man bara drar ner huvudet på hästen, utan att aktivera ryggen.. men det beror ju på vem som rider med gramanen! jag har ingeing emot det , på villkoret att den används på rätt sätt ;)

Ojojoj.. Jag orkade bara läsa till sidan 3... Jag rider min häst med gramantyglar ca (max) 10 ggr om året... Jag rider ett helt vanligt dressyr pass.. Använder inte ygeln för 5 öre på varken skritt eller trav.. och han går korrekt "på tygeln" "trampar under sig" "har framåt bjudning" hela tiden... Men då vi ska galoppera vill han antingen springa på så mycket han kan eller hänga sig i min hand (dra osv) när han inte slutar med detta så sätter jag på gramanen. Inte för att han ska gå med huvudet mellan benen (tycker att det är fult) utan ha huvudet uppe men med lite böjning (den hjälper mig att sitta till bakåt.. om jag håller i den lite hårdare (inte kortar den) och sitter bak och ner så gott det går) och han blir lugnare och mer harmonisk att rida då.. Sen tar jag av den så fort jag märker sillnad (han lugnat sig lite).. Det är en häst på 172cm 600 kg.. Jag väger 50 kg och är 166cm.. När jag sedan tar av gramanen och sitter upp igen så är han en mycket mer harmoniskhäst.. Han äter kanske 2 kg havre om dagen (max) när han rids 6-7 dagar i veckan 1-2 timmar om dagen.. Han är bara het av sig och jag behöver ibland denna hjälp när han är för vild i galoppen.. Jag tycker att så länge man inte tvingar ner hästen mellan benen så är graman en jätte bra hjälp (så länge den inte används alltid.. Man ska ju inte vänja hästen vid att alltid ha den)

Senast ändrad av en moderator:

så man rider bara på graman för att hästen är pigg??
dessutom krävs en noggrann framridning för att få hästen mjuk och smidig till en stor hoppklass..

Sv: Re: Graman på framridning

DFZ skrev:
Jag har den INTE för att hon ska gå i rätt form...varför har ni fixerat er vid det? Jag skiter rätt kraftigt i om hästen böjer på nacken.

Men om hästen bara kröker på nacken går den ju ändå inte i form?? :confused:

DFZ skrev:
Jag kan omöjligt sitta och trimma en timme på framridningen, är det schysst mot hästen som ska tävla tre dagar på MSV nivå? [/QOUTE]

Men om hästen redan är ganska loss ir yggen ska man inte behöva sitta och trimma i en timme.. ;)

DFZ skrev:
Jag förstår inte hur man kan få för sig att någon sätter på en graman på framridningen för att hästen ska gå i form?! Vad har de för nytta av det inne på banan?

Om hästen bär sig rätt sliter det inte lika mcyket på leder o dyl. och därför håller hästarna i regel bättre = du kan tävla längre på dom.

*knapplån*

Jag har inget emot graman, tycker det är helt OK att rida på den om MAN VET VAD MAN SYSSLAR MED. jag har ridit på graman en gång, när jag red lektion, min tränare gick och hämtade den och jag red med den några minuter, så jag kan inte direkt yttra mig om hur det är att rida med det, men som ryttare från marken så vet jag att det är VÄLDIGT lätt att göra fel med den som orutinerad ryttare..

men som sagt, i händerna på en duktig och erfaren ryttare kan det säkert vara till stor hjälp. I händerna på amatörer borde den förbjudas.

Jag tycker som många andra att det är fel att använda graman om man inte kan använda den på ett bra sätt. Jag har vart med på många ponnytävlingar i hoppning där en del ryttare sitter och knölar ihop sina ponnyer så att dom får superkorta halsar och dålig bakbensaktivitet eftersom dom inte rider med benen. Själv använder jag inte graman och jag har en ganska het häst. Jag tycker att det känns bättre att rida utan, och ha kontroll helt utan hjälpmedel. Men om man kan rida med graman på rätt sätt så kan det ju knappast orsaka någon skada. ;)

Spider84 skrev:
Helt ärligt så hade jag tyckt skit om vilken "känd" ryttare som helst som rider fram med hjälptyglar!!

De hjälper ingen...de bara stjälper.

Okej som kanske i Snuffsans fall, men det är ändå inte helt okej i min ögon (inget illa menat mot varken Snuffsan eller hennes dotter)...

Gramanen hjälper en inte att hitta rätt form...det är omöjligt med en hjälptygel (alla) som verkar bakåt och nedåt! Man kanske får mer kontroll på sin häst...men har man så dålig koll på sin häst så borde man hålla sig hemma.

Åk då ut och bara var på tävlingen (utan att tävla) om man måste vänja hästen vid det!!

Jag tycker att det är vedervärdigt att rida på hjälptyglar eftersom de inte hjälper och det kommer jag alltid att tycka oavsett anledning till att göra det!

M.. asså... om.. GAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH!!!!!! (och alla andra som e negativa mot hjälptyglar - ) GAAAAAAAAAAAAAH!!!! :mad: :mad:

Spider84 skrev:
Helt ärligt så hade jag tyckt skit om vilken "känd" ryttare som helst som rider fram med hjälptyglar!!

De hjälper ingen...de bara stjälper.

Okej som kanske i Snuffsans fall, men det är ändå inte helt okej i min ögon (inget illa menat mot varken Snuffsan eller hennes dotter)...

Gramanen hjälper en inte att hitta rätt form...det är omöjligt med en hjälptygel (alla) som verkar bakåt och nedåt! Man kanske får mer kontroll på sin häst...men har man så dålig koll på sin häst så borde man hålla sig hemma.

Åk då ut och bara var på tävlingen (utan att tävla) om man måste vänja hästen vid det!!

Jag tycker att det är vedervärdigt att rida på hjälptyglar eftersom de inte hjälper och det kommer jag alltid att tycka oavsett anledning till att göra det!

M.. asså... om.. GAAAAAAAAAAAAAAAAAAAAH!!!!!! (och alla andra som e negativa mot hjälptyglar - ) GAAAAAAAAAAAAAH!!!! :mad: :mad:
VET man inte hur hjälptygeln ska användas så använder man den heller inte!

Trassla skrev:
Därför att stångverkan behövs för att hästen ska kunna utföra dessa svåra rörelser!

Suck, ytterligare en som inte fått lära sig om bettens olika verkan.

Går alldeles utmärkt att rida dessa rörelser utan stångbett. Med korrekt skolning av ryttarens hand, och av hästen.

Arwyn skrev:
Hu blir en korrekt använd graman mer bakåtverkande än ett inkorrekt använt tränsbett?

Graman har bara en inverkan, vilket är bakåt, neråt. Det enda andra alternativet är ingen inverkan, vilket iofs är vad jag anser är det korrekta sättet att (inte) använda graman.

ok , här alla som inte föredrar graman odyl:

jag ska berätta VARFÖR jag använder graman. JO därför att mitt varmblod t ex inte vet hur man gör, och det spelar INGEN roll om det så sitter en jävligt duktig ryttare på. Hon springer alltid med huvvet högt annars. men tack vare hjälpen av graman så har hon börjat söka sig nedåt/bakåt UTAN graman också, vilket aldrig skulle funkat utan början med graman.

Så nu vet ni varför JAG använder det. dessutom tror jag inte att dom skulle skapa hjälptyglar om dom inte fungerar elr ger fel inverkan!

När jag köpte min häst som 5-åring kunde han bara gå rakt fram och visste verkligen inte hur man skulle böja på nacken, men med en intesiv träning och med mycket tålamod så började han sakta men säkert att söka sig nedåt, utan graman. Men däremot har vi tagit hjälp utav en annan hjälptygel, men inte vid ridning utan när vi longerar honom. Då har vi använt en chambong. Den har fått honom att stärka ryggen så att han orkar att jobba i rätt form + att han började så småningom att söka sig nedåt när jag red.

Och han vart travhäst som lärt sig att springa med huvudet högt ända sedan 92 antar jag ? :smirk:

neej... han var ju bara 5.. :o
Men min travhäst är 13 och har sprungit med huvudet högt i 10 år och tappat förtroendet för folk som givit henne bannelser när hon sprungit med huvet nere. hon vågar knappt arbeta på annat sätt än huvudet högt. men hon har fått förtroende nu, och har inget emot graman

v_NiniZ_v skrev:
[ men tack vare hjälpen av graman så har hon börjat söka sig nedåt/bakåt UTAN graman också, vilket aldrig skulle funkat utan början med graman.

Du tycks vara ett praktexempel på en okunnig ryttare som förstör hästen med graman. :crazy:
Hästen ska ABSOLUT INTE söka sig nedåt bakåt, då är det något som är fel. (hård hand/graman tex).
Hästen ska söka sig framåt nedåt, det är ju en av grundstenarna.

v_NiniZ_v skrev:
VET man inte hur hjälptygeln ska användas så använder man den heller inte!

Vilket intelligent svar. "gaaaaah!!" :smirk:

DU bevisar ju nedan att du inte vet hur man använder hjälptygeln och ändå använder du den.
:devil:

Liknande trådar

Tävling Min häst är otrolig fin och hoppar super på träning och hemma men på tävling blir han så spänd ,bockig och så fort någon rider förbi han...
Svar
5
· Visningar
500
Senast: MiniLi
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 020
Senast: Piaff
·
Hästvård skulle vilja höra era historier om sparkskador på bakbenen då min pålle blev sparkad på bakbenen och är tyvärr rädd för att han ska ha...
Svar
10
· Visningar
1 011
Senast: jemeni
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
963

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka